Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262942 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #795 : 14.11.2008 klo 14:24:18 »
Minä ymmärsin että tappelu on Black Peiderin ja Turusen välinen, ei Tikkasen ja Turusen välinen.

Joo, ei nyt sekoiteta Tikkasta tähän.

En oo itsekään vielä lähettänyt teoksia S-Finlandiaan mutta kaipa sinne jonkun voisi laittaa. Kaikkia en kyllä tänä vuonna pistä.

Jotain näyttää sivuilla jo olevan. Kuten, ööh, kovakantinen albumi Pentti Hirvonen ja kattilan arvoitus. Mikäs ihme tuo on? Ei ole edes kustantajan sivuilla mitään infoa.

http://www.sarjakuvafinlandia.fi/teokset.html?details=69

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #796 : 14.11.2008 klo 14:30:37 »
Jotain näyttää sivuilla jo olevan. Kuten, ööh, kovakantinen albumi Pentti Hirvonen ja kattilan arvoitus. Mikäs ihme tuo on? Ei ole edes kustantajan sivuilla mitään infoa.

Banjokärmes näyttää kans hienolta.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #797 : 14.11.2008 klo 14:39:04 »
Itse ymmärrän Daadan boikottia.

Se on kustantajan näkökulma kustantajan etujen näkökulmasta.

Eikä siinä tosiaan mitään kokan noputtamista niin kauan kuin ei oleteta Finlandiaa jaettavan rahana, maineena ja promootioponnisteluna ensisijaisesti kustantajalle.

Silti olisi mainiota saada Peideriä pakottomasti mukaan. Olivatkos vuoden muut daadat vallan antologiota.

Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

S.B.

• Törkymaakari
  • Jäsen
« Vastaus #798 : 14.11.2008 klo 14:41:55 »

Onhan siellä:
http://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=443

Ehdin luulla tuota jo Happy Horse-poppoon pilaksi:
http://happyhorsecomics.wordpress.com/2008/11/13/pentti-kertoo-nyt-myos-omassa-blogissaan/

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #799 : 14.11.2008 klo 14:47:12 »
Onhan kisa perusteltu jo tällä, että se antaa tietoa albumeista joista ei muuten ole tietoakaan. Hei, hei, muistakaa myös, että viime vuosi oli ensimmäinen kerta kun S-F järjestettiin.

Luultavasti hyvin moni "tavallinen kansalainen" sai kuulla koko S-Finlandiasta vasta kun palkinto jaettiin. Niin muodoin ei ole mikään ihme, että se ei vielä vaikuttanut ehdokasalbumien myyntiin.

Suomessa ilmestyy hämmästyttävän paljon sarjakuvaa, kvaak.fi on omalta osaltaan vaikuttanut tietoisuuden lisääntymiseen, mutta väitän että 99% Aku Ankan lukijoista - miljoonasta suomalaisesta - ei kvaakkaile päivittäin. Siksi jokainen suht edullinen markkinointi l. näkyvyystekijä on tärkeä. Että tavoitettaisiin edes osa niistä jotka "eivät lue sarjakuvia".

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #800 : 14.11.2008 klo 14:58:29 »
Onhan siellä:
http://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=443

Ai se onkin kaunokirjallisuus- eikä sarjakuvaosastossa. Mitäs se tuolla kilpailussa sitten tekee?

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #801 : 14.11.2008 klo 15:27:21 »
Ai se onkin kaunokirjallisuus- eikä sarjakuvaosastossa. Mitäs se tuolla kilpailussa sitten tekee?

Olihan viimekin vuonna Kekkonen ehdolla, vaikka se ei ollutkaan "perus"sarjakuvaa.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #802 : 14.11.2008 klo 15:36:48 »
Olihan viimekin vuonna Kekkonen ehdolla, vaikka se ei ollutkaan "perus"sarjakuvaa.

No mutta olihan se kuitenkin sarjakuvaa.

Timo

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #803 : 14.11.2008 klo 15:43:02 »

Joo mutta kun kustantaja on itse luokitellut sivuillaan tuon kirjan kaunokirjallisuudeksi eikä sarjakuvaksi.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #804 : 14.11.2008 klo 15:45:58 »
Joo mutta kun kustantaja on itse luokitellut sivuillaan tuon kirjan kaunokirjallisuudeksi eikä sarjakuvaksi.
En ole tuota Hirvos-kirjaa nähnyt, mutta sama kustantaja laittaa Karvisen "elämäntaito-oppaat" sarjakuviin, vaikkeivat ne kai sarjakuvaa ole, käyttävätpähän vain sarjakuvahahmoa hyväkseen. Eikös nuissa oo vaan kuvia ja tekstiä, kenties joku strippi siellä täällä?
http://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=118

Timo

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #805 : 24.11.2008 klo 15:07:08 »
Hyvä, Asema! Teokset erottuvat tämänhetkisestä joukosta edukseen. Vaikka raati ei tykkäisikään, niin näkyypähän edes listasta, että vankkaa laatuakin joukosta löytyy.

Tämä oli ehkä tarkoituksellisen kärjistetty kommentti. Onhan tuolla nyt pari muutakin hyvää albbua kuin Aseman julkaisut... Ei kyllä vielä edes kymmentä palkinnon arvoista, mutta onhan tässä aikaa...

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #806 : 24.11.2008 klo 15:35:01 »
Se, että tuoko kilpailu rahoille vastinetta on hyvä kysymys.
... uskomme niihin teoksina. Ja samasta syystä ne on ilmoitettu kisaan, koska mielestämme ne kirjat ansaitsevat sen, ja tekijöiden työ ansaitsee sen, ja oma työmme ansaitsee sen.
Ja tietenkin on tärkeää, että kilpailuun tulee kaikenlaisia teoksia. Raati ja valitsija joka tapauksessa vaihtuvat vuosittain. Loppu on kuitenkin aina tuurista kiinni.
Se, että kirja ei myy hyvin, eikä kiinnosta suurta yleisöä, tai ehkä edes kilpailuraateja, ei tee siitä huonoa. Ja minusta kirjamme ovat erinomaisia. Vuoden parhaita, itse asiassa, jokainen.

No perhana!

Siinäpä tolkullisinta tekstiä, mitä koko Sarjis-Finlandiasta on tähän mennessä kirjoitettu. Objektiivista ja realistista puntarointia sekä kirkkaita subjektiivisia tekijä/kustantaja-pohjaisia johtopäätöksiä. Ja vankkaa laatua esiin tuotavaksi.

Palkintosta ja julkisuuspiikistä, joka vielä hakee muotoaan, on edelleen otettavissa irti paljon muutakin kuin luonnoton "kilpailu" ja sen "voittaminen". Tällä kertaa pitää vain pitää huoli, että julkisuutta ja tietoisuutta kaikista teoksista saadaan paremmin esille sekä esivaiheessa että kymmenen ehdolle asetetun kanssa. Tämä oli tärkein palaute, mitä viimevuotisesta kisasta on minun ja eräiden muiden kollegojen kesken Finlanttareille annettu. Näin ilmoittautumiskuluillekin saa varmemmin sellaista katetta, jota ei samalla rahalla muualta irtoa.

Kvaak voi myös osaltaan taata sen, ettei erilainen erinomaisuus jää huomiotta. Teoksia ei auta pakottaa ennakkoluuloisesti, asenteellisesti ja keinotekoisesti toistensa vastaisiksi, kun sarjakuvallisen ilmaisun skaala on tässä maassa sittenkin niin pirun laaja. Itse palkinnonkin merkitys ja kestävin arvo on siinä, kuinka monipuolisesta ja kiinnostavasta paletista sen on joku poiminut.

Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #807 : 24.11.2008 klo 15:45:15 »
Tätä tää ny on ku ainoo(?) boikotoiva taho ilmoitti osallistumattomuutensa syyksi (mielestäni kierrellen) omien teostensa huonot mahdollisuudet pärjätä. Ny puhutaan siitä ansaitseeko teokset kisaan osallistumisen vaikka minusta olisi syytä keskustella siitä ansaitseeko Finlandia-palkinto nykymuodossaan sen että kaikki innolla siitä kisailevat.

Oonko mä ainoo joka enää välittää? Oonko mä ainoo joka on sitä mieltä että Sarjakuva-Finlandia tällaisenaan ei oo omiaan nostamaan sarjakuvan yleistä arvostusta vaan pikemminki päinvastoin? Ja miksi ihmeessä minusta tuntuu siltä että suurin osa ihmisistä ajattelee minun vain lämpimikseni asiasta räksyttävän ja suurinpiirtein sylkevän omaan pesääni (joka olisi ilman minunlaisiani ihana paikka kaikkien oikeiden sarjakuvien ystävien olla) vaikka eikö juuri se ole oman pesän likaamista että komealta kalskahtavaa ja rahallisestikin ihan tuntuvaa palkintoa ollaan jo toista vuotta jakamassa ihan muiden kuin oman alamme asiantuntijoiden toimesta?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #808 : 24.11.2008 klo 15:51:08 »
Oonko mä ainoo joka enää välittää? Oonko mä ainoo joka on sitä mieltä että Sarjakuva-Finlandia tällaisenaan ei oo omiaan nostamaan sarjakuvan yleistä arvostusta vaan pikemminki päinvastoin? Ja miksi ihmeessä minusta tuntuu siltä että suurin osa ihmisistä ajattelee minun vain lämpimikseni asiasta räksyttävän ja suurinpiirtein sylkevän omaan pesääni (joka olisi ilman minunlaisiani ihana paikka kaikkien oikeiden sarjakuvien ystävien olla) vaikka eikö juuri se ole oman pesän likaamista että komealta kalskahtavaa ja rahallisestikin ihan tuntuvaa palkintoa ollaan jo toista vuotta jakamassa ihan muiden kuin oman alamme asiantuntijoiden toimesta?

ei, et ole yksin mutta kerropa mikä tyulisi olla riittävän arvovaltainen raati/ valitsija?

Itse näen Lietzenin suhtautumisessa kypsyyttä ja selkärankaa. En jaa kaikkia näkemyksiä, minusta liian moni tekee asioita vasemmalla kädellä ja sinnepäin koska se on "vaan sarjakuvaa"
tai koettaa pyrkiä pois sarjakuvan populaareista getoista vain itsetarkoituksellisesti.
Mutta tämä on toki vain minun kantani
« Viimeksi muokattu: 24.11.2008 klo 15:55:34 kirjoittanut Curtvile »

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #809 : 24.11.2008 klo 15:53:15 »
Laitan pelimerkkini Ville Rannan "Kajaanille", mutta ajattelin kuitenkin laittaa rintapieleeni "Satu Lusa 2009" -napin.

Luultavasti hyvin moni "tavallinen kansalainen" sai kuulla koko S-Finlandiasta vasta kun palkinto jaettiin.

... eivätkä kaikki sittenkään. Kävin tuossa joku aika sitten puhumassa sarjakuvista koululaisille. Kun opettajanhuoneessa tuli sitten puhetta taiteenlajista ja sen yleisestä arvostuksesta ja huomioarvosta, niin mainitsin S-Finlandia -palkinnon ja totesin, että varmaan huomasittekin Milla Paloniemen voittaneen sen Kiroilevalla siilillään. Siili oli toki tuttu, mutta kukaan ei ollut tietoinen koko palkinnosta.

vaikka eikö juuri se ole oman pesän likaamista että komealta kalskahtavaa ja rahallisestikin ihan tuntuvaa palkintoa ollaan jo toista vuotta jakamassa ihan muiden kuin oman alamme asiantuntijoiden toimesta?

Ketä ne asiantuntijat olisivat? Outi Vanamo ja kumppanit kelpaavat ainakin minulle (ja antaahan Daada-blogikin heille varovaisen tunnustuksen), enkä myöskään olisi valmis heittämään kiviä viimevuotisten suuntaan.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)