Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus  (Luettu 262874 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Sarjakuva-Finlandia ja sarjakuvan arvostus
« Vastaus #405 : 21.02.2008 klo 20:12:53 »
Tuossa kohtaa vaihtoehtosarjakuvalla tarkoitin sellaista kirjaa, joka selkeesti avaa jotain uutta suuntaa.

Juu en minä sitä luokittelua niin kirjaimellisesti ottanutkaan.

Yritin hiukan tölväistä siitä, kuinka ennakkoluuloisimpien negatiivisten purkausten myötä huitaistiin harkitsemattomasti moni suuresti arvostamani sarjakuvatekijä teoksineen epämääräisiin viihdeluokituksiin tai muihin muka merkityksensä menettäneisiin kaatoluokkiin.

Musturinkin Toista Toivon kirjaa (ensimmäinen siis vuodelta 2005) arvottaisin tässä vuosikatsauksessa omana itsenään ilman tuota edustuksellista "ainoa uusi vaihtoehto" -raamitusta saati viisiosaiseksi ilmoitetun sarjan osana.

Etten tulisi oitis tulkituksi ketunhäntäisenä tehtäköön tiedoksi, että Toivo, Tiitu ja Bospori olivat viime vuonna ne opukset, jotka ostin heti kun käsiini sain. Ja Siilinkin edellisvuotisena versiona. Näen ne ilman muuta mieluusti ehdolla.
Jarno ja Marko pitää ehdottomasti vielä hankkia - niiden puolesta kiivailijat ovat siinä mielessä onnistuneet. Nämä teokset puhuvat kuitenkin itse parhaiten puolestaan, eivätkä mustamaalaa tökerösti muita opuksia.

Dekkariseuran Vuoden Johtolanka -palkinnon kaksivuotisen raatilaisen kokemuksella toivon, että Sarjakuva-Finlandia pysyttelee selvästi "vuoden paras teos" -lähtökohdassaan - eikä ala virittämään siihen mitään kumuloituvaa kiitosta elämäntyöstä tai taidepoliittisesti korrekteimman tekijän muodollista ylistystä. (Jussi- ja Emma-gaalojen pystimaniasta puhumattakaan) Kun pitäydytään yhden vuoden julkaisujen valinnassa, palkinto ei helpolla vesity tai koe inflaatiota. Väistetään myös polemiikki tyyliin: Eikö "Reijo Mäen" olisi jo aika saada Johtolanka-palkinto?

« Viimeksi muokattu: 21.02.2008 klo 21:01:16 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #406 : 21.02.2008 klo 20:20:49 »
Mun mielestä saa keskustella just siinä hengessä kun aidosti tuntee ja ajattelee. Kaiken ei tarvii tuntua kivalta kaiken aikaa.
Joo, pistäähän se 5tuttaan jos sarjakuvagenressäkin aletaan jakaa lisää palkintoja. Toivottavasti ensi vuonna ei Sarjisfinlandiaa anneta kellekään.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #407 : 21.02.2008 klo 20:57:57 »
Joo, pistäähän se 5tuttaan jos sarjakuvagenressäkin aletaan jakaa lisää palkintoja. Toivottavasti ensi vuonna ei Sarjisfinlandiaa anneta kellekään.

Jep. Älkäämme siis kritisoiko tai kysykö perusteita! Hymistelkäämme ja hymyilkäämme vain niin kaikilla on hyvä mieli ja jos ei oo niin se on vain oman asennevamman vika. Pätee kaikkeen!  :angel:

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #408 : 21.02.2008 klo 21:03:18 »
Muutaman päivän olen pyöritellyt päätäni. Uffh. Sinä aikana oikeastaan kaikki olennainen on jo sanottu tässä ketjussa, mutta parempi silti sanoa kuin olla vaiti.

Jorma Uotinen on erinomainen valinta tuomariksi, oikeasti.

Muumimammasarjakuva oli tosi kiva yllätys. Kömpelösti piirrettyhän se ajoittain oli, mutta tarina toimi. Ihan ansiosta listalla!

Mutta lista, se lista. Se on pöhkö. Miksi? Visiitti kirjallisuuden puolelle selvittää.

Vaikka kirjallisuuden Finlandian voittajasta usein ollaan montaa mieltä, harvassa ovat ne kirjallisuudentuntijat, joiden mielestä raadin karsiman listan kirjat ovat listalla perusteetta. Yleensä raati onnistuu tehtävässään melko hyvin. Vaikka karsitun listan ulkopuolelle jää iso läjä erinomaisia teoksia, taatusti parempiakin kuin listalle päässeet, silti harva kirjallisuudentuntija kiistää karsitulle listalle päässeiden teosten ansiot. Karsittu lista on kirjallisuuden kentän tuntevalle uskottava.

Tämä ei toteudu Sarjakuva-Finlandian esiraadin tekemällä listalla. Sen sulatan, että omasta mielestäni vuoden parhaat teokset jäivät listalta pois - makuja on monia. Vaan sitä en jaksa ymmärtää, että listalla on teoksia, jotka hirveän monen sarjakuvantuntijan mielestä eivät sinne kuulu. Siis raadin karsima lista pitää sisällään teoksia, joiden taiteelliset ansiot ovat monen sarjakuvan kentän tuntevan mielestä vähintään kritisoitavissa. Siinä on se ero kirjallisuuteen.

Kieliikö se sitten siitä, että karsitun listan tekijät eivät ole ihan olleet tehtäviensä tasalla, mene ja tiedä. Sitäkään en tiedä, että onko kyse jonkinlaisesta sarjakuvaskenen kollektiivisesta itsetunnon puutteesta. Enpä tiedä paljon muutakaan, sillä raatilaisia en kaikkia nimestä tunnistanut - googlaamiseksi meni.

Jos palkinnon tarkoitus on tuoda julkisuutta suomalaiselle sarjakuvalle, kiva niin. Siinä se on jo nyt onnistunut hatunnoston arvoisesti. Jos taas tarkoitus on palkita vuoden parasta sarjakuvaa, niin, no, startti ei ole ollut ihan paras mahdollinen.

Ei sillä, suotta mää mässytän. Olen kumminkin kaljalla kun Sarjakuva-Finlandiaa jaetaan. Mutta seuraavassa Necrocomiconissa jaetaan vaikka sitten Sarjakuvan Sweden -palkinto. Ehdolla ei oo mitään muuta kuin Jyrki Nissinen (henkilö), Kelomökkien mies (albumi), Fingerpori-kokoelman kannet , Latva-Nikkolan byysat ja Kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen ihan vaan siksi, että nimensä on silkkaa akuankkaa.
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #409 : 21.02.2008 klo 22:57:43 »
Vaan sitä en jaksa ymmärtää, että listalla on teoksia, jotka hirveän monen sarjakuvantuntijan mielestä eivät sinne kuulu. 

Täällä käydyn keskustelun jälkeenkin tuo on minusta kohtuuttoman kova väite.
Muutaman yksittäisen kommentin lisäksi eikö täällä lähinnä ole juuri kommentoitu tuolla kirjallisuudesta mainitsemallasi tavalla, että on muita ansiokkaita teoksia, jotka jäivät listan ulkopuolelle?
Allekirjoitan ajatuksen siitä, että sellaista keskustelun pitäisikin olla. Aina voi listata toisia ehdokkaita, jotka myös ansaitsisivat palkinnon. Mutta en voi yleisesti ottaen ymmärtää semmoista mielenlaatua, että julistetaan maailmalle, että jotakuta nimenomaisesti ei SAA palkita, että joku varta vasten EI missään nimessä ansaitse palkintoa. Semmoinen on minusta kovin röyhkeää ja haiskahtaa melkoisesti omalta ylimielisyydeltä. Ja onhan se avoimen loukkaavaa niitä kohtaan, joiden työt on tällä tavalla nostettu esille - kai nekin nyt kuitenkin ne hommansa ovat tosissaan tehneet, eivätkä ansaitse tällaista pieksentää.
(Samaa asennetta jollain tasolla edustavat ne lukuista kvaakin ketjut, jossa listataan "huonoin sitä ja tätä"...)

Minä kannustaisin väkeä olemaan vähän varovaisempia noin kovasanaisissa tuomioissa...

samsoni

• Jäsen
  • Sanat eivät riitä kertomaan kuinka gsd sgiågi gjut
« Vastaus #410 : 21.02.2008 klo 23:07:15 »
Kekkosen kanssa pyrin saamaan homman valmiiksi sovittuun aikaan ja olemaan mokaamatta liian pahasti. Tsek, tsek.

Enpä olisi ikinä kuvitellut duunieni joutuvan vertailuun Maestro Turusen visioiden kanssa, niin eri tavoitteet meillä käsittääkseni on sarjakuvatouhuiluissamme. Eipä se vertailu minua haittaakaan. Melko tarkoitushakuista sellainen tietenkin on, täällä hiekkalaatikolla.

Tämä kilpailu on lillukanvarsia, mutta onhan nekin ihan kivoja.

Visitor

• Vieras
« Vastaus #411 : 22.02.2008 klo 07:00:10 »

Ihan yleisestä mielenkiinnosta kysyn. Onko palkintosumma saajalleen verovapaa, niinkuin taidepalkinnot yleensä on vai räpsähtääkö summasta puolet verottajalle?

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #412 : 22.02.2008 klo 09:12:31 »
Mutta en voi yleisesti ottaen ymmärtää semmoista mielenlaatua, että julistetaan maailmalle, että jotakuta nimenomaisesti ei SAA palkita, että joku varta vasten EI missään nimessä ansaitse palkintoa. Semmoinen on minusta kovin röyhkeää ja haiskahtaa melkoisesti omalta ylimielisyydeltä.

Ei kannata tulkita ihan liian tiukasti.  :)

En tietenkään väitä, että karsitun listan sarjakuvat olisivat kategorisesti kehnoja - hui, eivät todellakaan ole! Eivät subjektiivisten silmälasieni läpi, eivätkä varmastikaan sarjakuva-alaa tuntevien tyyppien "yleisen mielipiteen" perusteella (jos sellaista nyt voi ikinä ollakaan). Hyviä töitä ovat kaikki!

Mutta ongelma on siinä, että jos lähdetään ihan oikeasti palkitsemaan vuoden parasta, sisällöllisesti ansioituneinta sarjakuvaa, listalla on mukana teoksia, jotka laadustaan huolimatta eivät nyt kuitenkaan välttämättä ole sarjakuvatuntijoiden mielestä teosten vuoden huippuja - teoksia, jotka olisi syytä nostaa jalustoista korkeimmalle. Koska tilanne on tämä, palkinnolle pääsi heti alusta lähtien syntymään jonkinmoinen uskottavuusongelma alan asiantuntijoiden piirissä. Se on palkinnon, ei todellakaan sarjakuvien tai niiden tekijöiden ongelma! :)

Uudelleen; karsitun listan, kirjallisuuspalkinnon karsitun listan tavoin, pitäisi mun mielestä (varsinkin palkinnon historian alkuvaiheessa) koostua poikkeuksetta huipuista, jotka ovat ansioiltaan asiantuntijoiden enemmistön mielestä täysin kiistattomasti vuoden kärkeä. Nyt mun mielestä ei ole näin käynyt, ja se - jälleen - on palkinnon, ei ehdokkaiden ongelma.

Ehkä aiempaa ajatteluani täsmentäen; toki jokaiselle SAA antaa palkinnon, mutta totta vieköön olen sitä mieltä, että on olemassa myös teoksia, joille sitä ei pitäisi myöntää. Onko niitä nyt nähdyllä karsitulla listalla? Siitä kullakin lie oma mielipiteensä.
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #413 : 22.02.2008 klo 09:48:11 »
Koska tilanne on tämä, palkinnolle pääsi heti alusta lähtien syntymään jonkinmoinen uskottavuusongelma alan asiantuntijoiden piirissä. Uudelleen; karsitun listan, kirjallisuuspalkinnon karsitun listan tavoin, pitäisi mun mielestä (varsinkin palkinnon historian alkuvaiheessa) koostua poikkeuksetta huipuista, jotka ovat ansioiltaan asiantuntijoiden enemmistön mielestä täysin kiistattomasti vuoden kärkeä.

Nyt olisi mielenkiintoista tietää, ketä ovat nämä alan kasvottomat asiantuntijat, joiden mielestä meillä on käsissämme uskottavuusongelma? Rivikvaakkaajat, jotka lukevat runsaasti monenlaista sarjakuvaa? Kustannusalan ihmiset? Sarjakuvataiteilijat? Katsotko itse olevasi asiantuntija? Viestiketjuun on kirjoittanut jokaiseen porukkaan kuuluvia ihmisiä, ja mielipiteet ovat hajonneet kahteen, ehkäpä jopa useampaan leiriin.

Ja mitä tuohon kirjallisuus-Finlandiaan tulee, niin kyllähän senkin ympärillä ollaan käyty aina erilaista debattia; useampana vuonna on muistaakseni käyty keskustelua mm. siitä, kuuluuko suomenruotsalainen teos kuuden parhaan listalle vai onko sille varattu "kiintiöpaikka". Lisäksi Hannu Väisäsen voitto taisi kirvoittaa jonkin verran soraääniä siitä, miten paljon palkinnon saamiseen mahtoi vaikuttaa Kaisu Mikkolan oululaisuus.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

MK

• Vieras
« Vastaus #414 : 22.02.2008 klo 10:14:48 »
asiantuntematon sarjakuva(rivintakanataipenkinalla)taiteilija kun olen, minua kiinnostaisi valtavasti se, keitä sitten kuuluisi listalle niiden mielestä, jotka ovat tätä touhua jo vuosikaudet katselleet!

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #415 : 22.02.2008 klo 11:11:32 »
asiantuntematon sarjakuva(rivintakanataipenkinalla)taiteilija kun olen, minua kiinnostaisi valtavasti se, keitä sitten kuuluisi listalle niiden mielestä, jotka ovat tätä touhua jo vuosikaudet katselleet!
Eik;s se ole aika tunnollisesti lueteltu_

???
*Mihin ''kk;set katos_|
« Viimeksi muokattu: 22.02.2008 klo 11:19:35 kirjoittanut keijoahlqvist »

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #416 : 22.02.2008 klo 11:29:48 »
Listan vikahan on se, että siinä on pari kaupallista täkyä medialle ja suurelle yleisölle, sekä "kaikille jotain", mikä ei oikein käy jos etsitään parasta. En ota kantaa teosten sisältöön tai laatuun, huomasin että olen lukenut listan teoksista vain 3 ja loput on ennakkoluuloa.

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #417 : 22.02.2008 klo 12:25:18 »
Listan vikahan on se, että siinä on pari kaupallista täkyä medialle ja suurelle yleisölle, sekä "kaikille jotain", mikä ei oikein käy jos etsitään parasta.

Missä kohtaa tuo Sarjakuva-Finlandia on muuttunut vuoden parhaan sarjakuvan palkinnoksi? Eihän se edes yritä olla sitä edes lähtökohtaisesti...

http://www.sarjakuvafinlandia.fi/saannot.html

Täällä on vain asiantuntijoiden toimesta niin päätetty, jotta päästään hehkuttamaan omaa hyvää makua muiden (lue: raadin) vajavaisempaa makua vasten. Pääpointti lienee se, että tässä maassa tehdään hyvää henkeen ja vereen puolustettavaa sarjakuvaa enemmän kuin kymmenen nimikettä vuodessa.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #418 : 22.02.2008 klo 12:40:15 »
Missä kohtaa tuo Sarjakuva-Finlandia on muuttunut vuoden parhaan sarjakuvan palkinnoksi? Eihän se edes yritä olla sitä edes lähtökohtaisesti...

No, Finlandia-nimi vähän viittaisi siihen suuntaan... Mutta ilmeisesti olemme kaikki erehtyneet pahimman kerran. Mikähän palkinto tämä sitten on?

MK

• Vieras
« Vastaus #419 : 22.02.2008 klo 12:43:55 »
mielestäni kiinnostavampaa kuin se, että sanotaan tämän listan olevan huono tavalla tai toisella, olisi kuulla vaihtoehtoja. tyyliin tee itse parempi lista, se on aika hankala tehtävä.