Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoille vinkkejä?  (Luettu 15394 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
Re: Aloittelijoille vinkkejä?
« Vastaus #15 : 21.05.2007 klo 10:40:38 »
Kannattaa myös muistaa tehdä ruudukot mielummin paksuimiksi kuin ohuiksi. Selvetää ja rajaa sarjakuvaa tehokkaasti ilman, että joutuu tekmään paljon työtä. :)  Rupesin ite käyttämää kyseistä tekniikkaa ja ero oli kuin olisin vaihtanut Wiin komposiittikaapelin komponenttiin :D

Piber

• Sopuli
  • Jäsen
  • yuubervärkki
« Vastaus #16 : 28.05.2007 klo 17:52:46 »
Erillaisten laitteiden piirtäminen on vaikeaa.
Oiskos mitään tutoriaaleja tai kirjoja esim autojen ja lentokoneiden piirtämiseen?

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #17 : 28.05.2007 klo 18:53:05 »
Erillaisten laitteiden piirtäminen on vaikeaa.
Oiskos mitään tutoriaaleja tai kirjoja esim autojen ja lentokoneiden piirtämiseen?

Robert W. Gill "Rendering with Pen and Ink"  - arkkitehdeille suunnattu piirustusoppikirja sisältää  luvun kulkuneuvojen piirtämisestä.

Jossain mangaoppaissa muistaakseni on ollut koneiden piirtelyä.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #18 : 28.05.2007 klo 20:39:44 »
Oma tyyli kehittyy parhaiten, kun ei matki muita, eli tekee itse havaintoja maailmasta ja soveltaa niitä piirustuksissaan. (Olen hyvä puhumaan: aina olen matkinut tyyleissäni idoleitani. Nyt olen vain heidän sekoituksensa.)

Kaikki koneet voi pelkistää helposti kuutioiksi ja palloiksi, mutta jos haluaa realismia peliin, tarvitaan jo jotain muuta. En tiedä mitä...

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #19 : 29.05.2007 klo 14:48:24 »
Autot ja vempeleet kandee ehdottomasti ensin pelkistää laatikoiksi ja lieriöiksi! Minusta se ei ole pelkkä oikotie tai helpotus, se on jotakuikseen välttämätöntä, jos haluaa piirtää vempeleet perspektiiviin.

Tässä on lähinnä neljä laatikkoa. Moottorilaatikko, ohjaamolaatikko ja näkymättömiin jäävän runkolaatikon päällä makaava lavalaatikko. Piirtäisin ensin nämä laatikot, sitten pyörät paikoilleen simppeleinä kiekkoina. Lokasuojat, lamput yms. asettuu paikalleen kun katsoo missä kohtaa ne ovat vieressä olevaan laatikkoon nähden. Sitten vasta pyöristetään moottorilaatikkoa ja lisätään detaljeja. Eikä se niin millintarkkaa ole, jos kaikki on palttiarallaa paikallansa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

ACrockett

• Jäsen
« Vastaus #20 : 31.05.2007 klo 14:35:56 »
Kannattaako minun värittää sarjakuvat puuväreillä vai vesiväreillä?Ja minkälaista kynää käytän jos haluan tehdä siitä hienon?

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #21 : 31.05.2007 klo 15:45:55 »
Tuohon ei ole kaiketi yhtä oikeaa vastausta. Tri Doom, kokeile, millä osaat värittää parhaiten, ja mikä väritystyyli täyttää parhaiten tavoitteesi sarjiksen suhteen. Ymmärsin, että teet supersankarityylistä, joten tekisin sinuna ehkä puuväreillä värjäyksen. Älä toki kuuntele minua, vaan kuuntele omaa kättäsi.  ;) Eikä kaiken ole pakko olla väritetty. Mutta väritetty on aina kivempi, onhan? :P

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #22 : 31.05.2007 klo 18:13:10 »
Mie taas skannaisin (tai ottaisin digikameralla kuvan) ja värittäisin jossain ohjelmassa. Silleen voisi jäljitellä myös niitä monimutkaisia väritysefektejä joita suuppersankarisarjakuvissa suositaan. Esim GIMP on ilmaista softaa, joka käynee moiseen tarkoitukseen?
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

ACrockett

• Jäsen
« Vastaus #23 : 31.05.2007 klo 21:30:12 »
Mie taas skannaisin (tai ottaisin digikameralla kuvan) ja värittäisin jossain ohjelmassa. Silleen voisi jäljitellä myös niitä monimutkaisia väritysefektejä joita suuppersankarisarjakuvissa suositaan. Esim GIMP on ilmaista softaa, joka käynee moiseen tarkoitukseen?
Skannasin yhden oman sarjakuvan kannen mutta siinä tuli vain keskus.Miten saan kokonaan?

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #24 : 31.05.2007 klo 21:49:57 »
Skannasin yhden oman sarjakuvan kannen mutta siinä tuli vain keskus.Miten saan kokonaan?

Öö, mikä skanneri ja ohjelmisto? Itelläni HP:n monitoimikoneella ja sen softalla täytyy esikatselussa rajata haluttu alue, joka skannataan lopulliseen tiedostoon. Joskus se rajaa itse tarpeelliset alueet, mutta usein joudun itse sitä muokkaamaan.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2007 klo 21:52:40 kirjoittanut Uroskana »

ACrockett

• Jäsen
« Vastaus #25 : 31.05.2007 klo 22:08:00 »
HP PSC 1510 AII-in-one.Siinä on.

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #26 : 31.05.2007 klo 22:27:04 »
HP PSC 1510 AII-in-one.Siinä on.

Jep, itelläni on 1517 eli ongelma on juuri se mitä arvelinkin. Kun skannaat jotain kuvaa, niin valitse esikatselussa sitä katkoviivaruutua muuttamalla, minkä alan haluat skannata.

MMikael

• Jäsen
« Vastaus #27 : 01.06.2007 klo 18:07:56 »
Aiemmin tässä puhuttiin elävästä mallista pirtämisestä enkä kyllä ole huomannut mitään eroa siinä onko malli kuva vai paikalla. ´paitsi että kuva ei tarvi taukoja´

Se mikä mielestäni esim ihmisen piirtämisessä on tärkeää on että jos haluaa piirtää jotian päästä pitää jossain vaiheessa lopattaa mallista piirtäminen ja opetella piirtään niitä törmäys äijiä joita joka piirto-oppaassa on. Kun sen mallin on saanut oikeaan asentoon loppu sujuu aika itekseen.'nysvään sitä mallinukkea usein liiankin kanssa :)'

Olen myös huomannut että jos haluaa piirtää sarjakuvaa niin kannataa harjoitella piirtämään vaikka jokin lyhyt kohtaus sen sijaan että piirttää vaan hahmoja poseraamaan. Oppii paljon ennemän kun vain aloittaa tekemään tarinaa kuviksi kuin harjoitella hahmonejen tai muun piirtämistä. Tarinalla ei niinkään ole väliä :)
ps:'empä ole kyllä mikään guru mutta näin minulla'
« Viimeksi muokattu: 01.06.2007 klo 18:12:07 kirjoittanut MMikael »

ZeppelinK

• Uusi jäsen
« Vastaus #28 : 27.06.2007 klo 15:41:17 »
Hei minäkin olen vain sählännyt, ja tänään ostin lehtiön ,(A5 50 sivua) Lyijykynän (B) ja Kaliografiakynän (joku M)

Tarvisin apua anatomiassa, kaikissa asennoissa (hypyt yms.) sillä osaan vai piirtää ihmisen edestä ja sivuista. Mitä minun kannattaisi aluksi opetella? Itse olen kopiomassa simppeleitä asioita, se neuvo minulle annettiin.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #29 : 27.06.2007 klo 16:02:22 »
Aiemmin tässä puhuttiin elävästä mallista pirtämisestä enkä kyllä ole huomannut mitään eroa siinä onko malli kuva vai paikalla. ´paitsi että kuva ei tarvi taukoja´
Aika iso ero hahmottaa kolmiulotteinen kohde niin että osaa sijoittaa sen kaksiulotteiselle paperille. Kuvassa litistys on valmiiksi hoidettu, kohteen erottaminen ympäristöstä (poski alaleuasta) on helpompaa ja valöörit on (esimerkiksi kamera) yksinkertaistanut piirtäjän puolesta.

Elävässä tilanteessa saa opetella tekemään päätöksiä.