Kirjoittaja Aihe: Carl Barksin kootut  (Luettu 640283 kertaa)

0 jäsentä ja 12 Vierasta katselee tätä aihetta.

vesa saarinen

• Jäsen
Vs: Carl Barksin kootut
« Vastaus #735 : 13.09.2007 klo 20:35:00 »
Onnistuin missaamaan tän uusimman osan hakemisen parilla päivällä ja paketti oli lähtenyt takaisin lähettäjälle. Onko kenelläkään tietoa, mihin pitäisi lähteä nyt soittelemaan/lähettämään sähköpostia?

Koetapa SMF:n tilaajapalvelua. Yhteystiedot os http://www.akuankka.fi/tilaajapalvelu/

Puhelin suositeltavin lähestymistapa.
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Leo

• Jäsen
« Vastaus #736 : 13.09.2007 klo 20:59:39 »
Kiitän ja kumarran

Leo

• Jäsen
« Vastaus #737 : 14.09.2007 klo 18:24:36 »
Lupasivat lähettää uuden paketin heti vanhan saapuessa ja ilman lisämaksua : ) Rouva, jonka kanssa puhuin, kuullosti vähän turhautuneelta (tosin aiheestakin). Hyvää palvelua kuitenkin.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #738 : 14.09.2007 klo 20:54:35 »
Ainoa pikaselailulla näkemäni valituksenaihe ei kohdistunut painojälkeen vaan Liekkimiehen viimeiseen ruutuun, jossa ei ole ollut edes yritystä saada Akua näyttämään samalta kuin muussa tarinassa (taisi olla Van Hornin piirtämä Barksin luonnoksen pohjalta, muistelen).

Ihmettelinkin, että miten van Horn olisi päästetty restauroimaan Barksia. Eli kyseessähän oli Jippes (varmaan oikea nimi on jossain jo vilahtanutkin...). En minä sitä viimeistä ruutua mitenkään erityisen huonona pitänyt. Suoraan sanottuna en olisi huomannut sinä mitään outoa, jos en olisi tiennyt asiaa etukäteen. Jos olisi pitänyt veikata, niin olisin veikannut toiseksi viimeistä ruutua jonkun muun piirtämäksi, sillä niin kummallinen akun nokka oli  ;).
"Tex-tieteen yli-morisco"

AT-Man

• Jäsen
« Vastaus #739 : 19.09.2007 klo 20:04:57 »
Mutta jos sulle kerta tulee CB kootut, se näkyy siellä.
En tajua, miksei tuo kuva toimi enää. Se on varmaan siirtynyt. Ärh-

Timo

Tosiaan, huomasinkin sen. Luulin että siinä kuvassa ois ollu se alkuperänen Barksin ruutu, mut taitaa olla ikuisesti hävinny.
Kaeaek!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #740 : 19.09.2007 klo 20:58:10 »
Tosiaan, huomasinkin sen. Luulin että siinä kuvassa ois ollu se alkuperänen Barksin ruutu, mut taitaa olla ikuisesti hävinny.

Ah, joo...
Kyseinen ruutu on (ironista!) varmaankin poltettu. Yleensä poistetut sivut ja ruudut Barks sai takaisin, muistaakseni tätä ei. Yli 80% Barksin sivuista on tuhottu.
Jaa, jos Barksin alkuperäinen ruutu olisi löytyny, varmaan juuri se olisi kirjassa.

Timo

Shantak

• Uusi jäsen
« Vastaus #741 : 20.09.2007 klo 10:05:18 »
Ihmettelinkin, että miten van Horn olisi päästetty restauroimaan Barksia. Eli kyseessähän oli Jippes (varmaan oikea nimi on jossain jo vilahtanutkin...). En minä sitä viimeistä ruutua mitenkään erityisen huonona pitänyt. Suoraan sanottuna en olisi huomannut sinä mitään outoa, jos en olisi tiennyt asiaa etukäteen. Jos olisi pitänyt veikata, niin olisin veikannut toiseksi viimeistä ruutua jonkun muun piirtämäksi, sillä niin kummallinen akun nokka oli  ;).

Joo, Jippesiähän minä tarkoitinkin :)

Lähinnä ruudussa häiritsi se, että Aku oli piirretty mielestäni modernimpaan tyyliin kuin muussa tarinassa, minkä huomasi mielestäni juuri nokan ilmeessä. Nyt näyttää mielestäni siltä, ettei Jippesillä olisi ollut edes yritystä matkia Barksin tyyliä (sellaisena kun se muussa tarinassa oli).

Quack

• Jäsen
« Vastaus #742 : 20.09.2007 klo 11:40:09 »
Nyt on tultu luettua lähes kaikki tarinat kolmannesta paketista ja todella tyytyväinen ainakin mä oon painolaatuun.

Näissa kirjoissahan on nyt samat väritykset, mitä Ruotsin ym. pohjoismaiden kirjoissa, niin voi huokaista helpotuksesta, hyvin on väritetty. Luin eilen sen tarinan missä Aku tekee uudenvuoden lupauksen olla suuttumatta ja todella taitavasti oli se väritetty. Midaan kosketusta mä en oo aikaisemmin lukenut noin hyvällä värityksellä. 

Käännökset ovat myös hyviä, hyvä että esim. Joe poika singaporesta tarinassa on käytetty monia klassikkosuomennoksia. Paitsi miksi Pulivaria kutsuttiin 23. kirjan ensimmäisessä leijatarinassa Patuksi? Toivottavasti se oli vain tämän kerran, en tykkäisi jos Pulivari muutetaan Patuksi.

Artikkelitkin ovat suurimmaksi osaksi hyviä, monta mielenkiintoista. Musta Barksin myöhäissarjat (60-) ei ole heikompia kuin 50 luvun, mä tykkään paljon niistä. Ihan alkuvuosien tarinoista mä en ihan niin paljon tykkää kuin myöhemmistä, hyviähän nekin ovat ja muutama todella hyvä kuten Joe poika singaporesta, joka on mun yks suosikkeja. Huonoa sarjakuvaa en oo vielä nähnyt Barksilta, muutama vähän heikompi, kuten se missä Roope vaihtaa rahansa kaloiksi (epäuskottava), mutta lähes kaikkihan ovat todella hyviä. Joidenkin tarinoiden arvosteluissa Geoffrey Blum on musta vähän liian kriittinen kuten siinä missä Roope, Aku ja pojat matkustavat Norjaan ja se yksi eläin varastaa medaljonkin jossa on Roopen rahasäiliön avain. Musta se on todella hyvä.

Onko nämä samat artikkelit mitä Carl Barks libraryssa on ollut? Tuleeko Donald Aultin artikkeleita myös?

Muuten yhdessä artikkelissa Geoffrey Blum sanoi ettei Roopella ole kartanoa, mutta eikös Roopella ole kartano ainakin siinä yksisivuisessa missä lammas on ruohonleikkurina ja joulu karhuvuorella tarinassa? Toisessa yksisivuisessa missä Roopella on sähköpeitto hän asuu omakotitalossa (ehkä väliaikaisesti?). Mutta eihän Roopen asuntoa ole juuri näytetty. Parissa Don Rosan tarinassa Roope asuu rahasäiliössä. Roope Ankan elämä ja teot viimeissä tarinassa Roope asuu kartanossa. Eli on Roope ainakin joskus asunut kartanossa.

Millos ne kirjat tulekaan? Joulukuussa, maaliskuussa, toukokuussa ja elokuussa?

Jesh, 24. kirjassa eli tulevassa on tarina, jota odotan ehkä eniten, se missä Milla taikoo erilaisia sääjuttuja. Oon hukannut ne Aku Ankat missä se on ja en oo lukenut sitä sitten 95 / 96.

Toinen tarina, mitä oon yrittänyt etsiä ja en oo lukenut pitkään aikaan, on se mikä perustuu johonkin runoon, 12 jotain, 11 jotain, 10 jotain jne. Se jossa Aku on päärynäpuussa. Todella hyvä, yksi suosikeistani ja suureksi pettymykseksini se ei ollutkaan mukana jouluaiheisessa Ankalliskirjasto kirjassa.

Odotan myös muskottitee ja lentävä matto tarinoita, en oo lukenut niitä aikaisemmin. Myös sitä Daan Jippeesin puhtaaksipiirtämää tarinaa Barksin kuvakäsikirjotuksesta, mihin Barks teki vain kansikuvan ja Tony Strobl? piirsi odotan.

Äh, joulukuussa tulee vasta seuraavat.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2007 klo 11:54:00 kirjoittanut Quack »

Quack

• Jäsen
« Vastaus #743 : 25.09.2007 klo 18:18:29 »
Ja tosiaan, innolla odotan myös Muskottitee jaksoa, oon lukenu siitä jostain Aku Ankasta vaan ekan puoliskon kun se oli jatkosarja, ja aina tähänkin päivään asti on jääny mietityttämään miten se jatkuu siitä kun poppamiehen pata alkaa poreilemaan.
Toi on vielä pahempi juttu kuin jos ei oo lukenut ollenkaan.
Löysin joskus vanhoista Aku Ankoista Koralliluolan kummituksen ensimmäisen osan, mutta en millään muita osia. Jouduin odottamaan muutama vuotta että se julkaistiin vuosisadan ankat kirjassa. Toi eka osa jäi siihen kohtaan missä se haarniskamies tuli yöllä laivan hytistä ja sanoi: "Tänään on se yö.", tai jotain sinnepäin.

Lainaus
Don Rosa katsoo muuten Pulivarin kuolleeksi aikana johon hänen ankkatarinansa sijoittuvat. Sitä ei vaan mainita.
:(

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #744 : 28.09.2007 klo 10:19:15 »
Tuli mieleen sellainen, että jossain tarinassa, kirjassa XIII, Roope oli vanhassa lännen kaupungissa. Kauppojen ym. liikkeiden nimikyltit oli käännetty suomeksi. En ole systemaattisesti selaillut muita tarinoita, joten en tiedä onko samaa linjausta käytetty muissakin tarinoissa. Tämä asia ihmetyttää ja vähän ärsyttääkin. Tarkoitushan on ollut säilyttää Barksin taide koskemattomana ja tämä näkyy erilaisissa ääniefekteissä ja tarinoiden otsikoissa. Tämä periaate on joitakin ärsyttänyt, mutta minä olen pitänyt sitä hyvänä ratkaisuna. Nyt näissä nimikylteissä on toimittu selkeästi tämän periaatteen vastaisesti. Liikkeiden nimet ovat hyvin yksinkertaista kieltä, joten ne olisi kaiken lisäksi helppo ymmärtää alkuperäiskielellä. Höh!

Snpp

• Jäsen
« Vastaus #745 : 30.09.2007 klo 14:16:44 »
Tiedän hyvin, että useimmilla Barksin sarjoilla ei ole virallista alkuperäisnimeä, mutta useimmille kuitenkin löytyy jokseenkin vakiintunut suomenkielinen nimi. Nimiä ei kuitenkaan ole laitettu kirjojen sisällysluetteloon.

Tulikin mieleen kysyä, että onko kukaan fanimielessä tehnyt tai ryhtynyt tekemään epävirallista liitettä koottuihin, jossa olisi sisällysluettelot myös sarjojen nimien kera, aina kun sellaiset vain on olemassa? Olisi mukava apuväline jotain tiettyä sarjaa etsiessä.

jussi mäkinen

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #746 : 30.09.2007 klo 15:48:20 »
Tiedän hyvin, että useimmilla Barksin sarjoilla ei ole virallista alkuperäisnimeä, mutta useimmille kuitenkin löytyy jokseenkin vakiintunut suomenkielinen nimi. Nimiä ei kuitenkaan ole laitettu kirjojen sisällysluetteloon.

Tulikin mieleen kysyä, että onko kukaan fanimielessä tehnyt tai ryhtynyt tekemään epävirallista liitettä koottuihin, jossa olisi sisällysluettelot myös sarjojen nimien kera, aina kun sellaiset vain on olemassa? Olisi mukava apuväline jotain tiettyä sarjaa etsiessä.

Olen itse miettinyt aivan samaa. Minua on harmittanut, että tarinoiden suomenkieliset nimet on sisällysluettelon sijasta viimeisten sivujen hakemistossa. Mielestäni sisällysluettelossa olevat tarinoiden alkuperäisnumerot olisivat paremminkin sopineet hakemistoon. 

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #747 : 14.10.2007 klo 18:51:05 »
Nyt on sitten kolmosboksi rämmitty läpi. Kirja numero 23 tuotti oikein miellyttävän yllätyksen. Aivan älyttömän hyviä tarinoita, eikä kirjassa 22 nähtyjä täytetarinoita oikeastaan ollut. Barksin myöhäiskauden tuotantoa on rohjettu moittia eikä Barks itsekään ole siihen ollut kauhean tyytyväinen. Mutta jos minun valita pitäisi, niin mieluummin ottisin myöhäiskauden tuotannon kuin varhaisimmat työt. Hämmensi vain se, että faneille lähetetyissä kirjeissä Barks puhui koko ajan eläkkeelle jäämisestä. Olen kuvitellut, että ainoastaan kirjasarjan pari viimeistä osiota sisältäisivät Barksin kirjoittamia ja muiden piirtämiä tarinoita. Nyt heräsi epäilys, että tämä vaihe tulee vastaan varhemmin. Osaako kukaan sanoa, että missä kirjasarjan osiossa ilmestyvät viimeiset Barksin piirtämät tarinat?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #748 : 14.10.2007 klo 19:19:52 »
Osaako kukaan sanoa, että missä kirjasarjan osiossa ilmestyvät viimeiset Barksin piirtämät tarinat?

Luulisin että osassa 8, eli kirjassa 28. Satavarma en osaa olla. Päässä laskin, että missä mennään.
EDIT: kirjassa 27 on/tulee olemaan vuoden 1966 tarinoita.

Timo
« Viimeksi muokattu: 14.10.2007 klo 19:26:01 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #749 : 14.10.2007 klo 22:54:03 »
Oho! Eli yli kolme kokonaista kirjaa on muiden kuin Barksin piirtämiä. Aika paljon mies on käsikirjoituksia tehnyt. Vaan ei tämä minua haittaa. Osaavat ne muutkin piirtää.