Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262850 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #510 : 28.02.2008 klo 21:18:50 »
Copypastasin tulta blogista kun oli niin hyvin kirjoitettu:
"sarjakuva on visuaalinen media ja jos kuvissa ei tunnu olevan minkäänlaisia ansioita niin se on ihan yhtä hyvä syy jättää teos lukematta kuin mikä tahansa muukin."

Tästä mä olen aivan samaa mieltä!

Kuvat tulee ensin, sitten juoni. Juonen perusteella tehdään päätös seuraavan ostamisesta/lukemisesta.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2008 klo 21:29:24 kirjoittanut Tertsi »

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #511 : 28.02.2008 klo 21:45:58 »
a-HA - silloinkin siis riidan aiheuttajina olivat tamperelaiset!!  ;D

Mitä lie vantaalaisia olivat. Vielä tuolloin varmaan kirjoillakin siellä. Mokomat tamperelaisten vieraanvaraisuutta ja hyvää tahtoa nauttivat opiskelijanplantut ja jaanuskasvot, jotka eivät edes suostuneet lähtemään paikkakunnalta maistereiksi itsensä keploteltuaan. (Paitsi vilpittömyydestään maankuulu Itu-Iivari skandaalin hälvettyä).

Daada-blogin arvioista:
Asiallista tutkailua ja tinkimätöntä rimanasettelua.
Uteliaisuus kasvaa varsinkin, kun pahin lienee vielä edessä.
Erittäin paljon kiinnostavat myös ne aniharvat ehdokkuuden arvoisiksi mainitut.
Itse en ole noin vaativa ja tarkka nimenomaan heikkouksien korostamisessa, mutta minä olen minä ja daada on Marko. Perustelut ovat sen mukaiset ja varmasti vilpittömät.

Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

tertsi

• Vieras
« Vastaus #512 : 28.02.2008 klo 21:50:58 »
Daada-blogin arvioista:
Asiallista tutkailua ja tinkimätöntä rimanasettelua.
Harmi, että siellä oli arviot vain muutamasta ehdokkaasta.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #513 : 28.02.2008 klo 22:51:30 »
Harmi, että siellä oli arviot vain muutamasta ehdokkaasta.

Mutta meidänhän annettiin ymmärtää, että loput viisi tulevat kohtapuoliin. Odotamme mielet kiinteinä.

Sitäpaitsi sainhan jo oman kritiikkini, ja se oli oikein hyvä kritiikki. Se ei tietenkään kertonut mitään, mitä minä en olisi tiennyt, mutta osasi tarttua mielestäni oikeisiin asioihin. Huomion herättäneet epäkohdat ovat myös juuri niitä, mihin meikäläisellä ei ole kummemmin mahdollisuutta vaikuttaa. Ei, ennen kuin jostain mystisesti siunaantuisi niin paljon rahaa, että sarjakuvatyöhön voisi oikeasti keskittyä ja laittaa siihen riittämiin aikaa. Mikä ei, toden totta, ole näköpiirissä.

Sitäpaitsi olen ottamassa kahdenkymmenenviiden vuoden poissaoloa kiinni: on siis yritettävä piirtää sitäkin nopeammin. Jos minun tahdotaan lopettavan "paperinhaaskuu", on turvauduttava fyysisiin keinoihin. Ja minähän en sitten paini.

"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #514 : 28.02.2008 klo 23:01:13 »
Kun tykkään Sinisalosta, tilasin muumimamma-alpparin ja luin ennen kuin näin Daada-arvion. Pistin vaikutelmani, ja pettymyksen ylös:

Muumimamman vaarallinen nuoruus ei kyllä ollut erityisen hyvä, listan arvoinen.

Miksi piti tehdä akuankkaväritys? Mikään ei olisi kai estänyt vaikka vesiväritystä, jolla olisi japsityylinen hahmopiirtäminen saanut muumimaista arvaamattomuutta.

Miksi ruudut ovat toiseksi tylsimpiä mahdollisia? Vielä tylsempiä on toki muumisarjakuvalehdissä. Sommitteluissa ja sivutaitossa kartettiin jännitteitä ja yllätyksellisyyttä.

Miksei kenessäkään ole vivahteita? Yksi luonteenpiirre ei riitä: kavaluus, nyypelömäisyys, sydämellisyys, yltiöromanttisuus. Mamma on pääosassa, muut säestävät statisteina.

Muumikirjoissa vallitsi tosiolevaisen vääjäämättömyyttä ja kunnon uhkia, mutta tuossa vain tehtiin mikä muka tuntui jännittävältä. Miten mikään voisi olla jännittävää realiteettien täydellisesti puuttuessa? Eihän muumikirjoissakaan realismia ole mutta realiteetteja: myrskyt, pyrstötähdet, talvi, taikuus, mörön yksinäisyys. Tässä ei tuntunut mikään.

Anteeksi Johanna. Rakastan sinua silti.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #515 : 29.02.2008 klo 00:53:06 »
Miksi piti tehdä akuankkaväritys? Mikään ei olisi kai estänyt vaikka vesiväritystä,
Miksi ruudut ovat toiseksi tylsimpiä mahdollisia?

Nöin uumoilin melko varmana Sarjainfon arvostelussani syitä:
Lainaus
Ilkka Ruokolan erinomainen kuvitus tukee tarinaa. Siinä on vivahdus Toven vanhoja kuvituksia, mutta enemmän se seurailee animaatiosarjan myötä kanonisoitua tyyliä, jossa muumien hännäntupsuillekin on tarkat direktiivit. Piirrostyö on siis taitavaa ja siistiä, mutta Tove Janssonin yllätyksellisyyttä siinä ei saakaan olla. Visuaalisesti ollaan niin lähellä TV-animaatioversiota, että lukiessaan suorastaan kuulee Ulla Tapanisen Muumimammana. Marko Latva-Nikkolan värityskin on mainiota, vaikkakin animaatiosarjan väripaletin sanelemaa. Toven kuvakirjojen niukkaa, mutta harkittua väritystyyliä olisi tuskin edes uskallettu ajatella.

Eli eiköhän Moomin Characters Ltd. ole päätösten takana.

EDIT: lisäys. Hännäntupsudirektiivi ei ole vitsi. Tiedän. Paljastan tässä nyt että olen tehnyt Muumituotteita. En piirtänyt, mutta koostanut Pelimiehet Oy:lle lelutuotteiden kuvamateriaalia. Lasten hangattaviin siirtokuviin ei esim. saanut käyttää Toven alkuperäistä Muumia koska se oli piirretty väärin. Hännäntupsussa oli väärä määrä karvoja. Tämmöistä viestiä tuli. Pitää siis käyttää tätä uutta animaatiotyyliä.

Timo
« Viimeksi muokattu: 29.02.2008 klo 00:57:21 kirjoittanut Timo Ronkainen »

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #516 : 29.02.2008 klo 07:47:21 »

Tuo on surullista. Hyi olkoon.

Joten Moomin Characters Ltd. saa olla ehdokkaana Sarjakuva-Finlandiaan?

MarkoT

• Jäsen
« Vastaus #517 : 29.02.2008 klo 08:48:01 »

Miksi piti tehdä akuankkaväritys?

Minulla on vain 70-luvun Akuja ja niissä väritys ei ole tylsä. Paikoitellen hauskan päättömiä ratkaisuja. Näkisin mielelläni samantyyppistä väritystyötä enemmänkin.

Anssille vielä, että artistina se on nimenomaan hän itse joka voi vaikuttaa. Kirja ei tule ulos ennenkuin artisti louvuttaa valmiin työn painoon tai taittajalle. En usko, että kustantaja Anssin tapauksessa on tullut tämän työhuoneelle ja uhannut hengen lähdöllä jos kirja ei ole valmis siihen ja siihen päivään mennessä. Kiire on huono tekosyy. Se että haluaa nähdä kaupan hyllyllä ennemmin mahdollisimman monta itse tekemää kirjaa kuin hyvin ja viimeisenpäälle tehdyn ei istu minun ajatusmaailmaan.

Täytyy vielä ihmetellä ettei Anssi hermostu mistään.

M

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #518 : 29.02.2008 klo 11:38:12 »
Täytyy vielä ihmetellä ettei Anssi hermostu mistään.

Anssi on herrasmies. :)

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #519 : 29.02.2008 klo 11:47:05 »
En usko, että kustantaja Anssin tapauksessa on tullut tämän työhuoneelle ja uhannut hengen lähdöllä jos kirja ei ole valmis siihen ja siihen päivään mennessä. Kiire on huono tekosyy.

Kyllä se mullekin on aika korkea kynnys viivyttää tuotoksen menemistä painoon siksi, että haluaisi viilata vaikka värityksiä. Siinä on aika moni hermostunut ihminen venailemassa. Töissä on tullut omaksuttua vähän sellainen ajatusmalli, ettei aiheuta hirveästi vaivaa ja viivytystä sen viimosen muutaman laatuprosentin viilaamisessa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
« Vastaus #520 : 29.02.2008 klo 11:55:37 »
:laugh:  Ei pitäisi tehdä liian vikkeliä johtopäätöksiä omista kokemuksista muumituotteiden parissa.

EDIT: lisäys. Hännäntupsudirektiivi ei ole vitsi. Tiedän. Paljastan tässä nyt että olen tehnyt Muumituotteita. En piirtänyt, mutta koostanut Pelimiehet Oy:lle lelutuotteiden kuvamateriaalia. Lasten hangattaviin siirtokuviin ei esim. saanut käyttää Toven alkuperäistä Muumia koska se oli piirretty väärin. Hännäntupsussa oli väärä määrä karvoja. Tämmöistä viestiä tuli. Pitää siis käyttää tätä uutta animaatiotyyliä.

Sain aikanaan ohjeita muumien piirtämiseen keskusteluissa Lars Janssonin kanssa ja Moomin Charactersiltä saamissani piirroksissa muumien mittasuhteista ja yksityiskohdista. Jos noissa, viimeksi ehkä 90-luvun puolivälissä, selaamissani ohjeissa oli jotain muumien hännän tupsun karvojen määrästä tai muodosta, olen kyllä ne autuaasti unohtanut. Ei niin etteikö olisi välillä syytäkin ohjeiden tarkistamiseen. Piirtämäni Muumimamman tupsu on kyllä ihan omaa tyylittelyäni. Eipä tuohon ole puututtu Egmontinkaan puolelta. Eikä muuten muuhunkään piirtämiseeni. Mitä nyt välillä ovat kyselleet kuvien perään.

Animaatiomuumeja en ole  kiireiltäni ehtinyt ole paljoa katsella, mutta mielestäni piirtämäni hahmot eivät noita kovasti muistuta. Ajattelen nyt tässä lähinnä hahmojen mittasuhteita. En ainakaan pidä animaatiohahmoja mitenkään tavoiteltavana mallina. Mutta tuostahan on jokaisella oma mielipiteensä ja jäävi olen omia tekemisiäni arvioimaan.

Tuo nyt vaan kävi vähän nyppäsemään, tuo arvio siitä kuinka meitä muumipiirtäjäraukkoja isosisko tai -veli valvoisi. Hohhoijaa ...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #521 : 29.02.2008 klo 12:07:22 »
 Ei kai oikeassa elämässä voi edes sarjakuva-albumiakaan luovuttaa ihan milloin huvittaa.
Jos kustantaja haluaa albumin vaikkapa kirjamessuille, niin lienee parasta piirtäjällekin (varsinkin työsuhteen jatkoa ajatellen) että se myös on siellä.

Eikä vasta viikon päästä.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #522 : 29.02.2008 klo 12:36:13 »
Tuo on surullista. Hyi olkoon.
Joten Moomin Characters Ltd. saa olla ehdokkaana Sarjakuva-Finlandiaan?

Ei syytä suruun tai syljeskelyyn.
Moomin Characters ei ole päätösten takana.
Moomin Characters ei myöskään ole luonut yhtään mitään, eikä paljon puuttunut albumin tekemiseen. Janssonien sarjakuvan perusohjeistukset ovat toki olleet alusta asti olemassa ja niiden mukaan hahmot on omaksuttu ja yhteinäistetty eri piirtäjien kesken.

Mutta Akun tai vaikkapa Asterixin ohjeistukset ovat huomattavasti tiukemmat myös värimaailman suhteen. Sen huomaa aika helposti. Minusta myös Muumi-animaation väritys on paljon ankeampi.

Vesiväritys olisi kieltämättä erittäin kiintoisa kokeilu.
Tai Muumikirjojen kansien hentoisempi värimaailma, josta tosin epäilen, että se sointuu paremmin juuri kansikuviin, kuvakirjoihin tai julistetaiteeseen.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #523 : 29.02.2008 klo 12:36:53 »
Joo, pitää kyllä sanoa Anssin puolesta, että mikäli iso kustannusyhtiö on se, jonka on määrä pukata sarjis hyllyihin, deadlinet ovat aika sitovia. Omien pikku lafkojen kustantamia sarjakuvia voi pusailla ihan omassa rauhassa ja viilata pilkkua maailman tappiin. Tuollaiset deadlinet pakottavat taatusti tekemään kompromisseja. En lainkaan epäile, etteikö Anssikin haluaisi saattaa maailmaan parasta mahdollista jälkeä.

Mitä tulee kritiikkiin kyseisestä opuksesta, en ole sitä vielä lukenut, mutta olen pitkälti samaa mieltä MarkoT:n kanssa monista kohdista jos katsoo aikaisempia töitä. Väritys on ollut elotonta ja ilmeisimmin aika nopsaan tehtyä. Mielestäni kuitenkin juoni on yleensä ollut näiden sarjakuvien heikoin lenkki.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #524 : 29.02.2008 klo 13:31:33 »
Anssi on herrasmies. :)

Minä en.

Ja tästä olen eri mieltä:
Copypastasin tulta blogista kun oli niin hyvin kirjoitettu:
"sarjakuva on visuaalinen media ja jos kuvissa ei tunnu olevan minkäänlaisia ansioita niin se on ihan yhtä hyvä syy jättää teos lukematta kuin mikä tahansa muukin."

Tästä mä olen aivan samaa mieltä!

Kuvat tulee ensin, sitten juoni. Juonen perusteella tehdään päätös seuraavan ostamisesta/lukemisesta.

Kuvat ovat olennainen osa sarjakuvia(yllätys yllätys, mutta katson aiheelliseksi mainita itsestäänselvyyden tässä keskustelussa), mutta kauniit kuvat ovat melko pitkälti sisällyksetöntä huttua ilman juonta.
Olen kyllä lauseen kanssa samaa mieltä jos muutetaan vähän:
"arjakuva on visuaalinen media ja jos teoksessa ei katso olevan minkäänlaisia ansioita niin se on ihan yhtä hyvä syy jättää teos lukematta kuin mikä tahansa muukin."

Koska minussa on masokistin vikaa luen todennäköisesti myös nuo listalta karsitut ja loistaviksi sarjakuvaa uudistaviksi  teoksiksi mainitut läystykkeet.
En näe syytä peitellä niitä Kalkkaroon tai mihinkään muuhunkaan teokseen.

Nykyinen keskustelu on vain laskenut mielenkiintoa tutustua moneen vuoden "parhaista" sarjakuvista.

Moomin characters ltd hyökkäys kuuluu selvästi asialliseen keskusteluun, oli sillä todellisuustaustaa tai ei.

Laitetaan vielä yksi itsestään selvä asia:
kuten typerissä urheilukisoissa ja sarjakuvaFinlandiassa, niin myös sarjakuvien tekemisessä periaate on sama, kaikki ovat samalla viivalla taitojensa mukaan.
Lähtiessä.
Osan on treenattava enemmän kuin toisten ja ovat varmasti lutuisen söpöjä ja fiksuja ihmisiä muuten, mutta kisoissa ratkaisee(ei, ei lähtöviiva) vaan se kuka tulee maaliin ensimmäisenä.
Peesissä juoksu ei ole häpeä.
Ja ennen kuin  käytätte tekosyynä: ei steroideja tai sopupeliä näköpiirissä.
Moni lahjakas ja ansioitunut teos jäi kyllä pois tältä listalta, mutta niitä ei ole kaivattu kisaan uikuttajien osalta.
Eräälle nimeltä mainitsemattomalle pienkustantajalle nostan suhteellisen asiallisena pysymymisestä+ huumorintajusta päähinettäni kunnioituksesta.

Anssi Rauhalan ongelma on kai se ettei juokse päämäärättömästi ympyrää ja joku on ihan valmis seuraamaankin suoritusta.
toisin kuin monen muun "suorittajan" osalta.

jatketaanko?