Kirjoittaja Aihe: Milla Paloniemen sarjakuvat  (Luettu 181744 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Kiroileva siili
« Vastaus #345 : 23.12.2009 klo 09:42:00 »
Huono sarjakuva on sellainen joka ei herätä mitään mielipiteitä. Nyt rapaa päälle vaan.
Tällä perusteella Valkoinen tiikerikin on siis erinomainen! Vai mitä, Mari?

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #346 : 23.12.2009 klo 09:56:19 »
Täällähän oltiin "piikit pystyssä". Mutt' nyt on se "pehemoonen puoli".
http://www.kiroilevasiili.fi/vanhatsarjikset?page=39

Joo, meillä on himassa Kiroileva Siili -muki ja -teepaitakin. Kiva kun joku osaa tuotteistaakin. Meni niitä joululahjaksikin.

Siilissä on jotain vaikeasti määriteltävän sydämellistä ja humaania, vaikka se yrittää olla näiden attribuuttien vastakohta. Hahmojen ilmeikkyyden luonti melkein minimalistisilla keinoilla on neron työtä. Sarjakuvan keinot ovat täydessä käytössä ja ne on ymmärretty tavallista syvällisemmin. Luonnonlahja varmaan. Milla on ihan kymppiä!

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #347 : 23.12.2009 klo 11:07:08 »
Milla on julkisuuden henkilö omasta valinnastaan, ja se tarkoittaa, että hänen persoonaansa voi kohdistaa, ja rohkenen sanoa, että tuleekin kohdistaa kritiikkiä.

Näin kai se on nähtävä.

Asioista voi olla pitämättä ja niitä voi pitää jopa huonoina ihan ilman kateellisuuden häivääkään, niin uskomattomalta kuin se ehkä kateellisuuteen taipuvaisesta suomalaisesta kuulostaakin.

Tästä samaa mieltä. Ja Raymondista myös. Kateuskortin pöytään pelaaminen on huono veto, yhtä huono kuin "tee itse parempi". Kritiikkiä saa antaa, mikä tietysti täällä Kvaakissa on joskus vähän vaikeaa kun asioista tulee nopeasti henkilökohtaisia. Pienet piirit ja niin edelleen.

Minua vain suututtaa nähdä painettuna kirjakaupan hyllyssä mielestäni täysin amatööritason roskaa jonka arvoa en osaa yrittämälläkään nähdä. Samalla mielestäni erittäin lahjakkaat ja taitavat tekijät (ja nyt en tosiaan puhu itsestäni ) jäävät vaille kustannussopimusta. No tyhmä kansa maksaa vaikka ripulikakasta jos se markkinoidaan riittävän hyvin.

"Kiroilevan siilin" menestyksen taustalla taitaa kuitenkin olla jotakin muuta kuin markkinakoneisto, mikäli olen oikein taustatyöni tehnyt. Se, mikä sarjakuvassa puhuttelee ihmisiä näin suuressa mittakaavassa, ei ole minulle täysin valjennut, mutta amatööritason roskaksi en sitä menisi missään tapauksessa sanomaan.

Ja ihan uteliaisuuttani kysäisen, että ketä lahjakkaita tekijöitä muuten tarkoitat? Voisin vaikka alkaa heidän managerikseen ennen suurta läpimurtoa.

Millan tyyli on luonnosmaista, nopeasti piirrettyä. Nopea ei kuitenkaan tarkoita huonoa, se on tyylikeino. Milla piirtää persoonallisella tyylillä, joka on selvästi sen omaa, ja siksi piirustukset toimii.

Luonnosmaisuus toimii tyylikeinona joskus, aina ei. Sarjakuva on minusta kuitenkin siinä mielessä metka taiteenlaji, että homman voi saada toimimaan erinomaisesti ilman minkäänlaisia virtuoosimaisia piirtäjänkykyjäkin - ensimmäisenä mieleentulevana esimerkkinä maailman parhaasta strippisarjakuvasta vastannut Charles M. Schulz. Loton mainitsemat perspektiivivääristymät, ala-aste anatomia ja muut sellaiset eivät paljon paina puntarissa tai ole minua koskaan häirinneet "Kiroilevassa siilissä".

Blogikokoelma ei ehkä painettuna toiminut niin hyvin mitä netissä, mutta blogikokoelmaa onkin tosi vaikea tehdä.

Jännä juttu, minusta taas blogikokoelma toimi erinomaisesti painettuna. Se on tähänasti julkaistuista sarjakuvista suosikkini Millan töistä. Blogia en niinkään jaksanut seurata, mutta tässä suhteessa saatan olla ns. vanhan liiton edustaja, joka lukee mieluiten perinteisessä formaatissa julkaistua sarjakuvaa.

Oonks mä ainut joka ei halua tälläistä turhanpäiväistä dissausta kvaakiin?

Et ole. Kyllä kritiikkiä saa esittää, niin sarjakuvista kuin esiintymisistäkin, mutta minusta hiustyylin tai pukeutumisen arvosteleminen on ihan helvetin mautonta ja typerää, juuri sellaista "Tervemenoa yläasteelle" -touhua, johon aikuisen ihmisen ei luulisi enää sortuvan.

Tällä perusteella Valkoinen tiikerikin on siis erinomainen! Vai mitä, Mari?

Ei, Tertsi. "Valkoinen tiikeri" on edelleenkin keskinkertaista seikkailusarjakuvaa. Mutta se Marin arvostelu oli nerokas.  :)

Siilissä on jotain vaikeasti määriteltävän sydämellistä ja humaania, vaikka se yrittää olla näiden attribuuttien vastakohta.

Minusta tämä lause pitää hyvin kutinsa.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2009 klo 11:11:57 kirjoittanut Matti Karjalainen »
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #348 : 23.12.2009 klo 15:37:33 »
Milla on suomalaisen sarjakuvan keulakuva, kuten Kiroileva siili on sen ikoni!

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #349 : 23.12.2009 klo 16:08:07 »
Loto tarvitsee isomman lapion joululahjaksi! Ei tuo kuoppa itseään kaiva.

Olen tästä täysin päinvastaista mieltä. Ilmeikkyyttä ehkä löytyy, vähän överistikin Millan blogi-sarjiksesta. Itse en löydä kyseisestä hutusta tarttumapintaa, yhtymäkohdat omaan elämääni puuttuvat lähes täysin.

Tiedän, se on niin ihmeellistä! Miten kukaan voi samaistua johonkin sellaiseen, joka ei muistuta sinua ollenkaan? Suorastaan raivostuttava mysteeri!

Tuosta ulkonäköasiasta: en mielestäni aiemmin todellakaan kritisoinut henkilön tukkaa tai pukeutumistyyliä (vaikka ihan salaa ja hissukseen olen kyllä sitä mieltä että vastaava tyyli on kyllä aina nolo kun siihen sonnustautuu joku muu kuin 15-vuotias mangateini joka voi olla nolo ihan luvankin kanssa)

Jos oikein, oikein tarkkaan luki niin rivien välistä oli havaittavissa sellainen pieni negatiivissävytteinen asenne. Tai sitten olen vain telepaattinen. Tiedän, kumpaa minä veikkaisin.

Minä tosin ainakin toivon että blogi-sarjis on vain väritetty versio Millan elämästä nuorempia lukijoita silmällä pitäen.

Väistämättä se on jollain tavalla värittynyt. Todellisuutta ei voi muuntaa narratiiviksi ilman, että tapahtuu suodatusta: Mitä ottaa mukaan, mitä jättää pois. Ja sen päälle vielä tarkoituksellinen dramatisointi, liioittelu tai vääristely. Mutta telepaattiset kykyni kertovat taas jotain siitä, että oletat blogin ylipäänsä olevan suunnattu jollekin yleisölle, sen sijaan että se olisi aivan tavallinen sarjakuvapäivis, tehtynä tekijänsä luontaisimmalla tyylillä.

Ehkä olisi myös syytä muistuttaa sinua siitä, että käsityksesi Kiroilevan siilin suosiosta jonkinlaisen markkinointikoneiston tuloksena on yksinkertaisesti virheellinen. Mieltymyksesi ovat omiasi, ja sinulla on oikeus niihin, mutta kun annat niiden ohjata johtopäätöksiäsi tosiasioihin tukeutumatta, kyseessä on ennakkoluulo.

"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #350 : 23.12.2009 klo 16:15:02 »
Ja toi iänikuinen kateus-läppä jonka jengi täällä kvaakissa iskee aina pöytään kun joku vähän kritisoi jotain on niiiin vanha.

Ja juurihan edellisesä mailissa tunntustit olevasi kateellinen Millan saamista rahoista:
Kyllä mä oon ainakin ihan avoimesti kateellinen niistä rahoista jotka Milla on tuotoksillaan tahkonnut.

Ja ikää ei kukaan ole ottanut mukaan keskusteluun ennen kuin itse aloit siitä höpöttämään tuossa edellisessä lainauksessa ja tässä (kaiketi ikäkysymys on sinulle tärkeä juttu -ei aikuiset "lasten" jutuista saa piitata. Relax! Sarjakuvia nämäkin vaan on.):
Ehkä jonkun 10-vuotta minua nuoremman on helpompi samaistua hövelin yksinkertaiseen päähahmoon. Piirrosjälki tekstaustyylistä lähtien johdattaa minut ylä-ala-asteaikoihin jolloin tytöt piirsivät kukkia vihkoonsa, isosilmäisiä karvaotuksia liitutaulun reunaan ja opettelivat kirjoittamaan muka-hienolla pallomaisella käsialalla.

SNAP

Tuosta ulkonäköasiasta: en mielestäni aiemmin todellakaan kritisoinut henkilön tukkaa tai pukeutumistyyliä (vaikka ihan salaa ja hissukseen olen kyllä sitä mieltä että vastaava tyyli on kyllä aina nolo kun siihen sonnustautuu joku muu kuin 15-vuotias mangateini joka voi olla nolo ihan luvankin kanssa), saati persoonaa.

SNAP

Minä tosin ainakin toivon että blogi-sarjis on vain väritetty versio Millan elämästä nuorempia lukijoita silmällä pitäen. Siinä mielessähän minä olen väärä henkilö arvostelemaan Mä en vaan osaa-sarjakuvaa kun en varmasti kuulu juttujen, tarinoiden tms. kohderyhmään, enkä välttämättä osaa enää teini-ikäisen lukijan sielunelämään samaistua. Nuorisollehan tuo blogijuttu kaiketi on suunnattu? Vai?

Sitä myöten kun oma maku muuttuu iän myötä on mukava dissailla muita, jotka diggailevat samoja asioita kuin itse nuorempana, infantiileiksi eli käyttää "lapsille suunnattu" -korttia.

"Ovatko suomalaiset todella niin mautonta porukkaa että haluavat tuhota jopa seksielämänsä kalsongeilla joihin tämä nolo, muka-kiroileva-siili on laitettu päästelemään kiemuroita ja tähtiä suustaan.
Suomalaiset diggailivat aikanaan sankoin joukoin esmes Turhapuroja vaikka norsunluutornista arvostelijat huutelivat moisten olevan silkkaa roskaa.

Minua vain suututtaa nähdä painettuna kirjakaupan hyllyssä mielestäni täysin amatööritason roskaa jonka arvoa en osaa yrittämälläkään nähdä. Samalla mielestäni erittäin lahjakkaat ja taitavat tekijät (ja nyt en tosiaan puhu itsestäni ) jäävät vaille kustannussopimusta.
Ei varmaankaan ole Millan syy että lähipiirisi (oletan nyt että lainauksessa viittaat kaveripiiriisi tai vieläkin lähempiin ihmisiin) ei ole breikannut vielä vastaavalla tavalla kuin hän.

Se että Siiliä tai muita Millan tuotoksia ei olisi ikinä julkaistu tuskin muuttaisi lähipiirisi tilannetta; tuurikauppaa liian moni breikkaaminen on. Pelkällä taidolla ja kovalla puurtamisella ei aina onnistu.

Ihme tyyppejä.
Juuri näin!

On erityisen hienoa että tietää olevansa Aina Oikeassa TM.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #351 : 23.12.2009 klo 17:30:27 »
Mistä muusta kuin markkinointikoneistosta on tällaisessa oheissälän tuottamisessa kyse? Onko Milla kenties itse valanut, kutonut ja painanut nämä Arabian leimalla varustetut kartio-mukit, pyyhkeet, alusvaatteet, penaalit, postikortit ym? Epäilen vahvasti. Joku mainosjamppa on huomannut siilin söpössä infantiiliudessa myyntipotentiaalia ja käynnistänyt tämän Siili-saastetta levittävän koneiston. kehotan kaikkia kykeneviä suojautumaan!

Siili on kuitenkin tyypillinen internetilmiö, jossa suosio syntyy vähän niin kuin  itsekseen. Niitä ei oikein voi luoda, jos voisi, se olisi kätevää kun kerran mainosbudjettia ei tarvitsisi oikeastaan lainkaan. Viraalimarkkinointi on sukua internetilmiöille ja toimii joskus, mutta yleensä silloin keksitään jotain hauskaa tai kummallista, jolla mainostetaan jotakin, mikä ei varsinaisesti ole hauskaa tai kummallista (vaan esimerkiksi jokin laite).

Oheistuotemaakareilla on tietysti ollut laseja ja kalsonkeja ja iät ja ajat, ja hirveän suurta myyntivainua ei tarvita enää kirjan noustessa listoille, että menisi Millalle ehdottelemaan kaikenlaisia lisenssituotteita.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

OM

• Jäsen
« Vastaus #352 : 23.12.2009 klo 17:59:33 »

Hyvä loto,

Hyvä! Hyvä! Mielipiteesi piristävät päivääni aina kun luen niitä. Mahtavaa että osaat ja uskallat tuoda ajatuksesi esille.  Joku saattaa ottaa herneet nenään, mutta so what! Kyllä kvaakissa täytyy saada esittää mielipiteensä. Minä kun joskus avaan suuni ja niinä harvoina kertoina kun yleensä kritisoin jotakin( sen teen hyvin hyvin harvoin) niin joukko kvaakilaisia ryttää minut maan rakoon.  Mutta olet kannustava esimerkki rohkeasta ihmisestä, joka uskaltaa ja puhuu vielä asiaa. Näin sitä pitää!

AnttiV

• Jäsen
« Vastaus #353 : 23.12.2009 klo 18:24:26 »
Aikamoista tekstiä täällä. Mun mielestä kulttuuripoliisina toimiminen on aika väsynyttä hommaa, kaippa niitä Kiroileva Siili -albumeita saa osta jos näin haluaa tehdä ilman että joku alkaa moralisoida tekijää tai "lampaita" jotka niitä ostavat. En todellakaan usko että on keneltäkään sarjakuvantekijältä pois jos joku tekijä nousee valtavirran tietoon ja lisää ylipäänsä sarjakuvan näkyvyyttä mediassa.

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #354 : 24.12.2009 klo 14:05:40 »
Minusta on aika hämmentävää, että joku vielä herran vuonna 2009 pelaa ihan pokkana kateuskortilla. Siinähän tekee vaan itsensä naurettavaksi, kun luulee argumentoivansa kaikkea kritiikkiä vastaan jollain kaikkivoivalla "perisuomalaisella kateudella." Tai näkeehän noita yhä jossain hesarin ja iltisten karvalakkiforumilla, mutta tämä Kvaak on kriittinen taideforumi, jossa luulisi näkevän ihan oikeaa argumentaatiota eikä jotain ö-luokan kateuskortteja heiluttelevia lönkkia ja joeja.

Merrot

• Nyt niin tuota jumalauta
  • Jäsen
« Vastaus #355 : 24.12.2009 klo 14:41:56 »
Mäkin haluaisin ilmaista kannustukseni Lotolle ja muille jotka uskallatte ripittää kvaakissa sarjakuvantekijöitä. Itse en sitä tee koska en halua joutua napit vastakkain makuasioista, enkä hankkia pikku jutuista vihamiehiä. Mutta nostan hattua niille jotka näin uskaltavat tehdä.

Kunnon suoraa ja peittelemätöntä kritiikkiä on aina mielenkiintoista lukea ja ihan varmasti myös tekijöiden itsensä mielestä. Luulisi että jokainen sarjakuvantekijä on kiinnostunut kuulemaan mitä heidän töistään oikeasti ajatellaan, eikä mitään teennäistä hyminää tai epäaitoa selkääntaputtelua. Sitä paitsi kyky ottaa vastaan raakaakin kritiikkiä ilman kaunaa tavallaan kuuluu hyvän tekijän ammattiosaamiseen.

OM

• Jäsen
« Vastaus #356 : 24.12.2009 klo 16:09:52 »

Heips Merrot,

Olen täysin samoilla linjoilla kanssasi ;D. Olet täysin sisäistänyt sen, mistä tässä keskustelu topikissa on ollut kysymys. Kiitos ajatuksistasi.
Heips ja hyvät joulut KAIKILLE kvaakkilaisille viel kerran.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #357 : 24.12.2009 klo 19:39:06 »
Kunnon kritiikkiä on aina kiva lukea, ehkä semmoista nähdään vielä joskus jopa tässä ketjussa. ;)

Hyvää joulua kaikille joille Kiroileva siili tuo tavalla tai toisella sisältöä elämään.

mari

• Jäsen
« Vastaus #358 : 24.12.2009 klo 22:37:13 »
Kunnon kritiikkiä on aina kiva lukea, ehkä semmoista nähdään vielä joskus jopa tässä ketjussa. ;)

Hyvää joulua kaikille joille Kiroileva siili tuo tavalla tai toisella sisältöä elämään.

Komppaan täysillä. Jos oltais facebookissa ni sanoisin että I like.

AnttiV

• Jäsen
« Vastaus #359 : 25.12.2009 klo 15:54:06 »
poppareita, anyone?