Kirjoittaja Aihe: Aloittelijoille vinkkejä?  (Luettu 15402 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
Re: Aloittelijoille vinkkejä?
« Vastaus #30 : 21.08.2007 klo 11:06:08 »
Jos kädet tuottavat ongelmia, niin on hyvä ruveta kopioimaan Niilo Pielisen tai Asterixin käsiä. Käsien asentoihin erityisesti on panostettu näissä sarjiksissa.

-Aleksi-

• Uusi jäsen
Vs: Aloittelijoille vinkkejä?
« Vastaus #31 : 12.01.2011 klo 02:36:45 »
En viitsinyt uutta aihetta aloittaa ja tämä vaikutti sopivimmalta. Apua kaipailisin useampaankin asiaan. Ensimmäinen onkelma on se, että en saa millään luotua rutiinia piirtämiseen siis nimenomaan siihen, että joka päivä ottaisin kynän käteen ja tekisin ja harjoittelisin uusia juttuja. Voisi sanoa, että olen varmaan 10 kertaa aloittanut tämän harrastuksen ja joka kerta tunkenut lehtiöt ja kynät takaisin työpöydän laatikkoon. Parhaimmillaan tosin olen piirtänyt 4-8 tuntia putkeen ja ala-asteella tein paljon tikku-ukko -sarjakuvia ja silloin haaveilinkin ammatista sillä saralla. Nykyisin en kuitenkaan saa juuri mitään aikaan vaikka halua olisikin. Pahin ongelma on varmaan se, etten tiedä mitä pitäisi tehdä/harjoitella. Olen yrittänyt harjoitella esineiden yms. piirtämistä, mutta se on äärimmäisen tylsää ja turhauttavaa, kun lopputuloksessa on vaikea nähdä mitään hyvää. Halua olisi piirtää suoraan sarjakuvaa, mutta tiedän ettei se ole välttämättä järkevin lähtökohta, kun ei edes pöydällä makoilevaa banaania osaa piirtää oikein. Eli miten löytää rutiinit ja oikeat harjoitustavat?

Tällä hetkellä mulla on lainassa Christopher Hartin Everything you wanted to know about cartooning but were afraid to draw, josta löytyy kyllä paljon kiinnostaavaa ja sellaista asiaa, joka tuntuisi sopivan omaan tyyliin, mutta en siitäkään saa liitettyä omaan piirtämiseen asioita, että osaisin tehdä ne ulkomuistista.

Haluaisin oppia piirtämään esimerkiksi Hajime no Ippon kaltaista sarjakuvaa. (Klik, Klik) Samaten taito tehdä reaalimaailmasta sarjakuvaa eli tehdä vaikka itsestäni sarjakuvaversio olisi hieno oppia. Nimenomaan ihmisiä olisi hauska oppia piirtämään sarjakuvaversioina.

Tästä tuli nyt paljon sekavampi kuin ajattelin, mutta arvostan jos joku viitsii lukea ja vastata tai neuvoa oikeaan suuntaan.

Merrot

• Nyt niin tuota jumalauta
  • Jäsen
« Vastaus #32 : 12.01.2011 klo 05:28:51 »
No en tiedä olenko oikea ihminen neuvomaan, mutta jos nyt jotain ajatuksia laitan.

Mielestäni kaiken a ja o olisi opetella piirtämään ilman suorituspaineita niin että piirtelet vaan kieli poskessa tikku-ukkoja tai vastaavaa ja nautiskelet siitä. Kun nautit niin silloin myös kehityt. "Taito" (mitä se nyt ikinä tarkoittaakaan), varmuus ja kyky tarkkailla ympäristöä tulee kyllä sitten piirrettyjen kuvien lukumäärän kasvaessa.

Piirtäminen on elämänmittainen juttu, joten jos otat paineita ja stressaat niin luultavasti lopetat kuitenkin taas jossain vaiheessa, etkä pääse kehittymään.

Tee siis vaan "läpällä" kaikenlaisia sarjakuvia äläkä ripusta taiteellista itsetuntoasi tuotoksiisi. Leiki että olet taas 5 vuotias äläkä välitä siitä mikä "tasosi" on verrattuna muihin. Silloin kehityt.

-Aleksi-

• Uusi jäsen
« Vastaus #33 : 13.01.2011 klo 18:36:43 »
Kyllä tuo oikeastaan auttoi aika paljon. Päätin toistaiseksi jättää kokonaan sen teknisen ajattelun ja harjoittelun ja tehdä 100 % fiiliksen mukaan. Heti syntyi oikeastaan jälkeä, josta itse tykkään vaikka teinkin vain mielikuvitusotuksia erään pokemonin mallista. : D Samaten aloin vähän fiilistelemään peilin edessä lehtiö kädessä erilaisia nyrkkeilyasentoja ja etenkin semirealistista ihmisen anatomiaa. Katsoa nyt miten homma etenee ja jos tätä kautta saisi sen rutiinin eli ei varsinaisesti harjoittele mitään kunhan piirtää jotain sivun pari päivässä ja nauttii siitä.