Äänestys

Luetko Sarjainfoa?

Kyllä, tilaan lehteä ja olen Sarjakuvaseuran jäsen
109 (39.6%)
Ostan irtonumeroita vain satunnaisesti
16 (5.8%)
Luen, kirjastossa
65 (23.6%)
En, turhan elitistinen
18 (6.5%)
En, turhan vaikeasti saatava
25 (9.1%)
Mikä ihmeen Sarjainfo?
42 (15.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 237

Kirjoittaja Aihe: Sarjainfo  (Luettu 342939 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

herra Nissen

• Vieras
Vs: Luetko Sarjainfoa?
« Vastaus #120 : 30.04.2005 klo 11:06:51 »
Möin jokin aika sitten oman Sarjainfo-kokoelmani pois. Oli aika hyvin löytynyt kaikki numerot muutamaa ensimmäistä kerholehteä lukuunottamatta. Kirjastossa käyn aina selaamassa tuoreimmat numerot.

Ymmärrän kyllä resurssien puuttumisen, sekä taloudellisessa että henkisessä mielessä, mutta olen koko sen ajan kun olen Infoa lukenut ja tukenut odotellut jonkinlaista luovempaa sarjakuvan käsittelyä. Jotenkin tuntuu että lehden asenne on aina kun vaivaudun artikkeleja lukemaan etupäässä fanittamista tai ulkomaisten juttujen referoimista. Välillä tekstien taso on hyvinkin korkeatasoista (vaikkakin mielikuvituksetonta) mutta välillä liikutaan samalla tasolla kun ylä-asteella eräs luokkatoverini piti äidinkielen tunnilla esitelmän Ihmenelosista lukien tiivistelmän samannimisessä lehdessä olleesta esittelytekstistä. Osaatte varmaan kuvitella.

Ehkä odotan jotain sellaista mitä ei ole oikeasti olemassa. Tuntuu vaan siltä että alan ihmisiltä puuttuu kyky käsitellä sarjakuvaa muilla tavoilla kuin mihin on totuttu. P.A.Mannisen palsta tuntui jonkin aikaa hyvin viihdyttävältä ja erilaiselta mutten sitäkään enää jaksa. Palstasta paistaa liikaa sama asenne kuin Radiomafiassa oli joskus Nalle Virolaisella oma pieni ohjelma jossa hän esitteli huonoja elokuvia ja kaikki ne elokuvat vaikuttivat lyhenneltyinä hauskoilta mutta samalla tuntui ettei niitä jaksaisi itse katsoa jos kohdalle sattuisivat.

Olen pari vuotta ollut avustamassa Parnasso-lehteä ja siitä on muodostunut eräänlainen ihanne siitä kuinka erityisalan lehteä tulisi tehdä. Jokaisessa numerossa kurkotetaan jonnekin kauemmas ja korkeammalle kuin käsittelemään pelkkää kirjallisuutta. Jokaisessa numerossa on hurjia vetoja kuten uusimmassa numerossa 70-luvun Hymy-lehdestä poimittu Veikko Ennalan pitkä raportti vaimonsa itsemurhasta. Vastaavia luovia ratkaisuja on jokainen numero pullollaan ja lehteä lukee ilokseen vaikkei olisi kirjallisuuden harrastaja. Lehti ei kuitenkaan pyri tavoittelemaan yleisluontoisuutta, se on edelleen ensisijaisesti kirjallisuuslehti, mutta sisältö ei ole samalla tavalla rajoittunutta ja omassa alassa rypevää kuin sarjakuvaa käsittelevät lehdet.

Tässä tietenkin älähtää yksi jos toinenkin ja toteaa että Parnasso on Yhtyneiden kuvalehtien julkaisu ja sitä tehdään kokopäivätoimisesti kun taas Info on talkootyönä puuhattu julkaisu. Joo joo, ymmärrän ymmärrän. Mutta saa kai ihminen silti unelmoida paremmasta maailmasta vaikkei se olekaan kovinkaan realistista. Eikä luovempi suhtautuminen kirjoittamiseen maksa mitään!!! Kyse on pelkästä oman asenteen muuttamisesta. Edellinen yllättävä tempaus Infolta oli Ville Hännisen ikeen alla syntynyt sarjakuvanumero, jonka sarjakuvat eivät minua miellyttäneet mutta oli silti toimituksellisesti sohaisu oikeaan suuntaan.

Joten: Fanitus vähemmälle ja äly ja luovuus täysille.

Markku Jalava

• Jäsen
  • Veteraanikustantaja
« Vastaus #121 : 30.04.2005 klo 11:11:16 »
Sarjainfo on jo aikansa elänyt, kuiva ja lian elitistinen ja akateeminen. Kyllä tässä tapauksessa esimerkiksi kvaak.fi on paljon seuratumpi, ajankohtaisempi ja pirteämmin toimitettu kuin Sarjainfo. Sen taso on pikku hiljaa pudonnut.
Ja vastaus otsikon kysymykseen: hyvin vähän enää viimeisen toimittajan aikana.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #122 : 30.04.2005 klo 12:36:03 »
Riemastuttavia kommentaareja! Nyt koen, etten ole tehnyt turhaa työtä kun olen saanut suomalaisen sarjakuvan kaksi viisainta miestä olemaan yhtä mieltä jostakin. Henkisesti köyhää, elitististä ja akateemista Sarjainfoa on luvassa seuraava numero heti kohta helatorstain jälkeen. 
« Viimeksi muokattu: 30.04.2005 klo 12:42:31 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

herra Nissen

• Vieras
« Vastaus #123 : 30.04.2005 klo 13:05:44 »
No, minun narinaani ei ainakaan tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. Samat tuntemukset on ollut lehdestä 15 vuotta. Ainoa Sarjainfo jonka olen itselläni säilyttänyt on numero jossa ensimmäinen sarjakuvajulkaisuni arvostellaan. Lueskelin joitakin 90-luvun alun omakustannekritiikkejä ääneen puolisolleni ja saimme niistä hyvät naurut. Silloin sitä osattiin antaa kritiikkiä lähes pirullisin sanakääntein.

Itseasiassa säilytin myös erään toisen numeron. 80-luvulla ilmestyneen numeron jossa haastateltiin Suomen tärkeimpiä Ankka-harrastajia. Siinä tiivistyi mielestäni niin oivallisella tavalla tietty mielen vamma että tulee säännöllisesti luettua ne jutut uudelleen. Lehden jutuista muodostuva kuva on niin voimakas että tekisi mieli kirjoittaa kirja aiheesta. Keski-ikää lähentelevä Aku Ankka keräilijä matkustaa viimeisillä rahoillaan Ranskaan ostamaan huutokaupasta Carl Barksin nimikirjoitusta huutokaupasta, mutta häviää huudon Minni Hiirtä muistuttavalle nuorelle naiselle, jota ajatellen päähenkilö onanoi halvassa hotellihuoneessaan... Oi Minni, Oi Minni.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2005 klo 13:07:47 kirjoittanut herra Nissen »

M.Leppälä

• Jäsen
« Vastaus #124 : 30.04.2005 klo 13:49:49 »
Olen ollut vuodesta 1974 alkaen Sarjakuvaseuran jäsen. 1970- ja 1980-luvuilla melkein jokaisen Sarjainfon ilmestyminen oli todellinen juhlahetki, sillä niin kiinnostavia juttuja niissä oli silloin. Muistan, kun tiettyjä numeroita tuli luettua kymmeniä kertoja uudelleen ja uudelleen. Vielä 1990-luvulla minulla oli paria numeroa vaille täydellinen Sarjainfokokoelma, mutta myin ne pois Barks-numeroita lukuunottamatta. Sen jälkeen kun vanha toimittajaremmi jätti lehden, ei siinä ole enää juuri mitään kiinnostavaa. Nykyään luen jokaisesta numerosta oikeastaan vain uutiset.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #125 : 30.04.2005 klo 14:41:33 »
Minä kun kuvittelin että se Parnasso on se kuiva, akateeminen, elitistinen ja aikansa elänyt julkaisu. Piristyihän se hieman kun pitkäaikainen päätoimittaja Laine väistyi ja uudet tuulet pääsivät puhaltamaan. Levikki 4805. On se kai 3800 enemmän kuin Infolla. Liekö vapaakappaleitten määrä se 3000?  ???

Timo

Markku Jalava

• Jäsen
  • Veteraanikustantaja
« Vastaus #126 : 30.04.2005 klo 15:19:43 »
Ei pitäisi viedä keskustelua henkilökohtaiselle tasolle jos ei kestä kritiikkiä, jota tulee usealta taholta. Minäkin luen Sarjainfosta enää vain uutispalstan, mutta sehän onkin edellisen päätoimittajan tekemä!
Toivoisin Vesalta että hän ottaisi senkin mahdollisuuden huomioon, että nyt on itsessä vikaa eikä lukijoissa.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2005 klo 14:08:08 kirjoittanut Petteri Oja »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #127 : 30.04.2005 klo 15:40:26 »
Minä taas olen tykästynyt nykyiseen Sarjainfoon niin, että olen harkinnut jopa tilausta ja liittymistä Sarjakuvaseuraan. Pari vuotta olen ostanut joka numeron irtonumeroina.

Sarjainfon toimitus, kiitos asiallisesta ja luettavasta lehdestä. Vesi kielellä odotellaan seuraavaa numeroa!!!!! Siinähän on Franquinia?

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #128 : 30.04.2005 klo 15:48:20 »
Pitäisiköhän aloittaa joku kysely elokuvapuolella... Luetko Filmihullua, Hohtoa vai mitä?  ;D Onko Filmihullu = Parnasso vai Filmihullu = Sarjainfo vaiko peräti Hohto = Sarjainfo?

Timo

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #129 : 30.04.2005 klo 15:53:25 »
Vuoden verran olen tilannut, ja sitä aikaisemmin lueskellut satunnaisia numeroita kirjastossa. Olen tykännyt lukemastani, enkä menisi syyttämään lehteä ainakaan elitistisyydestä (jollaiseksi voisin omista harrastelehdistäni nimetä Filmihullun).
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Totuuden Torvi

• Vieras
« Vastaus #130 : 30.04.2005 klo 19:22:07 »
Sarjainfo. Sen taso on pikku hiljaa pudonnut.

Niin, kuten myös Jalavan julkaisemien sarjakuvien taso, nicht wahr? Voisiko nämä kritiikin sanat johtua siitä että Sarjainfossa tulee albumeista kielteistä palautetta tai vielä pahempaa, niistä ei kirjoiteta ollenkaan.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #131 : 01.05.2005 klo 16:28:03 »
Jos Vesku saisi Sarjainfon tason nousuun, sitä voisi sanoa meriitiksi! Älä ole Jarkko Laine!

Itse olen tilannut Sarjainfoa/ollut Sarjakuvaseuran jäsen yli 10 vuotta, ja joskus Sarjainfoa luinkin. Jutut ovat aiheiltaan mielenkiintoisia, mutta asiasisältö on joutavaa. Jutut on aika peruskamaa "millaisia kyniä käytät?" "millaisen vastaanoton olet saanut?" Jutut ei sisällä kannanottoja. Tyhjänpäivänen räyhääminen on turhaa, mutta joskus olisi mukava lukea sarjakuvantekijöistä jotka ovat jotain mieltä, ja ovat oikeasti tehneet asioille jotain, sen sijaan että nyhertävät aiheesta underground-sarjakuvia kavereilleen.

Esim. numeron 4/04:n jutussa Chicagon sarjakuvantekijöistä (s. 14-16) mielenkiintoista oli vain viimeinen lause. Jos lause olisi ollut koko jutun lähtökohta (sarjakuvan rakenne), koko jutusta olisi saatu mielenkiintoinen!

Mutta niin kauan kuin Sarjainfoa tehdään sillä edellytyksellä, että kirjoittajien ainoa palkkio on oman jutun julkaiseminen lehdessä, on tyydyttävä fanijuttuihin. Ei kukaan ala tutkivaksi journalistiksi palkatta. Tästä aiheesta voisi taas keskustella vaikkapa otsikolla "mitä tehdä Suomen Sarjakuvaseuralle?"

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #132 : 02.05.2005 klo 11:58:02 »
Tietysti luen Sarjainfoa! Jo monen vuoden kokemuksella. Ja tokihan tuohon aikaan on mahtunut niin ylä- kuin alamäkiäkin, mutta en kyllä ikinä menisi väittämään, että juuri nyt olisi alamäki menossa. Ihan perushyvää kamaa lehdessä on ollut.

Ja aikataulutkin on saatu suhteellisen kuntoon - vaikka Tähtivaeltaja jo ehtikin käsitellä mangaa laajasti vuoden ekassa numerossa ja Sarjainfon teemanumeroa ei vielä ole näkyillyt... Mutta siis paremmin asiat ovat nyt kuin silloin, kun vuoden kolme viimeistä numeroa ilmestyi säännönmukaisesti seuraavan vuoden tammikuun aikana... Ja usein aika vauhdilla kasattuina lärpäkkeinä.

Sinänsä vaikea on yhdellä sarjakuva-alan tietolehdellä tyydyttää kaikkia alan harrastajia. Kuten täälläkin on jo todettu, niin esim. elokuva-alalla lehtien skaala kulkee aina Filmihullusta Hohtoon, scifi-puolella Portista Tähtivaeltajaan ja niin edelleen. Ja noissahan eroa on kuin maalla ja taivaalla. Eri lukijat haluavat lehdiltään eri asioita.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

ToniK

• Jäsen
« Vastaus #133 : 02.05.2005 klo 13:39:51 »
Sarjainfo?mikä se on?    ???

Voi kuulostaa hiukan tyhmältä kysymykseltä....

tertsi

• Vieras
« Vastaus #134 : 02.05.2005 klo 14:05:14 »
Suomen sarjakuvaseuran lehti.

http://www.kultti.net/lehdet/sarja.html

« Viimeksi muokattu: 02.05.2005 klo 14:09:07 kirjoittanut tertsi »