Author Topic: kupla.net  (Read 4304 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nissen

• Guest
kupla.net
« on: 05.02.2004 klo 17:56:19 »
kysymys: pitäisikö kerätä työryhmä puuhaamaan taas suomen sarjakuvaseuran sivuja. joskus 90-luvulla kun toimitin viikon verkkosarjoja, sain kuulla että seuran sivuilla käy käsittämätön määrä ihmisiä viikossa. hetki sitten kävin sivuilla vuoden tauon jälkeen eikä vaikuttanut olevan päivityksiä muuten kuin sarjakuvafestivaalien sivuilla. sinänsä harmillista koska sarjakuvaseuran sivut olivat jossakin vaiheessa näkyvin sarjakuvaväylä netissä. en nyt tässä tarkoita että pitäisi alkaa puuhaamaan seuran sivuja sillä pyrkimyksellä että kvaak saataisiin kaadettua koska sivustot selvästi palvelevat aivan eri tarkoitusta. viikon verkkosarjat oli vielä minun ja tolppasen petrin alaisuudessa oikein tasokas julkaisukanava ja ulkomaalaiset värväsivät sitä kautta tekijöitä lehtiinsä. kiitti vaan kuka sitä nyt sitten on minun jälkeeni toimittanut kun alettiin julkaista vastenmielisen huonoja juttuja. kiitos kiitos.

tässä kirjoittaessa alkaa herätä myös sellainen ajatus että onko suomen sarjakuvaseuraa edes olemassa enää? en ainakaan ole huomannut sillä muuta toimintaa kuin puupäähattujen viskominen kelle sattuu kerran vuodessa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re:kupla.net
« Reply #1 on: 06.02.2004 klo 12:02:08 »
Niin, ja uusimman Sarjainfonkin ilmestymisestä on jo toista viikkoa. Sarjisfestivaalit ovat jälleen syyskuussa Helsingissä. Kaksipäiväisinä ja runsaalla ohejmistolla. Lisää aiheesta myöhemmin tällä samalla Kvaak.fi-kanavalla, ja kyllä sinne Kuplaankin uutta tietoa tulee. Moderaattoreita on yllättävän hankala löytää, siis ainakaan mitättömillä palkkioilla toimimaan suostuvia.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Reply #2 on: 06.02.2004 klo 12:13:09 »
Kokoelmiakaan ei ole siirretty pariin viikkoon. Pitäsköhän taas, niin seura olis niinku relevantti ja aktiivinen?

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Reply #3 on: 06.02.2004 klo 12:50:55 »
Nissenillä on paljon hyviä ajatuksia, mutta miksi sen pitää tuoda ne aina noin provokatiivisen syyttelevään sävyyn esille, jolloin kukaan ei ota sitä vakavasti?  :-\

nissen

• Guest
« Reply #4 on: 06.02.2004 klo 12:58:48 »
en muuta osaa. joku ottaa vakavasti, toinen ei. minä sitä vastoin en ota vakavasti kovinkaan montaa tyhjän jauhajaa eli käynen siis keskustelua itsekseni. se ei sinänsä ole mitenkään uutta. eikä viestissäni ollut kuin kaksi kriittistä lausetta, ne laskin kirjallisen manerisoitumisen tiliin. älkäätten niuhottako, jukolauta!

mutta ihan tosi, olisi syytä kerätä jonkinlainen työryhmä antamaan tekohengitystä kupla.netille. aikoinaan homma toimi sillä tavalla että sovittiin kuka tekee mitäkin ja haettiin työhön APURAHAA. eli kenenkään ei tarvitse tehdä mitään halutessaan pelkästään hyvän mielen toivossa. itselleni ainakin junailin aikoinaan vuokrarahat verkkosarjojen toimittamisesta ja se ei ollut mutkikasta hommaa... vaikkakin viiden minuutin kävelymatka kerran kuukaudessa postille, no, olihan se rankka matka.

sama pätee moneen muuhunkin sarjakuva-alan kesken matkan väsähtäneeseen projektiin. kaikki olisi järjestältävissä.

anteeksi että unohdin sarjainfon. se on nykyään niin helppo unohtaa kun en enää halua koko lehteä lukea. sisältö lienee vastaisuudessa kaupallisen sarjakuvan esittelyä ja rasittavaa fanitamista, sanoi hän provokatiiviseen sävyyn. vaihtoehtoinen sarjakuva ilmeisesti kuitataan haastattelemalla joka numeroon yhtä asema kustannuksen henkilöä, vai?

unohdin myös sarjakuvafestarit. pahoittelut. näin mieli toimii, se unohtaa epämieluisat asiat.
« Last Edit: 06.02.2004 klo 13:45:20 by nissen »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #5 on: 06.02.2004 klo 16:58:35 »
Joo, nyt pääsi kokonaan unohtumaan asemakustannuslaisen haastattelu tästä numerosta. Anteeksi kovasti. Mutta he sentään tekevät ja julkaisevat sarjakuvia Suomessa. (Vai Pauli Kalliotako tarkoitit?)
Täytyy yrittää korjata asia seuraavaan numeroon.
Taidesarjakuvaa ei ole unohdettu sen paremmin Infossa kuin tulevilla festivaaleillakaan.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

nissen

• Guest
« Reply #6 on: 06.02.2004 klo 17:26:48 »
lisää sellaisia juttusarjoja kuin OUBAPOsta kertova sarja viime vuosituhannen lopulla. sarjainfoon siis. lisää käännettyjä juttuja kun ei suomalaisilla puhti riitä.

kirjoitin pitkät lirkutukset, mutta kone hävitti edellisen viestini. kirottua. summauksena kadonneesta vuorisaarnasta totean että haluaisin lukea sarjainfosta sellaisia kirjoitelmia joissa olisi jotain UUTTA. tässä tulee tietenkin ongelma makuasioiden ynnämuiden takia koska minua eivät kiinnosta aku ankan piirtäjät siinä missä eräitä. haluaisin silti tulla yllätetyksi selatessani sarjainfoa kirjaston lastenosastolla.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #7 on: 06.02.2004 klo 18:38:09 »
Seuran sivujen tekemiseen voi osallistua parhaiten tulemalla hallituksen kokoukseen keskustelemaan asiasta. Erinäisiä hankkeita on edelleen vireillä, ja on ollut aiemminkin. Puheista ja hyvistä suunnitelmistakin vain on matkaa tekoihin.

Jos joku esim. osaa ja ehtii asentaa tosta vaan YaBB SE -systeemin, niin vaikka heti pääsee käsiksi hommiin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Reply #8 on: 08.02.2004 klo 15:35:35 »
Parhaiten sarjakuvaseuran, sarjakuvantekijöiden, festareiden ym. toimintaan voi vaikuttaa marssimalla kokoukseen ja ottamalla vielä pari kaveria mukaan (kellä niitä on :-* [Hans, tää on meidän sisäpiirivitsi]). Mieluiten vielä syyskokoukseen jossa valitaan uusi hallitus. Pääsee suoraan "vallan" "ytimeen". Uudet aktiiviset ihmiset otetaan avosylin vastaan. Palkaton yhdistystoiminta edellyttää kuitenkin aikamoista sosiaalista sietokykyä, tai oisko eripura sarjakuvapiirien erikoispiirre. Paremman puoliskoni kautta olen päässyt näkemään teatterimaailmaa ja siellä osataan vähän paremmin toi toiminta yhteisten päämäärien hyväksi. Mutta siihen hommaan hakeutuvilla täytynee olla jo lähtökohtaisesti erilainen luonne. Niinku lätkässäkin. Hyh.

Itse ainakin koin kymmenen enemmän tai vähemmän aktiivisen seuravuoteni aikana että seuran kautta/ avustuksella oli suhteellisen helppoa toteuttaa erilaisia juttuja. Ts. keksi idea - esittele seuran hallitukselle - hankitaan rahoitusta seuran nimissä - jos saadaan, toteuta hanke. (Ja revi sen jälkeen puukkoja selästä, sekä omien että sivullisten. On niin helppo kritisoida kun ei tiedä taustoja ja varsinkin jos ei itsellä ole kokemusta minkään tekemisestä. Mutta ei siinä mitään, mä kestän v*ttuilua suhteellisen hyvin. Kuuluu työn kuvaan ns.)

Ongelmia taas ovat seuran resurssipula: rahaa ei ole edes perustoimintojen pyörittämiseen kunnolla (mm. verkkosivut), aktiivi-ihmisiä ILMAISEEN työhön ei ole ja tästä seuraa epäammattimaista käytöstä ja henkilöristiriitoja. Projektit todella saa vetää alustaa loppuun yksin vaikka yhdistystoiminnasta onkin kysymys. Itse päätin lopettaa vapaaehtoistoiminnan noista syistä. Info ja festarit toimivat parhaiten koska niillä on oma rahoitus. Kaikenlaista projektirahaa on ilmeisesti helpompi saada kuin rahoitusta tylsän mutta välttämättömän perustoiminnan pyörittämiseen saati uudistamiseen.  

Edit: Hesarissa oli just hyvä läppä tänään: ei Suomesta johtajia puutu, vaan ideoita. Tähän soveltaen, olen hurjan tyytyväinen Aralis-kirjastosta ja seuran toiminnasta siellä. Mukavaa nähdä että osa omista pitkäaikaisista haaveista toteutuu. Eikä ees tarvi panna tikkua ristiin.
« Last Edit: 08.02.2004 klo 15:46:55 by roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

terhie

• Guest
« Reply #9 on: 08.02.2004 klo 18:35:45 »
Sarjakuvaseuran sivujen päivityksestä on just ainakin kahdessa viime kokouksessa puhuttu. Tarvittaisiin tällainen Kvaak- tyyppinen päivityssysteemi, kellä olisi aikaa sellainen järkätä onkin toinen juttu.
Hallituksessa tuntuu olevan niin, että jos jotain haluaa, se pitää tulla paikalle esittämään ja sitten olla itse valmis ilmaiseksi toteuttamaan. Noh, minä en osaa ko. systeemiä hankkia, niin en voi viedä asiaa eteenpäin. Päivityksiä tekisin mielelläni.