Kirjoittaja Aihe: Tintti  (Luettu 512362 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
Vs: Tintti
« Vastaus #1455 : 24.02.2014 klo 14:36:09 »
Joo, ja sitten ne meinasivat tehdä Thermozerosta Veikko & Tette & Jykke -tarinan.

Hmm.. V & T & J:n uusioiminen ei jostain syystä tunnukaan niin pyhäinhäväistykseltä...

Oliskohan Alan Moorella aikaa... ;D

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1456 : 24.02.2014 klo 15:03:16 »
Joo, ja sitten ne meinasivat tehdä Thermozerosta Veikko & Tette & Jykke -tarinan.

Hmm.. V & T & J:n uusioiminen ei jostain syystä tunnukaan niin pyhäinhäväistykseltä...

Oliskohan Alan Moorella aikaa... ;D

Kuikka & Vili voisivat hekin seikkailla pitkissä jutuissa, nyt jo aikuistuneina.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #1457 : 24.02.2014 klo 15:45:40 »
Hergé sanoi Nuna Sadoulin haastattelussa näin:
Vain minä voin saattaa elämään Tintin, Haddockin, Tuhatkaunon, Dupondtit: Tintti olen minä, aivan niinkuin Flaubert sanoi: Rouva Bovary olen minä. Tämä on yhden henkilön tuotanto, samalla tavoin kuin maalarilla tai kirjailijalla on tuotanto. Jos toiset jatkaisivat Tinttiä, he tekisivät sen ehkä paremmin, ehkä huonommin. Yksi on varmaa: he tekisivät sen toisin, eikä se enää olisi Tintti.

Edesmenneiden mestareiden ja yleensäkin vainajien muistoja en enää pahemmin kunnioiteta, mikä on ikävää. Mutta se, että niitä pyritään tietoisesti häpäisemään on jotakin, mitä ei pysty edes sanoin kuvailemaan. Se on selvää, etteivät rahan perässä juoksevat korporaatiot välitä tippaakaan mistään inhimillisesti tärkeistä arvoista, mutta onneksi on sentään asialle omistautuneita faneja, jotka esim. tällaisella sarjakuvataidetta ja sen historiaa rakastavalla foorumilla ymmärtävät, millainen on se immateriaalinen arvo, joka jää sarjakuvien historiaan suojelemaan tulevia sukupolvia ja jota ei pidä tuhota menneisyyttä kannibalisoimalla.

Hups.

Se tapa miten täällä lukijoiden keskuudessa pyyhitään persettä kuolleen mestarin toiveella häpeämättömän kylmäverisesti, on kuvottavaa. Mutta omalla karulla tavallaan se kertoo paljon tästä määrättömän egoistisesta ja hedonistisesta ajastamme, jossa regressiiviset tahtotunteet nousevat koko elämää määrittäväksi tekijäksi ja keski-ikäiset ihmiset taantuvat 5-vuotiaan tasolle: Minä haluan lukea uusia Tinttejä. Minä halua katsella uusia Tähtien sotia. Minä haluan istua Bätmän-motskarissa. Minä haluan minä. Pois alta elävät ja kuolleet, kun minä tulen täältä haluamaan.

Tämä aikuisten vauvojen sukupolvi on synnyttänyt kokonaan uuden teollisuudenhaaran joka tarjoaa tissiä henkisille taaperoille. Maksua vastaan tietenkin. Tätä teollisuutta ruokitaan tietenkin menneisyydellä ja nostalgialla, lapsuuden kauneimmilla asioilla. Rahojen ottaminen pois tyhmiltä ihmisiltä on oikein sinänsä, sillä sen he ovat ansainneet. Mutta jos se tehdään menneisyyden muistoja ja historiaa pilaamalla, kulttuuristamme ja kollektiivisista muistoistamme katoaa peruuttamattomasti jotakin tärkeää ja puhdasta. Ja tämä tuho on peruuttamaton.
Jos meidän olisi aina kunnioitettava jonkin asian keksijää tai suunnittelijaa, niin eihän maailma voisi koskaan edistyä mihinkään.
Me oltaisiin vieläkin puussa ja raavittaisiin muniamme...tuherettaisiin luolamaaluksia kallioon. Ihmisen kehitys on pääasiallisesti ollut sitä, että olemme pystyneet kopioimaan jonkun toisen tekemää ja pyrkineet tekemään sen aina vaan paremmin tai kehittämään sitä eteenpäin.

Ymmärrän kyllä, että kunnioitat Hergeä niin paljon, että et haluaisi nähdä kenenkään toisen tekevän hänen töitään. Mutta jos katsoo viimeisiä Tinttejä, niin kuinkahan paljon Herge todellisuudessa tekikään niitä albumeja. Eikös hänellä ollut piirtäjiä, jotka piirsivät noita tarinoita. Tietysti Herge antoi suuntaviivat ja käsikirjoituksen...vai antoiko. Olikohan niin, että siellä Hergen studiolla yhdessä kehiteltiin noita seikkailuja viimeisissä tarinoissa. Herge vaan päätti mitkä olivat ne lopulliset jutut.
En varmasti voi tietää kylläkään näitä, kun en ollut paikalla katsomassa...voin olla väärässäkin.

Itselleni nuo ensimmäiset Tintit on niitä Hergen oikeasti omakätisesti tehtyjä tarinoita ja muut on tehty yhteistyössä muiden kanssa.
En ole siis niin ehdoton näissä asioissa, jos joku haluaa tehdä uusia Tinttejä. Se on oma katsomukseni ja sitäkin voisi kunnioittaa, eikä heti haukkua ja tulla silmille. Jokaisella on oma käsitys asioista.

Kunnioitan sinun pyrkimystäsi varjella ettei kukaan saisi tehdä mitään uutta Tintin nimessä. Mutta miksi haluat muutkin pakottaa tähän samaan ajatusmalliin. Eikö tämmöisestä pakottamisesta ole ihan tarpeeksi karmaisevia malleja tuossa naapurissa...jos muistat aikaa kommunismin. Sitä samaa mitä tapahtuu tällä hetkellä Pohjois-Koreassa.
En halua asua maailmassa, jossa ei vapaasti saa ajatella.
Onhan Hergen tuotanto jo aika kauan ollut bannassa. Et kyllä olis huudellut yhtään perään, jos joku olis jatkanut heti Hergen kuoleman jälkeen noita tarinoita ja ollut hyvä siinä...voit tietysti valehdella itsellesi tuossa asiassa.
Vaikka Herge onkin joskus ilmaissut, että ei halua, että kukaan jatkaisi Tinttejä hänen kuolemansa jälkeen. Mutta kuinka se on toteutunut. Tintti-elokuva on mielestäni jo vesittänyt koko asian. Siinähän tarinoita on aika raakamaisesti yhdistelty ja muuteltu. Tuo on vain alkusoittoa.

Jos Herge olisi ollut fiksu, hän olisi ennen kuolemaansa etsinyt ne piirtäjät ja käsikirjoittajat, jotka osaavat kaikista parhaiten jatkaa hänen työtänsä. Vähän niinkuin jedimestari neuvoo jedikokelasta. Näin olisi turvattu Tinttien jatkuminen ja voitu varmistaa, ettei Tinttejä joskus tulevaisuudessa ruveta tekemään aivan väärällä lailla ja ala-arvoisesti.
Nyt saamme sitten katsella näitä Spielbergin hirveitä tulkintoja Tintistä ja jatkoa seuraa.
2053 kun nuo oikeudetkin menee, niin silloin Tintti on vapaata riistaa ja kaikki kynnelle kykenevät yrittävät tehdä Tinttejä. Ei sekään ole kivaa. Mieluiten näkisin, että joku joka oikeasti löytäisi Hergen alkuperäisen hengen ja pystyisi piirtämään tinttiä sillä samalla tyylillä kuin Herge teki.

Kaikki tietäisivät, että ne eivät olisi Hergen tekemiä tai siunaamia, mutta että ne olisivat kuitenkin tarkkaan mietittyjä ja suunniteltuja. Näin ei voi tapahtua, jos Tinteistä tulee vapaata riistaa. Sitä pelkään eniten.
Koska tiedän, että nuo oikeudet joskus tulevat vapautumaan, niin tehdään se muutos kunnolla ja harkiten...näin voisi saada ne oikeudetkin pysymään kauemmin hyvissä käsissä, eikä kaikki surkeet piirtäjät pääsisi noita Tinttejä kopeloimaan.

Voihan olla, ettei Tintti enää nykyaikana toimi edes, eikä noita uusia Tinttejä tulisi kuin muutama kokeiluasteinen yritys, mutta ainakin oltaisiin kokeiltu.

Oletko ajatellut tämmöistä skenaariota, että jos uudet tintit olisivatkin aivan käsittämättömän hyviä ja kaikki oikeasti pitäisivät niistä, jopa Pässi. Olisiko sinussa sen verran munaa tunnustamaan silloin tuo vai vieläkö purnaisit vastaan.
On helppo aina kieltää kaikki uusi, mutta vaikeata tunnustaa olevansa väärässä. On myös vaikeata muuttua tai hyväksyä väistämätön.

Tintissä olisi niin paljon potentiaalia (enkä nyt ajattele rahallista hyötyä), että siitä voisi saada aivan mahtavia tarinoita aikaiseksi. Pitää vaan löytää se suunnattoman hieno piirtäjä ja käsikirjoittaja, jotka pystyy tekemään tuon ja jos ei onnistu, niin sitten pitäydytään näissä alkuperäisissä.
Nämä alkuperäiset Herget eivät katoa minnekään, ei niitä kukaan unohda. Älä siis pelkää sitä.
Ei Herge ole jumala...kyllä hänen jälkeensäkin voi syntyä joku, joka on vieläkin parempi ja joka osaa tehdä yhtä hyviä Tinttejä tai parempiakin.
Kaikki maailman asiat on oikeasti jonkun toisen keksimää. Kellään ei ole ikuisia oikeuksia mihinkään. Aina tulee ihmisiä, jotka yrittävät tehdä jonkun toisen keksimää. Pääasia on, että tekee sen paremmin ja osaa kehittää sitä. Näin uskon!

Itse nautin suunnattomasti Star Warseista...niistä alkuperäisitä teatteriversioista. Kunnioitan niitä suuresti...ei yksikään uusi Star Wars-leffa ole koskaan voinut huonontaa niiden elokuvien tehoa, vaikka nämä Episodit 1-3 ovatkin olleet aika huonoja. Toivon kuitenkin, että uusia tehdään ja ne olisivatkin aivan järjettömän hienoja.
Sama pätee Hergeen. Ei minusta uudet Tintit voi mitenkään pilata Hergen Tinttejä. Jos en pidä niistä, niin en vain huomio niitä mitenkään. Minulla itselläni on vapaus valita mistä pidän ja mistä en ja voin sen ihan vapaasti täällä ilmoittaa, vaikka joillekin sekin on ihan kamalaa ja pitäisi lailla kieltää.

Ja voihan olla, että 10-50 vuoden kuluttua ei kukaan enää haluakaan tehdä uusia Tinttejä...näkeehän sen jo nykypäivänä miten tämä maailma muuttuu. Osaako ihmiset enää 50 vuoden kuluttua edes lukea sarjakuvia...jos silloin sarjakuvat on animaatioita ja paperiset versiot ovat out. Tintit eivät enää kiinnosta kuin meitä vanhainkodissa homehtuvia raatoja, jotka ei enää edes muisteta omaa nimeämmekään saati sitten pystytä lukemaan Tinttejämme.

Odotetaan ja katsotaan kumpi rintama voittaa. Pässin (ei ikinä mitään uusia Tinttejä minnekään, missään muodossa ja lynkataan kaikki, jotka edes uskaltavat ehdottaa moista kamaluutta) tai sitten minun (voihan sitä kokeilla ja  katsoa, jos jostain löytyis mestari, joka saisi Tintin nousemaan kuin Feeniksen lintu tuhkasta ja se olisi aivan mahtavaa luettavaa ja Hergen tasoista ja jos se on hirveetä paskaa, niin  unohdetaan koko juttu ja palataan alkuperäiseen). Parempi siis voittakoon.

Epäilen kyllä, että jotain yritystä kyllä tulee olemaan...sanon minun sanoneen.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #1458 : 24.02.2014 klo 16:23:56 »
Itse en kaipaa uusia Tinttejä. Muutaman hyvän uuden Asterixin haluaisin lukea. Sen verran paha maku jäi Uderzon kyhäilemistä albumeista.

Ainakin yksi onnistunut uudelleenlämmitys on mielestäni olemassa: Disney-sarjakuvat.
Varhaiset ankka-mestarit on olleet jo ajat sitten haudassa ja kuitenkin yhä uudet (ja vanhat) lukijat ostavat iloiten uusien tekijöiden tuotteita.

Onko Disney-sarjakuvat oleellisesti erilainen tuote kuin vaikkapa Tintti?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #1459 : 24.02.2014 klo 16:41:55 »

Ainakin yksi onnistunut uudelleenlämmitys on mielestäni olemassa: Disney-sarjakuvat.

No onhan niissä todella isoa vaihtelua tasossa. Osuvasti voisi verrata Pikoon ja Fantasioon. Senkin sarjan nosti huimaan nousuun ja kovalle tasolle tekijä joka ei ollut itse hahmoja keksinyt. Jälkeen tulleet ovat vaihdelleet taosltaan surkeista keskinkertaisiin ja nyt viime aikoina jopa erinomaisiin.

Disneyn tuotanto on jo peruslähtökohdiltaan kollektiivista studiotyötä. Toki sinne se yksi auteur joukkoon mahtui, kuten monet Hollywood-ohjaajatkin saivat aikaan jotain persoonalllista.
Tintti on yhden miehen luomus, vaikka myöhemmin olikin studioväkeä auttamassa. Kyllä Hergé silti oli enemmän auteur kuin Walt (ainakin sarjakuvien puolella).

Timo

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #1460 : 24.02.2014 klo 17:10:06 »
Kaataakseni omaakin soppaa tähän lusikkarysään, toteaisin jonkun todenneen, että sama se mitä tulevat sukupolvet keksivät tehdä, kun alkuperäiset eivät lähde mihinkään. Tämäkään tosin ei päde Lucas-nimiseen matoon.
Eli tehköön vaan tinttejä, asterixeja ja muita uusiokäyttöön. Aina sitä voi pitäytyä alkuperäisissä tai mihin nyt haluaakin sen rajan vetää.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #1461 : 24.02.2014 klo 17:17:18 »
Olikohan tämä alkaneen vuoden tyhmin kysymys?

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #1462 : 24.02.2014 klo 17:30:48 »
Itse en kaipaa uusia Tinttejä. Muutaman hyvän uuden Asterixin haluaisin lukea. Sen verran paha maku jäi Uderzon kyhäilemistä albumeista.

Varhaiset ankka-mestarit on olleet jo ajat sitten haudassa ja kuitenkin yhä uudet (ja vanhat) lukijat ostavat iloiten uusien tekijöiden tuotteita.

Hergessä on vain niin kova henkilöpalvonta kyseessä, että jotkut fanit saavat hermoromahduksen, kun edes kuulee, että joku ajatteleekin uusia Tinttejä.

Disney-sarjakuvissa on ollut aika paljon noita tekijöitä. Siinä tuo määrättyyn henkilöön nojautuva ihannointi on jakautunut eri puolille.
Kyllä minä ainakin olen lukenut ihan hyviä Disney-tarinoita nykyisinkin, mutta on siellä aika huonojakin ja sit ihan kamalia. Se vähän vaihtelee.

Mutta en yhtään ihmettele tätä henkilöpalvontaa. Se on vähän ihmiseen rakennettu ominaisuus. Ymmärrän Pässiä aivan hyvin ja itsekään en tykkäisi, jos Herge vielä eläisi, että Tinttejä joku toinen yrittäisi väsätä.
Mutta kun Hergekin on ollut haudassa jo yli 30 vuotta, niin suruajallakin on aikansa.

Olisi kiva katsoa mitä kirjoittelemme asiasta, jos 10-50 vuoden päästä noita uusia Tinttejä tehtäisiin jo. Olisiko napit yhtä lailla vastakkain vai olisinko minä tai Pässi vaihtanut silloin puolta ja meikäkin viilaisin viikatetta kaikille uusisita Tinteistä puhuville.
No joo eihän sille mitään voi...ihmisiä me vaan ollaan. Minä en ainakaan viitsi tämän asian takia murehtia...kaikki tulee aikanaan.

Jos jotain toivoisin Tinteistä, niin niitä ihka alkuperäisiä Tinttejä suomiteksteillä. Mulla on vain tuo englanninkielinen Tintin in the Congo näköispainos.

Mielenkiinnolla odotan, että mitä haukkumia Pässi keksii taas mulle. Haukkuva koira ei onneksi pure. Olisi vaan joskus kiva lukea Pässiltä, jotain vähemmän agressiivista palautetta meikäläisen suuntaan. Puhua asioista normaalisti...toiveajattelua varmaan.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #1463 : 24.02.2014 klo 17:38:54 »
Kaataakseni omaakin soppaa tähän lusikkarysään, toteaisin jonkun todenneen, että sama se mitä tulevat sukupolvet keksivät tehdä, kun alkuperäiset eivät lähde mihinkään. Tämäkään tosin ei päde Lucas-nimiseen matoon.
Eli tehköön vaan tinttejä, asterixeja ja muita uusiokäyttöön. Aina sitä voi pitäytyä alkuperäisissä tai mihin nyt haluaakin sen rajan vetää.
Tuossa Lucas-sedän kommentissasi olen 100 % samaa mieltä. Äijä syö omaa jalkaansa. Onneksi myi oikeudet Disneylle.
Karseaa katsottavaa ne ainaiset muutokset alkuperäisessä trilogiassa ja 3D oli ihan hirveätä. Joku noitakin rakastaa...esim. mua nuoremmat, jotka ei ole nähneet alkuperäistä materiaalia. Senkus tekevät mitä versioita tahansa...onneksi löytyy alkuperäiset hyllystä, monessa eri formaatissa.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #1464 : 24.02.2014 klo 17:51:11 »

Marvelin ja DC:n sarjakuvat ovat myös pätevä esimerkki, ja tasovaihteluista huolimatta myöhemmät tekijät ovat tehneet omia juttujaan.

Jotenkin minäkin suhtaudun positiivisemmin Asterixiin ilman Goscinnya tai Uderzoa. Pitääkin miettiä tätä aihetta.
Marvelia, DC:tä ja Disneytä yhdistää tietty se että kaikissa tekijöiden yhteys teoksiinsa on ollut varsin löyhä, yksittäiset tarinat perustuvat jaettuun maailmaan jossa useat tekijät tekevät omaa juttuaan.

Monet BD:t eivät tätä mallia noudata vaan ovat selvemmin tekijöihinsä leimautuneita. Tintissä ja Asterixissa saattaa kuitenkin vielä vaikuttaa ero josta on keskusteltu aiemmin: Asterix kierrättää ja varioi samaa perusideaa uudestaan ja uudestaan kun taas Tintissä oli koko ajan taustalla kehitys ja muutos, Hergén käsissä sarja kasvoi luonnollisesti, sama tekijä mutta jatkuva yritys tehdä uutta.
Ehkä tuosta syystä pystyn kuvittelemaan että Asterix voi toimia muiden tekijöiden käsissä mutta Tintti ei olisi Tintti.

Ja kyse ei ole hyvästä tai huonosta, tottakai voidaan tuottaa jokin erinomainen seikkailutarina ja piirtää se ligne clairella ja laittaa päähenkilöksi pirteä nuorekas lehtimies mutta tuo olisi silti mielekkäämpää toteuttaa vaikka keksimällä ihan uusi henkilö, ainoa syy käyttää Tinttiä on se että lypsetään tunnettua brändiä ja tuota en voi pitää kannatettavana ideana (Tintti-pastissit ja kloonit voisivat olla kannatettavia, samantyylisiä juttuja voisin lukea ilokseni).

Ai niin, siltä varalta että Moulinsartin väki lukee tätä, tarjoan idean: tehkää Quick&Flupket uusiksi mutta muuttakaan hahmot Le petit Tintiniksi ja Le petit Haddockiksi. Pääsette kaapimaan brändillä rahaa ja kässärithän ovat aitoa Hergéä  >:D

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #1465 : 24.02.2014 klo 18:05:47 »
Ja kyse ei ole hyvästä tai huonosta, tottakai voidaan tuottaa jokin erinomainen seikkailutarina ja piirtää se ligne clairella ja laittaa päähenkilöksi pirteä nuorekas lehtimies mutta tuo olisi silti mielekkäämpää toteuttaa vaikka keksimällä ihan uusi henkilö, ainoa syy käyttää Tinttiä on se että lypsetään tunnettua brändiä ja tuota en voi pitää kannatettavana ideana (Tintti-pastissit ja kloonit voisivat olla kannatettavia, samantyylisiä juttuja voisin lukea ilokseni).
Tintti ja Haddock olisi saanut jälkeläisiä ja ne seikkailisivat omia tarinoitaan vähän nykyaikaisemmassa maailmassa. Haddockilta se voisi onnistuakin tuo lapsien teko, mutta Tintti. Olen aina kuvitellut, että Tintti on ikuinen vanhapoika, jolla ei ole mitään suhdetta naisiin. Tuhatkauno ei kyllä voisi saada lapsia...aivan liian vanha.
En tiedä toimisiko tuo...voisihan sitä kokeilla, mutta silloin ainakin faanaattiset fanit sais hepulin...ei viitsi niitä nyt ihan noin paljon järkyttää.
Mutta aivan törkeen hauskan pilailu-sarjakuvan tosta saisi.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1466 : 24.02.2014 klo 18:33:36 »
Ai niin, siltä varalta että Moulinsartin väki lukee tätä, tarjoan idean: tehkää Quick&Flupket uusiksi mutta muuttakaan hahmot Le petit Tintiniksi ja Le petit Haddockiksi. Pääsette kaapimaan brändillä rahaa ja kässärithän ovat aitoa Hergéä  >:D

Ehdotettu jo. Tämä idea leijuu selvästi ilmassa.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #1467 : 24.02.2014 klo 18:49:44 »
Riippuu keltä kysyy. Sanoisin että eroa voi verrata ranskalaisen ja amerikkalaisen sarjakuvan eroon. Periaatteessa samaa, mutta kansallisia erityispiirteitä löytyy.

Olen seurannut tätä keskustelua mutta aihe ei herätä intohimoja. Kenties siksi että Tintti loppui minulle jo Hergén kuolemaan. Haijärvi-albumi oli minusta suoraan sanottuna paskaa. Näin muistaakseni elokuvankin skidinä mutta en silloin(kaan) tykännyt siitä. Aakkostaide ei ole koskaan tullut vastaan niin halvalla että olisin sen hankkinut/lukenut. Lukematta sen voi kuitenkin tuomita, ei se mikään tintti-albumi ole. Näin väitän, koska Hergéllä oli taipumus hioa tekeleitään pitkään ja hartaasti enne kuin päästi ne julki. Lopullinen Aakkostaide olisi ollut varmaan ihan erilainen.

Spielbergin leffojen (ja miljuunien aiempienkin oheistuotteiden) myötä Tintti on yhtä kannibalisoitu kuin mikä tahansa muu suosittu lasten/nuortensarja.
Yhtä lailla voin sanoa että joku sarjakuvaversiointi Siniset appelsiinit elokuvasta ei sen kummemmin kiinnostaisi kuin nämä Sub zerot ja tässä mainitut muut roskakorista suodatetut ideat. Sinänsä on kyllä aika idioottimaista edes ehdottaa jonkun sellaisen jutun tekemistä, minkä Hergé on kertaalleen hylännyt.

Kaikin mokomin, minun puolestani niitä saa kuitenkin tehdä. Nostalgialla on aina helppo rahastaa ja mikäs siinä. Yleinen puolustushan on se että toivottavasti nämä uudet härpäkkeet, mitä sitten milloinkin ovat, houkuttavat ihmisiä alkuperäisen pariin. En tiedä meneekö se sitten noin.

hdc jo tuossa artikuloi aika hyvin. Hergén jutut ja ideat oli vahvasti sidottu aikaansa, jopa niin että sarjakuvan sisäinen jatkumo ikinuorten päähenkilöden kanssa alkoi muuttua epäuskottavaksi.
Minua miellyttävin vaihtoehto olisi siis tehdä jotain Tintti-skenaarioita 1900-luvun tärkeistä tapahtumista ikään kuin Hergen näkökulmaa matkien. Semmoinen ei kuitenkaan olisi välttämättä se myyvin ratkaisu, koska aina näitä uudelleenlämmityksiä halutaan myydä muillekin kuin nostalgikoille.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Vastaus #1468 : 25.02.2014 klo 08:59:35 »
Tintti ja Haddock olisi saanut jälkeläisiä

Yäähhh, kiitos vaan tästäkin mielikuvasta.  :o
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #1469 : 25.02.2014 klo 12:10:02 »
Jos meidän olisi aina kunnioitettava jonkin asian keksijää tai suunnittelijaa, niin eihän maailma voisi koskaan edistyä mihinkään.

Argumentti olisi minusta varmasti muuten toimiva, mutta enpä nyt erityisemmin muista tapausta, jossa oltaisiin ihan erityisesti korporaatioilta julistettu että "Emme halunneet pilata tätä hommaa fanien kannalta millään jatko-osilla tms. joihin he kuitenkin laittavat rahansa vaikka eivät haluaisi." ja lisäksi pitäneet tämän lupauksen. Ei kyse ole siitä että alkuteoksen arvo laskisi, sehän päinvastoin nousee. Mutta kyse on nyt myös siitä että mitään uutta ei ikinä luoda, jos vanhalla rahastetaan. Eli se siitä kehityksestä.

Se että kopioimme jonkin, ja myymme sen samana on muutenkin eriasia kuin se että luomme kokonaan uuden jutun jossa on paljon samoja piirteitä, koska siinä on silloin samat mahdollisuudet, mutta sen lisäksi enemmän. Sitä on kehitys.

Esimerkkinä kelpaa hyvin mp3. soittimista Zenin soittimet jotka eivät ole kehittyneet alkuajoistaan mihinkään, koska kehityksessä keskitytään bittien määrään, ei uusiin toimintoihin, joiden tapauksessa muuten ne vanhat hyväksi havaitut toiminnotkin on poistettu.

Tämä puolestaan tukee piratismia siten että ihmiset lataavat enemmän musiikkia netistä kun eivät voi nauhoittaa sitä ostetuilta cd:eiltä c-kasettinauhoittamista muistuttavalla decoodauksella, mikä oli yksi vanhojen zenien nykyään kadonneista toiminnoista.

Kopiointi siis lisää kopiointia ja mahdollisuudet mahdollisuuksia. Niiden puute taas lisää keskitystä toisiin mahdollisuuksiin. Joka populaarikulttuurissa tarkoittaa suurimmaksi osaksi kopiointia.

Itselleni nuo ensimmäiset Tintit on niitä Hergen oikeasti omakätisesti tehtyjä tarinoita ja muut on tehty yhteistyössä muiden kanssa.
En ole siis niin ehdoton näissä asioissa, jos joku haluaa tehdä uusia Tinttejä. Se on oma katsomukseni ja sitäkin voisi kunnioittaa, eikä heti haukkua ja tulla silmille. Jokaisella on oma käsitys asioista.

Jälleen kerran: Mihin me tarvitsemme Tinttiä, kun maailma on täynnä helposti lisensoitavia hahmoja, osa jopa public domainia, joiden arvostus on ajan mittaa laskenut juurikin siksi, että niitä on kohdeltu huonosti? Miksi ei tehdä toisella tämmöisellä hahmolla kerrankin hyvä tarina?

Tintin patit on jo käytetty, ja hahmo on kaikesta huolimatta saanut arvoisensa lopun juuri sillä että hahmolla on rikas albumihistoria täynnä moniulotteisia tarinoita joissa käytetään kaikki hahmoihin ja ympäristöön liittyvät mahdollisuudet hyödyksi.

Tintti-elokuva on mielestäni jo vesittänyt koko asian. Siinähän tarinoita on aika raakamaisesti yhdistelty ja muuteltu. Tuo on vain alkusoittoa.

Ei se kyllä ole mitenkään muuteltu.
Yhdistelty on, mutta ei raakamaisesti.
Elokuvissa tarkoitus ei ole kertoa kaikkia tarinoita samassa, vaan yksi iso tarina.
Viittaukset muihin albumeihin ovat viittauksia. Elokuvallisesti mainitut albumit eivät olisi tarjonneet mitään uniikkia, mutta niiden ollessa mukana isommassa kokonaisuudessa, isommassa maailmassa, niilläkin on elokuvissa jokin melko kaunis ja jännittävä merkitys.

Ajatus siitä, että Tintistä on tullut kokenut salapoliisimaisissa hommissahan selitetään heti alussa lehtiartikkeleilla, joissa viitataan albumien tarinoihin pelkkänä pieninä rikostapauksina, jotka Tintti on onnistunut ratkaisemaan.

Eli nyt elokuvissa Tintillä on ns. "syntytarina" johon on otettu mukaan pientä mystisyyttä. Sitä kun ei ole kuitenkaan rautalangasta väännetty.

Tintin ja Haddockin tutustumiseen liittyvät hölmöilyt esitetään Kultasaksisessa ravussa. Elokuvallisesti sekin on hyvin pieni tarina. Siihen menisi noin puoli tuntia, ja siitä elokuva vasta oikeasti alkaisi. Minusta tässä asiassa ollaan sovellettu paljon järkeä.

Seuraava vastaavantyyppinen juttu on viittaus Castafioren tarinaan.
Castafiorehan esiintyi Tintti albumeissa myös myöhemminkin korujen tapauksen jälkeen. Elokuvassa näytettiin ihan riittävän hyvin, missä yhteydessä Tintti ja Haddock naisen kohtasivat, ja se kaiken muun ohella, on loistava avain hahmon käyttöön jatkossa humoristisena ja Haddockin ja Tintin elämää vaikeuttavana elementtinä.

Elokuvan lopussahan Haddock sai itselleen kartanon, jota hän ei tietääkseni saanut omistukseensa ennen laivan löytymistä. Jokin mutta siinä nyt kuitenkin oli, jota en muista. Oli miten oli, mutta se avaa loistavan set upin tuleville elokuville.

Castafiorehan esimerkiksi tuli Haddockin luokse käymään lähes välittömästi kun Haddock oli saanut kartanon, ja sen tiluksien koko ja ympäristö ja ketä siellä liikkuu oli isommassa merkityksessä tarinassa, aivan kuten Haddockin luonne ei-rasistisena, mutta hieman karkeana ihmisenä joka ei osaa toimia oikein ulkomaalaisten kanssa vaikka tarkoittaa hyvää on ollut myös keskeisessä roolissa Haddockin esiintymisissä, ja Catafioren koruissa nähtiin loistava esimerkki siitä miten se toimii.

Samoja elementtejähän voidaan käyttää seuraavan elokuvan alussa elokuvan syventämiseksi.

Tintti albumien ja elokuvien ero on juuri se, että siinä missä jokainen Tintti albumi päättyy jokseenkin samoihin asetelmiin mistä alkoi, on elokuvissa otettava huomioon myös jatko-osan tarpeet, ja sille on rakennettava toimiva pohja.

Ajatus siitä, että Tintti ja Haddock lähtevät Castafiorea karkuun seikkailulle elokuvan alussa kuulostaa enemmän Tintiltä, kuin ajatus siitä, että joku muu tekisi Tintille jatkoa vain sillä perusteella että sille halutaan jatkoa.

Kyse ei ole siitä, että se loukkaisi Hergeä. Herge itse on ilmaissut, kuten lausunnosta näkyi, että hän ei siis käytännössä välitä paskaakaan tehdäänkö Tintille jatkoa. Se jatko nyt vain ei silloin ole oikeata Tinttiä, vaan jotain muuta, koska Herge on yhtä keskeinen osa Tintin maailmaa kuin Tintti itse. Fanit haluavat Tintin, ja se ei olisi Tintti.

Mieti nyt sitä soopaakin mitä Diney nykyään julkaisee sen saman Mikki Hiiren nimissä joka aikoinaan potkaisi lehmää persuksille ja mitä kaikkea tekikään.
Tintti on nimittäin lisäksi oman aikansa tuote, ja sitä ei voi jäljitellä.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.