Kirjoittaja Aihe: Ville Ranta  (Luettu 179886 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re: Ville Ranta
« Vastaus #150 : 20.09.2006 klo 18:39:26 »
Jokisen Heikkihän on kyllä hyvä (ks. Sata sarjakuvaa), mutta hieman liiankin kiireinen kirjoittelemaan edes Hesariin. Saatikka Sarjainfoon.
Niin no, kaikille pitkään kirjoittaville kehittyy omat maneerinsa joista toiset pitää ja toiset taas ei.
Jyrki La(d)elmakin on joskus muinoin kuulunut Suomen sarjakuvaseuran hallitukseen.
Julkimot nyt on vaan hassuttelua, ei Corto Maltesea. Ranskikset saivat vähän suomalaista exotiikkaa lisää, kun nyt kerta Paasilinnastakin tykkäävät. Odottelenkin mielenkiinnolla kanadalaisranskalaista uusintafilmiä "Jäniksen vuodesta", insinööri Vatasen roolissa Christopher Lambert...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #151 : 21.09.2006 klo 10:43:26 »
Teilausta en teokselle soisi missään, mutta kritiikin tasa-arvoistumista kuitenkin.
Eipä taida onnistua niin kauan kuin ihmiset näitä kritiikkejä kirjoittavat.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #152 : 24.09.2006 klo 17:17:49 »
Julkimot oli hienoinen pettymys. Rytmitys puuttui, alusta loppuun oli päällä sama tasapaksun käänteikäs juoksentelu. Kuvituskin oli samaa dynaamista revittelyä ruudusta toiseen, ilmaa ja suvantoja olisi kaivannut siinäkin. Yhdyn silti edelliseen, ihan kelvollinen välityö. Lukemiseen kaivattava mielenkiinto säilyi, välillä nauratti ja toisinaan yllätti. Rannan käsittääkseni työn alla olevaa Kajaani-eeposta odotan innolla.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #153 : 25.09.2006 klo 19:13:22 »
Mä tykkäsin Julkimoista jopa yllättävän paljon. Kikattelin lukiessa itsekseni alusta loppuun saakka. Sopivan tymää huumoria minulle. Albumin loppua kohti ehkä vähän alkoi kohellus väsyttää, mutta kyllä tästä erittäin positiivinen maku silti jäi suuhun.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #154 : 25.09.2006 klo 20:46:12 »
Lisää kommentteja os. www.villeranta.com ... blogi-osastossa...
- Barack Obama

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #155 : 13.10.2006 klo 17:54:32 »
Lukemistani Lewis Trondheimin töistä "Julkimot" on sieltä vaisuimmasta päästä yhdessä Jussi Jäniksen Professori Walterin hirviöiden ohella, joka muuten tuli tätä lukiessa jotenkin mieleen sinne tänne poukkoilevan tarinansa ansioista. Rannan piirrosjälki on persoonallista, mutta ei minun mieleeni. Oulu-näkymiä oli tosin hauska bongailla.

Sarjakuvan lukaisi kivuttomasti läpi ja pari kertaa kohellus onnistui hymyilyttämäänkin, mutta oman hyllyn somisteeksi en sitä silti hommaisi. Arvosanaksi keskinkertainen miinus. Kahden sinänsä hyvän sarjakuvataiteilijan yhteistyö ei nyt ollut odotusten arvoinen.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #156 : 13.10.2006 klo 18:00:40 »
Minusta Julkimot oli kerrassaan huono. Tosin ei niinkään Villen panoksen vuoksi vaan Trondheimin käsiksen. Kauheeta kohellusta vailla päätä tai häntää. Iso pettymys, ei varmaankaan olis päässyt suomeksi ilman Rannan mukanaoloa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #157 : 13.10.2006 klo 18:03:15 »
"Isi on vähän väsynyt" on huomattavasti parempi, ja nyt julkistettu vastavetona Ranskaksikin.
Virallinen julkkaripäivä on tosin vasta n. kuukauden päästä, mutta aikatulujen takia Ranta on jo parhaillaan julkkarikiertueella Asterixin kotimaassa.

Papa est un peu fatigué
148 pages, noir et blanc
Cà & là, 2006
Un journal intime d'un papa au foyer. Un style fort improvisé et incisif.
- Barack Obama

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #158 : 13.10.2006 klo 18:09:14 »
"Isi on vähän väsynyt" on huomattavasti parempi, ja nyt julkistettu vastavetona Ranskaksikin.

Nii on, se on suorastaan erinomainen. Hienoa että ranskiksetkin saavat sen luettavakseen.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #159 : 13.10.2006 klo 18:22:35 »
Nii on, se on suorastaan erinomainen. Hienoa että ranskiksetkin saavat sen luettavakseen.

Täytynee tuo aukko sivistyksestä paikata, kun on vielä omakohtainenkin.
Siis oikein lukea, ei  vain selata läpi.
Oma kantani on että Ranta on parhaimmillaan novellipituisissa tarinoissa, hetkissä ja anekdooteissa.
Julkimot ja Sade olisivat molemmat minun kirjoissani korkeamman kouluarvosanan saavia jos a)sanottavaa olisi paljon enemmän tai b) se kerrottaisiin ainakin puolet tiiviimmin.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #160 : 13.10.2006 klo 21:32:42 »
Täytynee tuo aukko sivistyksestä paikata, kun on vielä omakohtainenkin.
Siis oikein lukea, ei  vain selata läpi.

Uskoisin että pidät, se on minusta aidosti liikuttava ilman mitään siirappia tai paskaa sentimentaalisuutta. Koitan yleensä vältellä superlatiiveja mutta tuo on oikeasti aivan  ok ja ihan mukava
« Viimeksi muokattu: 13.10.2006 klo 21:39:39 kirjoittanut Antti Vainio »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Tuukka Saturi

• Sosiaalilehmä
  • Jäsen
  • "That's a fact Jack!"
« Vastaus #161 : 19.12.2006 klo 16:09:09 »
On noita Rannan juttuja muuten kiva lukea, mutta minkä helvetin takia sen pitää tunkea sitä kaunokirjoitusta niin paljon. Saahan siitä nippa nappa selvää, mutta olisi kivempaa lukea sellaista fonttia mitä tarvitse silmät sirrillä tiirailla.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #162 : 19.12.2006 klo 19:01:07 »
On noita Rannan juttuja muuten kiva lukea, mutta minkä helvetin takia sen pitää tunkea sitä kaunokirjoitusta niin paljon. Saahan siitä nippa nappa selvää, mutta olisi kivempaa lukea sellaista fonttia mitä tarvitse silmät sirrillä tiirailla.

Word! Tästä noottia Rannan suuntaan, päiväkirjasivut paranisivat entisestään jos ois selkeämpää texti. Etenkin kun se on niin tärkeässä roolissa.
-Huolestunut äiti

Outi

• Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
« Vastaus #163 : 20.12.2006 klo 11:57:32 »
Mulla ei ole mitään vaikeuksia saada tekstistä selvää, näyttää ihan normaalilta, vapaalta kaunokirjoitukselta. Johtunee siitä, että olen vanha= opin koulussa kaunokirjoitusta.

Tästä on puhuttu Sfar/Pikku Vampyyri-puolella. Suomennettu versio on kaunokirjoitusta koska alkuperäinen on. Osa lapsista/nuorista taas ei osaa enään ko. tyyliä lukea koska tyyppikirjaimet koulussa on vaihdettu plus kaikki kirjoittaa kaiken nykyään koneella. Sarjakuvat on viimeisiä "käsin kirjoitetun" saarekkeita maailmassa. Luin juuri Alison Bechdelin "Fun Homen" ranskaversion ja se oli "käsin tehdyn näköisellä" tekstityypillä konetekstattu, osin aivan laaduttomasti. Olisi ehdottomasti ansainnut käsintekstauksen!

Kiinnostava nähdä, kuinka Villen ranskannettu "Isi" on tekstattu, eppäilen että Ville tekstasi sen itse, ja kaunolla.

We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #164 : 20.12.2006 klo 13:19:26 »
Mulla ei ole mitään vaikeuksia saada tekstistä selvää, näyttää ihan normaalilta, vapaalta kaunokirjoitukselta. Johtunee siitä, että olen vanha= opin koulussa kaunokirjoitusta.

Joo niin minäkin. Ja mun silmään Rannan kaunokirjoitus näyttää huonolta kaunokirjoitukselta. Ei nyt aivan kamalalta, mutta voisi sitä parantaa. Ja tehdään nyt selväksi ettei tämä mun mielestä ole mikään kovin olennainen/kohtalokas ongelma.
-Huolestunut äiti