Kirjoittaja Aihe: Helsingin Sanomien stripit  (Luettu 199627 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Helsingin Sanomien stripit
« Vastaus #270 : 07.01.2011 klo 15:09:07 »
Olen tässä hahmottelemassa uutta "humoristista" seikkailusarjaa. Olen päätynyt tekemään suht paksua pokkaria. Toisaalta, sanomalehtistrippiformaattikin kiinnostaisi, mutta on riskaabelia tehdä vaikkapa 30-sivuinen strippiseikkailu.
Jos se ei menekään läpi toimituksissa, sen julkaiseminen kirjamuodossa ei oikein onnistu (päivittäistripin ja albumin/pokkarin kerronta on niin kovin erilaista)

Mutta nou hätä vielä, mulla on vasta alkuasetelma hahmoteltuna. Olen tyytyväinen jos saan käsikirjoituksen tehtyä ennen kesää. Sitten tulee putkiremontti. Sen aikana voisin ehkä kirjoittaa toisen seikkailun. Putkiremontin jälkeen, vuonna 2012, voin aloittaa piirtämisen.

Joo. Oli aika paljon off-topic.

Divine

• Sykkivä
  • Jäsen
  • Rega flexis mur!
« Vastaus #271 : 07.01.2011 klo 15:14:21 »
Ei selvästikään ole helppoa hyvän stripin valinta.
Valituksi tulleet oli huonoja valintoja, kaikki täällä olleet ehdotukset oli myös huonoja.
Provosi sen sijaan on ihan kohtuullinen. Paitsi että...

Lainaus
kamala luonto hukkuisi b-sarjaan eikä kiinnostaisi ketään ilman kotimaisuuspisteitä.
Ahaa, se siis kiinnostaisikin?

Lainaus
Sinfest on ihan kohtuullisesti piirretty, mutta kaikki muu ilo pitääkin itse repiä "hauskoista" alakulttuuriviittauksista tms.
Tämä 'huono' sarja ei siis ole huonosti piirretty eikä myöskään valmiiksi pureskeltu. Lukijain pitää ihan itse tajuta? Elämme kovia aikoja, sarjakuvan ystävät hyvät.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #272 : 07.01.2011 klo 15:57:48 »
Jostain syystä se näytti jotenkin nukkavierulta?!?

Mutta kuten sanoin, onhan sen pakko olla hyvä, sehän on Muumi! Lasten luulisi tykkään. Tosin se alkoi aika vaikeasti, monikohan tenava tajusi Muumin etsivän Nuuskamuikkusta?

Kuka mahtoi olla piirtäjä? Ei Tove eikä Lasse, signeeraukset puuttui ja jälki oli ...hm... ehkä ei niin dynaamista. Kliseet kuten ruudun reunojen koostaminen esineistä oli toki kohdallaan.

Mitä muuhun ketjun viimeaikaiseen keskusteluun tulee, niin esimerkiksi Kamujahan ei ole kertaakaan käännetty suomen kielelle sillai oikeasti hyvin. Eipä tule mieleen yhtään strippisarjaa joka olisi käännetty hyvin (paitsi ehkä Nemi ja - muuten tietenkin ihan kammottava - Karvinen joihin kääntäjien tuntuu olevan helpompi löytää kontakti), parhaat niistä (esimerkiksi Calvin&Hobbes) ovat toimineet enemmänkin käännöksestä huolimatta kuin saaneet mahdollisuutta tulla toimeen omillaan. Hannes on ollut kökköydessään suorastaan kryptinen, ja esimerkiksi Gary Larsonin loistava Far Side Galleryhan suorastaan sabotoitiin huonoilla suomennoksilla.

Voidaan valittaa kääntäjien palkoista tai mistä vain, mutta varsinainen ongelman sisältö piilee siinä, että osatakseen tehdä toimivaa käännöstä kääntäjän pitää olla tarinankertojana omillaankin samaa luokkaa alkuperäisen tekijän kanssa. (Olematta silti kuten Pentti Saarikoski, joka pisteli kaikki käännökset sujuvaa pajunköyttä omasta päästään varmana siitä että oli joka tapauksessa parempi kirjailija kuin alkuperäinen, menipä alkuperäisteos pilalle tai ei, suomen kielelle saatiin klassikko.)

Tylyjä sanoja, mutta aihe on lähellä sydäntä ja tuttu...

Kivi

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #273 : 07.01.2011 klo 16:02:31 »
Mitä muuhun ketjun viimeaikaiseen keskusteluun tulee, niin esimerkiksi Kamujahan ei ole kertaakaan käännetty suomen kielelle sillai oikeasti hyvin.

Albumeissa on Asko Alasen suomennos ja Jouni Rinnan tekstaus. Ovat ylivertaisia!

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #274 : 07.01.2011 klo 16:21:22 »
Albumeissa on Asko Alasen suomennos ja Jouni Rinnan tekstaus. Ovat ylivertaisia!

Joo, niissä missä on Askon käännös on hyvä käännös. Sorvaan tän nyt näin diplomaattisesti, kaikki kuitenkin tietää mitä mieltä mä olen Egmontin käännösten ja toimitustyön tasosta. Ihmisiä arvostan ystävinä, syytän osin olosuhteita, ja tietenkin sitä että kaikilla asianosaisilla ei yksinkertaisesti oo tajua siitä mikä on hauskaa ja mikä ei. Askolla kyllä on.

Huomaan mahdollisesti loukkaavani tässä useitakin ystäviä ja käännös/toimituspuolen kollegoja joita ihmisinä ja ammattilaisina arvostan suuresti. Pyydän anteeksi. Joskus saattaa käydä niin, että kun sen alkuperäisen vitsin on lukenut ja nauranut, menettää sen hienovaraisen veteen piirretyn viivan missä vitsi välittyy lukijalle käännettynä.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #275 : 07.01.2011 klo 20:41:17 »
Ei  nämä  Rip Kirbyn  tuuraajat  oikein innosta. Valitettavasti  huumori-linja voitti  Helsingin  Sanomissa. Kyllä  kotimaiset  tekijät  olisivat  tehneet  hyviä  seikkailusarjoja.
Harmi, ettei  lahjakkaita  seikkailusarjojen kirjoittajia  ja  piirtäjiä  valittu. Jaksan  vielä  taistella  kotimaisen  seikkailusarjakuvan puolesta. En  tiedä miten  sanomalehdissä  asiat  nähdään, mutta  mielestäni  Hesari  olisi  voinut valita jonkun muun sarjan kuin tämän nykyisen.
Aamulehdessä  kunnioitetaan  parhaiten  seikkailusarjakuvaa. Siellä  Kalkkaroa  julkaistaan  väreissä, joka  on kerrassaan upeaa.

Kyllä mullekin kotimainen seikkailusarjakuva kelpaisi, mutta koska en läheskään jokaista sanomalehteä lue, olisi mukava saada lehden rinnalle päivittäin netistä luettava Kalkkaro. Eli tässä tapauksessa HS:n sivuille, siinä se tulisi luettua Fingerporin ohessa ja mieluustikin. Lehtiä en muista niin usein lukea että viitsisin niistä seurata seikkailusarjoja.

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
« Vastaus #276 : 07.01.2011 klo 22:15:28 »
Muumi alleviivatkoon mielipiteeni, 50 vuotta vanhoja sarjoja pitää kierrättää kun mitään uutta hyvää ei nyt vaan ole saatavilla.

Ei haittaa minua, mutta Muumia pyöritetään jo ennestään monessa sanomalehdessä. Voisiko ajatella jotain suomentamatonta strippiklassikkoa. Krazy Kat? Barnaby?

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #277 : 11.01.2011 klo 12:27:31 »
Kuka mahtoi olla piirtäjä? Ei Tove eikä Lasse, signeeraukset puuttui ja jälki oli ...hm... ehkä ei niin dynaamista. Kliseet kuten ruudun reunojen koostaminen esineistä oli toki kohdallaan.

Mulla oli heti hämärä mielikuva että olin lukenut tämän, ja ainakin wikipedia tietää että kyseessä on Toven ja Larsin yhdessä tekemä sarja joka oli vanhoissa alppareissa osassa 6.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #278 : 15.01.2011 klo 14:45:52 »
Mua ärsyttää toi Muumi-sarjis Hesarissa. Muumeja tulee  joka tuutista muutenkin...eiks olis aika keksiä jotain muuta. Maailma on täynnä sarjakuvia ja paljon parempiakin kuin Muumit.
Rip Kirpy oli ihan hyvä, mutta vaihtelu virkistää. Pitäisi saada joku toinen jatkuvasarjakuvastrippi ja seikkailuluonteinen.
Olisi yksi hyvä ehdotus!
Koska Mustanaamio lehti lopetti Suomessa, niin miksi ei julkaista uusia Mustanaamiosarjakuvia Hesarissa. Mustis-dikkareita varmasti löytyy Suomesta ja se on ihan hyvä sarjakuva.
Tai sitten julkaistaan Avaruusagentti Valeriania...aivan mahtava sarjakuva.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #279 : 15.01.2011 klo 14:48:46 »
Mustanaamion aloittaminen Hesarissa olisi ollut aika jymyjuttu! Varsinkin jos olivat alkaneet Sy Barryn kauden alusta. Saahan sitä haaveilla.

Sunnuntaisarjana olisi alkanut ilmestyä Alex Raymondin Flash Gordon väreissä! Joo, ja lehmät lentävät.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #280 : 15.01.2011 klo 17:22:33 »
Sy Barryn alkukaudella on useita kuolemattomia tarinoita. Sen sijaan uusimmat Mustis-jutut ovat heikkoja. Valerian ei ole sanomalehtisarja.

Minusta Rip Kirbyn tilalle olisi saanut tulla vaikkapa romanssisarja Ellit tai Judge Parker.

Kalkkaroa ehdotettiin tässä ketjussa Hesarin uudeksi seikkailusarjaksi. Hyvä ehdotus, vaikka minusta se on aika raaka strippisarjaksi: kirosanoja heitetään ja kidutusta näytetään.

Muumi on kohtuullinen valinta, koska se sisältää samalla gägejä että jatkuvajuonisen seikkailun. Seikkailusarja siis onneksi säilyi lehdessä. Mutta uudempi Muumi, jota Toto ja Niffe tekevät perinnetietoisesti, olisi mielestäni pirteämpi kuin tämä.

Joo, jos Hesari repäisisi kunnolla, Flash Gordon tai Prinssi Rohkea rävähtäisi sunnuntaille ja Krazy Kat tai Samin sarja arkeen…

myyry

• Jäsen
« Vastaus #281 : 17.01.2011 klo 10:08:43 »
Mustanaamiota itsekin haikailin Hesariin, maakunnishan se on yksi vakiosarjiksista ja muistan itsekin Karjalaisesta sitä vuosia seuraneeni Lätsän ohella.

Muuten valinnat ovat minusta hyviä, pitkästä aikaa tulee koko sivu luettua, kun ennen vain ne kolme hauskinta. Muumi menee hiukan ahtaaksi tuossa koossa muiden välissä ja mummosarjakuvasta en ole innostunut, joku klassinen hyvin piirretty seikkailu siihen mummon tilalle siksiaikaa kun kotimainen mummosarjis (ei se Jopen aito ja ensimmäinen) harjaantuu ja kehittyy...

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #282 : 17.01.2011 klo 11:10:32 »
Muumistrippien rytmi tuntuu aluksi oudolta, jos stooria ei seuraa yksittäiset saattavat tuntua aika dadalta. Mutta itte olen alkanut seuraamaan, ei se mikään huono ole, vaatiipahan vain totuttelua seurata pieninä paloina.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

tertsi

• Vieras
« Vastaus #283 : 17.01.2011 klo 11:34:22 »
Mustanaamion aloittaminen Hesarissa olisi ollut aika jymyjuttu! Varsinkin jos olivat alkaneet Sy Barryn kauden alusta. Saahan sitä haaveilla.

Sunnuntaisarjana olisi alkanut ilmestyä Alex Raymondin Flash Gordon väreissä! Joo, ja lehmät lentävät.
Hal Fosterin Prinssi Rohkeakin kelpaisi.   ;)
Libri Impressillä olisi korkealaatuiset viivaoriginaalitkin valmiina.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #284 : 17.01.2011 klo 20:12:34 »
Voihan se olla ettei varsinaisesti haittaa jos suurta yleisöä vähän muistutellaan siitä, että Muumit ovat muutakin kuin se animaatiosarja...

Mun mielestä tuo toimii jatkosarjana ihan hyvin, vaikka olenkin itse tottunut lukemaan koko stoorin kerralla albumeista.