Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvia saunassa  (Luettu 18291 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
Sarjakuvia saunassa
« : 04.01.2007 klo 10:13:45 »
En sitten haulla löytänyt mitään tähän aiheeseen liittyvää, niin uskallan sitten uutena henkilönä avata aiheen.

Mietin vain, että kuinka yleistä on saunassa sarjakuvien lukeminen. Itse olen harrastanut sitä jo ainakin 15 vuotta  :o  Tätä harrastustani on oudoksuttu, mutta tiedän muutaman muunkin tätä tekevän.

On hyvin rentouttavaa mennä saunaan kera sarjiksen ja juotavan. Juomaksi kelpaa mikä tahansa oluen ja veden väliltä. Olen huomannut että tällä tavalla ei tule heitettyä löylyä niin paljon ja jaksaa saunoa pitempään. Myöskin arkiset murheet jäävät väistämättä taka-alalle. Luonnollisesti tämä on raskas kokemus lehdelle (tai kirjalle), mutta olen mieltänyt ne kuitenkin kulutushyödykkeiksi, mistä on saatava nauttia. Vähän samaan tapaan kuin Don Rosa kuittasi keräilijöiden muovitaskuille ;)  Yleensä lukemisenani on Masi, Harald Hirmuinen tai Aku Ankka. Muutaman kerran olen ottanut Rosan kovakantisen kirjankin löylyihin. Ajattelin että saahan sitä kaupasta uuden, jos vanhasta tulee irtolehtipainos  ::)

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
Re: Sarjakuvia saunassa
« Vastaus #1 : 04.01.2007 klo 10:26:03 »
Sairainta mitä olen koskaan lukenut. Lisää tällaista.

matti

• Lukiolainen
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 04.01.2007 klo 10:41:49 »
Pienenä luin Hämistä saunassa, mutta siinä kunnossa ne sitten onkin. Nykyisin olen liian tarkka sarjiksistani. Ehkä liiankin. Tuossa aiemmin syksyllä en lukenut sarjakuvaa ennen kuin tukka kuivui. Nyt ei enää sitä ongelmaa kun otin kesä tukan
Hyvää sarjakuvaa etsimässä...

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #3 : 04.01.2007 klo 11:19:35 »
Saunaan otettavan sarjakuvan valinnassa on syytä olla huolellinen. Esimerkiksi vuoden 1956 Nakke Nakuttaja toimii vallan erinomaisesti. Sen paperi on paksua ja kaiken hyvän lisäksi kuumassa täilöylyssä paperin lämmetessä kaikki home- ym. kasvustot saavat kyytiä. Paperin notkeuden saa käsittelyn jälkeen palautumaan entiseksi heittämällä yhden kuupallisen vettä kiukaalle - mutta ei sitten enempää. OK?

Aku Ankka 1968 puolestaan ei kelpaa saunaan. Jos saunassa on pikkuisenkin kosteutta, sen paperi pehmenee arvelluttavan vähäisen aikayksikön kuluessa vuoden 1900 sanomalehden kaltaiseksi, ja yksikin löylynheitto tekee paperimateriaalista mujua.

Sisällöllisesti Aku Ankka myöskään ei kestä vertailua Nakke Nakuttajan kanssa, sillä Ankan tarinoihin joutuu lukija paneutumaan, kun taas samasta muotista revityt Tipi ja Sylvesterit avautuvat lukijalle vaikka toinen puolisko pääkopasta kiehuisi.

Huomiota on myös kiinnitettävä hikitahrojen tippumiseen luettavan materiaalin päälle. Oikea istuma-asento on sellainen, jossa lehti on avonaisena lauteella vieressä, ja siihen kosketaan niin vähän kuin mahdollista.

Parikymppisenä sarjakuvasaunominen oli vielä vakituista ajanvietettäni. Vanhemmiten olen jostain syystä tinkinyt ja tyytynyt lukemaan sarjakuvia vain saunaa lämmitettäessä. Mitä arktisemmat olosuhteet ulkona vaikuttavat, sitä nautinnollisempaa on lämmitellä lämpiävässä saunassa sarjakuvia lukien.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 04.01.2007 klo 11:25:51 »
Sairainta mitä olen koskaan lukenut. Lisää tällaista.

Joo, tosi perverssiä. Kun vain ajattelenkin saunahöyryistä kostuvaa Rosan kovakantista, rupeaa kylmä hiki virtaamaan.

Parikymppisenä sarjakuvasaunominen oli vielä vakituista ajanvietettäni. Vanhemmiten olen jostain syystä tinkinyt ja tyytynyt lukemaan sarjakuvia vain saunaa lämmitettäessä.

Sinäkin Jari! Varmaan lämmitätkin saunan sarjakuvilla?

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #5 : 04.01.2007 klo 11:32:10 »
Sinäkin Jari! Varmaan lämmitätkin saunan sarjakuvilla?

Juuh, vuoden 1971 Tex Willereillä.

Eikun apropoo! Lapsena suunnittelin keksintöä, joka olisi mullistanut erinäisiä asioita: sarjakuvapolkupyörää. Polkupyörän etuhaarukkaan oli tarkoitus kyhätä laite tahi teline, jonka avulla olisi ollut mahdollista yhdistää kaksi suurta huvitusta; autioilla metsäpoluilla pyöräily ja sarjakuvien lukeminen. Romutettu metallisen nuottitelineen yläosa olisi toimittanut telineen virkaa, mutta ongelmaksi muodostui, kuinka kääntää sivuja ilman että tarvitsisi pysähtyä matkan aikana. Tämä ongelma jäi ratkaisematta. Sitten kului noin 10 vuotta ja näin tanskalaisen lastenohjelman, jonka päähenkilö oli skandaalimaisesti varastanut ideani ja vieläpä toteuttanutkin sen. Olisi pitänyt patentoida ajatus hyvissä ajoin, niin nyt eläisin tekijänilkeyteni koroilla.  :(
« Viimeksi muokattu: 04.01.2007 klo 11:36:31 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #6 : 04.01.2007 klo 11:54:03 »
sarjakuvapolkupyörää. Polkupyörän etuhaarukkaan oli tarkoitus kyhätä laite tahi teline, jonka avulla olisi ollut mahdollista yhdistää kaksi suurta huvitusta; autioilla metsäpoluilla pyöräily ja sarjakuvien lukeminen.

Jos olisit tuommoisen patentoinut Ameriikassa et todellakaan eläisi nyt koroillasi vaan velkavankeudessa.
Meinaan kaverini "keksi" n. 20 v. sitten ihan vastaavan systeemin - kirjastosta tullessa asemoi Disnijättikirjan pyöränsä etuhaarukkaan. Lukunautinto keskeytyi kun kaveri paahtoi suoraan tietyömonttuun. Kirja paksaks, pyörä paks, käsi ja solisluu paks.
Jenkkilakimiesten mieleen olisi varmasti... toisaalta, on sekin nähty että jotkut selaavat iltapäivälehtiä autoa ajaessaan...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #7 : 04.01.2007 klo 12:53:43 »
Nuorena poikana vanhemmat pakotti poimimaan viinimarjoja ja päätin yhdistää huvin ja hyödyn ja lukea samalla sarjakuvia. Ei aavistustakaan miten sain albumin pysymään auki ja homman mielekkäänä, mutta se oli lystiä! Cliftonin ehdin lukea ja Asterixin puoliksi ennen kuin isä tuli karjumaan ettei poimiessa voi lukea ja että olen pudotellut marjoja pensaan alle, ja paimensi minut sisään.

J-Viilee

• Jäsen
  • Painajaismaista!
« Vastaus #8 : 04.01.2007 klo 13:57:06 »
Olen vähentänyt sarjiksien lukemista saunassa juuri sen takia että tahtovat mennä piloille. Nykyisin vanhat pelilehdet ja Pro hockeyt ajavat saman asian, sekä tietenkin Pirkat ynnä muut mitä ei muuten tulisi luettua ollenkaan.
Paras asento on lauteilla selällään maaten ja samalla voi suorittaa kattoa vasten päivittäisen jalkojen venyttelyn(ei sovellu liian pitkille ihmisille), myös vatsarutistuksia suosittelen.

Ikävä kyllä tahtoo olla niin, että sauna ja kylpyamme ovat vuokrakämpissä toisensa poissulkevia vaihtoehtoja. Mikä olisi mukavampi kuin ottaa kunnon löylyt ja sitten löhötä viileällä vedellä täytetyssä ammeessa.
On ollut semmoisiakin kämppiä missä ei ole ollut kumpaakaan ja se söi miestä.

Liimaselkäisiä en suosittele saunaan mukaan otettaviksi.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2007 klo 13:59:54 kirjoittanut Crawler »
Tilulilulii.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #9 : 04.01.2007 klo 14:09:59 »
Tarjoan kupin kahvia sille joka lukee Barksin koottuja saunassa ja todistaa tekonsa valokuvalla kvaakkiin!
Niissä ei (pitäisi olla) liimaselkää vaan sidonta ja tukeva paperi, että mikä etteivät saunaa kestäisi! Jumprahuiti! 
- Barack Obama

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #10 : 04.01.2007 klo 16:17:19 »
Tarjoan kupin kahvia sille joka lukee Barksin koottuja saunassa ja todistaa tekonsa valokuvalla kvaakkiin!
Niissä ei (pitäisi olla) liimaselkää vaan sidonta ja tukeva paperi, että mikä etteivät saunaa kestäisi! Jumprahuiti! 
Aku Ankan Juhlasarjat 3 -kirjaa olen lukenut. Vai vielä kuva.  :-\

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #11 : 04.01.2007 klo 16:24:31 »
Vesa tarjoaa kahvit.

Kaikille naispuolisille kuakkaajille jotka tilaavat Barksi-kirjastoa ja laittavat kuvan itsestään saunassa niin kyllä juu. Kahvia.
- Barack Obama

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 04.01.2007 klo 16:26:47 »
Minä tahdon tänne kuvia naispuolisista kvaakkaajista saunassa. Sarjakuvien kanssa tai ilman.
You show me yours and I'll show you mine.

En ole koskaan tohtinut viedä sarjakuviani saunan lipeillekään. Nehän turmeltuisivat täysin kelvottomaan kuntoon! Koulukirjoja olen usein taasen saunassa lueskellut.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #13 : 04.01.2007 klo 16:56:39 »

Tottamikäettei! Sauna on vaan kylmänä. Siitähän tuossa ei mainittu mitn.

Timo

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #14 : 04.01.2007 klo 16:58:19 »
Tottamikäettei! Sauna on vaan kylmänä. Siitähän tuossa ei mainittu mitn.

Sitten on kylmää kahvikin.
- Barack Obama