Author Topic: LUKITTU: Näytä kyntesi!  (Read 81470 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
Re:Näytä kyntesi!
« Reply #165 on: 09.02.2004 klo 13:50:23 »

No jo oli aikakin ;) Hehehe! Sinulla on kyllä mielenkiintoista sanottavaa, mutta osa siitä jää kyllä lukematta, kun et osaa tiivistää. Ei vain oikein jaksa. Ei lainkaan pahalla, mutta mun mielestä voisit hiukan yrittää tiivistää...

Eikö otakin päähän, kun jatkuvasti huomaa tuon ja tuon piirtäjän valloittaneen uuden lehden? Kyllä, muakin ottaa.

Itseäni tuo ei kyllä siinä mielessä ota päähän, että lehtiä kyllä tässä maassa (ja sen ulkopuolellakin) riittää ja monet lehdet vaihtavat kuvittajia/sarjakuvia aika ajoin muuttaessaa ulkoista ilmettään. Hyvälle piirtäjälle pitäisi kyllä riittää töitä. Pitää vain osata markkinoida itseään. Siitä se on enemmän kiinni (- luulisin).

Olet Hazart oikeassa, mutta toimittajapersoonan vika... Tosin toimittajan työssäni mun onkin pakko tiivistää. Täällä Kvaakissa sen sijaan vaan liirum laaruilee pitkin päivää... ja se on kaiken lisäks kivaa... Kun on kirjoittanut koko ikänsä, sitä vain helposti uppoutuu ja vain kirjoittaa ja kirjoittaa. Se jotenkin vain imee mukaansa. Kivaa tässä on se, että voin kirjoittaa paljon vapaammin kuin töissä, eikä mun tarvii välittää mistään kieliasuista tai sen sellaisista. Kun alan kirjoittaa, vaivun tavallaan aivan uuteen olotilaan ja sit sitä vain tulee ja tulee ja tulee ja tulee... Sormet käy niin pirun vimmatusti...

Jälkimmäisessäkin kappaleessa olet todellakin oikeassa, enkä älynny tuota itse mainitakaan. Tuo on totta. Lehtiä on paljon, myös sellaisia, joissa ei vielä ole mitään kuvitusta eikä sarjakuviakaan. Ja tuokin on totta, että lehdet vaihtavat aika ajoin piirtäjiään ja kuvittajiaan. Se on molempien kannalta varmaan hyvä juttu. Lähtevän ja tulevan kannalta siis. Toinen saa mahdollisuuden ja toinen puolestaan tilaisuuden mennä uusille apajille. Ja tämä tosiasia lohduttaa aika paljon. Todellakin Hazart... hyvä tekijä saa aina työtä. Hyville töille on aina kysyntää... aina..jossakin. Ja jos ei työtehtäviä saa, ei ole tarpeeksi hyvä. näin se menee. Karu totuus. Mut mun kohdalla... vaikea saada, kun ei edes tarjoo. Joten pitäis ottaa ne työt vihdoin kainaloon ja mennä tuonne kentälle. Eli markkinoida itseään, kuten Haza jo sanoiki...

Eikä mua nyt varsinaisesti ne muiden julkaisut päähän ota, kunhan ohimennen vain kiroilen, et kyl te muut ootte sitten hyviä ja mä se jaksan täällä vieläkin luuseroida tekemättä oikeastaan mitään kehittävää... no, sit unohdan koko jutun kymmenen minsan sisällä ja meen tupakalle...  ;)

Teidän kanssa on ihana turista, mut nyt on pakko mennä piirtämään. Muistattehan... hirviä työ vielä edessä Kemiä varten. Mutta ensin tupakalle...

Kemi sucks...  :D
« Last Edit: 09.02.2004 klo 13:54:38 by Axuz »

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Reply #166 on: 09.02.2004 klo 14:01:31 »
Oma näkökulmani tuohon manga-hommaan on se, että kyllä se vaikuttaa hyvin vahvasti japanilaisten tapaan hahmottaa ympäristöään. En sano, että se on hyvää tahi huonoa, mutta kuvituksenopettajilla on monesti ongelma piiskata nuo perinteiset tyylit irti opiskelijoiden selkärangasta. Kun jo lapsesta asti on nähnyt asioiden esitettävän tietyllä tavalla, on siitä hankala päästä eroon. Japanilaisesta sarjakuvasta massiivinen osa on piirretty sillä stereotyyppisellä, selvästi tunnistettavalla tavalla. On toki niitäkin, jotka pyrkivät piirtämään länsimaisemmin, mutta silti niistäkin on selvästi nähtävissä nuo perinteiset skeemat.

Jounille (ja toki kaikille muillekin) suosittelen ehdottomasti vaikka kansalaisopiston elävän mallin kursseja, jos ei taidekoulussa satu olemaan. Sen parempaa lähestymistapaa oikeaoppisen anatomian hallintaan ei ole. Unohtakaa hetkeksi valokuvat ja anatomian kirjat. Niillä voi sitten myöhemmin täydentää ja hahmottaa jo tietämäänsä, mutta elävän mallin piirustus on ylittämätön harjoitus. Siellä oppii katsomaan ja näkemään, sekä etenkin piirtämään erilaisia, normaaleja ihmisvartaloita.

Se minua on aina kiusannut, kuinka moni nuori lahjakas piirtäjä päättää jo nyrkillätapettavana, että tässä on minun tyylini. Ei anneta itselle aikaa kokeilla ja oppia uusia asioita. Katsotaan vain maailmaa tunnelin läpi, jo valmiina paikoilleen jämähtäneenä. Minusta olisi paras antaa sen tyylin tulla ajallaan, sitten kun tietynlainen tekotapa useiden muiden kokeiltujen joukosta alkaa vaikuttaa kaikkein mielekkäimmältä, haastavimmalta ja moniulotteisemmalta.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Reply #167 on: 09.02.2004 klo 14:16:23 »
Teidän kanssa on ihana turista, mut nyt on pakko mennä piirtämään. Muistattehan... hirviä työ vielä edessä Kemiä varten. Mutta ensin tupakalle...

Kemi sucks...  :D

Kas jollain muullakin on vielä jotain tekemistä Kemin kanssa ja tuhlaa aikaansa Kvaakissa keskustellen.

Nimim. Enää kymmenen sivua piirtämättä sarjakuvanovellia jossa on kymmenen sivua. Onneksi sentään käsikirjoitus on valmis.

Ei kun takaisin piirustuspöydän ääreen.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #168 on: 09.02.2004 klo 14:18:40 »
Hyvä kun muistutitte. Onkin pitänyt toi valmis sarja tulostaa jo pidemmän aikaa ;D
Nyt sitten tulostin ja rupesin kattomaan, että tarviikohan se lisää rasteria...?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Gamma

• Jäsen
  • Miu
« Reply #169 on: 09.02.2004 klo 16:49:17 »
Eräs minun opiskelumatkani varrelle osuineista piirustuksen opettajista (en millään muista kuka niistä) tähdensi, että ihan samalla lailla, kuin soittamistakin, pitäisi piirustustakin harjoitella säännöllisesti ihan vaan taitojen ylläpitämiseksi.

Aina, kun olen elävän mallin piirustuksen kursseilla ollut, siihen tulee semmoinen... ööö.... mikähän olisi hyvä sana... tuntuma! Jostain syystä avopuolisoni ei osoita minkäänlaista kiinnostusta mallina olemiseen, mutta kierosti minä piirtelen joskus kasvokuvia hänen nukkuessaan :P

Tässä muuten (edelliseen tekstiini liittymättä) näytteeksi yksi kuvatus, jonka piirtelin tänä aamuna ylen ystävällisesti (=ilmaiseksi) eräälle irccituttavalle
http://www.kolmiokissa.com/naytteet/mv.jpg

Jukka

• Jäsen
« Reply #170 on: 09.02.2004 klo 17:39:51 »
Väsäsin tuollaiset yksinkertaiset nettisivut geoticsilla. Toivotavasti ne toimivat niinkuin pitäisi.
Tuossa yksi kuva
http://www.geocities.com/jukkatilus/invalid.html
Palautetta sivuista voi myös antaa, vaikkei siellä vielä matskua hirveästi olekaan.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #171 on: 09.02.2004 klo 18:17:18 »
Jukka: Ihan hyvin tehtyä strippiä. Tekstipuoli sulla on hallussa ja minusta on loistava idea, että tuoppi juttelee takaisin. Hehehe! Kuvat tietysti on jotenkin turhan stabiileja, mutta jotkut tykkää tuollaisesta tekstipainoitteisesta matskusta. Jos saat julkaisijan niin työtä ei ainakaan ole liikaa, jos ainoastaan ilme muuttuu. Kokonaisuus vahvasti plussalla!

Hanna

• Jäsen
« Reply #172 on: 09.02.2004 klo 20:48:04 »
Joitakin omia tuotoksia aikajärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan. Tyylini on mielestäni muuttunut jonkin verran vuosien varrella. Jo etukäteen pahoitteluni ei-niin-hyvästä skannausjäljestä. Tykkään värittää puuväreillä, jotka ei koneella enää näytä kovin hyvältä...
-------------------------------------
Rock'n'roll! Kitaristiäijään olen edelleenkin aika tyytyväinen, mutta laulajilla on aika kireät ilmeet   ;D
http://gamma.nic.fi/~ilmonen/rock.jpg

Erään opiskelijalehden pääkirjoitukseen tehty kuva. Vuodelta 2000 tai 2001.
http://gamma.nic.fi/~ilmonen/paakirjoitus.jpg

Olen piirtänyt 9 osaa sarjista ikuisuusopiskelijasta nimeltä Jomppa oman opiskelualani lehteen. Tässä näyte vuodelta -02. Viimeisin Jomppa on taas hieman eri tyylinen.
http://gamma.nic.fi/~ilmonen/jomppa4.jpg

Suuri rakkauteni Star Trek! Olen tehnyt vastaavanlaisen parodian joka sarjasta, tässä ensimmäinen joka irvailee Star Trek: Voyagerille. Vitseille nauraminen tosin edellyttää sarjan, tapahtumien ja henkilöiden (lähes) perinpohjaista tuntemusta, joten aika hörhö-tavaraahan tämä on.
http://gamma.nic.fi/~ilmonen/voyager.jpg

X-Filesin loppuminen laittoi tunteelliseksi... Parodia tämäkin, vaatii taas syvällistä vihkiytymistä. Scullyn pärstään olen tyytyväinen.
http://gamma.nic.fi/~ilmonen/xfiles.jpg

Tältä vuodelta tämä seuraava. Piirtelen paljon tällaisia henkilökuvia, lähinnä huvin vuoksi. Ei tällä mitään syvempää merkitystä ole.
http://gamma.nic.fi/~ilmonen/herra_mursula.jpg

Uusi luonnos tämäkin, ihan vaan harjoittelua. Edustaa aika pitkälti mun nykyistä piirrostyyliäni.
http://gamma.nic.fi/~ilmonen/bussipysakilla1.jpg

Samat sanat kuin äskeiseen, jälki on vaan aika tuhruista.
http://gamma.nic.fi/~ilmonen/bussipysakilla2.jpg
----------------------------------
Ruusuja ja risuja, kiitos!
Klik klik --> Sarjisblogini

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #173 on: 09.02.2004 klo 21:06:15 »
Joitakin omia tuotoksia aikajärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan. Tyylini on mielestäni muuttunut jonkin verran vuosien varrella. Jo etukäteen pahoitteluni ei-niin-hyvästä skannausjäljestä. Tykkään värittää puuväreillä, jotka ei koneella enää näytä kovin hyvältä...
-------------------------------------

Ruusuja ja risuja, kiitos!

No huh huh... Annan myöhemmin ruusuja ja risuja, ku keittiöstä kuuluu mieletön kiroilu (tarkoittaa, että minun pitäisi mennä viimeistään nyt tekemään ruokaa, kun tumpelo avovaimo ei jaksa enää odottaa...  ;D), mut täytyy vielä ehtiä sanomaan sen verran, että tässä on ensimmäinen sarjakuvia piirtävä suomalainen nainen (jonka nyt äkkiseltään muististani kaivan), joka tekee sarjakuvia visuaalisesti täysin eri tavalla kuin muut suomalaiset sarjakuvapiirtäjänaiset. MINÄ TYKKÄÄN NÄISTÄ! En ehtiny ku nopeasti klikata kuvat läpi, mut en yhtään ihmettelisi, jos jokin naistenlehti tai pienempi nuorisolehti kiinnostuis sinun kuvitustesi julkaisemisesta. Tuo on nimittäin enempi kaupallisempaa matskua kuin valtaosa muiden naispiirtäjiemme jälki ja se on ainoa asia, mikä merkkaa silloin, kun haluaa saada töistään kunnolla rahaa. Haluan antaa sinulle paljon voimaa jatkaa. Naispiirtäjiä on maassamme paljon vähemmän kuin miehiä ja hyviä, etenkin kaupalliseen käyttötarkoitukseen sopivia vieläkin vähemmän. Ja jos kuvituksillaan haluaa elantoa saada, kaupallisuus ja myyvyys on elinehto töittensä arvottamisessa. Tällä on tietenkin merkitystä vain niille, jotka haluavat saada töistään joskus vielä rahaakin. Mutta oli asianlaita mikä hyvänsä, jatka samaan malliin. Älä luovuta. Tuollaisen menetys on jo jonkinasteinen menetys...

Nyt täytyy mennä. Kirjoitan myöhemmin tähän säikeeseen lisää ja kuittaan vielä noihin Hannan töihinkin jotain. Kissatkin jo huutaa... AIJAIJAIJAI...  :P
« Last Edit: 09.02.2004 klo 21:09:04 by Axuz »

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Reply #174 on: 10.02.2004 klo 20:17:08 »
*Axuzin kanssa samaa mieltä Hannasta. Nättiä jälkeä ja selkeä oma tyyli kehittymässä. :))) *

---------------

No.. jospa sitä vaikka kehtaisi omiaan...

Tämän piirsin eilen. Tussaus Copic -sivellinkynillä ja väritys Fotarilla. Alexa on ranskalainen tyttö joka matkustelee.

http://www.ungroup.net/jjntemp/alexa2.jpg

Tämän piirsin tänään. Oli tylsää tunnilla. Tai ei oikeastaan tylsää, mutta pystyn keskittymään puheeseen paremmin jos piirtelen samalla jotain, joten otin mallia etuoikealla istuvasta tytöstä ja mukailin hieman.

http://www.ungroup.net/jjntemp/doodle1.jpg

Lisempää täällä:  Nettigalleria

« Last Edit: 10.02.2004 klo 20:19:40 by JJ Naas »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Reply #175 on: 10.02.2004 klo 20:36:29 »
http://www.ungroup.net/jjntemp/alexa2.jpg

Sinä olet nero. Luen juuri Desert Rocksia ja täytyy sanoa, että suomalainen sarjakuva kaipaisi lisää sellaisia selkeitä ja hyviä tarinoita.

Kitani. Vauhti ja vaaralliset tilanteet ovat hanskassa, mutta yritä tehdä ruuduistasi vähän selkeämpiä. Muuten näyttää kyllä ihan hyvältä matskulta.
« Last Edit: 10.02.2004 klo 20:39:35 by Wilpuri »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #176 on: 10.02.2004 klo 20:55:27 »
Ei hitsi... kyllä minä olen jo pidempään tarkkaillut noita JJNääsin tekemisiä ja kyllä minä vähitellen alan rakastumaan kaverin töihin... Ehkä sun suurin ansio noissa töissä on tunnelma. Piirustustyylikin on herkän rosoinen... jotenkin välitön. Siinä on omanlaista pehmeyttä... sun tapa hahmottaa materiaa paperille on aika persoonallista. Mutta tunnelmaa on monissa Nääsin töissä enemmän kuin Edenin puutarhassa. Tulee jotenkin rauhallinen ja hyvä mieli noita kuvia katsellessa. Nääs piirtää ihan eri tavalla kuin kaikki muut Suomessa ja vaikka se onkin saanut jonkun verran vaikutteita mangasta, niin jostain syystä se ei pistä ensimmäisenä silmään. Ne otetut vaikutteet on jotain aivan muita kuin mitä muut ovat tupanneet sieltä lainata. Enkä nyt tarkoita vain nenän yläpuolelle piirrettyjä viivoja (näitä ei muuten ehkä kannattaisi piirtää joka kuvaan, sillä niillä on japanilaisessa sarjakuvassa muutakin tehollista merkitystä...), vaan kaikin puolin vaikutteet on hyödynnetty eri tavalla. Samoja vaikutteita, kuin muillakin, mutta sovellettu omaan työhän eri tavalla. Jotenkin sen mangan vaikutus on ollut sellainen, että se ei silti kovinkaan selvästi näytä perinteiseltä mangalta. Nenän tarkempi piirtäminen ja silmien ja kallon jättäminen suht normaaleiksi voi tietty auttaa paljonkin tätä asiaa... mut mun mielestä Nääsin mangasta ottamat vaikutteet on siirretty töihin niin hienostuneesti, että lopputuloksesta on tullut ikään kuin jotakin länsimaisen ja mangan väliltä. Tää on jotenkin älyttömän vaikea selittää, mutta ero on huomattava, kun vertaa muihin suomalaisiin piirtäjiin, jotka ovat myös ottaneet mangasta vaikutteita. Ero on kuin yö ja päivä. Nääs on käyttänyt mangapalettia äärimmäisen varovasti ja hienostuneesti. Juuri sopivasti. Omat viritykseni ovat vähän saman suuntaisia, mutta silti niin erilaisia. Sulla on kuule ihan oma mielenkiintoinen tyyli. Tulos näyttää itseasiassa jäljeltä, joka voisi menestyä visuaalisuutensa puolesta sekä länsimaissa että Aasiassa. Ja se on aika paljon se...

Jatka samaan malliin. Pitää joku päivä tulla käymään, ku mutsi asuu Ranualla ja joudun kuitenkin menemään aina Rovaniemen kautta. Aattelin tässä ottaa joskus lähitulevaisuudessa muutenkin yhteyttä, jos vaikka innostuis kehittelemään joskus jotain yhteistyötä... Tsemppiä! Pidän sua silmällä...  ;)
« Last Edit: 10.02.2004 klo 21:01:30 by Axuz »

JJ Naas

• Jäsen
« Reply #177 on: 10.02.2004 klo 21:14:51 »
Sinä olet nero. Luen juuri Desert Rocksia ja täytyy sanoa, että suomalainen sarjakuva kaipaisi lisää sellaisia selkeitä ja hyviä tarinoita.

Danke. :) Kolmoskappaleessa piirrosjälki on vanhinta ja kurppaisinta, koeta kestää...

JJ Naas

• Jäsen
« Reply #178 on: 10.02.2004 klo 21:28:09 »
Ei hitsi... kyllä minä olen jo pidempään tarkkaillut noita JJNääsin tekemisiä ja kyllä minä vähitellen alan rakastumaan kaverin töihin... Ehkä sun suurin ansio noissa töissä on tunnelma. Piirustustyylikin on herkän rosoinen... jotenkin välitön. Siinä on omanlaista pehmeyttä... sun tapa hahmottaa materiaa paperille on aika persoonallista. Mutta tunnelmaa on monissa Nääsin töissä enemmän kuin Edenin puutarhassa. Tulee jotenkin rauhallinen ja hyvä mieli noita kuvia katsellessa. Nääs piirtää ihan eri tavalla kuin kaikki muut Suomessa ja vaikka se onkin saanut jonkun verran vaikutteita mangasta, niin jostain syystä se ei pistä ensimmäisenä silmään. Ne otetut vaikutteet on jotain aivan muita kuin mitä muut ovat tupanneet sieltä lainata. Enkä nyt tarkoita vain nenän yläpuolelle piirrettyjä viivoja (näitä ei muuten ehkä kannattaisi piirtää joka kuvaan, sillä niillä on japanilaisessa sarjakuvassa muutakin tehollista merkitystä...), vaan kaikin puolin vaikutteet on hyödynnetty eri tavalla. Samoja vaikutteita, kuin muillakin, mutta sovellettu omaan työhän eri tavalla. Jotenkin sen mangan vaikutus on ollut sellainen, että se ei silti kovinkaan selvästi näytä perinteiseltä mangalta. Nenän tarkempi piirtäminen ja silmien ja kallon jättäminen suht normaaleiksi voi tietty auttaa paljonkin tätä asiaa... mut mun mielestä Nääsin mangasta ottamat vaikutteet on siirretty töihin niin hienostuneesti, että lopputuloksesta on tullut ikään kuin jotakin länsimaisen ja mangan väliltä. Tää on jotenkin älyttömän vaikea selittää, mutta ero on huomattava, kun vertaa muihin suomalaisiin piirtäjiin, jotka ovat myös ottaneet mangasta vaikutteita. Ero on kuin yö ja päivä. Nääs on käyttänyt mangapalettia äärimmäisen varovasti ja hienostuneesti. Juuri sopivasti. Omat viritykseni ovat vähän saman suuntaisia, mutta silti niin erilaisia. Sulla on kuule ihan oma mielenkiintoinen tyyli. Tulos näyttää itseasiassa jäljeltä, joka voisi menestyä visuaalisuutensa puolesta sekä länsimaissa että Aasiassa. Ja se on aika paljon se...

Kiitti kommenteista. Laajemmasta menestyksestä tuskin uskaltaa haaveilla, harrastus -ja pienlehtitasolla nyt ollaan toistaiseksi. Ehkä joskus kun on varmempi omasta tyylistä voisi koittaa jotain suurempaa kakunpalaa... Desert Rocksia pakotan itseni piirtämään vähintään sen paria sivua viikossa että olisi jotain rutiinia, että kehittyisi. Ja tietysti sen vuoksi että se on paikoin ihan hauskaa. Olen piirtänyt Desert Rocksia säännöllisesti jo kolmatta vuotta, enkä enää edes tiedä mitä sitä tekisi ellei sitä tekisi. Piirtäisin varmaan jotain muuta nettisarjakuvaa. Tuskin printtisarjakuvaa, kun pitäisi pähkäillä koko ajan että missä nämäkin sivut saisi julkaistua/markkinoitua/myytyä jne. Printtimuodossa sitten pienempiä juttuja.

Jatka samaan malliin. Pitää joku päivä tulla käymään, ku mutsi asuu Ranualla ja joudun kuitenkin menemään aina Rovaniemen kautta. Aattelin tässä ottaa joskus lähitulevaisuudessa muutenkin yhteyttä, jos vaikka innostuis kehittelemään joskus jotain yhteistyötä... Tsemppiä! Pidän sua silmällä...  ;)

Jees, mikäs siinä. :) Kemissä varmaan tulen ainakin viimeistään olemaan, 66:25 -lehteä myymässä.

kitani

• Guest
« Reply #179 on: 10.02.2004 klo 21:32:32 »
Kitani. Vauhti ja vaaralliset tilanteet ovat hanskassa, mutta yritä tehdä ruuduistasi vähän selkeämpiä. Muuten näyttää kyllä ihan hyvältä matskulta.

Tarkoitatko tuota yleistä rosoisuutta? Se johtuu radikaalista pienentämisestä.  

Nyt kun jälkeenpäin katselee niin sivu 3 on kyllä järjettömän kökkö, pitää piirtää se uudestaan kun muut sivut ovat valmiina. Saman voisi tehdä myös kuutossivulle, nyt se on juuri sellainen sekamelska.

Mutta kaiken kaikkiaan sarjiosta on ollut mukava tehdä.

Antakaas muutkin palautetta, ei tässä muuten pysty kehittymään.

EDIT:

Pistin Deviantiin yhden uuden Conan-sivun ja kaksi sivua ikivanhaa sarjistani.

http://kitani.deviantart.com/
« Last Edit: 10.02.2004 klo 23:01:03 by kitani »