Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262921 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #825 : 24.11.2008 klo 17:38:08 »
Sitten ku mulla turskuaa nurkistaki rahaa, perustan omissa nimissäni säätiön joka jakaa vuosittain palkintoja vain sellaisille sarjakuville joista minä pidän. Muhaha.
Miksei jo nyt? Tarjoa kori kaljaa ja hyvät bileet sille joka tekee sun mielestä parhaan kotimaisen sarjakuvan. Etuna on, että saat kaikki sarjakuvat ilmaiseksi.

Esitelläänkö näitä sarjakuvia nyt esmes Aamulehden (Hesarin?) sivuilla, tai tuleeko uutinen siitä, että nämä kymmenen on nyt laitettu ehdolle - kuten kirjallisuus-Finlandian kanssa on? Tuleeko kirjakauppoihin ehdokaskirjoihin laput "Sarjakuva Finlandia -ehdokas"? Nämä toisivatten sitä julkisuutta edes vähän.
Mediajulkisuuden pitäisi lisääntyä kun palkinto jaetaan jo perjantaina, kulttuuritoimittajien työaikana. Kirjakauppa-laput on kunkin kirjakauppiaan oma asia, mutta viime vuonna jotkut niin teki.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #826 : 24.11.2008 klo 17:40:52 »
Mä en  seuraa aktiivisesti kotimaisen kirjallisuuden kenttää. Mulle on aivan sama mitä he palkinnollaan tekevät.

HAH! Kotimainen sarjakuva on osa "kotimaisen kirjallisuuden kenttää".

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #827 : 24.11.2008 klo 18:54:18 »
Kirjakauppa-laput on kunkin kirjakauppiaan oma asia, mutta viime vuonna jotkut niin teki.

Kuplii-organisaatio voisi lähettää kirjakaupoille lähtevien tiedotteiden mukana lappuja joita voi kiinnittää hyllyn reunaan. Jollekin vaan neonkeltaselle tai jollekin painettuja yksinkertasia lappuja, joissa on logo, kirjan nimi jne.tms. Ei kallista puuhaa.
Vai oliko asia jo näin?

Timo

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #828 : 24.11.2008 klo 18:57:24 »
Mä nakkelen mielelläni kiviä viime vuodenki suuntaan. Näin just eilen telkkarista jotain modernia tanssia jossa tanssijoille oli teipattu rautaputkia mm. suuhun ja perseeseen enkä voinu huvittuneisuuteni keskellä olla ajattelematta että viime vuoden voittajan valitsija on nimenomaan tämän alan asiantuntija.

Tässä juuri se syy miksi valitsijana pitää olla joku kentän ulkopuolelta. Tuokin performanssi oli varmasti suomen tanssitaiteen sisäsiittoisen piirin mielestä todella erikoisen hieno esitys, miksei jopa tanssi-finlandian arvoinen.

Siellä ne nyt Uotinen ja kaverinsa lukevat kvaakkia kyynel silmäkulmassa ja kiroavat, että on se Kaltsu tyhmä mies kun ei tajua minkään uuden ja hyvän päälle. Aina pitäisi vaan olla sitä samaa mikä on nähty jo tuhanteen kertaan aiemminkin.

Ei sarjakuvien lukeminen tai niiden arvostaminen ole mikään korkeampia tutkintoja vaativa ihmesuoritus. Kyllä kuka tahansa – varsinkin joku perussivistynyt järjellä varustetty yksilö – pystyy lukemaan kasan sarjiksia ja muodostamaan niistä ihan perustellun mielipiteen. Tavallisille lukijoillehan näitä kai tehdään?

Nimenomaan ei pidä mennä siihen, että sarjakuvapiirien myyttinen sisäpiiri jakaa vuosi vuodelta palkintoja toisilleen. Kehutaan, kannustetaan ja tehdään aina vaan sisäänpäinkääntyneempää kuonaa mistä kukaan ulkopuolinen ei voi eikä halua ymmärtää yhtään mitään.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #829 : 24.11.2008 klo 19:33:58 »
Kirjakauppa-laput on kunkin kirjakauppiaan oma asia, mutta viime vuonna jotkut niin teki.

Tähän pitää sen verran kommentoida, että viime vuonna kysyin paikallisessa Suomalaisessa aikovat he mitenkään esitellä Sarjakuva-Finlandia ehdokkaita. Myönsivät heti etteivät olleet koko asiaa muistaneet, mutta kun seuraavan kerran kaupassa kävin, niin kaikki ehdokkaat olivat esillä Sarjakuva-Finlandia ehdokkaat -lapun alla. Tiedä sitten lisäsikö myyntiä/kiinnostusta, mutta ainakin olivat paraatipaikalla.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #830 : 24.11.2008 klo 21:32:11 »
Jarmon tavoin pidän itse hyvänä, että palkinnosta päättää joku kuvioiden ulkopuolinen henkilö. Uotinen oli hyvä tuomarivalinta viime vuonna.

Sen sijaan karsintaraadin pitäisi mielestäni koostua sarjakuva-alan ammattilaisista. Pekka Lehtosaari on hyvä veto, hänhän oli viime vuonna Hännisen Villen kanssa tv:ssä haukkumassa kärkikymmenikön valintaa. Ja Outi Vanamo on loistava valinta. Sitä en ole vielä hahmottanut, miksi raadissa on manga-asiantuntija ja tamperelainen lukiolainen. Mitä järkeä siinä on?

Joka tapauksessa paremmanoloinen esiraati kuin viime vuonna mun mielestäni.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #831 : 24.11.2008 klo 22:29:04 »
Itse tuumisin, että palkinnon valitsijan on hyvä olla sisäpiirin ulkopuolelta, mutta kuitenkin jollain tavalla asiaan liittyvä. Esimerkiksi joku ihminen lähellä sarjakuvaa olevien taidealojen, kirjallisuuden, kuvataiteen, musiikin tai elokuvan tai miksei myös teatterin alalta olisi mitä mainioin valinta. Näin saataisiin varmasti myös tämä julkisuuspuoli hoidettua.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #832 : 25.11.2008 klo 11:37:06 »
Esimerkiksi joku ihminen lähellä sarjakuvaa olevien taidealojen, kirjallisuuden, kuvataiteen, musiikin tai elokuvan tai miksei myös teatterin alalta olisi mitä mainioin valinta. Näin saataisiin varmasti myös tämä julkisuuspuoli hoidettua.

"Oikeista" Finlandioista syrjityt Panu Rajala ja Jari Tervo?
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #833 : 25.11.2008 klo 12:12:01 »
"Oikeista" Finlandioista syrjityt Panu Rajala ja Jari Tervo?

Nimenomaan Tervo tai entinen kaverinsa Tabermann olisivat mitä mainioin valinta.
Voisivat sitten vaikka naistenlehtiin avautua pari sivua kirjapinon keskeltä. Semmoisen lämminhenkisen jutun mikä saa Elegiat ja Kajaanit suihkuamaan kaupan hyllyiltä ostoskoreihin.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #834 : 25.11.2008 klo 12:19:53 »
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #835 : 25.11.2008 klo 12:46:00 »
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,7779.msg239015.html#msg239015

Olen täysin samaa mieltä Jarmon kanssa.

Samoin. Lisäksi voisin heittää semmoisen nimen kuin Outi Nyytäjä. On ollut sarjakuvienkin kanssa tekemisissä. Opettanut dramaturgiaa sarjakuvantekijöille joskus.

TImo

norpatti

• Vieras
« Vastaus #836 : 25.11.2008 klo 13:14:02 »
Tuomariksi siis "ei asiantuntija, mutta jollain tavalla asiaan liittyvä julkisuuden henkilö" ...eli minä! \o/

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #837 : 25.11.2008 klo 13:34:04 »
Tuomariksi siis "ei asiantuntija, mutta jollain tavalla asiaan liittyvä julkisuuden henkilö" ...eli minä! \o/

Onk se ennalta sovittu lahjussumma ny tarpeeksi vai vieläkö pistetään inflaatiokorotusta peliin?
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #838 : 25.11.2008 klo 14:01:23 »
Tässä juuri se syy miksi valitsijana pitää olla joku kentän ulkopuolelta. Tuokin performanssi oli varmasti suomen tanssitaiteen sisäsiittoisen piirin mielestä todella erikoisen hieno esitys, miksei jopa tanssi-finlandian arvoinen.

Sun mielestä tanssi-finlandia pitäisi siis joka vuosi jakaa Irmalle Espoosta koska hänen sulokas keikkumisensa vähissä vaatteissa tangon ympärillä miellyttää sun ja hemmetin monen muun esteettistä silmää enemmän ku Pertsan autistinen vääntelehdintä parketilla? Irma Irma! Näytä tissit!

Mun mielestä tanssitaide on jotain mitä mä en tajua eikä mun tartte mennä Uotiselle sanomaan mikä mun mielestä on hyvää tanssia ja mikä ei. Eiköhä Uotisella oo huomattavasti enemmän kompetenssia nähdä mikä on omaperäistä ja taidokasta, ehkä jopa ajatuksella ja rakkaudella tehtyä tanssitaidetta ku mulla tai sulla. Eihän se oo multa tai sulta tai Irmalta pois vaikkei Uotinen arvostakaan. Irma Irma! Näytä pimppi!

Ei sarjakuvien lukeminen tai niiden arvostaminen ole mikään korkeampia tutkintoja vaativa ihmesuoritus. Kyllä kuka tahansa – varsinkin joku perussivistynyt järjellä varustetty yksilö – pystyy lukemaan kasan sarjiksia ja muodostamaan niistä ihan perustellun mielipiteen. Tavallisille lukijoillehan näitä kai tehdään?

Tavalliselle lukijalle? Siis sille joka tykkää Aku Ankasta ja Karvisesta? Emmä ainakaan halua tehdä mitään sille tyypille vaikka muuten mahdollisimman viihteellistä ja helppolukuista sarjakuvaa olen aina pyrkinytkin tekemään.

Siis oikeasti. Miksi edes muodostamaan mitään palkintoraateja, mikäli tosissanne haluatte karistaa kaiken elitismin kilpailun harteilta? Miksei palkintoa voisi vain suoraan antaa vuoden myydyimmälle albumille?

Nimenomaan ei pidä mennä siihen, että sarjakuvapiirien myyttinen sisäpiiri jakaa vuosi vuodelta palkintoja toisilleen. Kehutaan, kannustetaan ja tehdään aina vaan sisäänpäinkääntyneempää kuonaa mistä kukaan ulkopuolinen ei voi eikä halua ymmärtää yhtään mitään.?

Hupsu kauhukuva. Miten ihmeessä sä onnistutkaan näkemään asian niin että on olemassa vain sellaista sarjakuvaa josta kaikki tykkää tai sellaista sarjakuvaa jota kaikki vihaa (paitsi ne pari hassua elitistiä)?

Mä en näe että sarjakuvaa viihdemuotona onnistuu tappamaan mikään. Sen sijaan sarjakuva monipuolisena taiteenlajina on edelleen (vaikka parannusta onkin viime vuosina tapahtunut) lapsipuolen asemassa kun vertaa muihin taiteenlajeihin ja niiden saamaan arvostukseen esimerkiksi apurahoja jaettaessa. Tän arvostuksen ja hiukan erilaistenki sarjakuvien hengissä pysymisen perään mä huutelen. Se että alan harrastajienki mielestä sarjakuva on vain helposti lähestyttävää viihdettä ja sellaisena kuuluuki pysyä, ei asiaa auta.

Mutta hei, ei enää jaksa jankata. Summasummarum, meikäläisestä sarjakuvienki arviointi vaatii lajin ja sen konventioiden ja sen historian jonkinlaista erityistuntemusta ja teistä ei. Tuli selväksi.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #839 : 25.11.2008 klo 14:14:39 »
Ai niin. Pakko tilittää vielä yhdestä asiasta kun tuli tuosta yleisestä arvostuksesta puhetta. Tiedättekö mikä on yleisin mulle esitetty kysymys kun tulee puhetta siitä että teen tai olen tehnyt sarjakuvia? Mikä on mun sarjakuvahahmon tai -hahmojen nimi ja missä lehdessä niitä on ilmestyny!?

Veikkaan ettei kirjailijoilta tai elokuvaohjaajilta kysellä vastaavanlaisia typeryyksiä.