Internet keskusteluissa sävyt ja vivahteet usein jäävät rannalle ruikuttamaan. Eli suoraan ei välittynyt juuri sarjakuvakulttuuri, tosin samaa vikaa allekirjoittaneen ulostuloissa usein.
Itse olen oppinut ymmärtämään että sana " viipyilevä" tarkoittaa 999 kertaa tuhannesta vitun tylsää eikä suinkaan olevaisuutta pohdiskeleva ja joka hetkestä ja niiden ainutkertaisuudesta ammentavaa.
Siis jos hyvin käy.
On se usein tuhat kertaa tuhannestakin.
Eikä siinä auta sanoa että tämä on kriitikkojen ja kultturellien rakastama. Ei ole yhtään vähemmän paska.
Itse en pidä Peter Parker/Spider-Man hahmoa ihan noin yksioikoisena. Hahmoon on jo sisäänrakennettu hyviä ristiriitoja, voimien lisäksi epävarmuuksia ja riippuvuuksia.
Odottelen juuri mainitsemistasi syistä Marvelin Midnight Spider-Man sarjaa jossa on kaikki sama paitsi että tuodaan keho- ja muun kauhun lisäksi se Hämähäkki Hämähäkkimieheen.
Siinä että on enemmän ideoita ja enemmän käsikirjoittajia on tietty etunsa.
Se viehätys ei tosiaan kärsi.
Siksi olen itse koettanut lukea mahdollisimman paljon sarjakuvia ja kirjoja, mutta paitsi että on oppinut tietävänsä vähemmän kuin luuli myös sen että Sturgeonin laki (90% kaikesta on paskaa) tarkoittaa sitä että Sturgeon oli optimisti.
Yksi asia kyllä nyppii:
Sarjakuvan kun voi tehdä elokuvallisesti
Tiedän että tuskin sitä tarkoitat mutta tämä " elokuvallinen" >"sarjakuvamainen" sanojen käytön vakiintuminen on syöpä.
Koska siinä on aina tuo asetelma, etabiloitu auktoriteetin asemasta alaspäin. Tiedän, tiedän: suomalaiset ja heidän itsetuntonsa mutta voi nyt.....
Vuodatus jopa liittyy aiheeseen ja on osasyy miksi osa pitää Spider-Man hahmosta ja osa ei. Lähempänä altavastaajaa voimistaan huolimatta. Enemmän Aku Ankka kuin Mikki Hiiri. Seurustellut useamman huippumallin tasoisen naisen kanssa mutta sotkee asiansa, joskus supersankaroinnin joskus tätinsä takia tai sitten sotkeentuu suhteissaan. Ja sitten on työt ja opinnot siinä sivussa.
Siinä mielessä kyseessä on paljon suomalaisempi hahmo. Myös tietyssä periksiantamattomuudessaan.
Joo fraasien " suuri voima tuo suuren vastuun" ja " asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat" välillä on aste-eroja mutta vähemmän kuin monessa muussa.