Niin no kiitos. Ensiksi siitä kannesta.
Tämän voisi jättää spoilerin ulkopuolelle, ei muuta varmaan kenenkään lukunautintoa, jos ei tätä ole vielä lukenut...
[spoiler] Luulin aluksi, että kannessa oli kuva siitä Koomikon hymynaamasta. Veri ei kuitenkaan näyttänyt vereltä, joten olen päätynyt siihen lopputulokseen, että se punainen mössö on hilloa, jota viimeisen sivun journalistipoju on laittanut hampurilaiseensa. Ei veri voi kiiltää noin. Hilloa sen on oltava. Hilloa hampurilaisessa. Muussa tapauksessa kansi on huono. Tavallaan. Ei, hyvä se on silti - liittyy koko tarinassa usein toistuvaan motiiviin. En vain tiedä, onko sillä smileyllä mitään syvempää merkitystä.[/spoiler]
Ja perään toinen:
[spoiler] Lopun pilasi se seikka, että joitakin kirjailijoita sun muita oli kaapattu. Se oli turhaa. Ozymandias "maailman kuuluisimpana" olisi varmasti osannut itse kehitellä jotain tuontyyppistä. Sen lisäksi koko "muukalaiset hyökkäävät, yhdistetään voimamme" on klisee. En vain tiedä, onko tämä ensimmäinen teos, jossa sitä on käytetty, koko ideaa. Jos on, silloin koko teos onkin vain entistä parempi. Ja voi olla, etten näe teosta tarpeeksi monitasoisesti ikäni ja maailmantuntemukseni takia. Käsittääkseni tarinassa Rorschach tavallaan voitti. Perinteiset sankarit, jotka taistelevat rikollisuutta vastaan yksittäisiä rosvoja kukistamalla, voittivat. Sen käsityksen saan viimeisestä ruudusta. Rorschach taisi ennustaa tuon, vai?[/spoiler]
Ohhoh, tulipa pitkiä.

Harvempi tuota kai hahmottaa etukäteen. Jälkikäteen sitä ei kai väärin voi ymmärtää. Ja tarvitaanko todellakin spoilereita, jos keskustellaan koko teoksen ensimmäisestä sivusta?
Ei, mutta käytän kuitenkin. Selittäkää se sitten minulle.