Kirjoittaja Aihe: Tintti  (Luettu 512448 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Tintti
« Vastaus #1350 : 19.10.2013 klo 20:23:08 »
K.I.P:n seuraava projekti...

Tässä lisää kuollattavaa...

Vähemmästäkin luulisi lompakon huutavan armoa.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #1351 : 21.10.2013 klo 10:40:39 »
Onpas kivaa. Uusi Tintti-albumi on luvassa ...vuonna 2052. Kenties useampiakin. Koska raha ja suoja-ajan päättyminen.

www.lesoir.be/344210/article/culture/livres/2013-10-21/un-sponsor-pour-musee-herge-et-un-nouvel-album-pour-tintin
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #1352 : 21.10.2013 klo 16:21:20 »
Onpas kivaa. Uusi Tintti-albumi on luvassa ...vuonna 2052. Kenties useampiakin. Koska raha ja suoja-ajan päättyminen.

www.lesoir.be/344210/article/culture/livres/2013-10-21/un-sponsor-pour-musee-herge-et-un-nouvel-album-pour-tintin
Ai kun kiva. Mähän oon silloin vasta 80-vuotias. Pikkasen on kyllä odottamista tohon vielä.
Mutta odottakaas vaan, kun alkaa toi deadline lähenee, niin keksitään joku uusi laki, että tota suoja-aikaa saadaan pidennettyä. Eikös musiikkiteollisuudessa jo tehtykin näin.
Mutt kyllä mä tykkäisin, jos tulisi uusia Tintti-seikkailuja. Eikö Hergen sukulaisilla ole mitään taiteellisia kykyjä periytynyt ja joka vois ajatella alkaa piirtää Tinttiä uudestaan.
Tintin hahmohan on niin suosittu, että lukijoita ainakin löytyis.
Toivoisi kuitenkin, että tohon hommaan löytyisi Hergen-hengen ja tyylin omaava käsikirjoittaja ja piirtäjä. 39 vuotta on niin pitkä aika, että minkähänlaisia sarjakuvia silloin väki lukee...kiinnostaako silloin Tintti enää, vaikka aika ajattomia ja puhuttelivia noi Tintin tarinat ovat vielä tänäkin päivänä.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1353 : 21.10.2013 klo 19:02:36 »
Toivoisi kuitenkin, että tohon hommaan löytyisi Hergen-hengen ja tyylin omaava käsikirjoittaja ja piirtäjä.

Hergén studiohan olisi voinut jatkaa ilman "isää", ja jatkoikin, Studios Hergé suljettiin 1987. Piirrostyyli oli suvereenisti hallussa. Ehkä parempi niin etteivät jatkaneet (á la Asterix ja Lucky Luke), sillä ei se näköjään kuitenkaan koskaan enää ole sama kun tekijä, auteur, on poissa.

Sen kesken jääneen Aakkostaiteen olisivat kyllä saaneet minun puolestani julkaista ihan virallisestikin, vaikka sitten ne loppusivut keksimällä.  Bob De Moor olisi tahtonsa mukaan voinut viimeistellä tarinan kunnianosoitukseksi edesmenneen mestarin elämäntyölle.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #1354 : 21.10.2013 klo 20:07:38 »
Pitäisivät vain Tintin haudassaan. Kaikki Tintit luettuna ensimmäisestä viimeiseen, Aakkostaiteeseen ja sen valkoiseen hiipuva, keskeneräiseksi jäävä tarina, ovat voimakkaampia sarjakuvakokemuksia mitä tämä lukija on kokenut. Tai ei se mihinkään sarjakuviin rajoitu, vaan koskee kaikkea viihdettä.

Uusi tuleminen minä vuonna tahansa rikkoisi jotain todella kaunista, enkä sitä toivoisi vaikka tietäisinkin viivan ja tarinan olevan just oikein.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #1355 : 21.10.2013 klo 20:24:11 »
Pitäisivät vain Tintin haudassaan. Kaikki Tintit luettuna ensimmäisestä viimeiseen, Aakkostaiteeseen ja sen valkoiseen hiipuva, keskeneräiseksi jäävä tarina, ovat voimakkaampia sarjakuvakokemuksia mitä tämä lukija on kokenut. Tai ei se mihinkään sarjakuviin rajoitu, vaan koskee kaikkea viihdettä.

Uusi tuleminen minä vuonna tahansa rikkoisi jotain todella kaunista, enkä sitä toivoisi vaikka tietäisinkin viivan ja tarinan olevan just oikein.
Ei uusien Tinttien tekeminen vähennä Hergen Tinttien arvoa. Ennemminkin se lisäisi sitä. Silloinhan tietäisimme, ettei kukaan pysty samaan kuin Herge ja hänen studionsa.

Otetaan esimerkiksi Star Wars original trilogia. Ne on minulle ja monelle muullekin Star Wars fanille yhtä fantastisia, kuin silloin ennen, kun kävimme nuo katsomassa leffassa.
Special Editionit ja uusi trilogia sekä tulevat Star Warsit eivät mitenkään ole vähentäneet vanhojen leffojen tunnelmaa. Nyt tiedämme, ettei samaan enää pystytä ja niitä katsoo paljon paremmalla mielenkiinnolla.

Toivoisin todellakin uusia Tinttejä...olen toivonut ja aika kauan tuota. Jos edes pystyvät puoleen siitä kuin Herge, niin ne on ihan luettavia sarjakuvia. Tietysti pienen hajuraon tekisin hyllyssäni Hergen tuotantoon.
Jos ovat ihan paskoja, niin ei niitä ole pakko ostaa. En ole ostanut uusinta Spielbergin Tintti-leffaakaan, koska se ei yllä tarpeeksi Hergen tasolla. Kumminkin ihan hyvä, että joku on yrittänyt tehdä sen. Odotan mitä Peter Jackson saa aikaseksi...toivotaan ettei kompastu samoihin virheisiin kuin Spielberg.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #1356 : 21.10.2013 klo 20:32:56 »
Mutta odottakaas vaan, kun alkaa toi deadline lähenee, niin keksitään joku uusi laki, että tota suoja-aikaa saadaan pidennettyä. Eikös musiikkiteollisuudessa jo tehtykin näin.

Ja Disneyn jne takia kun oikeudet olisi rauenneet.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1357 : 21.10.2013 klo 20:50:44 »
Olen samaa mieltä kuin haplo: minusta rahastus on huono piirre, joka pilaa kokonaisuuden mainetta. Tintti oli sarjana niin riippuvainen Hergéstä, että oli oikein lopettaa se. Samoin olisi pyhäinhäväistys, jos joku jatkaisi nykyään Corto Maltesea tai Tenavia.

Mainittu Star Warsin alkuperäinen trilogia on fantastinen, mutta myöhempi muovinen trilogia pilaa sitä viitatessaan siihen. Tai ainakaan itse en pysty teeskentelemään, että en ole nähnyt noita huonoja esiosia, ja siksi kokemus alkuperäisistä filmeistä ei ole enää lainkaan yhtä vaikuttava. Lucashan myös on muuttanut alkuperäistä trilogiaa sopimaan paremmin yhteen myöhemmän muovisen trilogian kanssa. Alkuperäisiä leffoja ei ole enää edes saatavilla alkuperäisessä asussa - karmeaa.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #1358 : 21.10.2013 klo 21:18:52 »
Olen samaa mieltä kuin haplo: minusta rahastus on huono piirre, joka pilaa kokonaisuuden mainetta. Tintti oli sarjana niin riippuvainen Hergéstä, että oli oikein lopettaa se. Samoin olisi pyhäinhäväistys, jos joku jatkaisi nykyään Corto Maltesea tai Tenavia.

Mainittu Star Warsin alkuperäinen trilogia on fantastinen, mutta myöhempi muovinen trilogia pilaa sitä viitatessaan siihen. Tai ainakaan itse en pysty teeskentelemään, että en ole nähnyt noita huonoja esiosia, ja siksi kokemus alkuperäisistä filmeistä ei ole enää lainkaan yhtä vaikuttava. Lucashan myös on muuttanut alkuperäistä trilogiaa sopimaan paremmin yhteen myöhemmän muovisen trilogian kanssa. Alkuperäisiä leffoja ei ole enää edes saatavilla alkuperäisessä asussa - karmeaa.
No meitä on niin moneksi. Mun mielipiteen tiedätte.

Onneksi ostin aikanaan Star Warseista VHS:ät, laserdiscit ja DVD originaaleina versioina. On nyt mitä katsoa. Joo mä inhoon varsinkin Lucasin speciaaleja. Vanhoihin ei pidä sotkea mitään uutta.
Speciaalit löytyy hyllystä, mutta eipä tule niitä katsottua. Noita originaaleja katselen aina välillä ja nautin niistä.
No jos uusia Tinttejä tulee sitten vuonna 2052, niin onneksi ollaan sen verran seniilejä, ettei haittaa mitään siinä vaiheessa...no ainakin minä olen jo silloin aika vanha.

Severi

• Sertifioitu Höpsisti
  • Jäsen
« Vastaus #1359 : 22.10.2013 klo 08:21:37 »

Hmm. Mainittakoon nyt aluksi että en suinkaan toivo kenenkään toistaitoisen väsäämiä Tinttejä. Mutta. Monet sarjakuvat ovat hyvinkin parantuneet muiden kuin alkuperäisen luojansa käsissä.

Esimerkiksi minä pidän Franquinin Piko ja Fantasiosta hyvin paljon, sarjan kuitenkin loi Robert Velter (Rob-Vel) 1938 ja ennen Frankkua sitä piirsi myös Joseph Gillain (Jijé).

Carl Barksia pidetään parhaana Aku Ankka -taiteilijana ja ylipäätään parhaana sarjakuvataiteilijana. AA oli kuitenkin alunperin animaatiohahmo, jota sarjakuvaksi alkoi piirtää Al Taliaferro. Barksin aikalaisia Disney -piirtäjiä oli mm. Pogo -sarjastaan arvostettu Walt Kelly. Ja Suomessa arvostetaan kovasti, ihan ansiosta, sellaistakin nimeä kuin Don Rosa...

Super- ja lännensankareita tunnen hieman kehnommin, mutta eiköhän niistäkin löydy vastaavia esimerkkejä, samoin kuin muistakin genreistä.

Bob de Moor olisi tuskin tehnyt kovin suurta vääryyttä Hergén maailmalle, mutta kun ei. Muiden rahkeista en ole niin varma.

Joten, erinomaiset sarjat tuskin paranevat uudelleen lämmitettyinä, mutta ei tuo aivan mahdotontakaan ole. Vaatinee jonkinmoista neroutta jotta temppu onnistuisi.
Eih Bennek, Eih Blavek

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
« Vastaus #1360 : 22.10.2013 klo 09:03:46 »
On eri asia kun puhutaan korkeintaan keskinkertaisista sarjoista, joista tuli erinomaisia kyvyllisen piirtäjän käsissä.

No jaa, teoriassa joku voisi tehdä Don Rosat Tintille. Mutta olisiko se sitten hyvä asia.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2013 klo 09:06:24 kirjoittanut J Lehto »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #1361 : 22.10.2013 klo 10:06:50 »
Mainittu Star Warsin alkuperäinen trilogia on fantastinen, mutta myöhempi muovinen trilogia pilaa sitä viitatessaan siihen. [...] Lucashan myös on muuttanut alkuperäistä trilogiaa sopimaan paremmin yhteen  [....]karmeaa.

Ottia tuota, Lucas on sarjan luoja ja saa tehdä sillä ihan mitä itse haluaa. Muistakaamme, että ihan samaa teki Hergé omille albumeilleen. Muokkasi uusia versioita, väritti niitä ja muutti sivutaittoja. Olisinko kerettilläinen, jos sanoisin, että alkuperäiset yli satasivuiset mustavalkoversiot Faraon sikareista jne, ovat fiilikseltään parempia kuin uudemmat väriversiot, jotka sopivat paremmin yhteen myöhemmin tehtyjen albumien kanssa? Hmm.  ;D

Timo

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #1362 : 22.10.2013 klo 10:20:31 »
No meitä on niin moneksi. Mun mielipiteen tiedätte.
Vähään tyytyvät, arvostelukyvyttömät ja helposti huijattavat ns. fanit ovat se suurin ja ainoa syy, miksi tämänkaltaista kuoliaaksituotteistamista ja haudanryöstöä harjoitetaan.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #1363 : 22.10.2013 klo 11:14:35 »
Bob de Moor olisi tuskin tehnyt kovin suurta vääryyttä Hergén maailmalle, mutta kun ei. Muiden rahkeista en ole niin varma.

Ulkoasultaan Bob de Moorin Tintti olisi varmaan uponnut useimmille, mutta tarinaniskijänä mies ei kyllä ole ihan parhaimmillaan. Barelli-albumeita lukiessaan voi kuvitella, millainen Tintistä ehkä olisi hänen käsissään tullut.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1364 : 22.10.2013 klo 16:44:52 »
Ottia tuota, Lucas on sarjan luoja ja saa tehdä sillä ihan mitä itse haluaa. Muistakaamme, että ihan samaa teki Hergé omille albumeilleen. Muokkasi uusia versioita, väritti niitä ja muutti sivutaittoja. Olisinko kerettilläinen, jos sanoisin, että alkuperäiset yli satasivuiset mustavalkoversiot Faraon sikareista jne, ovat fiilikseltään parempia kuin uudemmat väriversiot, jotka sopivat paremmin yhteen myöhemmin tehtyjen albumien kanssa? Hmm.  ;D

Tintti on hyvä vasta-argumentti ja erikoinen poikkeus. Minustakin Tintti meni päivityksissä paremmaksi niin piirroksiltaan kuin tapahtumiltaan. Muutoksille oli yhteiskunnalliset ja taiteelliset perustelut, ja yleisö hyväksyi uudet versiot. Joka tapauksessa meidän lukijoiden on saatava tietää mikä versio on kyseessä, jotta historiaa ei vääristetä. Myönnän, että itse en jaksa lukea Tinttien vanhimpia versioita.

Star Warsissa muutokset ovat huonontavia. Lucas tuntuu tehneen niitä vain siksi koska voi tehdä niin auteurinä teknologian kehityttyä ja jotta voisi myydä uuden version. Filmit ja muut toki ovat hänen lelujaan, mutta hänen pitäisi myös ottaa huomioon yleisönsä. Vanhat warssifanit ovat raivoissaan huononnuksen lisäksi myös siksi, koska heiltä ryövätään lapsuuden muistot. Lucas muutti tässä asiassa kantaansa: aiemmin hän puhui elokuvien ennalleen jättämisen puolesta kulttuuriperintönä.

On eri asia kun puhutaan korkeintaan keskinkertaisista sarjoista, joista tuli erinomaisia kyvyllisen piirtäjän käsissä.

Juuri näin. Monet sarjakuvat ovat massaviihdettä, jossa hahmot ovat tärkeämpiä kuin sarjakuvan tekijät. Silloin ei ole väliä, vaikka tekijä vaihtuu.