Ei, kiinnostaa vaan että mitä muita hyviä sarjoja olet löytänyt.
Olin turhaan piikit pystyssä, pahoittelen.
Näiden listausten suhteen minulla ei ole mitään kovin erikoista tarjottavaa. Huippusarjat tunnetaan ennestään ja makuni on aavistuksen sivussa siitä, mitä muut ylistävät. Kenties huippujen sijaan tulisikin kahlata enemmän perusvahvojen sarjojen parissa.
Jos omasta hyllystä pitää jotain vähemmän tunnettuja esimerkin vuoksi nostaa, Johji Manaben Outlanders kuuluu niihin suosikeihin, joita ei voi täysin järjellä perustella. Toisaalta sen suhteen olen noudattanut samaa kuin Robert Holdstockin Alkumetsän kanssa: säilytän ennemmin alkuperäisen mielikuvan kuin luen sen toistamiseen. En ollut kummankaan kohdalla aivan teinipoika, mutta sellaista teinipoikakerrointa molempia kohtaan tuntemassani innostuksessa on ollut.
Ostin sarjan aikanaan sillä julkaisutahdilla, millä se alunperin Dark Horsen toimesta julkaistiin, joten on kai järjetöntä omistaa sarja jota ei suostu lukemaan tai luopumaan.
Kevyemmästä päästä Mitsuru Adachin Short Program -tarinat ovat oivallisia, mutta ne ovatkin paremmin tunnettuja.
Siinä on esimerkiksi paras kuvaus sodasta mitä muistan sarjiksista lukeneeni.
Omat reaktioni olivat jossain määrin samansuuntaisia. Käänneltyäni asiaa mielessäni eri kanteilta, totesin kuvauksessa olevan se oleellinen ero, että Arakawa antaa lukijalle tilaisuuden tarkastella maailmaa ikään kuin kolmannen valtakunnan sisäpuolelta. Tämä on ikävästi alleviivattu Führer-nimikkeellä, kun jo omantuntonsa vaivaamat Valtonalkemistit ja lääkärit riittäisivät tuomaan asian esille.
[spoiler]Laitoin tämän spekuloinnin spoileritagin alle, jos kävisi niin hassusti että osuisin summittain oikeaan.
Hauska yksityiskohta oli, että viimeisimmissä (mahdollisesti pokkarissa 17) paljastuu vuosiluku 1914, mikä sai minut pohtimaan vaihtoehtoista todellisuutta, onhan teknologia steampunk-henkistä, kuten arvostelussani kirjoitin.
Eli kenties tässä käsitellään vertauskuvallisesti toista maailmansotaa, jossa Valtionalkemistit ovat saksalaisia rivisotilaita ja natseja edustavat homunculus-otukset. Tämä avaa mielenkiintoisia polkuja, nythän Ishvaalit ovat mahdollisesti puolalaisia tms.[/spoiler]
vai meneekö tarina lopulta pitkitetyksi vesitykseksi?
Sarjassa on ollut oikein mainio draivi päällä toivon sarjan kääntyvän kohti loppuaan. Sarjan alkupuolella tärkeimmät juonenkäänteet näkyivät kilometrin päästä, mutta myöhemmin näin ei ole ollut. Kun sarjaan tulee edelleenkin uusia henkilöhahmoja, minua jo alkaa huolettaa, että tämä olisi merkki venytyksestä.