Uh, mietin asiaa jonkin aikaa sentään, ja tulin päätökseen: Ei ruotsin- eikä norjankielisiä Barkseja mun rahallani. Joko alkukielellä tai suomeksi pitää olla! Ainakin jos niihin vakavaa rahaa pistää. 
Siks toisekseen tulin vasta tänään laittaneeksi nuo kootut oikeaan järjestykseen. kiva puuha, pitänee myös ruveta lukemaan läpi ne. 
Nämä on makuasioita. Itse tulin mietiskelyn jälkeen siihen johtopäätökseen, että täydellinen/kattava Carl Barks kokoelma (jos ei ole varaa ostaa kaikkia alkuperäisiä julkaisuja) olisi seuraava setti:
1. Carl Barksin kootut (suomalaiset) - koko ankkatuotanto väreissa
2. Carl Barks library ( in english) - ankkatuotanto mustavalkoisena ja alkuperäisellä kielellä. Näissä Barksin taide tulee vielä eri tavalla esille.
3. Norjalaiset lisäosat: Index, Galgaryt, who is who, Warnerit, Storyboards, maalauskirja. Nämä täydentämään Suomen koottuja. Itselle näistä ainostaan tuo who is who ei olisi niin tarpeellinen teos. Kyllä nämä kielestä huolimatta täydentävät hienosti suomalaisen kootut-setin.
4. Fine Art of Walt Disney's Donald Duck - eli alkuperäinen öljyvärikirja
5. Animal quackers - taidekirja barksin ei-disney aiheisista vesiväritöistä (hieno kirja tuokin)
6. Carl Barks Treasury - taide/seriegraph kokoelmakirja (Barksin 96-v synttäreille)
Nuo kun on kasassa, niin sitten pidän kattavana Carl Barks tuotannon sisältävänä kokoelmana.
Tietysti tuotakin voi täydentää vaikka millä: litot, alkuperäiset barksin ankka-julkaiset, suomalaiset barksia sisältävät akkarit, alkuperäinen taide, ym.....Mutta kyllä tuo kuuden lista ylhäällä kattaa jo mielestäni kaiken tarpeellisen. Joten muu on vain kivaa plussaa. Ja kyllä itsekin olen joitain näitä plussiakin hankkinut.
Itse päätin ostaa noiden norjalaisten lisäosien lisäksi myös ruotsalaiset lisäosat, koska kieli on vähän tutumpi...vaikka ovatkin päällekkäisiä norjalaisjulkaisujen kanssa. Joten kun sekä norskin ja ruotsin lisäosat saa vielä hyllyyn, niin sitten on itsellä tuo kuuden kohdan lista kokoelmissa. Ja siihen olen tyytyväinen.