Pitää olla mahdollisuus nähdä mitä haluaa.
Onneksi Fantasiapelit tarjoaa Oulussa (ja Helsingissä, Kuopiossa, Joensuussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa) tämän mahdollisuuden. Albumivalikoima on erinomainen 130 000 asukkaan kaupungiksi. Sieltä löytyy Castle Waitingit, Cerebukset, Astro Cityt, Rabbi's Catit, Palestinet ja monet muut, jopa verkkosarjakuva The Order of the Stickin kokoelma-albumit. Veikkaanpa, että sieltä monet oppilaannekin saavat päivittäisen mangansa, paikan pitäisi kyllä olla tuttu. (En tienaa näillä mainoksilla, mielestäni hyvästä vain pitää levittää tietoa.) Sarjakuva, varsinkin manga, muodostaa kuulemma merkittävän osan liikkeen myynnistä.
Itse odotan Akateemisen Kirjakaupan paluuta Ouluun kuin kuuta nousevaa. Kun he myivät myymälänsä Suomalaiselle, he sopivat, etteivät 10 vuoteen tule takaisin. Se aika alkaa vähitellen täyttyä. Saataisiin lopulta kunnolla kilpailua.
Silti uskon, että Suomalainen kyllä ottaa valikoimiinsa puuttuvia sarjakuvan ja kuvataiteen alan perusteoksia, kun niiden statuksesta ja potentiaalisesta myynnistä heille kertoo. Heillä, kuten ei kenelläkään, voi olla joka alan asiantuntemusta sisäänosto- ja varastointivalinnoissaan samoissa määrin. Asioihin voi vaikuttaa itse eikä vain tyytyä valittamaan niistä (ei sillä, että väittäisin sinun niin tehneen). Varmasti he silti voisivat leiviskänsä paremmin nytkin hoitaa, en pidä heitä minään kirjakauppa-alan valikoiman ja palvelun multihuipentumana.
Itse tein teini-iässä 80-luvulla syvältä maaseudulta pyhiinvaellusmatkoja Oulun elokuvateattereihin, pelikauppoihin ja Akateemisen sarjakuvahyllyjen ääreen. Tekisin niin edelleen, mutta Akateeminen on vain vaihtunut Fantasiapeleiksi.