Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262994 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

pertti jarla

• Jäsen
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #555 : 01.03.2008 klo 13:34:04 »
Vaikka sarjakuvan taso on Suomessa hyvä ja jonkinlaista menestystä saavutettu, on muilla nykytaiteenalueilla taso kovempi. Tällä hetkellä sarjakuva jää jalkoihin.

Tv-draamassa ja elokuvassa on vähän sama juttu: mitä kerronnan tasoon tulee, proosakirjallisuus on valovuosia edellä. Luin hiljattain Paavo Rintalan 44 vuotta vanhan Sissiluutnantin, siinä on meille sotasarjisten tekemisestä kiinnostuneille tasoa, johon pyrkiä...
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

tuukka vartiainen

• Vieras
« Vastaus #556 : 01.03.2008 klo 13:47:53 »
Minä olen valmis myymään omantunnonarvoni 5000 eurolla. Se ei ole pieni raha. Sillä maksaa yhden hienon kirjan painokulut.

No tuo kyllä varmasti totta. On helppo heittää tällaisia argumenttejä, kun ei itse yritä elättää itseään sarjakuvilla.

Ehkä minun ei olisi kannattanut takertua tuohon urheilu-vertaukseen, ymmärsin kyllä tavallaan mihin pyrit. Ärsytti vaan ehkä hieman liian yksinkertaistava tapa, jolla asian esitit. Toki urheilussa on sellaisiakin elementtejä (kuten vaikka juuri pitkäjänteisyys, keskittyminen, tekniikka), joita tarvitaan myös taiteen tekemisessä. Silti niitä ei voi suoraan rinnastaa toisiinsa. Urheilussa (ammattilaistasolla) tulosten parantaminen on päätavoite. Urheilussa tiedetään mihin pyritään, taiteessa se mihin pyritään on kokoajan "liikkeessä", taitelijalle hivenen hämärän peitossa, näkökulman pitää elää jne. Jotenkin näen näiden kahden asian vertaamisen toisiinsa jotenkin absurdina.

En väittänyt että Bosporin helmessä oltaisiin tehty tai yritetty sitä tai tätä. En ole lukenut sitä. Tarkoitin vain yleisemmin, että taiteessa ei tavallaan voi olla "suuruuden hullu", ei pidä nöyristellä tai asettaa ennakko-odotuksia omista rajoistaan. Eikä epäonnistumista tarvitse ajatella. Mutta ei tästä sen enempää, ainakaan minun puoleltani.

Sarjakuva-Finlandian mielivaltaisuus oli tavallaan se pääpointti, olisi kiva tietää mitä sinä siitä ajattelet.

Ja kuten Jarla tuossa totesi, kotimaista elokuvaa kun katsoo, niin ei sarjakuva siellä suossa (jos se nyt on missään suossa, en tiedä) ihan yksin pyöri.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #557 : 01.03.2008 klo 13:58:19 »
Hyvä kysymys. Ainakin korkeushyppykisoissa onnistunut suoritus on parempi kuin epäonnistunut.

Niin: kysymykseni oli aitoa ääneen pohtimista, jäin itsekin sitä miettimään, enkä usko itsekään tietäväni siihen selvää vastausta. Näen hyviä argumentteja molemmin puolin. Sekä hallittu ja eheä kokonaisuus, että kunnianhimoinen korkeuksien tavoittelu voivat olla hyviä asioita.
Olennaista tässä minusta on, että kun täälläkin on ollut tätä jakolinjaa taiteen ja viihteen välillä, niin tässä on esimerkiksi sellainen kysymys tai kritiikki, joka voidaan esittää kumpaankin suuntaan. Onhan viihdettä usein kritisoitu juuri kunnianhimon puutteesta, että miksi ne tyytyvät toistamaan vain tuota samaa, eivätkä yritä jotain uutta ja enempää. Miksi ne siis tyytyvät asettamaan riman niin alhaalle, eivätkä haasta itseään yrittämään jotain tavatonta. Siinä yhteydessä tämä ajatus esitetään kriittisessä sävyssä. Mutta sitten taas jossain toisaalla, kuten huomautit, sillä voidaankin antaa tunnustusta eheästä suorituksesta: asetetaan työlle tietoisesti puitteet, joissa tiedetään että niistä pystytään tekemään puhdas kokonaisuus.
Mielenkiintoista, kuinka näitä kaikkia asioita voi kääntää riippuen siitä missä itse sattuu olemaan! Olisi varmaan hyvä kaikkien huomata, että samat väitteet voi usein heittää toiseenkin suuntaan.
(Nissen kommentoi siellä blogissa, että monesta teoksesta näkee jo ensi vilkaisulla, onko se mahdollisesti itseä kiinnostava. Karua todellisuutta - ja toimii ehdottomasti molempiin suuntiin tämän taide/viihde jakolinjan yli. Siinä taitaakin olla meidän alan aika olennainen ongelmakohta. Julkaisusta katsotaan vain, että "ai jaa, tämä on sitä NIIDEN juttua" ja kiinnostus lopahtaa siihen. Molemmin puolin).

Muutenkin tätä keskustelua on ollut jännä seurata: en ole niinä muutamina vuosina kun itse esim. olen Helsingin sarjispiireissä pyörinyt, nähnyt mitään suuria vastakkainasetteluita ja jakolinjoja, vaan porukka on tullut keskenään toimeen varsin sopuisasti. Mielenkiintoista, että tämmöinen asia - varsinkin siis, että joku haluaa lähtökohtaisesti tehdä jotain HYVÄÄ, siis herranen aika antaa sarjakuvalle tunnustusta ja RAHAA  - ryöpsäyttääkin sitten tämmöisiä piileviä tuntoja esille. Mutta kai se sitten on varmaan hyvä tuulettaa niitäkin ajatuksia välillä...
Mutta kertoohan se ainakin, että meidän sarjakuvakenttä voi ainakin sen verran hyvin, että siinä on useampia erilaisia yleisöjä. Kaikki hyvin pieniä, mutta siltikin... Ei vain yhdenlaista massaa.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #558 : 01.03.2008 klo 14:17:50 »
Sarjakuva-Finlandian luonne on tullut jo selväksi, se on myynnin edistäminen, ja siksi se ei ainakaan minua kiinnosta paskan vertaa. Tämän esitän kaikkien skenejen ulkopuolisena, valikoivana sarjakuvanlukijana. Et semmosta
Myynnin edistämisessä ei mielestäni ole mitään vikaa.
Jos sarjakuvat myyvät paremmin niin tekijät saavat muutakin kuin hyvää mieltä ja reiän lompakkoonsa. Toivottavasti edes jollain lailla kohtuullista korvausta kaikista niistä tunneista jotka ovat sarjakuvaan laittaneet. En usko että kukaan haluaa eksplisiittisesti olla nälkätaiteilija.

Itse olen ymmärtänyt että koko palkinnolla oli tarkoitus tuoda hyviä sarjakuvia suuren yleisön tietoisuuteen jolloin se osaisi ostaa muitakin kuin niitä mitä nykyisin ostaa. Valikoimaa on. Potentiaalia on. Mutta suurella yleisöllä ei ole tietoisuutta kaikesta siitä hyvästä matskusta josta se jopa luultavimmin tykkäisi.

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #559 : 01.03.2008 klo 14:25:15 »
Huh. Lukaisin yhdeltä istumalta kymmenen sivua tätä aihetta.

Muumimamman olen ostanut jo aiemmin. Nyt ajattelin ihan Markon ansiosta ostaa itselleni Anssin albumin. Saa nähdä, vaikka innostuisin hankkimaan aiempaakin tuotantoa.

tuukka vartiainen

• Vieras
« Vastaus #560 : 01.03.2008 klo 14:32:03 »
Myynnin edistämisessä ei mielestäni ole mitään vikaa.
Jos sarjakuvat myyvät paremmin niin tekijät saavat muutakin kuin hyvää mieltä ja reiän lompakkoonsa. Toivottavasti edes jollain lailla kohtuullista korvausta kaikista niistä tunneista jotka ovat sarjakuvaan laittaneet. En usko että kukaan haluaa eksplisiittisesti olla nälkätaiteilija.

No sitä minä en tuolla tarkoittanut, kiesus. Vaan sitä, että se näyttää olevan ainoa tavoite tässä kilpailussa.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #561 : 01.03.2008 klo 15:20:36 »
No sitä minä en tuolla tarkoittanut, kiesus. Vaan sitä, että se näyttää olevan ainoa tavoite tässä kilpailussa.

kyyninen, myös hämähäkkimiestä lukeva, kaveri kysyy että tiedätkö sen varmasti? saatat olla oikeassa.

Sarjakuvan voi rinnastaa urheiluun, mutta silloinkin kannattaa muistaa että urheilun sisälläkin on toisistaan villisti eroavia lajeja.
Keihäänheittäjä ei välttämättä ole paras juoksemaan aitoja eikä kaunoluistelija ole ennakkosuosikki painonnostossa. Toki on kymmenottelijoita.
Ja niitä joille se on vain harrastus. Jotain mitä tehdään omaksi iloksi.

Jyrki Vainio ilmaisi hyvin sen miten nämä keskenään erilaiset piirit ovat tulleet toimeen oikein sopuisasti.
Monet tälläkin foorumille nahistelleet ovat tulleet kohdatessaan oikein hyvin juttuun keskenään.
Ai kun kiva.

Mutta silläkään ei ole väliä, eikä sillä kenen kaveri jäi kisan ulkopuolelle tai on "syyttä" kisassa mukana.
Olen jo verrannut tätä myrskyyn vesilasissa, sitä se on ja siksi jää. En usko että keittiön lattia edes kastuu.
Suuri yleisö ei tiedä tästä mitään, eikä sarjakuvan toisesta palkinnosta puupäähatusta, ei heitä kiinnostakaan.
Heille sarjakuva ei ole taidetta, eikä edes viihdettä, lasten touhuja lähinnä. Ja tämä oli siitä osuudesta suurta yleisöä joka lukee.
Mitään.

Tilanne on muuttumassa jossain määrin, osittain sarjakuvan tekijäkaartin laajentumisen myötä, osin mangan takia ja osin koska pottunokkia, supersankareita ja vihdettä harrastavat jäärät eivät tajua että kaikki rahat pitäisi laittaa alkoholiin ja asuntolainaan ja ovat valmiita kokeilemaan jotain uuttakin.
Osaltaan netti ja blogit.
Mutta muutos on useimmiten illuusiota, ikuista taistelua tuulimyllyjä vastaan.

Tämä on kilpailu, niiden tehtävä on antaa draamaa ja näkyvyyttä. Kuten urheilukisoissa: jos suosikimme voittaa, me voitamme, jos häviää: hän häviää.
Mutta myös se miten joskus joku tekee kisasta hyvän, vaikkei voitakkaan.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #562 : 01.03.2008 klo 15:28:33 »
varsinkin siis, että joku haluaa lähtökohtaisesti tehdä jotain HYVÄÄ, siis herranen aika antaa sarjakuvalle tunnustusta ja RAHAA  - ryöpsäyttääkin sitten tämmöisiä piileviä tuntoja esille.

Tämä on mun mielestä ollut aika huono tekosyy sille, ettei asiasta voisi keskustella ja jopa vääntää.

Näissä nettikeskusteluissa rupeaa muodostumaan aina niitä kuvitteellisia leirejä - taide vs. viihde, manga vs. BD, Tampere vs. muu Suomi... Vaikka todellisuudessahan näitä raja-aitoja ei ole. Silti nettikeskustelu mahdollistaa useamman tahon osallistumisen keskusteluun kuin vaikka jos samaa asiaa puitaisi Helsingin sarjakuvatapaamisissa (mitä kyllä toki on tehty). Kritiikkiä pitää voida esittää ja siitä saa myös ottaa opikseen tai olla ottamatta.

Kipeäähän kritiikki aina tekee, mutta hei, se vain kasvattaa.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2008 klo 15:31:54 kirjoittanut Grezen »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #563 : 01.03.2008 klo 15:32:36 »
Kritiikkiä pitää voida esittää ja siitä saa myös ottaa opikseen tai olla ottamatta.
Kritiikistä pitää saada esittää kritiikkiä. 

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #564 : 01.03.2008 klo 15:44:31 »

Ja kritiikin kritiikistä. Ja kritiikin kritiikin kritiikistä... ;)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #565 : 01.03.2008 klo 15:50:41 »
Ja kritiikin kritiikistä. Ja kritiikin kritiikin kritiikistä... ;)
Mä meinasin kirjoittaa noin jo tuohon edelliseen viestiin.
Mutta joo. Siis kaikestahan saa ja ehkä jopa pitääkin esittää kritiikkiä. Ja kritiikkihän on myös myönteisten asioiden esiintuomista. kai.

Hauskempaa kuin Uotisen seuraaminen Finlandian julkistamistilaisuudessa tulee olemaan yleisön tarkkailu.
Näkisitpä oman ilmeesi...  (Siis tämä on suunnattu kaikille paikallaolijoille)

Jos Kiroileva siili ei voita, niin PRKLE!
« Viimeksi muokattu: 01.03.2008 klo 15:52:45 kirjoittanut Tertsi »

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #566 : 01.03.2008 klo 15:56:11 »
Musta tuntuu, että lopullisen tuloksen julkistamiseen mennessä on tämä keskustelu jo laantunut. Eiköhän se mene pahimmallekin jäärälle jo siihen mennessä perille, että näillä mennään, hyväksyi tai ei. Pahin on jo koettu, nyt ei tunnu enää missään...

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #567 : 01.03.2008 klo 15:59:01 »
Musta tuntuu, että lopullisen tuloksen julkistamiseen mennessä on tämä keskustelu jo laantunut. Eiköhän se mene pahimmallekin jäärälle jo siihen mennessä perille, että näillä mennään, hyväksyi tai ei. Pahin on jo koettu, nyt ei tunnu enää missään...

Optimisti.

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #568 : 01.03.2008 klo 16:32:14 »

Katsotaan sitten kun Tampere Kuplii on ihan ovella - tai kun sarjakuvaväki on siirtynyt Tampereelle. Äkkiseltään veikkaan, ettei siellä paljon muusta puhutakaan kuin Finlandiasta...   :D
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

MarkoT

• Jäsen
« Vastaus #569 : 01.03.2008 klo 16:42:29 »

Tuotahan minä Daadablogissa pyysin ja sen sain. Tosin kritiikin kritiikistä en saanut paljoa muuta irti kuin että kappalejako on tärkeä pitkässä tekstissä ja kasvojen väri on yhdentekevä (kuten väritys ylipäätänsäkin eikä sitä tarvitse kommentoida). Ei minusta parempaa kritiikin antajaa tullut. Ei edes yhtä hyvää vinkkiä miten tehdä homman paremmin. Siinä mielessä kuvittelen onnistuneeni kritiikin antajana paremmin kuin kritiikin kritiikin antajat.