Miten niin Disney? Ehkä USA:ssa, mutta Eurooppa on aivan eri asia.
Minun WSOY:ltä saamani tiedon mukaan J.M. Barrien tekijänoikeuksia
Euroopassa hallinnoi tällä hetkellä
Great Ormond Street Hospital (Children'sCharity), jolle Barrie lahjoitti kaikki Peter Panin tekijänoikeudet vuonna 1907.
Meilasin tuon lastensairaalan Peter Panin copyright-asioista kyselyjä vastaanottavaan osoitteeseen ja sieltä vastattiin, että 31.12.2007 heidän tekijänoikeutensa Peter Paniin raukeaa, jolloin Peter Panin alkuperäistarina ja hahmot ovat
kenen tahansa vapaasti käytettävissä läpi Euroopan Unionin. Ne on jo vapaita vaikka missä Euroopan ulkopuolella - vain USA:ssa eivät ole, eivätkä tule olemaankaan vielä vuosikymmeniin.
Samalla minulle sanottiin, että näin ollen, tuon päivämäärän jälkeen - niin kauan kuin minulla ei ole aikeita julkaista kirjaani USA:ssa, minulla on vapaus käyttää alkuperäistarinaa -ja hahmoja kirjassani.
(Ja minähän aion julkaista tämän vain Suomessa.)
Tulin kyllä tänään juu miettineeksi tuota, kuinka paljon voin tuohon 2003 vuden elokuvaan kirjassani viitata huoletta ja olenkin nyt kysynyt siitä tuolta samaiselta ihmiseltä.
Tuntuisi kyllä näin pienen asiasta liiemmin tietämättömän aivoin ajatellen oudolta, jos elokuvantekijöillä olisi tekijänoikeudet hahmoja näytelleiden ihmsiten ulkonäköihin.
Ja mitä tarinassa käyttämieni flashback-kohtausten dialogeihin tulee, niistä suurin osa lienee myös alkup.kirjassa ja sellaisia joita ei ole, voin olla käyttämättä.
Sitten on toki se, että miten voin viitata elokuvassa tapahtuneisiin kohtauksiin, jos ne menevät siinä erilailla kuin alkup.kirjassa.
Mutta olen tosiaan kysynyt tästä kaikesta nyt tälähetkellä Euroopassa ko. aiheen tekijänoikeuksien hallitsijalta ja odottelen vastausta. Sen mukaan sitten kirjoitan kirjaani - joko viitaten 2003-vuoden elokuvaan enemmän tai vähemmän tai jos tarve vaatii, en ollenkaan.
Se on kuitenkin varmaa, että 1.1.2008 lähtien minulla on täysi vapaus käyttää kirjassani alkuperäistä Peter Panin tarinaa ja hahmoja ja julkaista kirjani myyntiin - niin kauan, kun sitä ei julkaista USA:ssa.
Jos en saa viitata 2003-vuuoden elokuvaan ilman tekijänoikeuslupia niin sitten minua ketuttaa kuin pientä oravaa, mutta ei se ole este eikä edes hidaste.

Pääasia on, että saan käyttää alkuperäistä tarinaa ja hahmoja. Sitpaitsi 2003 vuoden elokuva on alkup. kirjalle uskollisin, eli tuskinpa se mahdollinen este elokuvaan viittaamiseen mun halujeni toteutusta liiemmin rajoittaisi.