Kirjoittaja Aihe: Fingerpori ja muut Pertti Jarla -sarjakuvat  (Luettu 1754352 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Fingerpori
« Vastaus #3735 : 02.09.2012 klo 19:49:31 »
Tykkään kyllä enempi vaakatasosta eli siitä Kamppailuni -formaatista.

Ares B

• Jäsen
« Vastaus #3736 : 08.09.2012 klo 17:21:28 »

Olen aivan varma, että tuo kengurupalloilija on jostakin tuttu. Mutta mistä?

make11

• Uusi jäsen
« Vastaus #3737 : 09.09.2012 klo 23:10:58 »
Mulle tulee tintti mieleen, olisko siinä ollu joku vastaava...? ???

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #3738 : 10.09.2012 klo 11:10:32 »
Ylen aamu-tv käsitteli tänään Espoon kaupunginteatterin Fingerpori-näytelmää. Asianomaisten haastattelut sekä pätkiä näytelmän kenraaliharjoituksesta voi katsella Areenasta. Varmaan tosi jees.

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #3739 : 11.09.2012 klo 12:06:46 »
Minulle se näytelmä-uutisointien "Me tehdään nyt huonoa" -asenne särähti, ja on jopa omiaan kaivamaan maata Fingerpori-näytelmäprojektin alta. Tuo häntäkoipienvälissä-sarkasmi kun ei välttämättä uppoa toivotulla tavalla. Fingerpori on kaikkina näinä vuosina mukavoittanut ja parantanut ihmisten elämää merkittävästi: ei sitä mielestäni sovi väheksyä ja kutistaa minkäänlaiseksi "nojaa tää nyt on vaan tällasta" -jutuksi. Kenen tahansa sopii yrittää perässä, vaan eipä taida luontua.

Huonouden estetiikka on jotain, jota olisi tarvittaessa ehkä hyvä puhkiselittää yli viisikymppisten sukupolville.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #3740 : 11.09.2012 klo 12:15:20 »
Älkää uskoko tahallisia alistamalla ylistyksiä! Olin eilen katsomassa näytöksen, ja ainakin se onnistui naurattamaan vaikka sattuneesta syystä teksti on käynyt jo hyvinkin tutuksi... http://www.bookplus.fi/kirjat/jarla,_pertti/fingerporin_n%C3%A4ytelm%C3%A4kirja-19245798  (Kansi ei sitten oikeasti ole sininen.)

Lisää aiheesta tänään klo 21.00 Ajankohtaisessa kakkosessa.

P. Jarla itse tuumaili, että onkohan Fingerpori eläkeläisten kostomateriaalia? Aikoinaan FP oli viimeinen sarja jonka Eeva Lepistö otti Hesarin sivuille. Nyt sitten Espoon kaupunginteatterin johtaja Jussi Helminen on jäämässä eläkkeelle ja toteutti yhtenä viimeisistä projekteistaan Fingerpori-näytelmän...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #3741 : 11.09.2012 klo 13:21:07 »
Tuo taitaakin olla sitten järjestyksessä kolmas Fingerpori näyttämöllä. Tietysti olisi mukavaa kuulla jotain näistä kahdesta muustakin, että oliko Jarlalla niissä yhtä vahvasti sormet pelissä, jne.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #3742 : 11.09.2012 klo 14:11:13 »
Tuo taitaakin olla sitten järjestyksessä kolmas Fingerpori näyttämöllä.

Eikun toinen. Teatteri Kultsa teki viime vapuksi Strippiklubi Fingerporin, mutta sen kirjoittamisessa Jarla ei ollut mukana. Siinä esitettiin 126 FP-stripistä tehty sketsikimara. Kultsan esitys oli siis aivan erilainen kuin tämä.
Espoon Fingerporin kirjoittamisprosessi käynnistyi jo yli vuosi sitten. Jarla kirjoitti ja  käytti mm. aiempia, toteutumattomaksi jääneeseen tv-sketsiohjelmaan aiottuja pätkiä ja lauluja. Ohjaaja - käsikirjoittaja Jussi Helminen järjesteli kohtauksia ja lisäsi mukaan juttuja stripeistä. Niitä Jarla ei ollut itse ottanut mukaan lainkaan.
Näyttelijöitä on kuusi, jokaisella noin 10 eri roolia, eli asujen vaihdot lisäsivät oman vaikutuksensa näytelmään. Lavalla nähdään poppoota  Hitleristä Jeesukseen.

Espoossa viimeinen FP-esitys on 5. joulukuuta, mutta näytelmälle on jo kyselty jatko-esitysmahdollisuuksia muualle Suomeen.

Tuossa Pertti Jarlalta pari kommenttia IS:nettihaastattelussa.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288498487991.html
« Viimeksi muokattu: 11.09.2012 klo 16:28:24 kirjoittanut VesaK »
- Barack Obama

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #3743 : 11.09.2012 klo 23:18:29 »
Eikun toinen. Teatteri Kultsa teki viime vapuksi Strippiklubi Fingerporin, mutta sen kirjoittamisessa Jarla ei ollut mukana.

Kiits, IS linkistä. Pitää laittaa liput tilaukseen kun saa jonkin ilkeän java-ohjelman ladattua koneelle. Lippupiste prkl!
Seinäjoen harrastajateatterikesässä oli myös Fingerpori-näytelmää. Nettitietojen mukaan tämä Kultsa veti nekin esitykset. Olin ollut alunperin siinä harhaluulossa että jokin paikallisteatteri oli asialla. http://www.shtl.fi/seinaejoen-h-kesae

Severi

• Sertifioitu Höpsisti
  • Jäsen
« Vastaus #3744 : 12.09.2012 klo 16:43:10 »

Kävin, näin ja nauroin.
Ääneen.

Viihdyin näytelmässä siitäkin huolimatta että vitsit olivat pääosin tuttuja. Laulut olivat oiva lisäys.
Näytelmän hahmogalleria on kattava, ja vaikka joitain kohua herättäneitä hahmoja/vitsejä puuttui, niin korvauksena mukana oli uutta matskua.

Eikös tuo Taisto Reimaluodon (entinen kiimainen poliisi) näyttelemä Tahko Petäjä ole sarjakuvassa toistaiseksi esiintymätön hahmo?

Eih Bennek, Eih Blavek

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #3745 : 12.09.2012 klo 17:07:16 »
Eikös tuo Taisto Reimaluodon (entinen kiimainen poliisi) näyttelemä Tahko Petäjä ole sarjakuvassa toistaiseksi esiintymätön hahmo?

Fporin kaupunginvaltuustossa istuvan "Nats." -puolueen "koliikkiaikuinen" joo, mutta ei varsinaisesti ole esiitynyt itse sarjassa.
- Barack Obama

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #3746 : 12.09.2012 klo 23:58:12 »
Kävin, näin ja nauroin.
Ääneen.

Olin naurusta pudota tuolilta pelkästään tuosta Ajankohtaisen Kakkosen tekemästä jutusta! Liput on esitykseen varattu ja odotus vain päällä. Tuossa Kakkosen jutussa on lopussa perin vähän yleisöä. Vain kaksi, ilmeisesti teatterin vahtimestareita, on vaivautunut paikalle. Muuten kyllä näyttävät näytökset olevan hyvinkin myytyjä.
http://areena.yle.fi/tv/1632022/
(Fingerporia noin 40 minuutin paikkeilta)

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #3747 : 13.09.2012 klo 07:56:29 »
Tässähän tuntee itsensäkin taas sivistyneeksi ihmiseksi, kun sarjakuvaa tarjotaan teatterissakin. Kuulostaa vielä semmoiselta että voisin jopa tuosta maksaa ja mennä katsomaan. Se olisi ensimmäinen kerta kun olen maksanut teatterista. Ehkä koska sillä ei ole mitään minua suuremmin kiinnostavia näytelmiä ollut tarjota. Teatterissa toki olen käynyt. Mutta aina liput on ollut joko lahjoituksia tai työpaikan hoitamia.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Renezz

• Jäsen
« Vastaus #3748 : 13.09.2012 klo 11:55:55 »
Kaikille Jarla/Fingerpori keräilijöille tiedoksi:

Tämä varmaan monen kokoelmista puuttunee eli ainakin parissa viimeisimmässä Vitriinissä Pienois-Fingerpori (yhden sivun piirros pienoismalli-maailmasta)

http://www.fcma.fi/FCMABBS/viewtopic.php?f=12&t=10935

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #3749 : 13.09.2012 klo 18:09:07 »
Pienois-Fingerporista tuli mieleen että vastikään pohdiskelin että pitäisiköhän tehdä pienoismalli Fingerporin kartasta.

Sellainen artikehtimallien oloinen dioraama siis.