Kirjoittaja Aihe: Milla Paloniemen sarjakuvat  (Luettu 181500 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Vs: Kiroileva siili
« Vastaus #285 : 04.03.2009 klo 15:55:04 »
Vaikka ei itse osaakaan rakentaa taloja, voi silti arvostella arkkitehtuuria.

Ja "tee itte parempi" -kortin perinteinen vastakortti!

tertsi

• Vieras
« Vastaus #286 : 04.03.2009 klo 15:57:05 »
Ja "tee itte parempi" -kortin perinteinen vastakortti!
Tee itte parempi -kortti on tosi heikko kortti.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #287 : 04.03.2009 klo 16:13:04 »
tee itse kortti on hyvin hankala koska se vaatii esitettäväksi myös sen mihin itse pystyy, eli jos muilta vaadit niin näytä ensin.
"jos mun pitää näyttää niin sinä kanssa"

arkkitehtuurilauseke on oiva esimerkki kyllä sillä ikävä kertoa mutta harva arkkitehti on ikinä itse rakentanut sitä taloa.
se että jokin on oppikirjojen mukaan mahdollista on reaalimaailmassa joskus toinen juttu.

Se millainen käsi on muuten kertoo toimiiko tee itte parempi kortti.

Milla Paloniemellä on oma tyylinsa ja juttunsa. Se ei ole ihan minun juttuni, eri tavalla mietiskelevä ja ihan liiankin optimistinen makuuni.
Mutta ehdottoman tervetullut ilmiönä, näyttämässä että sarjakuvalla voi päästä elämässä eteenpäin, avata latuja muillekin.

Ja stripppiformaatti on raskas. humoristinen vielä raskaampi. Ja kun vielä nauttii suosiota niin eihän se voi enää olla hyvä, tekijän on oltava median ja yleisön ..krhm.. prostituoitu, itsensä ja asiansa myynyt tai sitten se yhden tempun poni.
Muita vaihtoehtoja ei yleensä anneta.

Aluksi luin tämän, en tajunnut ja jätin kategoriaan Yksi vitsi, ei enempää, ei minun juttu.
Mutta koska luen kaiken, usein myös paljon mistä en edes pidä, mielenkiinnosta ja siksi että tulee joskus oltua väärässäkin, luin kirjastokappaleita.

Kiroiluun ja pikkuhuomioihin on tullut lisää väriä ja ulottuvuuksia joita varmaan luen reippaasti väärin omista lähtökohdistani, mutta tämähän kehityy.
Mikä hiukan ihmetytti.
Vieläkään se ei ole minun juttuani ja uskon että jossain vaiheessa tekijä siirtyy muihinkin kunhan yleisö kasvaa myös.
Mutta vaikka en itse olekaan ikinä ollut positiivisuuden saati kiroilu & kakkahuumorin ystävä on myönnettävä että on moninverroin ansainnut kehunsa ja kannuksensa.

Tee itte korttia suosisin silti käytettävän. Tuskin saisimme (taas) kuittailevaa käpyliskoa mutta siten voimme saada uuden hyvänkin sarjakuvan, eikä vain valokopiota neljännessä polvessa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #288 : 04.03.2009 klo 16:19:03 »
Pointtini olikin se, että jos joku julkaisee jotain, niin totta kai  jokainensaa sanoa kysisestä teoksesta mielipiteensä. Positiivisen tai negatiivisen. Tai jotain siltä väliltä.

EDIT:
Olen Siilistä aika samoilla linjoilla Lipposen kanssa. En kuitenkaan sitä sentään mitenkään vihaa. Mutta en taida kuulua kohderyhmäänkään. Joten nou hätä.

« Viimeksi muokattu: 04.03.2009 klo 16:36:04 kirjoittanut Tertsi »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #289 : 04.03.2009 klo 16:28:05 »
Juu hoksasin ja pidän kannatettavana ideana.
Ne meistä jotka ovat taloja rakentaneet ovat toisinaan pari erittäin tarkoin valittua sanaa arkkitehdeista sanoneet pohjateen juuri tuohon ja se on riittävä oikeutus.

Pelolla vaan odotan sitä joka kehittää natsi-kortin vaan tähän keskusteluun.

sen verran kommentoin Hui_hain osuvaa tokaisua ettei se aina ole edes kiinni omaperäisyydestä.
Jos osaa kertoa vanhan kuluneen vitsin niin että se kirvoittaa naurun niin sitten sitä vasta tekijä onkin.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #290 : 04.03.2009 klo 16:30:59 »
Yksinkertaisuus ja niukkuus ei tarkoita köyhyyttä.

Ehkä Milla vain osaa tehdä vilpitöntä Kiroilevaa siiliä oikein.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #291 : 04.03.2009 klo 16:48:01 »
Ehkä Milla vain osaa tehdä vilpitöntä Kiroilevaa siiliä oikein.

Olen epäillyt, että Kiroilevassa Siilissä vaan yhdistyy Hello Kitty ja suomalainen kansanluonne, ja siksi siitä on tullut siinä määrin suosittu maskotti. Suomalainen, varsinkin suomalainen nainen väliltä 5-45, haluaa assosioitu olemaan yhtä aikaa söpö ja piikikäs. Sellaanen pohojalaasrinsessa.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #292 : 04.03.2009 klo 16:59:02 »
Suomalainen, varsinkin suomalainen nainen väliltä 5-45, haluaa assosioitu olemaan yhtä aikaa söpö ja piikikäs. Sellaanen pohojalaasrinsessa.

Oliko tämä nyt sitten meemi-kortti vai stereotyyppi-kortti?

Mikäli olet oikeassa hoksaan vielä paremmin miksi minulla on joitain ymmärrysongelmia Kiroilevan siilin kanssa, ei-pohojalaisena miehenä.

Mutta tällaista kerro mitä hahmot sinusta ovat analyysia on mukava kuulla. Citysiili on... mikä?
Hiphop-huumoria vai muuntuvan kansanluonteen kuvausta?
Samaan nationalistisen mytologian kohdistuvien ristipaineiden moderni ilmaus eli selkokielelle muutettuna kaupunkilaiset sellaisena kuin ovat perinteisen maatalousvaltaisen koti, kirkko, isänmaa-linjan ohi siinä universumissa missä kiroilu onkin ROFL-LOL_OMG-pohjaista?

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #293 : 04.03.2009 klo 17:23:33 »
Oho, "tee itte parempi"-kortti.
Arkkitehtuurivertausta käyttäen totean että rakennukset rakennetaan käyttäjilleen/ asujilleen, eikä toisille arkkitehdeille. Jos asiakas ei ole tyytyväinen, niin täytyykö hänen opiskella arkkitehdiksi ja rakentajaksi saadakseen paremman ja asuttavamman talon?  Mitäh??  Harva arkkitehti sanoo että suunnittele sitten itse parempi jollei kelpaa. Olen ainoastaan sarjakuvan alueella törmännyt tällaiseen senkin  :P .

Itsellä ei ole sen kummempaa mielipidettä itse sarjakuvasta koska olen lukenut vain sen ensimmäisen siili-albumin, jota jaettiin 2006-sarjakuvafestareilla.
Syy varmaan siihen on se, että mulle on kiroilevien sarjakuvahahmojen kunkku aina ja iäti Kamut-sarjakuvan kiroileva rapu, joka kirota turskauttaa melkein mille asialle tahansa. Eritoten se inhoaa typerää mustekalaa ja kiltihköä hölmömpää ravun tekelettä. Kapteeni Haddock on toinen sadatteleva suosikkini, mutta ei hahmona niin mojova kuin turski rapu.

Niin ja arvostella aina saa, hienoa että niin tehdään, mutta spekuloida ei. Se on idioottimaista ja vie vaan kaikilta turhaa aikaa. Ja näköjään minultakin mutta tämä ei nyt ollutkaan spekulointia.

Parhautta ja kevättä!
Jaana

sebastian

• Jäsen
  • En ole nero
« Vastaus #294 : 04.03.2009 klo 21:49:37 »
Tavallinen kuluttuja saa minusta vapaasti kertoa mitä mieltä on jostain teoksesta. "Paskaa!" kelpaa ihan hyvin. Sarjakuvapiirtäjänä pitää vain ymmärtää, ettei ota noita henkilökohtaisesti. Sarjakuvia tehdään itselle ja faneille, ei niille jotka eivät tykkää.

Ammattikriitikolla on suurempi vastuu arvosteluistaan ja minusta niiden pitäisi aina olla rakentavia, varsinkin silloin kun kriitikko ei yhtään tykkää tuotoksesta.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #295 : 05.03.2009 klo 00:10:15 »
Johan on alkanut marina, eikä yllätä yhtään, Kiroileva Siili on myynyt hyvin ja se on kuolemansynti "taidepiireissä"  >:D

Ilmassa on myös perisuomalaista kateutta......

Parasta Suomi-sarjakuvaa tällä hetkellä, hyvä Milla :)
Je suis alle kuuden euron pizza!

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #296 : 05.03.2009 klo 00:16:02 »
Ja tulihan sieltä myös se "taidepiirit on vaan katkerii kun joku myy hyvin" -kortti... ;)

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #297 : 05.03.2009 klo 00:46:26 »
Ammattikriitikolla on suurempi vastuu arvosteluistaan ja minusta niiden pitäisi aina olla rakentavia, varsinkin silloin kun kriitikko ei yhtään tykkää tuotoksesta.

Määrittele "rakentava". Onko kriitikko siis pedagogi, jonka tehtävänä on opastaa sarjakuvantekijää tekemään mieleisiään sarjakuvia?

Ammattikriitikko joutuu myös miettimään saamaansa tilaa ja julkaisunsa luonnetta. Yleensä suurin osa ajasta kuuluu teoksen asettamiseen kontekstiinsa ja laadulliseen arviointiin sen perusteella. Kritiikki ei ole palautetta tekijälle, vaan teoksen esittelyä tietylle lukijakunnalle. Kun lukijalle kerrotaan miksi teos ei kriitikon mielestä täytä tiettyjä standardeja, niin voi siitä sitten tekijäkin ottaa onkeensa ikään kuin ylimääräisenä bonuksena, jos kokee sen tarpeelliseksi.

Edittiä, niin ei mene aiheen ohi. Siilihän on siitä kelju taidekritisoitava, että sen diggailu perustuu enemmän sellaiselle tunnepohjaiselle fanittamiselle, kuin teknisestä suorittamisesta johtuvalle ihailulle. Siilistä on helppo tykätä, mutta sitä on vaikea analysoida älyä säkenöivästi. Se on vähän punk siinä mielessä.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2009 klo 00:52:33 kirjoittanut J. Suominen »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #298 : 05.03.2009 klo 04:59:38 »
Syy, miksi aikoinaan ihastuin Kiroilevaan siiliin oli osaltaan siinä miksi suuretkin suomalaiset "kirja"kustantamot tykkäävät mieluummin rypeä p-kassa jota saa läjäpäin meiltä ja maailmalta, kun ei kotimaisesta sarjakuvasta tajuta mitn eikä sitä osata kustantaa.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2009 klo 09:44:45 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #299 : 05.03.2009 klo 07:07:16 »
Tässähän on jo mukava kokoelma kortteja. Saisikohan näistä aikaiseksi jonkin korttipelin? Kuka kehittää säännöt?