Kirjoittaja Aihe: Tuleeko sarjiksilla toimeen?  (Luettu 177141 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
Vs: Tuleeko sarjiksilla toimeen?
« Vastaus #525 : 17.07.2008 klo 11:12:07 »
Olisin kyllä tosi tyytyväinen jos parin hieman rahattomamman vuoden jälkeen taiteella eläisi.
Siis parinkymmenen rahattoman vuoden. Ensin teet 10 vuotta palkatta, sitten 10 vuotta köyhyysrajan alapuolella, ja senkin jälkeen saatat pudota takaisin alkuun hetkessä. Esimerkkinä, viime marraskuussa mun tulot putosi puoleen kun kaksi päätyönantajaani lopetti työsuhteemme sattumalta yhtäaikaa. Ei voi sanoa että ahisti, se oli paljon pahempaa. Taiteilijan palli ei ikinä ole varma. Vaikka kenenpä nykyään olisi.

Mun mielipide on, että älä ryhdy taiteilijaksi jos ei ole aivan pakko; pakko on sitä, että muiden vaihtoehtojen ajatteleminenkin oksettaa. Jos voit tehdä muuta kuin taidetta (vaikket ehkä tahtoisi) tee muuta.

katsoppa kirjojen ja lehtien kansia, moniko on maalattu tai piirretty?Monessako on valokuva tai vielä herkumpaa kuva-arkisto + minuutin photarityö...
Ja monikansalliset yhtiöt nappaa jokaisen pikku töherryksenkin oikeudet itselleen, valtavat ilmaiset kuvapankit täyttyy täyttymistään...

Tämä yhdistettynä kulttuuriaineiden opetuksesta ja eritoten teknisestä osaamiskoulutuksesta/ välineistä karsimisesta alkaen alaluokilta jatkuen kohti uutta uljaampaa maailmaa jossa kaikki ovat ekonomeja/tradenomeja yms.
Se on sitä luovaa taloutta!

Eksa

• Vieras
« Vastaus #526 : 17.07.2008 klo 12:43:47 »
Siis parinkymmenen rahattoman vuoden. Ensin teet 10 vuotta palkatta, sitten 10 vuotta köyhyysrajan alapuolella, ja senkin jälkeen saatat pudota takaisin alkuun hetkessä.

Riippuu.Nimittäin siitä mistä hakee töitä ja mainostaako itseään tarpeeksi.
Ei töitä istumalla tuu vaan pitää itse uskaltaa kysyä.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #527 : 17.07.2008 klo 13:05:56 »
Riippuu.Nimittäin siitä mistä hakee töitä ja mainostaako itseään tarpeeksi.
Ei töitä istumalla tuu vaan pitää itse uskaltaa kysyä.

No nythän ei varsinaisesti ollut kyse siitä josko töitä saa vai ei, vaan siitä elääkö niistä saamillaan palkkioilla ;)

Nykyisillä sarjis- ja kuvitusalan friilansupalkkioilla ei pahemmin ostella asuntoja, perusteta perheitä tai pidetä 4 viikon kesälomia vaikka työpöydän ääressä istuisi vuorokauden ympäri. Poikkeuksiakin toki löytyy, mutta heitä on harvassa.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2008 klo 13:08:11 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Eksa

• Vieras
« Vastaus #528 : 17.07.2008 klo 13:08:28 »
No nythän ei varsinaisesti ollut kyse siitä josko töitä saa vai ei, vaan siitä elääkö niistä saamillaan palkkioilla ;)

No tästähän minä puhun.Siis jos ei itseään mainosta niin ei saa töitä
ja jos ei saa töitä, ei saa rahaa JA jos ei saa rahaa töistään ei tule toimeen.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #529 : 17.07.2008 klo 13:15:57 »
No tästähän minä puhun.Siis jos ei itseään mainosta niin ei saa töitä
ja jos ei saa töitä, ei saa rahaa JA jos ei saa rahaa töistään ei tule toimeen.

Huoh, ilmeisesti et kuitenkaan ymmärtänyt mistä puhuin. Töitten saanti ei ole useimmilla kuvittajilla se itse ongelma, vaan työn teosta saatavan korvauksen suhde työpanokseen.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Eksa

• Vieras
« Vastaus #530 : 17.07.2008 klo 13:17:40 »
Huoh, ilmeisesti et kuitenkaan ymmärtänyt mistä puhuin. Töitten saanti ei ole useimmilla kuvittajilla se itse ongelma, vaan työn teosta saatavan korvauksen suhde työpanokseen.

Hmmm noo joo puhutpa asiaa.Siis tuo ei ole minulla ongelma vielä.Tarkoitan,
olen vasta 17.Tässä iässä ei oo oiken paljon väliä palkasta vaan siitä että saa tulevaisuuden varalle mainetta.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #531 : 17.07.2008 klo 18:37:50 »
10 vuotta palkatta-osiolla tarkoitin, että sen ajan jälki on yksinkertaisesti niin paskaa ettei kukaan osta töitä (sarjakuvapiirtäjän pitää osata myös kirjoittaa, ja hyvin!). Vasta kokemus tuo ansioita. Lahjakkaita poikkeuksiakin on, mutta nuorena on yleensä koko kuviosta (tehdäkö sarjakuvaa, kuvituksia, animaatiota, elokuvia, romaaneja) niin sekaisin että kun yrittää kaikkea, mistään ei tule mitään. Ja varsinkin suhdetoiminta, oikeat yhteydet ja markkinointi on hankala saada toimimaan.

Johannes

• Jäsen
« Vastaus #532 : 19.07.2008 klo 20:30:30 »
katsoppa kirjojen ja lehtien kansia, moniko on maalattu tai piirretty?
Monessako on valokuva tai vielä herkumpaa kuva-arkisto + minuutin photarityö...

Mainospuolella käytettiin pitkään näyttävää käsityötä, vaikka valokuvaus oli jo hyvin kehittynyttä.

Ohessa olevat Pontiac -mainokset ovat National Geographic Magazinesta vuosilta 1960 (ponu1, jossa on tekijöiden nimikirjaimet (?) AF UK alhaalla oikealla) ja 1955 (ponu2).

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #533 : 19.07.2008 klo 20:45:55 »
NG:llä oli pitkään ja toisinaan yhä maalattuja kansia yms. mutta ajat muuttuvat.
Käsityötaitoa ei arvosteta ja kuten Keijo totesi

Mutta liikututtuaan nyyhkyttämään siitä ilosta, että joku yleensä viitsii katsoa hänen tuotoksistaan, sarjakuvantekijä pyytää värillisestä sarjakuvasivusta empien ja häpeillen 200 euroa.

ei mitään järkeä.
Vaikka totta onkin. Taksvärkkihenkeä on hyvin mutta tiettyä...itsekunnioitusta, kunnianhimoa, omkanarvontuntoa kaipaisi sarjakuvantekemiseen.
Sitä että ketjun nimi olisi edes osin retorinen kysymys.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #534 : 19.07.2008 klo 21:14:41 »
... tekijöiden nimikirjaimet (?) AF UK ...

Se on "VK". Van Kaufman maalasi taustat ja ihmiset, Art Fitzpatrick autot. Kummallekin riitti ihan kivasti palkkaa noista yhteistyönä tehdyistä maalauksista, joita olen ihaillut vuosikymmeniä (ja vielä joitakin vuosia sitten omistinkin 60-luvun Pontiacin, jollaisista nämä mestarit olivat tehneet mykistävän hienoja brosyyrikuvituksia).

Ai niin! Van Kaufman oli aiemmin Disneyllä animaattorina, mutta tajusi ajoissa, mistä töistä rahaa saa.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2008 klo 21:21:04 kirjoittanut Anssi Rauhala »
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Johannes

• Jäsen
« Vastaus #535 : 19.07.2008 klo 22:55:59 »
Kiitos korjauksesta ja lisätiedoista Anssille. Mikähän Pontiac mahtoi olla. Itsellä ei semmoista ole ollut, mutta isä oli aikoinaan töissä täkäläisessä GM -liikkeessä ja sen omistaja ajoi uutena ostamallaan -65 Pontiac GTO:lla ihan kuolemaansa asti (1980-luvun alkupuoli, sen rinnalla hällä oli loppuvaiheessa Buick Regal Turbo, ei kuitenkaan se järeä Grand National, mutta tykkäsi enemmän ponusta).

GTO on edelleen olemassa suvun säilömänä.

Kun ei itse ole käsinvärittäjä tai maalari, olisi mielenkiintoista tietää Kaufmanin ja Fitzpatrickin tekniikasta. Guassi, öljy...?

Toi vanhempi mainos voisi olla tehty guassilla, jota kaiketi käytettiin vanhojen piirrosfilmien taustamaalauksisissa.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2008 klo 23:08:41 kirjoittanut Johannes »

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #536 : 20.07.2008 klo 01:01:40 »
Kun ei itse ole käsinvärittäjä tai maalari, olisi mielenkiintoista tietää Kaufmanin ja Fitzpatrickin tekniikasta. Guassi, öljy...?

Toi vanhempi mainos voisi olla tehty guassilla, jota kaiketi käytettiin vanhojen piirrosfilmien taustamaalauksisissa.

Veikkaisin tosiaan tuota guassia. Öljy voisi olla myös mutta sen hidas kuivuminen ei useimmiten ole mainostoiminnan aikataulujen kanssa yhteneväistä. N. 70-luvulta lähtien akryyli nappasi paikan mainoskuvituksista. Sittemmin digitaalisuus on korvannut perinteisiä tekniikoita.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #537 : 01.11.2013 klo 09:28:56 »
Hienoa, sarjakuvia tekemällä voi tienata!

Kiroileva siili on rahasampo

Milla Paloniemi 275 500 €
Pertti Jarla 94 700 €
Juba Tuomola 34 200 €, pääomatuloja 44 800 €
Ilkka Heilä 87 900 €
Ville Ranta 26 600 €

Ei latisteta tätä heti, että suurin osa ei tienaa paljon mitään. Niin se on muillakin taiteen aloilla.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #538 : 01.11.2013 klo 10:14:44 »
Hienoa, sarjakuvia tekemällä voi tienata!

Listaan pystyisi varmasti lisäämään muutaman muunkin nimen, varsinkin jos Rannan tuloja pitäisi alarajana. Neljä ensimmäistä taitavat kyllä olla omaa luokkaansa.

On tää minusta valtavan hienoa ja lohduttavaa. Ainakin strippejä tekemällä voisi itsekin ihan hyvin tienata leipänsä, siis sarjakuvia piirtämällä. Ei ollu joku kakskymmentä vuotta sitten lainkaan yhtä realistinen ajatus.

En minä sitä sano että minusta välttämättä olisi tekemään kaupallisesti menestyvää strippisarjaa mutta on mukava tietää että edes mahdollisuus on olemassa.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2013 klo 10:21:40 kirjoittanut kaltsu »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #539 : 01.11.2013 klo 10:18:29 »
Nämä on niin persiestä nämä verokalenterijuorut. Juban firma tienaa paljon enemmän kuin Kiroileva Milla, mutta Juba maksaa itselleen huonoa palkkaa. Ei Milla todellakaan tienaa käteisenä noin  paljon. Se on kuten Veikko Joonas Savolainen minulle eilen kertoi, freelanceri maksaa tuloistaan 50 prosenttia veroja koko elämänsä ajan.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama