ja siitähän polemiikkiä ja älämölöä jonniin verran tuli. Vaan niin kai aina.
Sittenhän SF:n ja muunkin genrekirjallisuuden puolestapuhujana tunnettu Sinisalo otti pari askelta takapakkia ja varovaistui, eihän tää scifii oo vaan spekulatiivista fiktiota. Vissi ero, kait.
Itse asiassa Johanna Sinisalo oli hyvin suoraselkäinen scifin ja fantasian puolestapuhuja saadessaan Finlandiapalkinnon.
Selkärangaton yksilö olisi ehkä valinnut noin kuvatun tavan, mutta ei Sinisalo.
Viljeli jo viisi kuusi vuotta ennen palkintoaan spekulatiivista fiktiota sopivampana terminä, mitä itse en allekirjoita.
Ennen päivänlaskua ei voi voitti koska se
on hyvä kirja. Minusta merkittävämpi kuin muut vuonna 2000 kisanneet(ja enin osa ehdokkaita 1998-2002)
Hauskaa miten keskustelu menee siihen mikä on "hyväksyttävää" "arvostettavaa" "korkeasarjakuvallista" ilmaisua.
Dekkareissa sitä ei tietenkään voi olla eikä halpahintaisessa viihteessä muutenkaan.
En ole vakuuttunut että aku ankka ja päivästripit ovat suurinta mitä sarjakuva voi saavuttaa, mutta niitä on turha mollata.
(Vaikka itsekin olen erään lehden tilauksen peruuttanut johtuen puhtaasti päivästrippisarjan muutoksista.
Samasta syystä olin tilauksen aloittanut, mutta eri sarjan osalta.)
Ilman niitä[strippisarjoja], ilman tex willereita ja mustanaamioita, ilman korkeajännityksiä ja muita vastaavia, kyllä taisin juuri niputtaa asterixeista batmaniin samaan kastiin, meillä ei olisi näinkään isoa sarjakuvakenttää.
Mutta informaatio ei yllätä.
Sarjakuvafinlandia on hyvä idea ja jo nyt esimerkiksi akateemisen kirjakaupan verkkosivuilla se on
muiden kirjallisuuspalkintojen kanssa samoilla listoilla. Vielä ei ole kuten finlandian kohdalla: voittaja ja ehdokkaat mutta tämä oli kierros yksi.
Jorma Uotisen perustelu on juuri sitä, perustelu. Ei heitto.