Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 263012 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #900 : 11.12.2008 klo 18:59:14 »
ja siitähän polemiikkiä ja älämölöä jonniin verran tuli. Vaan niin kai aina.
Sittenhän SF:n ja muunkin genrekirjallisuuden puolestapuhujana tunnettu Sinisalo otti pari askelta takapakkia ja varovaistui, eihän tää scifii oo vaan spekulatiivista fiktiota. Vissi ero, kait.

Itse asiassa Johanna Sinisalo oli hyvin suoraselkäinen scifin ja fantasian puolestapuhuja saadessaan Finlandiapalkinnon.
Selkärangaton yksilö olisi ehkä valinnut noin kuvatun tavan, mutta ei Sinisalo.
Viljeli jo viisi kuusi vuotta ennen palkintoaan spekulatiivista fiktiota sopivampana terminä, mitä itse en allekirjoita.
Ennen päivänlaskua ei voi voitti koska se on hyvä kirja. Minusta merkittävämpi kuin muut vuonna 2000 kisanneet(ja enin osa ehdokkaita 1998-2002)

Hauskaa miten keskustelu menee siihen mikä on "hyväksyttävää" "arvostettavaa" "korkeasarjakuvallista" ilmaisua.
Dekkareissa sitä ei tietenkään voi olla eikä halpahintaisessa viihteessä muutenkaan.
En ole vakuuttunut että aku ankka ja päivästripit ovat suurinta mitä sarjakuva voi saavuttaa, mutta niitä on turha mollata.
(Vaikka itsekin olen erään lehden tilauksen peruuttanut johtuen puhtaasti päivästrippisarjan muutoksista.
Samasta syystä olin tilauksen aloittanut, mutta eri sarjan osalta.)
Ilman niitä[strippisarjoja], ilman tex willereita ja mustanaamioita, ilman korkeajännityksiä ja muita vastaavia, kyllä taisin juuri niputtaa asterixeista batmaniin samaan kastiin, meillä ei olisi näinkään isoa sarjakuvakenttää.

Mutta informaatio ei yllätä.

Sarjakuvafinlandia on hyvä idea ja jo nyt esimerkiksi akateemisen kirjakaupan verkkosivuilla se on muiden kirjallisuuspalkintojen kanssa samoilla  listoilla. Vielä ei ole kuten finlandian kohdalla: voittaja ja ehdokkaat mutta tämä oli kierros yksi.

Jorma Uotisen perustelu on juuri sitä, perustelu. Ei heitto.

« Viimeksi muokattu: 11.12.2008 klo 19:02:20 kirjoittanut Curtvile »

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #901 : 11.12.2008 klo 19:04:35 »

Vaikka tanssijamestari ei sarjakuvia ehkä ole liikaa lukenut, niin hänen perusteltu lausuntonsa palkinnon perusteista ja palkitun ansioista oli sangen osuva ja aito ja sarjakuvaa ymmärtävä.
Ei ole vaikeaa fiksun miehen kuulostaa olevan osuva, aito ja ymmärtävä vaikka ei itse asiasta tajuaisi paljoakaan.

Entä jos hän tuntisi sarjakuvaa, olisiko hän ehkä saattanut valita jonkin muun tarjolla olleista sarjakuvista?

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #902 : 11.12.2008 klo 19:38:29 »
Genreen katsominen on mielestäni sellainen asia, että mikäli teos on tarpeeksi hyvä, niin genre lakkaa olemasta kovin tärkeä tekijä.

Dekkari -genrestä tulee mieleen pehmeäkantiset salapoliisiromaanit.. joiden yhdenkään nimeä en nyt yhtäkkiä muista. Dekkarit ovat dekkareita. Mutta jos jostain dekkarista tulee klassikko niin siitä ei enää puhuta dekkarina, vaan sanotaan "luin hyvää dekkaria" -fraasin sijaan että "Luin Sherlock Holmesia / Agatha Christietä / Philip Marlowea / Umberto Econ Ruusun nimeä". Dekkareita silti kaikki.

Siili on hyvää kamaa, sitä lukiessa ei mieti, että "jahas, tämä nyt sitten on sitä huumorisarjakuvaa". Ainakaan minä en mieti. Jos se on hyvä niin se on hyvä, genreajattelu unohtuu.

...

Sarjakuva-Finlandiasta en mielestäni voi oikein olla vielä mitään mieltä yhden palkinnon jälkeen. Kun kymmenen palkittua on rivissä, niin mikäli ne kaikki ovat strippisarjakuvaa niin siitä voi jo muodostaa mielipiteen palkinnon jakamisperiaatteista. Kemin palkinnon luonne esimerkiksi on jo niin tuttu, että pari vuotta sitten yhdessä illassa parin oluen voimalla piirsin JP Ahosen ja KP Alareen kanssa Kemin palkintoraadin mieltymysten mukaiseksi räätälöidyn sarjakuvan. Rahapalkintoa ei tullut mutta kunniamaininta kylläkin. ;)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #903 : 12.12.2008 klo 09:04:55 »
Entä jos hän tuntisi sarjakuvaa, olisiko hän ehkä saattanut valita jonkin muun tarjolla olleista sarjakuvista?

Jos minä olisin eri ihminen kuin minä olen, minä varmaankin tekisin eri valintoja kuin nyt teen.

villeranta

• Jäsen
« Vastaus #904 : 12.12.2008 klo 11:50:39 »
Ei ole vaikeaa fiksun miehen kuulostaa olevan osuva, aito ja ymmärtävä vaikka ei itse asiasta tajuaisi paljoakaan.

Erittäinkin samaa mieltä.

Uotinen piti aidosti Kiroilevasta siilistä, ja se oli hyvä niin. En TÄSSÄ KOHTAA halua kritisoida sen enempää Uotista kuin Kiroilevaa siiliäkään. Mutta Uotinen ei omien sanojensakaan mukaan lue sarjakuvaa, ja se kyllä tekee Uotisesta huonon diktaattorin. Veikkaanpa, että tästä aiheesta ei kannata enää jatkaa.

Kirjallisuus-Finlandiassa raati katsoo IHAN VARMASTI kriittisemmin ns. kevyitä genrejä kuin ns. korkeaa genreä. Asia on aika selvä. Ja se ei ole kunniaksi Finlandialle. Eikä ole sekään, ettei palkintoa voi saada esseekokoelma tai runoteos. Mikä vääryys! Mitä tuhlausta!

Sarjakuva-Finlandian kohdalla tätä ongelmaa ei ole. Enkä usko, että lähiaikoina palkintoa tullaan rajaamaan genren tai muun perusteella. Se hyvä. Kärsitään mieluummin siitä, että raati valitsee ehdokaslistalle "vähän kaikenlaista". Eihän sen periaatteessa pitäisi niin tehdä, vaan pyrkiä oman tuntumansa pohjalta valitsemaan parhaat teokset. Vaikka niin, että jonain vuonna mukana ei olisi yhtään ns. vaihtoehtosarjakuvaa. Tai ei yhtään strippikokoelmaa. Tai ei yhtään Muumi-sarjakuvaa.

Viime vuonna S-Finlandian ympärillä riehuttiin (minä mukana) niin rajusti, että en usko, että raadin konsensushakuisuus on tänä vuonna ainakaan vähäisempi.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #905 : 12.12.2008 klo 11:57:39 »
Kuten suomalaisten suosikkikirjailija Juha Vuorista siteerataan Metro-lehdessä tänään: "Kirjallisuuspalkintojen mystisestä maailmasta en tule koskaan tajuamaan mitään. Mutta sille Ahtisaarelle olen katkera."
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

petteri tikkanen

• Jäsen
« Vastaus #906 : 12.12.2008 klo 12:08:04 »
Sarjakuva-Finlandiassakin voivat mielestäni aivan hyvin kilpailla keskenään high brow ja low brow -sarjikset ja kaikki siltä väliltä.

http://www.youtube.com/watch?v=TksUL1OqDtY

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #907 : 12.12.2008 klo 12:23:28 »
Mutta sille Ahtisaarelle olen katkera."

niinpä.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #908 : 12.12.2008 klo 14:04:46 »
No niin, Sarjakuva-Finlandian sivuille on tippunut koko joukko uusia ehdokkaita (myös Black Peider!). Alkaa jo näyttää aika hyvältä. Asetan alustavat panokseni Metille, Kajaanille ja Rusinalle.

Mutta missä on Kova länsi?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #909 : 12.12.2008 klo 14:16:33 »
Tässä vaiheessa panisin rahani likoon Kiroileva siili kakkosen puolesta.

Kunhan diktaattorin henkilöllisyys selviää, niin veikataan sitten ehkä uudestaan.

Mielenkiintoista on myös se, ketkä raakataan pois kymmenen sakista.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #910 : 12.12.2008 klo 14:26:10 »
Asetan alustavat panokseni Metille,

Nyt kun mainitsit, niin uskaltaisinpa ittekin melkein laittaa euroja likoon sen puolesta...ellei valitsija ole joku, joka ei tykkää pienistä kuvista.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2008 klo 15:25:55 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #911 : 12.12.2008 klo 14:30:30 »
Minä laittaisin rahani likoon Fingerporin puolesta.

tomu

• Jäsen
  • the book is good but misunderstood
« Vastaus #912 : 12.12.2008 klo 14:35:06 »
Minä laittaisin rahani likoon Fingerporin puolesta.

Fingerpori, Meti, Kajaani, Kova länsi - oikeastaan palkinnon voisi antaa noista mille vaan. Olisipa hienoa, jos sen voisi jakaa useammalle!

Hyvä vuosi!

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #913 : 12.12.2008 klo 14:49:19 »
Kajaani!

petteri tikkanen

• Jäsen
« Vastaus #914 : 12.12.2008 klo 15:59:03 »
Minä veikkaan MetiRusinaa.