Muttajoo... jos ajattelee, että täydestä kuvituksesta pitäisi saada puolet sarjakuvan kokonaistuloista, värityksestä sitten varmaan 25% ja flatista, jossa suuret värivalinnat jo tehty, voisit minusta pyytää hyvinkin 10-15% tuloista...
Feikki voi selittää omaa prosessiaan tarkemmin, mutta periaatteessa flattien tekijän ei ole tarkoitus, tai siis velvollisuus, tehdä mitään värivalintoja, pieniä tai suuria. Kyse on pelkästään objektien merkitsemisestä eri väreillä, labeloinnista, siten että värittäjä pystyy valitsemaan ne taikasauvalla käden käänteessä.
Eli flattien tekijän ei tarvitse ajatella valaistusta tai väriteoriaa, ainoastaan reunojen sisällä pysymistä ja osittain peitettyjen objektien jatkuvuutta. Varsinainen värittäjän työ on vielä tekemättä, joten enempää kuin puolia täyden värityksen hinnasta en menisi pyytämään.
Täysin yksikäsitteinen tämä kysymys ei tietenkään ole. Flattien tekeminen on potentiaalisesti hyvin työläs työvaihe, mutta tekijän taito vaikuttaa hyvin vähän lopputuloksen luonteeseen. Flatit, joissa ei ole pysytty reunojen sisällä, ovat kelvottomat värittäjälle, joten niitä ei oteta edes huomioon. Huolimaton flattien tekijä saattaa jättää huomiotta joidenkin alueiden kuulumista samaan objektiin. Tämä hidastaa värittäjän työtä yhden tai kahden klikkauksen verran, ei kovin paha. Hyvän ja erinomaisen flattien tekijän tuottamia tuloksia ei voi edes erottaa toisistaan. Ero näkyy vain työhön kuluvassa ajassa.
Värittäjän taidot sen sijaan näkyvät hyvin paljon lopputuloksessa. Kehno värittäjä ei ole muuta kuin glorifioitu flattien tekijä: valaistusta tai väriteoriaa ei ole otettu huomioon, hyvä jos seinä on edes samanvärinen kaikkialta. Hyvä värittäjä voi saada aikaan kohtuulliselta näyttävän sivun hyvin nopeasti tai hyvältä näyttävän sivun kohtuullisen nopeasti. Erinomainen värittäjä tekee suorastaan kauniita sivuja. Miten näitä työpanoksia voi verrata flattien tekoon?