Author Topic: LUKITTU: Näytä kyntesi!  (Read 81531 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leo

• Jäsen
Re:Näytä kyntesi!
« Reply #225 on: 13.02.2004 klo 18:49:00 »
Ööh. mikäköhän se oli kun tokalla luokalla oli sellainen kisa että kuka keksii sanan jossa on eniten A-kirjaimia. Mun sanahirviö oli Siirtomaakauppatavaraasemallansa.
Tollaisia tokalla :)
Voitin muuten tolla Pepe-patukan :-[

Jarna

• Guest
« Reply #226 on: 13.02.2004 klo 19:06:43 »
Vanha vitsi; KALJAKORI
Sisältää 24 A:ta

kitani

• Guest
« Reply #227 on: 14.02.2004 klo 04:12:09 »

Nyt on luettu kaikki 9 sivua. Jos olisin sinä, niin korjaisin sivulta 3 lähikuvan naisekasvoista. Se on jotenkin vinksahtaneen näköinen, eikä vastaa ainakaan omaa käsitystäni silmiä hivelevästä kaunottaresta.

Muuten kuvitus on aika hyvällä tasolla.

No tuo kolmossivu onkin varsin heikko, se pitää tehdä uusiksi. Tietysti kun kyseessä on meikäläisen ensimmäinen sarjakuva pitkään aikaan  niin jälki on varsin epätasaista, loppua kohti paranee mielestäni huomattavasti. Mutta niinhän se on että piirtämään oppii vain piirtämällä.

Jouni Ahola

• Jäsen
« Reply #228 on: 14.02.2004 klo 12:01:45 »
Velvi jyllää jälleen.. Viikossa jää hyvin jälkeen, perhana. Armeijan ainoa huono puoli. :)

Jospa nyt olisi sitten aikaa pistää vähän postia tännekin.

Axuz.. Tuo kuminkäyttö osui aivan oikeaan. Olen lähiaikoina yrittänyt nopeuttaa piirtämistä ja kumista olen yrittänyt luopua jo pitkän aikaa (mutta kun pitkän pitkän etsinnän jälkeen löysin vihdoin rakkaan kittikumini niin ei siitä raaski luopua..). Mutta se, että olisin sillä tasolla että kumin voisi heittää jorpakkoon, ei ole kyllä vielä ainakaan aivan kohdallaan. Käytän kumia suurimmaksi osaksi, koska melkein jokaisessa piiroksessani joku kohta menee niin persiilleen (toisin sanoen raaja väärään asentoon, tms, enkä halua kovin montaa ylimääräistä raajaa lyijykynäluonnokseenkaan häritsemään.. :)), että on aivan pakko.. Ja en ole pitkään aikaan päässyt ostamaan kunnon luonnostelukyniä, vaan olen joutunut käyttämään 2-5B:itä siihen hommaan.
     Tämähän selittelyksi menee.. Mutta lyhyesti ja ytimekkäästi: olen vielä surkia sarjakuvapiirtäjä.

Esimerkiksi tässä erittäin nopeassa sarjakuvasivunoloisessa harjoitussotkussa ei ole käytetty kumia (tai viivotinta :(), ja sen kyllä huomaa.. Perhana, haluan oppia ruutusijoittelua ja kerrontaa. (Ja kunnon tussausta..)

Jounin ohella olen kuitenkin kärsinyt omassa itsesäälissäni katsellen muiden töitä lukuisista julkaisuista, missä nämä työt ovat täysin uusia valtauksia. Mietin usein, mihin jätin oman tilaisuuteni... Pitäisi vain tehdä ja tarjota, mutta jo ensinmainitun kanssa on usein ongelmia. Aika näyttää ottaako kukaan itseään niskasta kiinni vai ei. Toivon silti kuulevani Jounista vielä jotakin, jostain muualtakin kuin Kvaakista...

Todellakin.. Julkaisukertoimeni on tasan nolla, ja sekös ahdistaa. :) En ole kyllä vielä mitään saanutkaan valmiiksi, mutta juuri se potuttaakin... Luomiskolmioni (Aika - Inspiraatio - Motivaatio) ei ole koskaan ehjä (tällä kertaa Aika on kadoksissa), joten ideat hautuvat pääkopassa kunnes mätänevät hiljalleen pois. En kyllä oikeastaan edes tiedä mihin tuherruksiaan kannattaisi/uskaltaisi lähettää. Ehkä se on parempikin niin, säästän kaikkien hermoja. :)

Kemin sarjiskilpailuun tosin yritän tosissani jotain saada aikaan.. Piirtelen joka iltavapaat tuvan pöydän ääressä, ja olen saanut jopa kolme ruutua valmiiksi. ;) Tai siis luonnokset. Pitänee huomenna viedä kasarmille kannettava itserakennettu valopöytäni...

Voi persus, unohdin aivan JJ Naasin tuosta aikaisemmasta kehulistastani! Kadehtien olen Desert Rocksia lukenut alusta asti. Erittäin mielenkiintoinen piirtotyyli ja väritys. Rento viiva iskee allekirjoittaneeseen aina, koska en ole itse sellaista koskaan saanut aikaan.. Ylistyksiä sinnepäin! ;)

Samasta kuvasta näkkyypi myös tuo kuulamustekynä (Pilot V-Ball 0.5), jota käytän.

Ahh, niitä muistoja.. Käytin samaa Vegetarinoihin, ja käytän edelleen jos haluan nopeaa jälkeä. Pilotilla saa parhaiten piirrettyä suoraan ilman luonnoksia.. Ja minulla jälki on yleensä parasta juuri ilman mitään lyijykynäsotkuja alla.. Oli muuten ensimmäinen tussi jolla piirsin sarjakuvaa. Ja se oli vieläpä pikkusiskon lahjoittama. Ensimmäiset kunnon piirtolyijykynänikin sain samaiselta neidiltä. ;D

Olen muuten oppinut täällä enemmän piirtämisestä kuin kuvaamataidon tunneilla koko elämäni aikana.. Mikä ei ole ihme kun ottaa huomioon minkälaista kuvaamataidon opetusta meidän koulussa sai. Itse on saanut itseään opettaa, kun ei edes elävän mallin piirtämiskursseille täällä pääse. Nyyh. (Valittaminen on kivaa..) Mistä tulikin mieleeni että nyt pitää jostain hankkia mustebullo, sivellin ja paperia. Kiitoksia vinkeistä. ;)

Muuten, jos tarvitsee kotisivu- tai kuvanjulkaisutilaa, kannattaa vierailla http://www.freewebspace.net, sieltä kyllä yleensä löytää tilaa joka lähtöön. Myös kotimaista. Ja ilmaista. :)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #229 on: 14.02.2004 klo 12:17:57 »
Musta menee vähän överiksi toi ajatus, että jos on ammattimainen tekijä niin ei käytä pyyhekumia lainkaan. Mun mielestä ammattilainen valitsee toimintatavan, joka kulloinkin sopii parhaiten tilanteeseen sen sijaan, että on kiinni periaatteissa. Tyylikin ratkaisee jonkin verran sitä kuinka paljon kumia tarvitaan, sillä toiset tekee ohutta selkeää viivaa ja toiset suttaa niin ettei paperia näy lyikkärin alta enää lainkaan. Silti ymmärrän Axun pointin tässä ja sen että kannattaa jättää tarvittava määrä apuviivoja yms. näkyviin, vaikka ne eivät lopulliseen kuvaan jääkkään. Itse en edes pysty hahmottamaan kuvaa  tussausvaiheessa kunnolla, jos siinä on hirveästi ylimääräisiä viivoja. Tulee vedettyä tussia sitten ihan minne sattuu... Mutta toisaalta - minä en taidakaan olla ammattilainen.

Nimimerkillä "Äärimmäisyyksiä vältellen"

kitani

• Guest
« Reply #230 on: 14.02.2004 klo 12:21:39 »

Esimerkiksi tässä erittäin nopeassa sarjakuvasivunoloisessa harjoitussotkussa ei ole käytetty kumia (tai viivotinta :(), ja sen kyllä huomaa.. Perhana, haluan oppia ruutusijoittelua ja kerrontaa. (Ja kunnon tussausta..)

Minusta tämä on sangen hieno, joskin vähän epäselvä. Tunnelma on kuitenkin kohdallaan, ja ainakin sivu näyttää mielenkiintoiselta.

Motivaation kanssa on itselläkin ollut usein ongelmia. Asiaa on auttanut kun on tehnyt hyvät alkusuunnitelmat ja pitänyt töiden pituuden järkevissä mitoissa (ei kannata ensimmäisenä aloittaa sitä megalomaanista eeposta)

Kuväkässärin teen nykyisin aina valmiiksi ennenkuin alan varsinaiseen piirustustyöhön. Tietysti siihen tulee matkan varrella muutoksia, mutta kyllä se auttaa selvästi kun tietää edes suunnilleen missä vaiheessa työ on.

Kyllä se siitä, varsinkin kun pääset intistä ja voit keskittyä ollennaiseen ;)

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #231 on: 14.02.2004 klo 12:56:57 »
Yleensä käytän jotain 0,5 mm huopakyniä ääriviivojen tussaamiseen, sen jälkeen lisään paksummat viivat, varjot ja muut tummat alueet siveltimellä, mieluiten uudelleentäytettävällä Copic -sivellintussilla... Kuten vaikka tällä ja sitä seuraavilla sivuilla: http://www.urova.fi/home/opiskelijat/jnaas/wwwdr/story/i01.htm
...ja sen jälkeen "väritys" Fotarissa.

Mielenkiintoista, että huopakynällä värkkäät. No, yhtä kaikki, pidin kovasti noista tietsikalla väritetyistä sivuista. Värimaailma yksinkertaisuudessaan oli kiva ja maisemissa avaruuden tuntua ja sellaista "siellä jossain" olemisen meininkiä. Viivat on rennon näköisesti tempaistuja. Oletankin, että suht nopeasti tehtyjä. Pidän kyllä.

Welzu: Kokeileppas joku kerta tempaista noita taustoja ihan ilman viivotinta. Kokeilet kato miltä näyttää. Saattas tuoda eloa, tai sitten ei...

Itse en laiskuudessani juuri koskaan käytä viivotinta. Paitsi ruutujen viivottamiseen.
« Last Edit: 14.02.2004 klo 13:27:11 by J.Vehnä »

kaltsu

• Jäsen
« Reply #232 on: 14.02.2004 klo 13:24:26 »
Vehniäiselle sellasia terkkuja et olin muistaakseni torstaina päiväkaljoilla Tampereen Semaforissa ja siihen tuli sit tällanen kolmikymppinen lennonsuunnittelija-tradenomi juttelemaan. Kun tuli mun tekemisistä (eli sarjakuvista) puhetta hän kysyi että tiiänkö sellaista sarjakuvaa kuin Ilves ja näätä. Hetken aikaa piti miettiä mut sit ku kaveri kerto pari esimerkkistrippiä muistin että Vehniäinenhä semmosia piirtelee(Kärppä&Ilves/Kamala luonto). Tää kaveri oli netistä niitä printtaillu ja kovasti naureskellu ja tykkäilly. :D

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #233 on: 14.02.2004 klo 13:28:53 »
Musta menee vähän överiksi toi ajatus, että jos on ammattimainen tekijä niin ei käytä pyyhekumia lainkaan. Mun mielestä ammattilainen valitsee toimintatavan, joka kulloinkin sopii parhaiten tilanteeseen sen sijaan, että on kiinni periaatteissa. Tyylikin ratkaisee jonkin verran sitä kuinka paljon kumia tarvitaan, sillä toiset tekee ohutta selkeää viivaa ja toiset suttaa niin ettei paperia näy lyikkärin alta enää lainkaan.
Minä kyllä annan kumin viuhua. Kas tässä vaihe-vaiheelta esimerkki. Eka kuva on luonnos, jossa ei ole viivoja säästelty. Toka kuva onkin sitten luonnoksesta läpipiirretty tussauksen pohja. Siinä onpi vain välttämättömimmät viivat. Ettei mene tussatessa piirustelijarukka sekaisin ja kumitettavaa olis laiskallekkin mahd.vähän. Lopuksi tussaus ja väritys. Kuva on tehty sisälmysluettelokuvaksi esittelemään uutta alkavaa sarjista, eli Suosikissa ilmestyvää "selviytyvätkö julkimot"-spektaakkelia.

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #234 on: 14.02.2004 klo 13:30:23 »
(Kärppä&Ilves/Kamala luonto). Tää kaveri oli netistä niitä printtaillu ja kovasti naureskellu ja tykkäilly. :D
No katohan poikaa! Onpa hyvä että joku tykkää!
Olispa niitä tykkääjiä enemmänki...nyt kun laatikossa odottelee reilut 90 Kamala luonto-strippiä maailman vallotusta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #235 on: 14.02.2004 klo 14:12:09 »
J. Vehnä: RESPECT! ja kiva, kun laitoit työvaiheita esille. Niitä on mukava tutkia ja niistä oppii.  :P

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Reply #236 on: 14.02.2004 klo 14:54:18 »
Kauanko sulla Jarkko ajallisesti kuluu yleensä tuollaiseen kuvitukseen? Esimerkiksi tuo julkkisryhmäkuva, missä on parikymmentä hahmoa, näyttää varsin työläältä väritettävältäkin. Kyllä itse tuollaiseen varmaan kokonaisen työpäivän saisin tuhrattua - siis edellyttäen, että karikatyyrien ulkoinen ilme olisi jo valmiina hanskassa. :)

Hanna

• Jäsen
« Reply #237 on: 14.02.2004 klo 15:12:27 »
Olispa niitä tykkääjiä enemmänki...nyt kun laatikossa odottelee reilut 90 Kamala luonto-strippiä maailman vallotusta.
Hell yeah! Tämähän oli tykkikamaa! Tästä oli söpöily kaukana. Onkos näitä julkaistu jossakin lehdessä jo vai kokoatko niistä albumin? Täällä olisi nimittäin yksi hyvinkin potentiaalinen ostajaehdokas, jolle uppoaa juurikin tuollainen musta(hko) huumori.
Klik klik --> Sarjisblogini

Esa

• Jäsen
« Reply #238 on: 14.02.2004 klo 17:30:30 »
Hell yeah! Tämähän oli tykkikamaa! Tästä oli söpöily kaukana. Onkos näitä julkaistu jossakin lehdessä jo vai kokoatko niistä albumin? Täällä olisi nimittäin yksi hyvinkin potentiaalinen ostajaehdokas, jolle uppoaa juurikin tuollainen musta(hko) huumori.

Samoin täällä! Juu, laita albumi tulemaan ja sanomalehtiin vaan. Eiköhän Suomen Madkin julkaisisi, sulla kun on suhteita sinnekin!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #239 on: 14.02.2004 klo 17:56:19 »
Musta menee vähän överiksi toi ajatus, että jos on ammattimainen tekijä niin ei käytä pyyhekumia lainkaan.
Jack Kirby erehtyi aikoinaan uransa alkupuoliskolla pomonsa läsnäollessa kumittamaan piirrosvirhettä. Pomo (en nyt muista millään kuka) valitti Kirbylle, että häntä ei palkattu kumittamaan piirroksia vaan piirtämään niitä.
Ja tuloksen voi nähdä mm. vanhoista Ihmenelosista yms. Ja Kirbyhän oli yksi tuotteliaimmista amerikkalaista sarjakuvapiirtäjistä. Tosin teki reilusti yli kymmentuntistä työpäivääkin...

Jounille: Tuo sivu näytti oikein hyvältä. En kyllä millään keksi, mihin siinä viivotinta olisi edes tarvinnut. Tai kumiakaan sen koommin. Musta on näin "vanhemmiten" tullut sen verran laiska, että en läheskään aina jaksa kumittaa lyijykynävirheitä, vaan piirrän siihen päälle uusiksi (tussauksen jälkeen se kuitenkin kumitetaan pois). Hyvällä lykyllä lyikkäriversiossa saattaa siis tyypillä olla esim. kolme kättä tai identtinen kaksonen, joka kasvaa hahmon olkapäästä. Näin kärjistettynä sanoen...

Vehnälle: Saisit varmasti nopeutta huimasti lisää, jos heivaisit tuon toisen luonnosvaiheen mäkeen. Tosin mua ei välttämättä kannata kuunnella, kun välillä laiskuuttani jätän melkein tyystin koko luonnosteluvaiheen väliin ja hyppään suoraan tussin varteen. Ai juu. Yleensä mä luonnostellessa teen noi taustat ilman viivotinta ja vasta tussauksessa otan sen esiin. Voishan sitä joskus tietenkin kokeilla toisinkin päin...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva