Kirjoittaja Aihe: Apua keltanokalle? Löytyykö tussiexperttiä neuvomaan?  (Luettu 4941 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tiirikka

• Uusi jäsen
No hei, kaikki, tämä on nyt sitten eka postini täällä te jooh, terve.

No mulla olis pienehkö ongelman tapainen, ja ajattelin että ehkä joku täällä osaisi helpottaa elämääni? Katsokaas, Sain runsas vuosi sitten inspiraation tarinaan, jota aloin kirjoittamaan, mutta huomasin nopeasti, että se toimisi paremmin sarjakuvana. Yritin etsiä itselleni piirtäjää, mutten sellaista saanut nakitettua, niin aloin nyt kaksi kuukautta sitten piirtää itse. Aloitin tämän nettisarjakuvana, kun tällä tavalla saan hyvin kommentteja, ja koska piirtämiseni ei ole vielä kovin sulavaa, saan tässä hyvää harjoitusta, sillä nettisarjiksissahan on se hyvä puoli, että sivut voi aina piirtää uudestaan vaikka 2 vuoden päästä. ^^

No, tässä tekemisessä on nyt ilmennyt pieni ongelma. Jokunen kuukausi sitten päätin vihdoin kokeilla markereilla kun niitä niin kovasti kehutaan. En oikeen tiennyt mistä Copiceja Turusta löytäisi, mutta löysin Promarkereita ja kun olen niistäkin hyvää kuullut, kokeilin niitä ja rakastuin iki hyviksi, ja olen niillä nyt tuota comicia tehnyt ja nyt on ilmennyt kaksi ongelmaa. Jotta näkisitte mistä on kysymys, tässä on kaksi sivua:
http://mewtant.smackjeeves.com/comics/126043/
http://mewtant.smackjeeves.com/comics/126041/

Eka ongelmani näkyy noista aika hyvin, eli en saa mustaa tasaiseksi. Käytän sellaista Letrasetin ohutta markeripaperia kun se ei vuoda, mustat teen promarker mustalla, finelinerilla tai perinteisillä isoilla mustilla tusseilla ihan alan koosta riippuen, mutta niillä ei tasaista saa, mitä ehdotatte? Olisiko nestemmäinen tussi esimerkiksi parempi, siis että tekisin mustan terillä/sudilla? nään markerit on kuitenkin alkoholi pitoisia, niin en tiedä mitä näiden kanssa uskaltaa sekoittaa.

Toiseksi, väri skaalani ei ole kovin laaja noihin värikuviin, ja mulla on suurin piirtein jokainen promarker minkä Turusta saa. Vihdoin eräs ihana ihminen neuvoi minulle mistä täältä saa copicceja, arvatkaa potuttiko kun selvisi että paikka on vaan korttelin vai kahen päässä kauppatorista? Kuitenkin, Mietinvaan, että jos ostaisin copiceja näille seuraksi, että saisin laajemman väriskaalan, en vaan yhtään tiedä miten erilaisia nään on loppujen lopuksi, tuleeko niistä hirmu erillaista jälkeä tai saako ne toisensa vuotamaan tai jotain? Vai onko sillä väliä? Meneekö ne ihan hyvin yhteen? Kun oikeasti, olen ihan hukassa tussienkäytön kanssa vielä. ^^'

Osaisiko joku auttaa?

EDIT: Korjailin vähän kirjoitus virheitä. ^^' Anteeksi mokomat, minulla on luki- ja hahmotushäiriö, niin noita typoja löytynee varmaan edelleen kamalasti. -.-
« Viimeksi muokattu: 24.03.2007 klo 17:34:52 kirjoittanut tiirikka »

Sika

• Jäsen
Re: Apua keltanokalle? Löytyykö tussiexperttiä neuvomaan?
« Vastaus #1 : 24.03.2007 klo 18:13:27 »
Tussien käytöstä ei ole oikein antaa neuvoja, mutta suosittelisin ottamaan jonkun ilmaisen kuvankäsittelyohjelman ja värittämään sillä mustat alueet. Halpaa ja helppoa. Tietysti jos haluat tehdä kokonaan perinteisesti mikä on kunnioitettavaa, niin sinun täytyy odottaa parempia neuvoja  :D

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #2 : 24.03.2007 klo 18:28:32 »
Itse skannaisin viivapiirroksen mustavalkoskannauksella ja värittäisin koneella, mutta jos haluat värittää tusseilla, ja mikäli oikein ymmärsin, ettei tuo tussimaisuus sinua väreissä häiritse, mustassa vain, niin voithan sie skannata sen mustavalkoisen kokonaan tussatun sivun mustavalkoisena, tulostaa ja värittää sen. Kallistahan tuo on, joten suosittelen ihan koneella värittämistä. Siveltimen kanssa muistaakseni pitäisi tulla tasaista mustaa, siitä tosin on jo tovi, kun sen ainoan kerran sitä käytin koulussa. Yhteensopivuuksista en tiedä. Kokeilemalla selviää.

Edit: Tsekkasin sen vanhan koulutyön, ja aika tasaista on. Ei aivan täydellistä kuitenkaan.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2007 klo 18:32:51 kirjoittanut Uroskana »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #3 : 24.03.2007 klo 21:44:38 »
En oikeen tiennyt mistä Copiceja Turusta löytäisi...

Siinä Linnankadun taidetarvikekaupassa oli ainakin joskus niitä. Se joka on siinä Filmtownin takana olevan parkkipaikan takana. Tiedäks? Entisen Downtownin ja pizzeria Denniksen vieressä.

8]

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 25.03.2007 klo 13:24:58 »
Siinä Linnankadun taidetarvikekaupassa oli ainakin joskus niitä. Se joka on siinä Filmtownin takana olevan parkkipaikan takana. Tiedäks? Entisen Downtownin ja pizzeria Denniksen vieressä.

8]

Tunnetaan myös Turun värinä. (siis Turun Väri ei turun värinä...)
Yläkerrassa copicit yms sälä. Hintojen pitäisi laskea, mutta uskokoon ken tahtoo.

tiirikka

• Uusi jäsen
« Vastaus #5 : 26.03.2007 klo 15:39:41 »
Kiitos kaikille. <3 kai minun täytyy sitten nuo mustat sitten nestemäisellä ja koneella härvätä, tussin jälki kun minusta on kuitenkin aika kaunis, se musta tosiaan vaan harmittaa. ._. täytynee palkka päiänä sitten tallustella Turun Väriin. <3

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 27.03.2007 klo 14:20:17 »
Jos sivut haluaa tehdä käsin valmiiksi asti, ehdotan minäkin sivellintä ja nestemäistä tussia. Ainakin india inkillä (esim Talens) saa suht tasaista mustaa, vaikka eihän sekään täysin tasaista ole. Kun originaalin skannaa tai ottaa valokopion tuo ongelma häviää, mutta koska joudut skannaamaan sivut värillisinä tulevat kaikki sävyerot näkyviin. Tavallisia textmarkereita yms "hajutusseja" en suosittele.

ezuli

• Vieras
« Vastaus #7 : 02.04.2007 klo 19:36:57 »
Tiettyhän voi ensi tehdä mustat ja skannata mustavalkoisena. Sitten värittää alkuperäisen ja skannaa uudestaan. Sitten lisää kuvankäsittely ohjelmalla tasaiset mustat väritetyn päälle.

Ongelmana saattaa tosin olla kohdistus, mutta sen pitäisi onnistua melkohyvin kiilaamalla paperin skannerin kulmaan ja rajaamalla vasta yhdistämisen jälkeen.

En tiedä toimiiko, mutta ainahan sitä saa kokeilla. Mitään muuthan tuossa ei hukkaa kuin aikaa, koska originaalista tulee samanlainen kuin nykyisesikin.

vauvakolibri

• Limingan Virallinen Ei-tyttö
  • Jäsen
  • Super-kolibri extraordinaire
« Vastaus #8 : 19.04.2007 klo 16:27:11 »
Kuten Aura jo sanoikin, nestemäinen tussi on varsin hyvä. kannattaa tosin testata ettei se rypistä paperia joskaan tätä en ole juuri todistanut mutta tuollaisten erikoispaprujen kanssa on aina paras testata ennen varsinaista tussausta.

Ja yksi mahdollisuus jota itse käytän on se että ensin värittää haluamallaan mustalla ja käy ottamassa valokopion mustavalkosivusta. Mustasta pitäisi tulla suurinpiirtein niin tasaista kuin olla ja voi ilman kuvankäsittelyä. Eikä valokopiomuste lähde valumaan alkoholipitoisillakaan stuffeilla, ei ainakaan meidän koneen.

En usko että Copicit ja Promarkerit tekisivät kovinkaan erilaista jälkeä, ei ainakaan kopiopaperille testaamani. Ja ei ne ainakaan räjähdä yhdistyessään sanoisin. Kannataa varmaa ostaa ensin yksi Copic ja testailla kotona.
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

Miukki

• Vieras
« Vastaus #9 : 20.04.2007 klo 23:53:22 »
Lainaus
Kuten Aura jo sanoikin, nestemäinen tussi on varsin hyvä. kannattaa tosin testata ettei se rypistä paperia joskaan tätä en ole juuri todistanut

Kyllä se (ite käytän indian inkkiä) pistää ainakin kopiopaperin kupruilemaan, mutta se johtuu vaan paperista... Varsinkin kun ite maalaan usein ruutujen ulkopuolisen alueen mustaksi.

vauvakolibri

• Limingan Virallinen Ei-tyttö
  • Jäsen
  • Super-kolibri extraordinaire
« Vastaus #10 : 20.04.2007 klo 23:58:37 »
Kyllä se (ite käytän indian inkkiä) pistää ainakin kopiopaperin kupruilemaan, mutta se johtuu vaan paperista... Varsinkin kun ite maalaan usein ruutujen ulkopuolisen alueen mustaksi.
Mutta vähän paremmalla paperilla Indian Ink tekee ihmeitä... En itsekään juuri käytä mustetta kopiopaperilla.
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #11 : 21.04.2007 klo 14:57:00 »
Hmm itse en ole vielä tavannut paperia, jota suuret tussilla maalatut pinnat eivät yhtään taivuttaisi. Vaan ehkä sekin ihme on joku päivä edessä. Ei se paperi kuitenkaan niin kallista ole etteikö nyt vähän kopiopaperia parempaa kannattaisi tuohon tussaukseen hankkia... Onhan niitä sitten mukavampi itsellekin katsella myöhemmin, right?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Miukki

• Vieras
« Vastaus #12 : 21.04.2007 klo 17:29:00 »
Lainaus
Ei se paperi kuitenkaan niin kallista ole etteikö nyt vähän kopiopaperia parempaa kannattaisi tuohon tussaukseen hankkia... Onhan niitä sitten mukavampi itsellekin katsella myöhemmin, right?

Niihän se on ja kun käyttää lisäksi vesivärejä... Ovat yleensä yhtä kurttua kaikki sivut.