Kirjoittaja Aihe: Tintti  (Luettu 511733 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
Vs: Tintti
« Vastaus #1665 : 31.07.2015 klo 00:18:45 »
Kobralaakso on taas kerran Bob de Moorin tekemä.

Eipäs kun Jacques Martinin.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #1666 : 01.08.2015 klo 22:43:59 »
Olen kesälomalla lueskellut mökillä tinttejä. Kiinnitin huomiota Faaraon sikareissa olevaan viittaukseen "Päämääränä kuu"-tarinaan. Otavan kovakantisessa versiossa sivun 15 viimeisessä kuvassa šeikki Patras Pašša kertoo ihailevansa tinttiä ja apuri pitelee käsissään päämääränä kuu -albumia. Onko viittaus lisätty jälkikäteen vai onko Herge jo tuolloin hahmotellut 19 vuotta myöhemmin julkaistavan seikkailun kantta? Pahoittelut jos asiaa on kysytty jo aiemmin, en löytäny haulla keskustelua aiheesta.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #1667 : 01.08.2015 klo 22:57:49 »
Olen kesälomalla lueskellut mökillä tinttejä. Kiinnitin huomiota Faaraon sikareissa olevaan viittaukseen "Päämääränä kuu"-tarinaan. Otavan kovakantisessa versiossa sivun 15 viimeisessä kuvassa šeikki Patras Pašša kertoo ihailevansa tinttiä ja apuri pitelee käsissään päämääränä kuu -albumia. Onko viittaus lisätty jälkikäteen vai onko Herge jo tuolloin hahmotellut 19 vuotta myöhemmin julkaistavan seikkailun kantta? Pahoittelut jos asiaa on kysytty jo aiemmin, en löytäny haulla keskustelua aiheesta.

On lisätty jälkikäteen. Tintissähän on vähän muutenkin moista, oliko tuo nyt Amerikan ensimmäisellä sivulla, jossa Dupondtit seuraavat Tintin laivaannousua, vaikka hahmot muuten tulivatkin kuvioihin vasta myöhemmin.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #1668 : 01.08.2015 klo 23:26:16 »
On lisätty jälkikäteen. Tintissähän on vähän muutenkin moista, oliko tuo nyt Amerikan ensimmäisellä sivulla, jossa Dupondtit seuraavat Tintin laivaannousua, vaikka hahmot muuten tulivatkin kuvioihin vasta myöhemmin.
Dupont ja Dupond tulivat kuvioihin Faaraon sikareissa (1934). Se oli neljäs Tintti-tarina.
Tintti Afrikassa (Otava 1978 albumissa...ihan ekassa ruudussa Dupont ja Dupond kylläkin katselee kun Tintti astuu junaan ja on lähdössä siis Afrikkaan. Jommalle kummalle knallipäistä on pistetty myös puhekupla: "Joku nuori lehtimies, kuuluu olevan lähdössä Afrikkaan..."
En tiedä myöhemmissä painoksissa, että onko siinä noita, mutta siinä alkuperäisessä mustavalkoisessa laitoksessa kaksi tunnistamatonta miestä puhuu: Mies 1: Who is he? Mies 2: It's Mr Tintin, the reporter from "Le Petit Vingtieme".He's leaving for the Gongo.
Nämä miehet eivät näytä Dupontilta tai Dupondilta.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Garwin

• Jäsen
« Vastaus #1669 : 02.08.2015 klo 13:46:25 »
Mustavalkoisessa Faaraon sikareissa Dupont ja Dupond esiintyivät koodinimillä X33 ja X33 bis. Nimet tulivat vasta myöhemmin. Jossakin mainittiin, että he ovat esiintyneet useammassa Tintti-kirjassa kuin kukaan muu "Tintti-perheen" jäsen, Tinttiä ja Milouta lukuun ottamatta (20 kirjassa 24:stä).

Löysin muuten tuon kuuluisan Le Miroir-lehden kansikuvan 2.3.1919, joka oli Hergen arkistossa. Kuvassa kävelee kaksi viiksekästä, knallipäistä poliisia pidätetyn miehen kanssa. Toinen taluttaa miestä ja toinen kantaa käsivarrellaan herrojen sateenvarjoja. Kuin ilmetyt Dupondtit.

http://3.bp.blogspot.com/_aU6YCOem21A/TJDfozwpb1I/AAAAAAAAHTE/Qw25jDEFJlA/s1600/Le+Miroir+02031919.JPG

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #1670 : 02.08.2015 klo 14:52:42 »
Löysin muuten tuon kuuluisan Le Miroir-lehden kansikuvan 2.3.1919, joka oli Hergen arkistossa. Kuvassa kävelee kaksi viiksekästä, knallipäistä poliisia pidätetyn miehen kanssa. Toinen taluttaa miestä ja toinen kantaa käsivarrellaan herrojen sateenvarjoja. Kuin ilmetyt Dupondtit.

http://3.bp.blogspot.com/_aU6YCOem21A/TJDfozwpb1I/AAAAAAAAHTE/Qw25jDEFJlA/s1600/Le+Miroir+02031919.JPG
Tossa linkin kuvassa molempien viikset kiemurtelevat ylöspäin. Dupondilla pitäisi olla suorat viikset.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Garwin

• Jäsen
« Vastaus #1671 : 02.08.2015 klo 18:55:59 »
No, tuossa musta valkoisessa Faaraon sikareissa Dupondtien viikset muistuttivat enemmän Le Miroirin kuvan poliisien viiksiä, kuin uudemmissa, mutta kieltämättä jo siinä oli nähtävissä ero viiksien kärjissä.

Muistan kuinka jo pikku poikana opettelin erottamaan poliisit ns. D-säännön avulla. Poliisin, jonka nimi päättyy d-kirjaimeen, eli Dupond, viikset myös näyttivät vasemmalle kaatuneelta D-kirjaimelta. Dupontin viikset sen sijaan eivät muistuta kyljellään olevaa D:tä.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #1672 : 02.08.2015 klo 21:30:17 »
Sarjakuvapiirtäjä ottaa vaikutteita, ei toisinna todellisuutta (ainakaan tässä tapauksessa). Sarjakuvahahmoja luodessa kannattaa tehdä juuri tällainen pieni eroavaisuus, oikeastihan kasvonpiirteet kyllä eroavaisivat. Eiväthän Dupondtit ole edes sukua toisilleen.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Sigma

• Jäsen
« Vastaus #1673 : 03.08.2015 klo 10:52:35 »
Dupondtien menoa katsellessa tulee mieleen, että minkälainen surrealisti siellä poliisipäällikön toimistossa istuu, kun lähettää tällaisia etsiviä vastuullisiin tehtäviin ympäri maailmaa. Tai mistä sitä tietää, millaisilla suhteilla Dupondtit junailevat omia asioitaan? Ainakin saamme hyvät naurut poliisin kustannuksella.  :P

Edit: Kuvassa päällikkö toimistossaan Auringontemppeli-tarinassa.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2015 klo 12:32:35 kirjoittanut Sigma »
"Los amigos de nuestros amigos son nuestros amigos."

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #1674 : 03.08.2015 klo 19:47:02 »
Dupondtien menoa katsellessa tulee mieleen, että minkälainen surrealisti siellä poliisipäällikön toimistossa istuu, kun lähettää tällaisia etsiviä vastuullisiin tehtäviin ympäri maailmaa. Tai mistä sitä tietää, millaisilla suhteilla Dupondtit junailevat omia asioitaan? Ainakin saamme hyvät naurut poliisin kustannuksella.  :P

Yhtä pölhö kuin Ällin ja Tällin pomo.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Mambrinon kypäri

• lukee, myös sarjakuvia
  • Jäsen
« Vastaus #1675 : 03.08.2015 klo 19:55:26 »

Edit: Kuvassa päällikkö toimistossaan Auringontemppeli-tarinassa.

Parissa ensimmäisessä seikkailussa jossa poliisikaksoset (sanavalinta muistaakseni Haddockin) esiintyivät he olivat varsin päteviä.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #1676 : 03.08.2015 klo 20:32:13 »
Parissa ensimmäisessä seikkailussa jossa poliisikaksoset (sanavalinta muistaakseni Haddockin) esiintyivät he olivat varsin päteviä.

No ei kyllä pidä paikkaansa, tulivat mukaan Faaraon sikareissa ja jatkoivat Sinisessä Lootuksessa ja ihan yhtä pöhköjä olivat jo niissä.

Mambrinon kypäri

• lukee, myös sarjakuvia
  • Jäsen
« Vastaus #1677 : 04.08.2015 klo 19:54:26 »
No ei kyllä pidä paikkaansa, tulivat mukaan Faaraon sikareissa ja jatkoivat Sinisessä Lootuksessa ja ihan yhtä pöhköjä olivat jo niissä.

En valitettavasti voi tarkistaa albumeista itse (n. 150 km etäisyyttä) mutta muistelisin että he verraten (erityisesti myöhempään) tehokkaasti jäljittivät Tinttiä, toimivat ainakin kerran onnistuneesti undercover-hommissa, ja muutenkin olivat poliiseja pelkkien "muikenemme kuin vaari" -vitsien sijasta.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #1678 : 04.08.2015 klo 20:53:39 »
En valitettavasti voi tarkistaa albumeista itse (n. 150 km etäisyyttä) mutta muistelisin että he verraten (erityisesti myöhempään) tehokkaasti jäljittivät Tinttiä, toimivat ainakin kerran onnistuneesti undercover-hommissa, ja muutenkin olivat poliiseja pelkkien "muikenemme kuin vaari" -vitsien sijasta.

No ok, joo pysyivät joten kuten perässä ja jopa pelastivat Tintin voidakseen pidättää hänet, mutta kyllä heille jo Faaraon sikareissa sattui ja tapahtui. Sinisessä lootuksessa heidät kutsuttiin aivan lopussa hätiin ja sairaalakeikkahan siitä tuli. Luin kirjat juuri hiljattain.

Crying Blue Rain

• Jäsen
« Vastaus #1679 : 05.08.2015 klo 00:29:31 »
Tintti ja Picarot -albumissa Dupond ja Dupondt viedään teloitettaviksi, ja he käyttäytyvät varsin kovapintaisesti. Pohjimmiltaan siis sankarillisia hahmoja, vaikka tolloja.