Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262941 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #810 : 24.11.2008 klo 15:57:15 »
...rahallisestikin ihan tuntuvaa palkintoa ollaan jo toista vuotta jakamassa ihan muiden kuin oman alamme asiantuntijoiden toimesta.

Sehän on justiinsa koko jutun idea ettei kyseessä välttämättä ole asiantuntija!!

Eihän sitä isoakaan Finlandiaa aina valitse kirjailija tai kirjallisuudentutkija vaan joku Aki Kaurismäki tai Lasse Pöysti tai Paavo Lipponen.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #811 : 24.11.2008 klo 15:58:20 »
Sehän on justiinsa koko jutun idea ettei kyseessä välttämättä ole asiantuntija!!

Mut... mut... nythän joku voi saada sen vaikutelman, että sarjakuvien lukemisesta on jotain iloa muillekin kuin sarjakuvan asiantuntijoille!
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #812 : 24.11.2008 klo 16:01:13 »
Eihän sitä isoakaan Finlandiaa aina valitse kirjailija tai kirjallisuudentutkija vaan joku Aki Kaurismäki tai Lasse Pöysti tai Paavo Lipponen.

En nyt tiedä, onko se jutun pohjimmainen idea, mutta toisaalta voiko kulttuuria asettaa järjestykseen yksittäisen asiantuntijan toimesta? Finlandiat tuovat kuitenkin osallistujia julkisuuteen ja herättävät keskustelua myös sellaisissa piireissä jossa kulttuurista ei muuten välttämättä puhuttaisi, enkä osaa pitää sitä kovin pahana asiana.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #813 : 24.11.2008 klo 16:09:37 »
Oonko mä ainoo joka enää välittää? Oonko mä ainoo joka on sitä mieltä että Sarjakuva-Finlandia tällaisenaan ei oo omiaan nostamaan sarjakuvan yleistä arvostusta vaan pikemminki päinvastoin?
Eikö juuri se ole oman pesän likaamista että komealta kalskahtavaa ja rahallisestikin ihan tuntuvaa palkintoa ollaan jo toista vuotta jakamassa ihan muiden kuin oman alamme asiantuntijoiden toimesta?

Voinemme luottaa siihen, että et ole ainoa tuota mieltä oleva.
Sekä riipaisevan välittämisen että yrmeän mielipiteen suhteen.

Sitä en tiedä, tarvitseeko suhtautumista dramatisoida suuntaan tai toiseen oman pesän likaamisena. Sarjakuvan yleistä arvostusta SF-kurkoilun saattaa jo nyt todeta nostavan joka tapauksessa, olipa se tästä eteenpäin epäilyttävän latteata markkinahumua (kunnianhimoisemman sarjakuvan boikottien tai muun syrjäytymisen vuoksi) tai oman alamme asiantuntijoiden erityistämää (ts. ihan muuta kuin yleistä) arvostusta nauttivaa kalskahtelua.

Siitäkin voimme olla varmoja, että kummassakin tapauksessa palkinto jaetaan "väärin perustein" "väärälle voittajalle", joten tolkullisimmalta tuntuu edelleen vain hyödyntää tyynen lämpimästi koko ruljanssi Lietzenin metodeilla.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2008 klo 16:11:45 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #814 : 24.11.2008 klo 16:14:26 »
Ketä ne asiantuntijat olisivat? Outi Vanamo ja kumppanit kelpaavat ainakin minulle

No mutta, kyllähän Kaltsukin Outin asiantuntijuuteen luottaa.

Enemmän häntä huolestuttanee sen vielä nimemättömän lopullisen valinnan tekijän asiantuntijuus. Mitä jos Kaltsu omilla harjaantuneilla silmillään ja käsityskyvyllään huomaa, että tuolla henkilöllä ei ole harjaantuneita silmiä ja käsityskykyä?

Mutta... mieleeni juolahti juuri täydellinen ratkaisu tähän koko ongelmaan!
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #815 : 24.11.2008 klo 16:15:24 »

Tämä on aina pelottava lause....

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #816 : 24.11.2008 klo 16:17:11 »
Tämä on aina pelottava lause....

Sanoin täydellinen ratkaisu, en lopullinen ratkaisu!

Asko AA

• Jäsen
« Vastaus #817 : 24.11.2008 klo 16:17:45 »
Onkohan se sama kuin "lopullinen ratkaisu"?
Die Endlösung?

Muoks:
Myöhästyin "nokkeluuksissani":
Great minds stink alike.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2008 klo 16:19:44 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #818 : 24.11.2008 klo 16:26:13 »
Oonko mä ainoo joka on sitä mieltä että Sarjakuva-Finlandia tällaisenaan ei oo omiaan nostamaan sarjakuvan yleistä arvostusta vaan pikemminki päinvastoin?
Et sää oo yksin, mutta jos tarkoitit että ootko sä ainoa joka julkisesti jaksaa räksyttää, niin ehkä.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #819 : 24.11.2008 klo 16:37:21 »
ei, et ole yksin mutta kerropa mikä tyulisi olla riittävän arvovaltainen raati/ valitsija?

Kvaakkikin on täynnä sarjakuvan monipuolisia tuntijoita. Sä olisit esimerkiksi enemmän ku omiaan tällaiseen raatiin. Uskoisin saavani helposti aikaiseksi kymmenien sopivien ihmisten listan jos vaikkapa Tampereelta otetaan minuun yhteyttä.

Lainaus käyttäjältä: Matti Karjalainen link=topic=7779.msg238959#msg238959
Ketä ne asiantuntijat olisivat? Outi Vanamo ja kumppanit kelpaavat ainakin minulle (ja antaahan Daada-blogikin heille varovaisen tunnustuksen), enkä myöskään olisi valmis heittämään kiviä viimevuotisten suuntaan.

Outi Vanamon asiantuntijuutta ei tarvitse minulle alleviivata. Mä lainasin Outilta kaikki lukemani sarjakuvat sillon ku itellä ei ollu varaa mitään ostaa. Mut kuten taisin jo jossain vaiheessa sanoa, Outin valinta raatiin on tainnut olla Grönlundeilta sun muilta silkka vahinko. Muita asiantuntijoita en listalta löydä.

Mä nakkelen mielelläni kiviä viime vuodenki suuntaan. Näin just eilen telkkarista jotain modernia tanssia jossa tanssijoille oli teipattu rautaputkia mm. suuhun ja perseeseen enkä voinu huvittuneisuuteni keskellä olla ajattelematta että viime vuoden voittajan valitsija on nimenomaan tämän alan asiantuntija.

http://www.youtube.com/watch?v=fqBox0Nvws0

Sehän on justiinsa koko jutun idea ettei kyseessä välttämättä ole asiantuntija!!Eihän sitä isoakaan Finlandiaa aina valitse kirjailija tai kirjallisuudentutkija vaan joku Aki Kaurismäki tai Lasse Pöysti tai Paavo Lipponen.

Mä en  seuraa aktiivisesti kotimaisen kirjallisuuden kenttää. Mulle on aivan sama mitä he palkinnollaan tekevät.

Finlandiat tuovat kuitenkin osallistujia julkisuuteen ja herättävät keskustelua myös sellaisissa piireissä jossa kulttuurista ei muuten välttämättä puhuttaisi, enkä osaa pitää sitä kovin pahana asiana.

Jotenki mä vierastan tätä "kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta"-ajattelutapaa. Näkeehän sen noista BB-penteistä ja BB-irmoista ja kaiken maailman Ruususista ja Tukiaisista ettei asia välttämättä pidä paikkaansa. Jotenki mä vaan oon sitä mieltä et sarjakuvan profiilia nostais paremmin se että tuotais esille myös sellaista pointtia että sarjakuvan kentässäki voi olla niitä asiantuntijoita eikä niin että sarjakuva on oletusarvoisesti niin kansantajuista ja helppoa viihdettä että kuka tahansa voi olla päättämässä niiden palkitsemisesta.

« Viimeksi muokattu: 24.11.2008 klo 16:47:57 kirjoittanut kaltsu »

Asko AA

• Jäsen
« Vastaus #820 : 24.11.2008 klo 16:46:22 »
Jotenki mä vierastan tätä "kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta"-ajattelutapaa. Näkeehän sen noista BB-penteistä ja BB-irmoista ja kaiken maailman Ruususista ja Tukiaisista ettei asia välttämättä pidä paikkaansa.

Tästä voisin silpaista, että minusta on hiukan liian vieraantunutta olettaa, että tällainen terhentely tuottaisi vain ja pelkästään joko ehdottoman "hyvää julkisuutta" tai masentavaa "BB-Tukiais-julkisuutta".

Tai että aikaan saatavan julkisuuden kohteeksi otettaisiin se aivottomin massa.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #821 : 24.11.2008 klo 16:52:01 »
Enemmän häntä huolestuttanee sen vielä nimemättömän lopullisen valinnan tekijän asiantuntijuus. Mitä jos Kaltsu omilla harjaantuneilla silmillään ja käsityskyvyllään huomaa, että tuolla henkilöllä ei ole harjaantuneita silmiä ja käsityskykyä?

Minulla on parempi ratkaisu. Sitten ku mulla turskuaa nurkistaki rahaa, perustan omissa nimissäni säätiön joka jakaa vuosittain palkintoja vain sellaisille sarjakuville joista minä pidän. Muhaha.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #822 : 24.11.2008 klo 17:02:08 »
Sitten ku mulla turskuaa nurkistaki rahaa, perustan omissa nimissäni säätiön joka jakaa vuosittain palkintoja vain sellaisille sarjakuville joista minä pidän. Muhaha.

Ja ennen tätä mä lupaan pohtia tarkemmin kaikkia teidän esittämiä pointteja ja näkökulmia ja yrittää olla paljon vähempi vihainen asoiden nykyistä laitaa kohtaan. Nyt kotiin Big Brotheria katsomaan viuh!
« Viimeksi muokattu: 24.11.2008 klo 17:04:24 kirjoittanut kaltsu »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #823 : 24.11.2008 klo 17:02:43 »
Minulla on parempi ratkaisu. Sitten ku mulla turskuaa nurkistaki rahaa, perustan omissa nimissäni säätiön joka jakaa vuosittain palkintoja vain sellaisille sarjakuville joista minä pidän. Muhaha.

Sitten kun minä olen rikas, perustan sarjakuvantekijöiden Big Brother-Idolin, jossa samaan taloon teljetyt sarjakuvatyypit joutuvat piirtämään väh. 48-sivuisen albumin ja joka viikko yksi kisaaja tippuu. Kaikki mitä hän on siihen mennessä saanut paperille aikaan tuhotaan julkisesti. Voittaja saa miljoona euroa, muut eivät mitään - paitsi julkisen nöyryytyksen. 

"Artists do not get paid! That's not art, that's prostitution!"  - Gummo Bubbleman, Pussey! (Dan Clowes)
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #824 : 24.11.2008 klo 17:04:20 »
Esitelläänkö näitä sarjakuvia nyt esmes Aamulehden (Hesarin?) sivuilla, tai tuleeko uutinen siitä, että nämä kymmenen on nyt laitettu ehdolle - kuten kirjallisuus-Finlandian kanssa on? Tuleeko kirjakauppoihin ehdokaskirjoihin laput "Sarjakuva Finlandia -ehdokas"? Nämä toisivatten sitä julkisuutta edes vähän. Eri asia miten tämmöset tavallisia talliaisia lotkauttaa. Jos tällä kertaa palkittaisiin joku tuntemattomampi ja vähemmän myyty teos, niin siitä näksisi miten palkinto oikeasti vaikuttaa myyntiin.

Timo