Author Topic: Lännensarjojen aatelisto  (Read 15439 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Re: Lännensarjojen aatelisto
« Reply #15 on: 19.08.2009 klo 02:20:58 »
Vanhasta viestistä oli kyse, mutta kyllä Voittamaton Lucky Luke:ssa viitattiin, että olisivat ideansa saaneet kuitenkin enemmänkin romantiikasta, ja sen lietsonnasta, jota sarjakuva alunperin parodioi, eivätkä niinkään historiasta.

Mainitsemasi tapahtumat/henkilöt ovat esiintyneet villin lännen romantiikassa myös tuollaisina, joten tuo ei vielä todista yhtikäs mitään.
Morris ei muovaillut faktoja, vaan nämä oli jo muovattu.
Hänen tarvitsi enää tehdä niistä hauskoja.

Siksihän hän alunperin loi Lucky Luken, koska häntä ärsytti ja huvitti se, kuinka (etenkin) romanttisessa kirjallisuudessa esim. Jesse James:ista tehtiin sankari, Billy The Kid:istä oli tehty marttyyri sekä lännen vaarallisimpia roistoja, Daltonit olivat olevinaan voittamattomia lännen nopeimpia ja ovelimpia roistoja ja länsi oli muutenkin muka täynnänsä tyhjäntoimittajia, jotka menestyivät revolveri ym. taidoillaan.

Todellisuudessahan Amerikka oli tuolloin täyden korruption vallassa, eikä ketään kiinnostanut niin lainvalvonta kuin sen rikkominenkaan, vaan oma etu, jonka ratkaisi useimmiten pelkuruuden taso ja varallisuus.

Mutta oikeassa olet, että nuo henkilöt/tapahtumat ovat todella olleet/tapahtuneet.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Vs: Lännensarjojen aatelisto
« Reply #16 on: 19.08.2009 klo 03:55:55 »
Olen jokseenkin päinvastaista mieltä. Preacher on niitä sarjoja, jotka luen säännöllisesti uudestaan. Vaikka osa Preacherista onkin humoristishenkistä revittelyä, on sen alla kuitenkin niin paljon substanssia, että ani harva sarjakuva jaksaa punnertaa edes lähelle.

Amen.

Riddle + Jiksi = pus pus nus nus.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Reply #17 on: 19.08.2009 klo 11:07:38 »
, mutta sarjan pariin ei tee mieli palata kun kokonaisuus on kerran luettu lävitse.

Minun kohdallani sarja kuului kategoriaan, "lainasin mieluusti kirjastosta ja hauskaa oli, mutta rahaa en siihen käyttäisi".

Yhdyn Jiksiin täysin...siis mielipiteellisesti.

vekka_of_savo

• Jäsen
« Reply #18 on: 19.08.2009 klo 11:30:37 »
Kyllähän tuo Preacher toki americanaa on, mutta en sitä kuitenkaan perinnetietoisen lännensarjakuvan ystävälle välttämättä lähtisi suoraan suosittelemaan, ainakaan parin ensimmäisen lukemani albumin perusteella. Enkelit ja demonit nyt ei vaan oikein pärjää inkkareille ja likaisille meksikaaneille.

DasExperiment

• Uusi jäsen
  • Easy like a sunday morning
« Reply #19 on: 19.08.2009 klo 16:21:19 »
Jonah Hex vie kyllä nyt potin. :P

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #20 on: 19.08.2009 klo 17:28:42 »
Olen jokseenkin päinvastaista mieltä.

Kaikin mokomin, onhan tuo jo kai vakiinnuttanut paikkansa jenkkisarjakuvan perusteoksena. Täällä lännensarjojen puolella kannattaa vain muistaa, että lukijoiden maku on perinteikkään ruudinkäryistä. Kaikki eivät siten tunne Garth Ennisin töitä tai Vertigo-linjaa lainkaan.

Tästä syystä Ennisin huumorintajusta kannattaa varoittaa – tai pikemminkin harrastajien tavasta nostaa keskeiset Vertigo-sarjat jalustalle, josta ne otetaan vain kunnioittavaan lähitarkasteluun.

Mutta eipä kai siitä olisikaan pelkoa, että Preacherin kaltaiseen sarjaan lankeaisivat edes vahingossa ne kovimmat lännenmiehet – samat jotka saavat tyrän siitä, että kuvittaja on erehtynyt piirtämään postivaunujen pyörään yhden puolan liikaa.

Riddle + Jiksi = pus pus nus nus.

Noh, mistäs tämä nyt minun kohdallani tuli?

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Vs: Re: Lännensarjojen aatelisto
« Reply #21 on: 19.08.2009 klo 18:08:21 »
Vanhasta viestistä oli kyse, mutta kyllä Voittamaton Lucky Luke:ssa viitattiin, että olisivat ideansa saaneet kuitenkin enemmänkin romantiikasta, ja sen lietsonnasta, jota sarjakuva alunperin parodioi, eivätkä niinkään historiasta.
Mainitsemasi tapahtumat/henkilöt ovat esiintyneet villin lännen romantiikassa myös tuollaisina, joten tuo ei vielä todista yhtikäs mitään.
Morris ei muovaillut faktoja, vaan nämä oli jo muovattu.
Hänen tarvitsi enää tehdä niistä hauskoja.

Taas tulee höpinää kuin sudelta luonnontuotetta. Oikeasti, jos ja kun ainoa lähteesi on Voittamaton Lucky Luke, ei kannattaisi ryhtyä omasta pikku päästään veistelemään historiaa josta et selvästi tiedä yhtään mitään. Romantisointia ja historiaa tai ei, Lucky Luke on historialliselta - aidolta sellaiselta - kantiltakin tutkiskeltuna paljon totuudenmukaisempaa kuin vaikka Tex Willer, Pecos Bill ...ja Preacher.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Reply #22 on: 19.08.2009 klo 20:26:13 »

Ja tämä naljailu loppuu sitten samantien.
Kaikkien tietotaso taikka mielipiteet ei voi mennä yhteen, ja joskus tulee oltua väärässä, ja/taikka erimieltä. Mutta jos ei osaa esittää vain faktoja ja/tai mielipiteitään asiallisesti, ei minusta kannattaisi edes kirjoittaa lainkaan.
Ja minua ärsyttää, miten tässä taas huomataan, ettei se ikä selkeästikään viesti yhtään sen enempää kypsyydestä.1

Noh, mistäs tämä nyt minun kohdallani tuli?

Minullakin meni aivan ohi moinen lapsellisuus.
Saattoi olla jokin viittaus toisessa ketjussa esittämääni mielipiteeseen Preacheristä, joka poikkesi hiukan "tavallisesen" kansan mielipiteestä.
Niin kuin sinullakin.

Oikeasti, jos ja kun ainoa lähteesi on Voittamaton Lucky Luke, ei kannattaisi ryhtyä omasta pikku päästään veistelemään historiaa josta et selvästi tiedä yhtään mitään.

1. Minä en ole historiasta puhunut halaistua sanaakaan, muuta kuin, että Lucky Luke viittaa enemmän, ellei peräti kokonaan, villin lännen romantiikkaan, Morrisin omien sanojen mukaan.

2. Ei millään valtakunnan pahalla, vaan täydellä ystävällisyydellä, mutta itse et ole esittänyt myöskään kuin yhden lähteen, etkä ole edes perustellut, miksi mainitsemani lähde olisi jotenkin huonompi, tai vähemmän luotettava.

Voisitko kertoa mistä muualta olet tietosi onkinut siitä, mistä Morris on ideansa saanut. Tämmöinen "Sinä et tiedä mitään" keskustelu ei auta mitään/ei ole järin rakentavaa, ja tappeluhan asiasta tuolla tavalla syntyy. Eikä sekään auta mitään.  :)

3. Tämä keskustelu käydään sitten jatkossa oikeassa ketjussaan, tai ei ollenkaan. Minä en rupea off-topiccaamaan.

Romantisointia ja historiaa tai ei, Lucky Luke on historialliselta - aidolta sellaiselta - kantiltakin tutkiskeltuna paljon totuudenmukaisempaa kuin vaikka Tex Willer, Pecos Bill ...ja Preacher.

Tätä on aivan turha lähteä kiistelemään. Ja kuten sanoin, olet tässä oikeassa.
Mutta kyse oli siitä, että mihin Morris vitseillään viittaa/ammentaa niille aiheet.
Ja ainakin Voittamaton Lucky Luke albumin LL:n historiasta kertovassa osuudessa oli tarkka sitaatti (jonka voin tarvittaessa liittää tähän, jahka tuon hyllystäni kaivan. ), jossa Morris kertoi parodioivansa villin lännen romantiikkaa, jota esiintyi esim. aiheeseen liittyvässä kirjallisuudessa.

1 En kiistä tosiasiaa, ettenkö olisi myös itse ollut typerehtijänä Kvaakissa, mutta viimeaikoina olen sentään pyrkinyt parempaan. Ja nämä tyhjänpäiväilyt ovat sangen rohkaisevia. Mutta jos meiningin taso on tämmöistä, niin pakko ihmetellä, miksi tuhlaan aikaani?

Edit: Copypaste virhe korjattu.
« Last Edit: 19.08.2009 klo 22:34:01 by Michael Riddle »
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Ili88

• Jäsen
« Reply #23 on: 19.08.2009 klo 22:22:15 »
Blueberry, Comanche, Lucky Luke, Ken Parker...
Viidennestä sijasta käyvät kovaa kamppailua Tex Willer ja omaksikin yllätyksekseni "alkuperäinen" Pecos Bill jota pääsin viimein vuosien haalimisen jälkeen lukemaan alusta (1953) alkaen. Aikansa tuote, yltiöromanttinen yms. mutta jotenkin silti niin mukaansatempaava.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #24 on: 20.08.2009 klo 00:20:50 »

Ja tämä naljailu loppuu sitten samantien.

En oikein ymmärrä mistä moinen sai alkunsa, mutta tästä asiasta en voisi olla enempää samaa mieltä.
"Tex-tieteen yli-morisco"

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Reply #25 on: 20.08.2009 klo 08:05:58 »
Oma järjestykseni parhaimmasta vähemmän hyvään: Tex Willer, Blueberry, Jonah Hex, Ken Parker, (Lucky Luke). Muita en ole oikeastaan edes lukenut.

Ilmeisesti kirjoitteluista päätellen olen jäänyt paljosta paitsi kun en ole tuota Comanchea lukenut. Ei ole osunut silmään. Noita ei taideta prismassa myydä? :)
Täytyy varmaan alkaa noita metsästämään.

*Muoks* Lisäsin tuon Lucky Luken ja laitoin sulkeisiin siksi, kun mielestäni se on niin erityyppistä kuin nuo muut, joten sen paremmuudesta noiden välillä en osaa sanoa.
« Last Edit: 20.08.2009 klo 08:09:16 by mkivimaki »

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Reply #26 on: 20.08.2009 klo 08:33:08 »

1. Minä en ole historiasta puhunut halaistua sanaakaan, muuta kuin, että Lucky Luke viittaa enemmän, ellei peräti kokonaan, villin lännen romantiikkaan, Morrisin omien sanojen mukaan.

Täysin naljailematta:
Viittaukset Villin lännen aitoon historiaan ja Villin lännen fiktiiviseen romantiikkaan eivät ole vastakkaisia tai toisiaan pois sulkevia asioita. Lucky Luke perustuu hyvin selvästi ja omaperäisesti kumpaankin juuri niin kuin sen viehätystä alun perin perusteltiinkin.

Parodia ja satiiri on parempaa ja purevampaa, kun takana on romantikkoja pätevämpi asiantuntemus. Myös Villin lännen romantiikka on kiehtovampaa, kun sen takana ovat historialliset tosiasiat.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Reply #27 on: 20.08.2009 klo 09:34:00 »
Täysin naljailematta:
Viittaukset Villin lännen aitoon historiaan ja Villin lännen fiktiiviseen romantiikkaan eivät ole vastakkaisia tai toisiaan pois sulkevia asioita. Lucky Luke perustuu hyvin selvästi ja omaperäisesti kumpaankin juuri niin kuin sen viehätystä alun perin perusteltiinkin.

Hyvä Asko! Olen täysin samaa mieltä. Mielestäni tuossa keskustelussa mentiin jo hieman sille linjalle, että: Volvo on hyvä auto-eipäs ole kun Mersu on-eipäs kun Volvo.

Pekka R.

• Jäsen
  • Mielenkiintoista!
« Reply #28 on: 20.08.2009 klo 10:08:07 »
Hans Kressen mainio Punanahka-sarja on jäänyt tässä keskustelussa lähes huomiotta. Se kuuluu mielestäni ehdottomasti luokkaan "jokaisen lajityypistä kiinnostuneen tulisi tuntea". Antaa oivallista historiallista perspektiiviä aiheeseen.

Muuten olen sitä mieltä, että Ken Parker on aliarvostettu mestariteos.
Jokainen kahta suurempi parillinen luku on kahden alkuluvun summa.
- Leonhard Euler -

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Reply #29 on: 20.08.2009 klo 11:19:06 »
Punanahka jes. Kuinka on voitu edes unohtaa tuo hyvin kiintoisaan aikaankin sijoittuva mainio alpparisarja. Missäköhän nekin lojuvat kämppäni syövereissä...voisi kerrata.

Cocco Bill!  :laugh: