Kirjoittaja Aihe: Pelastaako Manga?  (Luettu 40976 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:Pelastaako Manga?
« Vastaus #15 : 04.03.2004 klo 19:20:17 »
JJ Naashan kiteytti tämän valtavirta ja vaihtoehtö-keskustelun kadehdittavan ytimekkäästi! Ei tuohon paljoakaan lisättävää ole...

W.I.T.C.H. on mun käsittääkseni muiden tekemä kuin japanilaisten (korjatkaa, jos olen väärässä, kun en sen tarkemmin ole sitä vilkuillut...). Toisin sanoen se on piirretty mainstream-manga-tyylillä, mutta puhdas manga on japanilaista sarjakuvaa, joka ei välttämättä ole aina sen näköistä, millainen käsitys mangasta tuntuu olevan. Se (noitajengi) ei siis ole mangaa, vaan tunnetuimmalla ja yleisimmällä manga-tyylillä kuvitettua sarjakuvaa... Oikeammin voisi ehkä sanoa, että se on euro-mangaa tai jenkki-mangaa... riippuen nyt siitä, ketkä sitä piirtää... kun en muista...

Leo totesi:

Lainaus
...Suomeen se on vasta rantautumassa...

Niin kuin lähes kaikki muukin asia Suomen kohdalla: Ne rantautuvat tänne viimeisenä, ehkä grönlantia ja Islantia lukuunottamatta. Jos toisinpäin puhutaan tai kansainvälistä levitystä ylipäätään ajatellen ja Japanin päästä puhuttaessa ehkä vain leffat tulevat Suomeen aikaisemmin kuin esim. Japaniin. Japanissa toden totta lähes kaikki elokuvaleffat tuntuvat saavan ensi-iltansa viimeisenä...

Jotta palaamme aiheeseen takaisin, todettakoon, että mielestäni on tärkeämpää sarjakuvakulttuurin hengissä pysymisen kannalta, että lapset ja nuoret ylipäätään lukevat vielä sarjakuvia. Jos sen aiheuttaa mainstream-manga, olkoon niin. Näitä nassikoita ja vähän vanhempiakin on vaikea saada enää toisenlaisten sarjakuvien ääreen, jollei lapsuudessa ja nuoruudessa ole ollut vankkaa ja tiivistä suhdetta sarjakuviin. Monet täälläkin kvaakkaavista entusiasteista ovat itse asiassa pääosan sarjakuvien maailmaan johtaneesta annoksesta ahmineet lapsuudessa esimerkiksi aku ankoista. Mainstreamea sekin...
« Viimeksi muokattu: 04.03.2004 klo 19:21:25 kirjoittanut Axuz »

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #16 : 04.03.2004 klo 19:34:22 »
JJ NAAS ja Roju ovat oikeassa. Kamalassa medianosteessa on hyvä ujuttaa väliin niitä omakustanteitakin. Sitäpaitsi en jäisi itkemään vaikka Akuankalta joku söisikin puolet yleisöstä pois.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #17 : 04.03.2004 klo 21:49:23 »
Tuo uhkakuva: Manga syö kaiken on aika mielenkiintoinen. Kertooko sellaisen ruokkiminen muusta kuin pelosta?
Kyllä mahdollisesti kertoo. Ainakaan mun suhde mangaan on sellainen, että en koe sitä inhottavana/huonona enkä uhkana. Hyvänen aika, mulla on sentään ystävinä mangapiirtäjiä! ;)
Tietenkin ajatus, että esim. manga todella "söisi kaiken" on pitkälle liioiteltu juttu. Tuskin yksipuolinen tarjonta täysin saisi aikaan sitä, että myös kysyntä muuttuisi yksipuoliseksi tahi että harrastajat/fanit suuntautuisivat yksipuolisesti. Mutta:
Lainaus
Olisko Suomessa muka hirveesti paljon enemmän muita sarjiksia, ellei meillä olisi niin perkeleellinen disney-hegemonia?!! (Suokaa anteeksi värikäs kielikuva, en tarkoita pahaa, tuo kuulostaa vaan niin maukkaalta)
Varmasti Suomessa disneysarjikset ovat avanneet tietä muille sarjakuville (ja tätähän tuolla aiemmin sanottiinkin jo). Mutta loppujen lopuksi ainakin tällä haavaa Suomessa on varsin monipuolinen tarjonta verrattuna markkinoihin (ja kuten Rojukin jo sanoi, niin potenttiaalia on vielä hyödyntämättäkin).

Mutta oikeastaan mun pessimismini (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) keskittyy enemmän siihen, että kaikki huomio ja tarmo (varsinkin julkaisijoiden taholta) keskitetään vain siihen mikä kulloinkin on "in" (kuten nähdään esim. tällä Marvelin sankareista tehtyjen/tehtävien elokuvien tulvalla).
Se saa aikaan lähinnä vain sen, että hetken aikaa firmoilla menee hyvin ja kaupat pursuavat hittituote ykkösen oheistuotteita ja kun kaikki on viimeinkin kyllästyneet tarjontaan, niin vaihdetaan toiseen tuotteeseen eikä olla alkupisteestä päästy mihinkään (=esim. tässä tapauksessa sarjakuvan asema ei ole muuttunut).
Tietenkin tässäkin sanelee pitkälti juuri se kaupallisuus. Rahaa on tahkottava.
Toivottavasti tuosta nyt jotakin tuli selväksi... ::)
« Viimeksi muokattu: 04.03.2004 klo 21:51:06 kirjoittanut Welzu »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Reima

• Vieras
« Vastaus #18 : 05.03.2004 klo 13:11:58 »
Missä onkaan se unelmien kauppislaiseni jota oon bisnesideoineni odottanut 10 vuotta?  
Ai Harto Pasonen, se aloitti hommat kymmenen vuotta sitten. Mutta missä on seuraava kauppislainen? Onko se Kouvalainen  ;)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #19 : 05.03.2004 klo 13:33:29 »
Harto aloitti jo n. 20 vuotta sitten, ks. Pumpsis.

Joka tappauksessa Mangaa on tulossa lisää ja rutkasti på finska myös, koska kysyntää on.  Siinä ei Iltasian mielipiteet paljon paina. Oikeuksien hankkiminen on se todellinen probleemi, ei Japanissa paljon jaksa kiinnostaa 1.000.000.000.000 myydyn lehden jälkeen, kun joku suomalainen pikkukustantaja kyselee josko voisi 1000 kappaleen painoksen ottaa...

WITCH on jo hitusen syönyt Aku Ankan suosiota lukijakunnan nuoremmasta päästä.  
« Viimeksi muokattu: 05.03.2004 klo 13:34:24 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 05.03.2004 klo 13:57:35 »
WITCH on jo hitusen syönyt Aku Ankan suosiota lukijakunnan nuoremmasta päästä.  

On se kamalaa kun Disneyn sarjakuva syö toisen Disneyn sarjakuvan lukijakuntaa. Niin ja on se Disney kova tyyppi kun mangaakin menee piirtämään. W.I.T.C.H siis on Disneyn sarjakuva. Sen piirustustyyli on hieman mangamainen, mutta ei yhtään sen mangamaisempi kuin esim. ElfQuestin. Tyylillisesti sanoisin, että se on lähempänä sitä länsimaista "manga" tyyliä kuin mangaa. Käsittääkseni WITCH on lähtöisin Italiasta joten siis kun WItchin suosio kasvaa, niin italialaisen sarjakuvan suosio kasvaa. Tietääkseni myös Witch itse ei edes väitä olevansa mangaa.

Mutta tämä on huolestuttavampi ilmiö. Ei WITCHin kohdalla mutta muutoin. Kun japanilaisen sarjakuvan suosio kasvaa, niin tuntuu samalla, että muualla sarjakuvia tekevät ajattelevat, että meidänkin täytyy tehdä sitten tuota mangaa kun se kerran myy. Sitten yleensä otetaan koko touhusta pari piirrettä, kuten täytyy piirtää isosilmäisiä tyttöjä ja kuvitellaan että se olisi sitä mikä mangassa myy. Nettisarjakuvissa huomaa usein, että ne on piirretty sillä pseudolänsimangatyylillä. Se on kuitenkin loppujen lopuksi aika kaukana japanilaisesta tavasta piirtää sarjakuvaa ja edelleen hyvin länsimaista. Mitä nyt silmät ovat vähän isontuneet ja muutenkin ollaan kovin mangamaisia. Tietokonepeleissä ja roolipeleissä on jo muutamia tekeleitä, jotka yrittävät matkia japanilaisia roolipelejä mutta niissä on kauttaaltaan otettu vain pelien huonot puolet ja kuviteltu että ne on ne ison silmät ja pienet suut mitkä myy. (Tosin Big Eyes, Small Mouth niminen roolipeli on ihan hyvä tekele :) )

Edit: Varmistin, että kyllä WITCH on lähtöisin Disneyn Italian osastolta vuonna 2001 jonka jälkeen lehti on levinnyt ympäri maailmaa. Muun muassa Japaniin vuoden 2003 joulukuussa.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2004 klo 14:15:21 kirjoittanut Tero Mäntylä »

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #21 : 05.03.2004 klo 21:37:18 »
Edit: Varmistin, että kyllä WITCH on lähtöisin Disneyn Italian osastolta vuonna 2001 jonka jälkeen lehti on levinnyt ympäri maailmaa. Muun muassa Japaniin vuoden 2003 joulukuussa.

Ja huomionarvoista on, että japanilaiset eivät kelpuuttaneet italilaista pseudomangaa, vaan piirsivät sarjan uudestaan. Näytesivuja löytyy osoitteesta
http://www.disney.co.jp/hon/comic/witch/index.html
kun klikkaa ylintä kolmesta pinkistä linkistä. Kyllä eron  tämän ja italialaisen version välillä huomaa kasvonpiirteistä, ruutujaosta ja taustoista lähtien.

Tämä Witch-manga on sitten tulossa Eurooppaan, ainakin saksalaiset ovat sitä luvanneet painaa.
http://www.animestreet.de/asnews/shownews.php?nummer=181

Kunpa Suomeenkin asti tulisi. Sitten voisi pähkäillä, ostaako alkuperäistä pseudomangaa vai muokattua aitoa mangaa. Luultavasti molempia.

Poku89

• Vieras
« Vastaus #22 : 24.03.2004 klo 09:44:39 »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #23 : 24.03.2004 klo 12:58:17 »
Ja huomionarvoista on, että japanilaiset eivät kelpuuttaneet italilaista pseudomangaa, vaan piirsivät sarjan uudestaan.
Kunpa Suomeenkin asti tulisi. Sitten voisi pähkäillä, ostaako alkuperäistä pseudomangaa vai muokattua aitoa mangaa. Luultavasti molempia.

Niin, liekö kyse nyt sitten mangavaikutteisesta italosarjasta vai ns. pseudomangasta, tulkintaseikka. Mutta onko uudelleenpiirretty enää aitoa, vaikka alkuperäinen olis mitä?

Timo

Inuyasha

• Jäsen
« Vastaus #24 : 24.03.2004 klo 19:55:45 »
- Mun päiväni se pelastais!
Itse asiassa odotan innolla mangan suurta maihin nousua... No tosin mä oon vähä outo ja omituinen niin et osa siit menee sen piikkiin, mutta voisin ihan suoralta kädeltä luetella ainaki kymmene muuta ihmistä jotka se tekis onnelliseksi.
 Manga rulez ja kukaan ei voi sille yhtään mitään!
Vein haluamasi nimimerkin JO vuonna 2004! Muahahahaa!

Pegi

• Uusi jäsen
  • Ranma 1/2
« Vastaus #25 : 25.03.2004 klo 12:29:21 »
Itse tutustuin mangaan Ranma 1/2 kautta, siis silloin kun se tuli egmontin kautta suomenkielisenä. Jäin koukkuun. Sittemmin olen tilannut mangoja englanninkielisenä netistä. Muutaman olen ihan vaan akateemisen kirjakaupan sivuilta tilannut kun ei tule postikuluja jos ostaa 3 tai enemmän kirjoja. Lukekaa hyvät ihmiset Ranmaa jos huumorista pidätte  :D

Egmont kaiketi tuo vielä tänä vuonna muutaman manganimikkeen lisää. Kunpa se olisi Inuyasha...

minkxu

• Jäsen
  • Zillion Dollar Sadist
« Vastaus #26 : 04.06.2004 klo 17:51:29 »
mä olisin tosi iloinen jos mangaa ei julkaistas enää suomessa  ;D ;D ;D ;D ;D
"Wipe It Til It Bleeds"

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #27 : 04.06.2004 klo 18:19:42 »
Oiku kivasti sanottu. Jos oot tota mieltä, niin et sitte lue, piste.

Ja sitte vielä siitä, että pumppaa tän takia vanhan threadin haudasta...

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #28 : 04.06.2004 klo 21:58:49 »
mä olisin tosi iloinen jos mangaa ei julkaistas enää suomessa  ;D ;D ;D ;D ;D

Mitäs tämä toisessa ketjussa oleva sitten on?

mun toivelistalla olis:

UROTSIKIDOJI: LEGEND OF THE OVERFIEND aika hyvä
manga. sellainen love hinan kaltainen söpöstely jossa
on paljon pupuja;D

LEMON LOLITA RAPE: ala-asteella olevan tytön rakkaus-
tarina isäänsä kohtaan. tosi hyvä ja suosittelen kaikille
manga-faneille jotka ei oo vielä tutustunut tähän mesta-
riteokseen.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #29 : 04.06.2004 klo 23:07:11 »
Lukuisista  ;D-hymiöistä päätellen minkxu vitsaili... tai sitten hän on jotenkin kumma heppu.  ::)
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern