Hergé sanoi Nuna Sadoulin haastattelussa näin:
Vain minä voin saattaa elämään Tintin, Haddockin, Tuhatkaunon, Dupondtit: Tintti olen minä, aivan niinkuin Flaubert sanoi: Rouva Bovary olen minä. Tämä on yhden henkilön tuotanto, samalla tavoin kuin maalarilla tai kirjailijalla on tuotanto. Jos toiset jatkaisivat Tinttiä, he tekisivät sen ehkä paremmin, ehkä huonommin. Yksi on varmaa: he tekisivät sen toisin, eikä se enää olisi Tintti.
Edesmenneiden mestareiden ja yleensäkin vainajien muistoja en enää pahemmin kunnioiteta, mikä on ikävää. Mutta se, että niitä pyritään tietoisesti häpäisemään on jotakin, mitä ei pysty edes sanoin kuvailemaan. Se on selvää, etteivät rahan perässä juoksevat korporaatiot välitä tippaakaan mistään inhimillisesti tärkeistä arvoista, mutta onneksi on sentään asialle omistautuneita faneja, jotka esim. tällaisella sarjakuvataidetta ja sen historiaa rakastavalla foorumilla ymmärtävät, millainen on se immateriaalinen arvo, joka jää sarjakuvien historiaan suojelemaan tulevia sukupolvia ja jota ei pidä tuhota menneisyyttä kannibalisoimalla.
Hups.
Se tapa miten täällä lukijoiden keskuudessa pyyhitään persettä kuolleen mestarin toiveella häpeämättömän kylmäverisesti, on kuvottavaa. Mutta omalla karulla tavallaan se kertoo paljon tästä määrättömän egoistisesta ja hedonistisesta ajastamme, jossa regressiiviset tahtotunteet nousevat koko elämää määrittäväksi tekijäksi ja keski-ikäiset ihmiset taantuvat 5-vuotiaan tasolle: Minä haluan lukea uusia Tinttejä. Minä halua katsella uusia Tähtien sotia. Minä haluan istua Bätmän-motskarissa. Minä haluan minä. Pois alta elävät ja kuolleet, kun minä tulen täältä haluamaan.
Tämä aikuisten vauvojen sukupolvi on synnyttänyt kokonaan uuden teollisuudenhaaran joka tarjoaa tissiä henkisille taaperoille. Maksua vastaan tietenkin. Tätä teollisuutta ruokitaan tietenkin menneisyydellä ja nostalgialla, lapsuuden kauneimmilla asioilla. Rahojen ottaminen pois tyhmiltä ihmisiltä on oikein sinänsä, sillä sen he ovat ansainneet. Mutta jos se tehdään menneisyyden muistoja ja historiaa pilaamalla, kulttuuristamme ja kollektiivisista muistoistamme katoaa peruuttamattomasti jotakin tärkeää ja puhdasta. Ja tämä tuho on peruuttamaton.
Jos meidän olisi aina kunnioitettava jonkin asian keksijää tai suunnittelijaa, niin eihän maailma voisi koskaan edistyä mihinkään.
Me oltaisiin vieläkin puussa ja raavittaisiin muniamme...tuherettaisiin luolamaaluksia kallioon. Ihmisen kehitys on pääasiallisesti ollut sitä, että olemme pystyneet kopioimaan jonkun toisen tekemää ja pyrkineet tekemään sen aina vaan paremmin tai kehittämään sitä eteenpäin.
Ymmärrän kyllä, että kunnioitat Hergeä niin paljon, että et haluaisi nähdä kenenkään toisen tekevän hänen töitään. Mutta jos katsoo viimeisiä Tinttejä, niin kuinkahan paljon Herge todellisuudessa tekikään niitä albumeja. Eikös hänellä ollut piirtäjiä, jotka piirsivät noita tarinoita. Tietysti Herge antoi suuntaviivat ja käsikirjoituksen...vai antoiko. Olikohan niin, että siellä Hergen studiolla yhdessä kehiteltiin noita seikkailuja viimeisissä tarinoissa. Herge vaan päätti mitkä olivat ne lopulliset jutut.
En varmasti voi tietää kylläkään näitä, kun en ollut paikalla katsomassa...voin olla väärässäkin.
Itselleni nuo ensimmäiset Tintit on niitä Hergen oikeasti omakätisesti tehtyjä tarinoita ja muut on tehty yhteistyössä muiden kanssa.
En ole siis niin ehdoton näissä asioissa, jos joku haluaa tehdä uusia Tinttejä. Se on oma katsomukseni ja sitäkin voisi kunnioittaa, eikä heti haukkua ja tulla silmille. Jokaisella on oma käsitys asioista.
Kunnioitan sinun pyrkimystäsi varjella ettei kukaan saisi tehdä mitään uutta Tintin nimessä. Mutta miksi haluat muutkin pakottaa tähän samaan ajatusmalliin. Eikö tämmöisestä pakottamisesta ole ihan tarpeeksi karmaisevia malleja tuossa naapurissa...jos muistat aikaa kommunismin. Sitä samaa mitä tapahtuu tällä hetkellä Pohjois-Koreassa.
En halua asua maailmassa, jossa ei vapaasti saa ajatella.
Onhan Hergen tuotanto jo aika kauan ollut bannassa. Et kyllä olis huudellut yhtään perään, jos joku olis jatkanut heti Hergen kuoleman jälkeen noita tarinoita ja ollut hyvä siinä...voit tietysti valehdella itsellesi tuossa asiassa.
Vaikka Herge onkin joskus ilmaissut, että ei halua, että kukaan jatkaisi Tinttejä hänen kuolemansa jälkeen. Mutta kuinka se on toteutunut. Tintti-elokuva on mielestäni jo vesittänyt koko asian. Siinähän tarinoita on aika raakamaisesti yhdistelty ja muuteltu. Tuo on vain alkusoittoa.
Jos Herge olisi ollut fiksu, hän olisi ennen kuolemaansa etsinyt ne piirtäjät ja käsikirjoittajat, jotka osaavat kaikista parhaiten jatkaa hänen työtänsä. Vähän niinkuin jedimestari neuvoo jedikokelasta. Näin olisi turvattu Tinttien jatkuminen ja voitu varmistaa, ettei Tinttejä joskus tulevaisuudessa ruveta tekemään aivan väärällä lailla ja ala-arvoisesti.
Nyt saamme sitten katsella näitä Spielbergin hirveitä tulkintoja Tintistä ja jatkoa seuraa.
2053 kun nuo oikeudetkin menee, niin silloin Tintti on vapaata riistaa ja kaikki kynnelle kykenevät yrittävät tehdä Tinttejä. Ei sekään ole kivaa. Mieluiten näkisin, että joku joka oikeasti löytäisi Hergen alkuperäisen hengen ja pystyisi piirtämään tinttiä sillä samalla tyylillä kuin Herge teki.
Kaikki tietäisivät, että ne eivät olisi Hergen tekemiä tai siunaamia, mutta että ne olisivat kuitenkin tarkkaan mietittyjä ja suunniteltuja. Näin ei voi tapahtua, jos Tinteistä tulee vapaata riistaa. Sitä pelkään eniten.
Koska tiedän, että nuo oikeudet joskus tulevat vapautumaan, niin tehdään se muutos kunnolla ja harkiten...näin voisi saada ne oikeudetkin pysymään kauemmin hyvissä käsissä, eikä kaikki surkeet piirtäjät pääsisi noita Tinttejä kopeloimaan.
Voihan olla, ettei Tintti enää nykyaikana toimi edes, eikä noita uusia Tinttejä tulisi kuin muutama kokeiluasteinen yritys, mutta ainakin oltaisiin kokeiltu.
Oletko ajatellut tämmöistä skenaariota, että jos uudet tintit olisivatkin aivan käsittämättömän hyviä ja kaikki oikeasti pitäisivät niistä, jopa Pässi. Olisiko sinussa sen verran munaa tunnustamaan silloin tuo vai vieläkö purnaisit vastaan.
On helppo aina kieltää kaikki uusi, mutta vaikeata tunnustaa olevansa väärässä. On myös vaikeata muuttua tai hyväksyä väistämätön.
Tintissä olisi niin paljon potentiaalia (enkä nyt ajattele rahallista hyötyä), että siitä voisi saada aivan mahtavia tarinoita aikaiseksi. Pitää vaan löytää se suunnattoman hieno piirtäjä ja käsikirjoittaja, jotka pystyy tekemään tuon ja jos ei onnistu, niin sitten pitäydytään näissä alkuperäisissä.
Nämä alkuperäiset Herget eivät katoa minnekään, ei niitä kukaan unohda. Älä siis pelkää sitä.
Ei Herge ole jumala...kyllä hänen jälkeensäkin voi syntyä joku, joka on vieläkin parempi ja joka osaa tehdä yhtä hyviä Tinttejä tai parempiakin.
Kaikki maailman asiat on oikeasti jonkun toisen keksimää. Kellään ei ole ikuisia oikeuksia mihinkään. Aina tulee ihmisiä, jotka yrittävät tehdä jonkun toisen keksimää. Pääasia on, että tekee sen paremmin ja osaa kehittää sitä. Näin uskon!
Itse nautin suunnattomasti Star Warseista...niistä alkuperäisitä teatteriversioista. Kunnioitan niitä suuresti...ei yksikään uusi Star Wars-leffa ole koskaan voinut huonontaa niiden elokuvien tehoa, vaikka nämä Episodit 1-3 ovatkin olleet aika huonoja. Toivon kuitenkin, että uusia tehdään ja ne olisivatkin aivan järjettömän hienoja.
Sama pätee Hergeen. Ei minusta uudet Tintit voi mitenkään pilata Hergen Tinttejä. Jos en pidä niistä, niin en vain huomio niitä mitenkään. Minulla itselläni on vapaus valita mistä pidän ja mistä en ja voin sen ihan vapaasti täällä ilmoittaa, vaikka joillekin sekin on ihan kamalaa ja pitäisi lailla kieltää.
Ja voihan olla, että 10-50 vuoden kuluttua ei kukaan enää haluakaan tehdä uusia Tinttejä...näkeehän sen jo nykypäivänä miten tämä maailma muuttuu. Osaako ihmiset enää 50 vuoden kuluttua edes lukea sarjakuvia...jos silloin sarjakuvat on animaatioita ja paperiset versiot ovat out. Tintit eivät enää kiinnosta kuin meitä vanhainkodissa homehtuvia raatoja, jotka ei enää edes muisteta omaa nimeämmekään saati sitten pystytä lukemaan Tinttejämme.
Odotetaan ja katsotaan kumpi rintama voittaa. Pässin (ei ikinä mitään uusia Tinttejä minnekään, missään muodossa ja lynkataan kaikki, jotka edes uskaltavat ehdottaa moista kamaluutta) tai sitten minun (voihan sitä kokeilla ja katsoa, jos jostain löytyis mestari, joka saisi Tintin nousemaan kuin Feeniksen lintu tuhkasta ja se olisi aivan mahtavaa luettavaa ja Hergen tasoista ja jos se on hirveetä paskaa, niin unohdetaan koko juttu ja palataan alkuperäiseen). Parempi siis voittakoon.
Epäilen kyllä, että jotain yritystä kyllä tulee olemaan...sanon minun sanoneen.