Kirjoittaja Aihe: Fullmetal Alchemist  (Luettu 44761 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PJ

• Jäsen
  • AG / Punainen jättiläinen
Re: Fullmetal Alchemist
« Vastaus #30 : 05.02.2007 klo 07:26:01 »
Olin todella helpottunut nähdessäni FMA:n ekan jakson. Ei mitään tekotaidetta tai ylisuuria mietteitä, vaan rehellisesti actioné. Kaunista jälkeä, absurdi lähtökohta, ihan bueno juoni, hauskaa huumoria ja täydellisen, täydellisen erilainen kuin joku Neon genesis evangelion, joka masentaa joka katselukerralla niin että etsii automaattisesti silmillään pihamännyn tukevaa oksaa, jossa sitä olisi niin rauhallista roikkua jojona.
Muoto muuttuu, sisältö pysyy.
-Antero Ruusuvuori, 2007

jinroh

• Rocket Scientist
  • Jäsen
  • Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!
« Vastaus #31 : 12.02.2007 klo 10:43:56 »
täydellisen erilainen kuin joku Neon genesis evangelion, joka masentaa joka katselukerralla niin että etsii automaattisesti silmillään pihamännyn tukevaa oksaa, jossa sitä olisi niin rauhallista roikkua jojona.

Tulipa sitten katsottua tuotakin kun telkkarin ääreen eksyi. Aika kuivaa höttöä. Jokaisen - huononkin - Eva-jakson jälkeen teki sentään mieli katsoa seuraava. FMA:n päälle sellaista tunnetta ei valitettavasti syntynyt.
@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #32 : 15.02.2007 klo 09:55:55 »
Nähtävästi kovin moni ei vielä ole käännösmangaa lukenut.
itsekin hankin opuksen eilen mutten vielä ole ehtinyt lukea. Äkkiseltään selattuna vaikuttaa siltä klassiselta "omena-appelsiini" suhteelta manga ja animen välillä.

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 15.02.2007 klo 10:34:04 »
klassiselta "omena-appelsiini" suhteelta manga ja animen välillä.

Voi johtua flunssasta, mutten mitn ymmärtänyt.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #34 : 15.02.2007 klo 10:39:59 »
Ei kun olin epäselvä.
 En ole paljoakaan anime-sarjaa katsonut mutta se mitä olen ja mitä ehdin selata mangaa, niin vaikutti siltä että vaikka hahmot ja maailma ovat yllätys, yllätys samat, niin tuntuma, rytmitys ja käsittelytapa on eri.

Mutta kunhan ehdin lukea (ajatuksella??) niin ehkä osoittautuu että olin väärässä.

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #35 : 15.02.2007 klo 11:06:26 »
Mutta kunhan ehdin lukea (ajatuksella??) niin ehkä osoittautuu että olin väärässä.

Olen joskus lukenut sen ekan albumin englanniksi ja katsoin sarjaa ensimmäisen jakson, mutten kuollaksenikaan muista, oliko niissä eroja. Kumpikaan ei kuitenkaan mitenkään erityisesti vakuuttanut. Varmaan FMA olisi joskus kymmenen vuotta sitten kolahtanut kovaakin, mutta nyt ei oikein enää, kun on tullut jo nähtyä niin paljon aivan samasta puusta veistettyjä sarjoja.

Mainittakoon off-topiccina vielä, että animet ovat itse asiassa yllättävän usein aivan erilaisia kuin mangat, joihin ne perustuvat. Esim. niinkin ääritörkeistä mangasarjoista kuin Violinist of Hameln ja Yume Tsukai on väsätty varsin kiltit ja harmittomat tv-sarjat. Vaikea kylläkään sanoa, ketä tällainen toiminta miellyttää.

Wierdo

• Närkästynyt kuluttaja
  • Jäsen
  • Hard Duck Halitulihei!
« Vastaus #36 : 23.02.2007 klo 22:19:05 »
Katoin tota kun sattui Subilta tulemaan. Hyvä on. Erityisesti tykkään ALista  ;).

Flemming Andersen

• Vieras
« Vastaus #37 : 23.02.2007 klo 22:28:30 »
Pitääkin ottaa mallia kavereista ja lopettaa nukkuminen... ja siis aloittaa animen katselu. Jos tuo paljon kehuttu Full Metal on parempi kuin Evangelion, eikä sisällä mekhoja (tiedän ne EVA:n härvelit on 'angeleita') niin joudun kai nostamaan hattua animesarjalle (ensimmäistä kertaa).

Edit. joudun syömään sanani. Mukavaltahan se tarinan vaikuttaa, mutta en silti oikein käsitä miten miljoonat ihmiset voivat digata animea (siis meinaan niiku ihan kybällä, siis). Tuo näyttää lähinnä siltä kuin kääntelisi manga-albumin sivuja kameran edessä, ja manga olsi luultavasti paljon parempi. Ainakin vähemmän ärsyttävä kun tietää, ettei sivuilla kuulu olla liikettä, toisin kuin screenillä.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2007 klo 14:39:13 kirjoittanut Flemming Andersen »

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #38 : 24.02.2007 klo 02:52:26 »
Miksi näiden animesarjojen nimiä ei muuten ylipäätään käännetä suomeksi? Ja miksi niiden pitää olla täällä englanniksi?
Paskaa touhua.

Englanniksi se lukee siinä japaninkielisessäkin logossa; Arakawa on sen ihan itse keksinyt. Paha siinä on firman mennä enää säätämään omiaan, jos idästä päin ladellaan tiukkoja sopimusehtoja ja sarja on vielä kohdeyleisöllekin jo tuttu lontoolaisella nimellään.

naka 619

• Jäsen
  • -nopea kana jyvän nappaa ja hidas sen syö-
« Vastaus #39 : 26.02.2007 klo 11:44:37 »
Sarja on kiinnostava. Vaikka tietysti nyt on tullut vain muutama jakso.  :D en kyllä tiedä hankinko sitä mangana... kyseessä ei kuitenkaan ole ns. "bling bling-anime"  ;D tykkään ja aion kahtoa sitä jatkossakin.... :)

Prof. 0.

• Nollapiste
  • Jäsen
« Vastaus #40 : 08.04.2007 klo 17:31:47 »
Olen katsonut sarjaa aika uskollisesti nyt mitä näitä on suomessa mnyt tullut, ja täytyy sanoa, että on erittäin hyvä. Pidän siitä, että siinä on synkät juonet, mutta joka jaksossa melkein jaksetaan ottaa huumorillakin. Olen myös ostanut nämä pokkarit (tämän kakkososan ostin tänään), ja olen pitänyt niitä erittäin hyvinä,parempana kuin anime.

[quote author=Mon of Olay
Mainittakoon off-topiccina vielä, että animet ovat itse asiassa yllättävän usein aivan erilaisia kuin mangat, joihin ne perustuvat. Esim. niinkin ääritörkeistä mangasarjoista kuin Violinist of Hameln ja Yume Tsukai on väsätty varsin kiltit ja harmittomat tv-sarjat. Vaikea kylläkään sanoa, ketä tällainen toiminta miellyttää.

Lainaus
FMA:n tapauksessa Hiromu Arakawa ei halunnut animen seuraavan orjallisesti mangaa, joten niissä on erilaiset loput, ja hieman eroava juoni. Tässä Shou Tucker-jaksossakin pojat asuvat sen hepun luona jonkin aikaa, mangassa he vain käyvät siellä kolmena päivänä tutkimassa kirjoja.

Caza

• Vieras
« Vastaus #41 : 10.04.2007 klo 17:43:08 »
Fullmetal alchemist on hyvä sarja . . .  ;D
Mangaa parhaimmillaan suosittelen vilkaisemaan sitä.
Vaikka onhan niitä muitakin hyviä sarjoja . . .

• Jäsen
« Vastaus #42 : 29.04.2007 klo 14:55:18 »
Juu itsekkin katselin kai 2 viikon sisään kaikki yli 50 jaksoa, ja koukuttihan se. Sitten vielä tul ise elokuva, "Conquer of Shamballa" tjs. katsottua, ja sen jälkeen oli aika tyhjä olo ;D Lukaisin kanssa ensimmäisen sarjakuva-albumin, mutta ei sitten ole hotsittanut lukemaan niitä enempää...
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

pyörylä

• Aktiivi vihannes ja söheltäjä
  • Jäsen
  • Lady example xp
« Vastaus #43 : 02.05.2007 klo 22:18:36 »
Tämä on taas yksi lempi sarjoistani.tarina on hyvä ainakin ensivaikutelmasta päätellen(noin 10 jaksoa katsottu)
piirrosjälki ei ole liian pelkistettyä ja huumori tuntuu tavallista anime huumoria paremmalta.
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku."

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #44 : 12.08.2007 klo 13:27:16 »
Tuo näyttää lähinnä siltä kuin kääntelisi manga-albumin sivuja kameran edessä, ja manga olsi luultavasti paljon parempi. Ainakin vähemmän ärsyttävä kun tietää, ettei sivuilla kuulu olla liikettä, toisin kuin screenillä.

Olen tästä asiasta täysin eri mieltä. Tokihan animessa on samaa patsastelua, joka on melkein kaiken animen perisynti (yrittävät repiä dramatiikkaa tilanteesta), mutta on se animaatio mielestäni erinomaista selkeän viivan animointia. Esimerkiksi Naruton täytejaksoissa näin ei ole, vaan hahmot näyttävät usein kömpelösti piirretyiltä. Sen verran kuin olen FMA-animea nähnyt, näin ei ole päässyt käymään.

Ja jos haluaa nähdä, milloin anime näyttää siltä kuin joku kääntelisi manga-sivuja kameran edessä, niin sitten voi katsoa Berserk-animea. (Minulta saa muuten kolme ensimmäistä DVD:tä 5 euroa kappale. Kakkonen ja kolmonen ovat vielä avaamattomissa muovikuorissakin.) Berserk-manga oli mainiota luettavaa, mutta anime... yögh...

FMA on kevyttä viihdettä, jota voisi verrata jossain määrin Monty Python tuotantoon. Hahmoilla on tietyt ominaisuutensa, kuten Edwardin kompleksi pienestä koostaan, joiden iskun voi aavistaa ja sitten naureskella, kun se toteutuu. (Nobody expects the spanish inquisition!) Lisäksi tarinana toimii perusmuotoinen "sankarin matka", jossa on selvästi tuntemattomia tekijöitä. Itseä kiinnostaa nähdä miten ja missä muodossa pojat isänsä kohtaavat. Ei elementtien olemassaolosta ole epäselvyyttä, mutta niiden ilmenemismuodosta kyllä.
Also spracht Blau Tiger.