Kirjoittaja Aihe: Flattien värittäminen  (Luettu 9796 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Feikki

• Jäsen
  • "Truth is revealed in the smallest detail"
Flattien värittäminen
« : 08.01.2007 klo 15:03:09 »
Onko flats tuttu? Mikä se muuten on suomeksi?

Mä autan kouluprojektina yhtä kuvittajaa tekemällä sille flattejä, eli pohjavärejä sen sarjakuvasivuihin ja kansiin. Se nopeuttaa itse taiteilijan työtä, kun hän voi rajata haluamansa alueen helposti ja värittää sen sotkematta muita alueita. Hän voi keskittyä itse taiteelliseen puoleen minun hoitaessa vähemmän taiteellisen puuduttavan osuuden.

Tekeekö kukaan muu täällä flattejä kenellekkään toiselle? Paljon tälläisestä työstä voisi pyytää. Häneltä on alkanut tulvimaan paljon ylimääräistä, ei kouluprojektiini kuuluvaa työtä, ja olen ajatellut kysäistä haluaisiko hän ihan oikeasti palkata minut.

Kauan, ihmisillä kestää tämä työvaihe. Olen vasta aloittelija, eikä vauhtini päätä huimaa. Minulla menee simppelissä sivussa jopa kuusi tuntia, mutta tekniikoiden tullessa tutuksi olen alkanut nopeutumaan huomattavasti.
Englanninkielisiä Transformers sarjiksia saa tarjota!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Flattien värittäminen
« Vastaus #1 : 08.01.2007 klo 15:38:24 »
Minä ainakin käsitän flatilla sellaisen tasaisen väripinnan. Eli väritetään ilman liukuvärejä, tasaisesti. Ilmeisesti samaa tarkoitat?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Feikki

• Jäsen
  • "Truth is revealed in the smallest detail"
« Vastaus #2 : 08.01.2007 klo 15:49:51 »
Jep, tähän malliin:
Englanninkielisiä Transformers sarjiksia saa tarjota!

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #3 : 08.01.2007 klo 18:03:54 »
Hitto soikoon, jos noin pitkälle värität toiselle valmiiksi, saisit kyllä pyytää jo kunnon provikkaa työstä.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #4 : 08.01.2007 klo 20:39:10 »
Hitto soikoon, jos noin pitkälle värität toiselle valmiiksi, saisit kyllä pyytää jo kunnon provikkaa työstä.
Samaa mieltä. Mutta tiedä sitten, kuinka kuvittajalle maksetaan... Olisi saattanut olla jopa kannattavaa eritellä värityksen hinta jo alunperin, ja ottaa värittäjä mukaan sinne sopimustekstiin. Vaikka mitä minä mistään tiedän.

Ranskassa yksi sarjakuvavärittäjä sanoi tekevänsä sivun väritykset 75 eurolla (en muista, mistä luin). Suomessa piirtäjä ei itsekään tiedä, paljonko saa sarjakuvistaan. Kuvituspuolella on vähän selkeämpää.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #5 : 08.01.2007 klo 20:45:30 »
Olen kyllä samaa mieltä edeltäjien kanssa. Noin pitkälle tehdystä työstä olisi syytä saada jokin korvaus. En minä kyllä kehtaisi toisella teetättää omia hommiani ilman korvausta. Jos koulutyönä tekee, niin kannattaa kuitenkin rajata homman koko.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #6 : 08.01.2007 klo 20:48:17 »
Aika (liian) siistiä työtä tuo esimerkkiväritys.
Väripintojen ei tarvitse kohdata toisiaan, jos mustat viivat painetaan päälle.

Omakehu:
Mulla on kotona Natasha: Kivinen meri -albumin väritys paperilla (ei orig.) ja viivat selluloidilla. Aika ronski väritys näyttää ihan asialliselta, kun viivat on peittämässä valkoisia läikkiä lopullisessa painotuotteessa.(Jos liitän tänne näytille nuo värit ja viivat, syyllistynkö tekijönoikeusrikkomukseen?)

Pointtini:
Älä tee liian huolellista työtä, jos siihen menee pirusti aikaa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #7 : 08.01.2007 klo 22:15:40 »
Mulla on kotona Natasha: Kivinen meri -albumin väritys paperilla (ei orig.) ja viivat selluloidilla. [....]Jos liitän tänne näytille nuo värit ja viivat, syyllistynkö tekijönoikeusrikkomukseen?)

Kyseessä on opettavainen tai yleissivistävä tarkoitus, joten voit aivan huoleta laittaa vaikkapa yhden tai pari ruutua näytteenä.

Feikki:
Teetkö nuo flatit nyt käsin vai koneella? Kyllä työstä korvaus on saatava, vai onko tuo jotain koulun pakollista työharjoittelua vai mitä?

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #8 : 09.01.2007 klo 00:41:41 »
Muistini teki taas tepposet. Muistin, että värittäjän (rouva Walthéryn?) värityksessä olisi valkoinen paistanut läpi oikein reilustikin (mitä ei kylläkään tapahdu  ::)), mutta sen nyt ainakin voi todeta, että väripintojen rajat ovat aika rosoisia ja että airbrush jälki ei ole kovin hienostunutta. Mutta valmiissa tuotteessa homma pelittää mainiosti.

Tuossa on vielä samojen ruutujen lyijykynäoriginaalit, jos joku haluaa vaikka tussata omat tussit päälle.

Siis nuo ovat tuolla liitteenä.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2007 klo 00:53:37 kirjoittanut Tertsi »

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #9 : 09.01.2007 klo 08:34:56 »
mutta sen nyt ainakin voi todeta, että väripintojen rajat ovat aika rosoisia ja että airbrush jälki ei ole kovin hienostunutta. Mutta valmiissa tuotteessa homma pelittää mainiosti.

En minä kyllä tuossa mitään kynäruiskua näe - enemmänkin vaikuttaisi guassilta.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #10 : 09.01.2007 klo 09:55:12 »
Luulen että liiallinen steriiliys värityksessä johtuu tässä tapauksessa siitä, että kyseessä ovat vasta pohjavärit. Pitäisi varmaan nähdä valmista materiaalia ennenkuin pystyy tosissaan sanomaan juuta tai jaata asiaan.

Muttajoo... jos ajattelee, että täydestä kuvituksesta pitäisi saada puolet sarjakuvan kokonaistuloista, värityksestä sitten varmaan 25% ja flatista, jossa suuret värivalinnat jo tehty, voisit minusta pyytää hyvinkin 10-15% tuloista...

Aika (liian) siistiä työtä tuo esimerkkiväritys.
Väripintojen ei tarvitse kohdata toisiaan, jos mustat viivat painetaan päälle.

Omakehu:
Mulla on kotona Natasha: Kivinen meri -albumin väritys paperilla (ei orig.) ja viivat selluloidilla. Aika ronski väritys näyttää ihan asialliselta, kun viivat on peittämässä valkoisia läikkiä lopullisessa painotuotteessa.(Jos liitän tänne näytille nuo värit ja viivat, syyllistynkö tekijönoikeusrikkomukseen?)

Pointtini:
Älä tee liian huolellista työtä, jos siihen menee pirusti aikaa.

Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #11 : 09.01.2007 klo 12:24:21 »
Muistini teki taas tepposet. Muistin, että värittäjän (rouva Walthéryn?) värityksessä ...

Muistisi teki taas tepposet: rouva Walthéry oli vain poseeraamassa mallina, värit teki Studio Cerise. Jollei Michèle-rouva sitten ollut sielläkin sivutöissä.

http://mudry.org/bds/auteur.php?coll=albums&idauteur=695&liste=auteurs

Cerise on Leonardon uudempi aseveli tai kilpailija, miten vaan: molemmat näkyvät tehneen Dupuis'lle töitä. Leonardo on mennyt tehokkaammin mukaan tietsikkaväritykseen, Cerisellä maalataan paljon vielä käsin... maalattiin ainakin vielä pari vuotta sitten. Ehkä sielläkin on nöyrrytty nykyajan vaatimusten edessä.

Tuo kyllä näyttäisi hyvinkin guassiväriltä, mitä paljon tiedetään käytetyn. Nyt pitää lähteä katsomaan kirjahyllystä ihan.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 09.01.2007 klo 13:01:55 »
Muttajoo... jos ajattelee, että täydestä kuvituksesta pitäisi saada puolet sarjakuvan kokonaistuloista, värityksestä sitten varmaan 25% ja flatista, jossa suuret värivalinnat jo tehty, voisit minusta pyytää hyvinkin 10-15% tuloista...

Feikki voi selittää omaa prosessiaan tarkemmin, mutta periaatteessa flattien tekijän ei ole tarkoitus, tai siis velvollisuus, tehdä mitään värivalintoja, pieniä tai suuria. Kyse on pelkästään objektien merkitsemisestä eri väreillä, labeloinnista, siten että värittäjä pystyy valitsemaan ne taikasauvalla käden käänteessä.

Eli flattien tekijän ei tarvitse ajatella valaistusta tai väriteoriaa, ainoastaan reunojen sisällä pysymistä ja osittain peitettyjen objektien jatkuvuutta. Varsinainen värittäjän työ on vielä tekemättä, joten enempää kuin puolia täyden värityksen hinnasta en menisi pyytämään.

Täysin yksikäsitteinen tämä kysymys ei tietenkään ole. Flattien tekeminen on potentiaalisesti hyvin työläs työvaihe, mutta tekijän taito vaikuttaa hyvin vähän lopputuloksen luonteeseen. Flatit, joissa ei ole pysytty reunojen sisällä, ovat kelvottomat värittäjälle, joten niitä ei oteta edes huomioon. Huolimaton flattien tekijä saattaa jättää huomiotta joidenkin alueiden kuulumista samaan objektiin. Tämä hidastaa värittäjän työtä yhden tai kahden klikkauksen verran, ei kovin paha. Hyvän ja erinomaisen flattien tekijän tuottamia tuloksia ei voi edes erottaa toisistaan. Ero näkyy vain työhön kuluvassa ajassa.

Värittäjän taidot sen sijaan näkyvät hyvin paljon lopputuloksessa. Kehno värittäjä ei ole muuta kuin glorifioitu flattien tekijä: valaistusta tai väriteoriaa ei ole otettu huomioon, hyvä jos seinä on edes samanvärinen kaikkialta. Hyvä värittäjä voi saada aikaan kohtuulliselta näyttävän sivun hyvin nopeasti tai hyvältä näyttävän sivun kohtuullisen nopeasti. Erinomainen värittäjä tekee suorastaan kauniita sivuja. Miten näitä työpanoksia voi verrata flattien tekoon?
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #13 : 09.01.2007 klo 13:09:39 »
Oho! Ai Guassia? Voipi ollakin.
Mä olin ihan varma, että tietokoneella tehty.

Pannaas vielä yksi esimerkki. Minusta esim. tuo auton kylki näyttää Photoshopin airbrushilta. Mutta en rupea väittämään tämän enempää.  :)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #14 : 09.01.2007 klo 13:12:45 »
Feikki voi selittää omaa prosessiaan tarkemmin, mutta periaatteessa flattien tekijän ei ole tarkoitus, tai siis velvollisuus, tehdä mitään värivalintoja, pieniä tai suuria. Kyse on pelkästään objektien merkitsemisestä eri väreillä, labeloinnista, siten että värittäjä pystyy valitsemaan ne taikasauvalla käden käänteessä.

Samaa mieltä Ramin kanssa.
Vaikka on kyllä myönnettävä että Feikin flätit näyttää jo ihan valmiilta väritykseltä.
Niin harmoonista on, jotta oksat pois! Bra.