Tuo uhkakuva: Manga syö kaiken on aika mielenkiintoinen. Kertooko sellaisen ruokkiminen muusta kuin pelosta?
Kyllä mahdollisesti kertoo. Ainakaan mun suhde mangaan on sellainen, että en koe sitä inhottavana/huonona enkä uhkana. Hyvänen aika, mulla on sentään ystävinä mangapiirtäjiä!

Tietenkin ajatus, että esim. manga todella "söisi kaiken" on pitkälle liioiteltu juttu. Tuskin yksipuolinen tarjonta täysin saisi aikaan sitä, että myös kysyntä muuttuisi yksipuoliseksi tahi että harrastajat/fanit suuntautuisivat yksipuolisesti. Mutta:
Olisko Suomessa muka hirveesti paljon enemmän muita sarjiksia, ellei meillä olisi niin perkeleellinen disney-hegemonia?!! (Suokaa anteeksi värikäs kielikuva, en tarkoita pahaa, tuo kuulostaa vaan niin maukkaalta)
Varmasti Suomessa disneysarjikset ovat avanneet tietä muille sarjakuville (ja tätähän tuolla aiemmin sanottiinkin jo). Mutta loppujen lopuksi ainakin tällä haavaa Suomessa on varsin monipuolinen tarjonta verrattuna markkinoihin (ja kuten Rojukin jo sanoi, niin potenttiaalia on vielä hyödyntämättäkin).
Mutta oikeastaan mun pessimismini (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) keskittyy enemmän siihen, että kaikki huomio ja tarmo (varsinkin julkaisijoiden taholta) keskitetään vain siihen mikä kulloinkin on "in" (kuten nähdään esim. tällä Marvelin sankareista tehtyjen/tehtävien elokuvien tulvalla).
Se saa aikaan lähinnä vain sen, että hetken aikaa firmoilla menee hyvin ja kaupat pursuavat
hittituote ykkösen oheistuotteita ja kun kaikki on viimeinkin kyllästyneet tarjontaan, niin vaihdetaan toiseen tuotteeseen eikä olla alkupisteestä päästy mihinkään (=esim. tässä tapauksessa sarjakuvan asema ei ole muuttunut).
Tietenkin tässäkin sanelee pitkälti juuri se kaupallisuus. Rahaa on tahkottava.
Toivottavasti tuosta nyt jotakin tuli selväksi...