Author Topic: Luukauppias  (Read 4130 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
Luukauppias
« on: 24.09.2006 klo 12:25:47 »
Juha Ruusuvuoren ja Hannu Lukkarisen uusi sarjakuva voisi olla aika cool, se Luukauppias. Olen lukenut kirjan  Ryöstetty pyhimys johon se perustuu. Kaksiosainen, toinen osa tulee keväällä. Lukkarinen on tehnyt pari Paasilinnan kirjaa sarjakuviksi, se Lentävä kirvesmies vai mikä Ronkoteus ja sen karhupalvelijan.

http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=/product&isbn=951-0-32370-5

Vois ostaa, vain 16 e + postit.

Onko joku jo lukenut? Mielipiteitä?

Curtvile

• Ylläpitäjä
Re: Luukauppias
« Reply #1 on: 24.09.2006 klo 16:24:12 »
tai festareilta 10€.
on luettu ja minä pidin, kuten jo mainitsin Lukkarisen sarjakuvia käsittelevässä ketjussa http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=5954.0

Tosin seikkaliusarjakuvan ystävänä ja ihmisenä joka pitää synkkäsävyisestä piirrosjäljestä olen hivenen jäävi.
Eikä minua haittaa fonttikaan.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #2 on: 25.09.2006 klo 06:29:49 »
Graafikoille ei voi suositella  :) voi alkaa ahistaa ...tai kannattaa ainakin selata enste.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JanneT

• Jäsen
« Reply #3 on: 25.09.2006 klo 12:07:59 »
Sain teoksen synttärilahjaksi. Lukukokemus on vielä kesken, mutta en nyt toistaiseksi ole hihkunut riemusta. Onhan se sarjallisempi kuin joku Ronkoteus, mutta kyllä tuossa romaanista-sarjakuvaksi-tekniikassa edelleen tuntuu ongelmia olevan. Ainakin omaan makuuni tuo tekstin massiivinen määrä käy puuduttavaksi. Ei siinä mitään, jos välillä paasataan, Mooren Helvetistä-teoksen monikymmensivuinen paasaus suomenkielisen painoksen ensmmäisen kirjan lopussa jaksaa edelleen hymyilyttää, mutta sen jaksoi lukea, sillä kirjan painotuksissa oli sentään vaihtelua. Tämä on ollut -toistaiseksi- melko tasaista papatusta.

Graafikoille ei voi suositella :) voi alkaa ahistaa ...tai kannattaa ainakin selata enste.

Joo, voi alkaa vaikkei olisikaan graafikko. Isot pisteet siirtymisestä puhtaasti mustavalkoiseen ilmaisuun, mies on sen verran lahjakas piirtäjä että ne harmaasävy-söhellykset vain halvensivat jälkeä.

Mutta jumankekka kun osa kuvista näyttää todella huonosti pakatuilta jpg:iltä... tai siltä että Lukkarinen on ensin piirtänyt joukon erillisiä kuvia, skannannut satunnaisessa koossa ja sen jälkeen vienyt ne fotarissa samalle alustalle ja venytellyt niitä mielensä mukaan niin useaan otteeseen, että viivat ovat pelkkää suttua. Kun viivojen ympärillä on sitten tuollainen harmaa harso, on alueita kiva värittää mustaksi paint bucketilla, jolloin koneella väritetyt alueet erottaa mainiosti koska niiden ja alkuperäisen tussiviivan väliin jää tuollaisia harmaita rajoja. Ja mitä tuon resoluution pomppiminenkin alkuperäisissä skannauksissa on olevinaan?? Sama harmaa harso on myös puhekuplien ympärille. Ja fonttikin oli kovin halpa...

Ääh, olisi ollut niin kiva sanoa paljon hyvä tästä teoksesta, kun lahjakas mies on jo saanut täällä niin paljon kritiikkiä osakseen. Mutta hitto soikoon, sentään WSOY, luulisi nyt että niillä on vähän laaduntarkkailua tuossa painojäljessä  :-\

Mutta pitää tietysti lukea loppuun ennenkuin voi sanoa mitään syvällisemmin.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #4 on: 25.09.2006 klo 19:02:28 »
Lukkarinen itse sanoi, että kvaak.fi on vähän niin kuin koirakoulu alias kenneli.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #5 on: 25.09.2006 klo 19:17:46 »
Lukkarinen itse sanoi, että kvaak.fi on vähän niin kuin koirakoulu alias kenneli.

On täällä toisenlaisiakin terrierejä.
Tai oikeastaan sekarotuisia piskejä, mutta en hauku. Purenkin vain joskus.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Reply #6 on: 25.09.2006 klo 19:52:48 »
Niinpä  niin: Lukkarisenkin ennätin nähdä neljän sekunnin ajan festivaaleilla. Tarkoitukseni oli ehtiessäni pyrkiä virittelemään keskustelua alpparinteon kärsimyksestä ja huumasta, mutta niin vain alitti mokoma tutkani myöhemmin festien kestäessä. En ole vieläkään livenä edes nähnyt tuota Luukauppiasta, mutta uteliaana pyrin harhailemaan tulevien aikojen tietämissä kirjakauppojen hyllyille teollisuusvakoilemaan. Onhan Hannu oman linjansa ansiokas mestari. Ja suvereeni practical-ampuja.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

JanneT

• Jäsen
« Reply #7 on: 26.09.2006 klo 11:00:10 »
Nyt on tullut Luukauppias luettua kokonaan. Jostain syystä minulla oli välilä vaikeuksia seurata tarinaa, niin kuvan kuin tekstinkin osalta.

Mutta tarina on silti hyvä ja Lukkarisen piirrosjälki jumalattoman kaunista katseltavaa. Kyllä jatkokin sitten aikanaan on pakko lukaista. Kokonaisfiilis jäi kaikista napinoista huolimatta ehdottomasti plussan puolelle.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Reply #8 on: 30.09.2006 klo 21:14:07 »
Harmaasävykuvat oli luettavampia, niihin pääsi sisälle. Sarjakuvan ei tarvitse olla tyylikästä.

Mää jätän ton ny kesken. Kuvat ei koske mun sialun kiälii yhtää. Teksti on selostusta, ei eloisaa elämää.

Yritän myydä ton harhaostoksen.

Lukkariselle muikeita terveisiä että ei sun taitoja kukkaan epäile mutta kokeileppa tehä oma tarina niin joudut piirtämään miltä susta tuntuu eikä sun tartte enää havainnollistaa kirjallisuutta. Ruusuvuorelle että ihminen ei ole rationaalinen olento joka aina esittelee itsensä: "Minä olen Joukari, Annin orja." "Minä olen Kirkesundin Nikolas."

No juu, totean vielä itsestäänselvyytenä että näin minä koin, älä pahoita mieltäsi jos pidit Luukauppiaasta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #9 on: 01.10.2006 klo 11:48:02 »

Ja Hannu on luukauppias?

Äh. En ole vielä albumia ostanut enkä tiedä ostankokaan täydellä hintaa. Selailu ei vakuuttanut Ronkoteuksen lukenutta.

JanneT

• Jäsen
« Reply #10 on: 02.10.2006 klo 10:17:17 »
Luultavasti en olisi ikinä päässyt teosta loppuun, jos ei olisi ollut vaimon synttärilahja mulle, sen verran raskaslukuista ja paikoitellen sekavaakin oli. Enpä tiedä.. silti tunnelma jotenkin tiivistyi loppua kohden ja olin iloinen että loppuun asti pääsin. 

Harmaasävykuvat oli luettavampia, niihin pääsi sisälle.

Jaa, olivat ehkä. Minusta ne harmaasävyt olivat silti kovin halvan näköisiä. Tietokone ei tunnu tuoneen mitään hyvää teoksiin ja siksi suunta pois harmaasävyistä sun muusta on minusta vain ihan positiivista. Ei Lukkarisen tyyli kaipaa minusta tietokonetta mihinkään.

Yhdeksi syyksi sekavuuteen pistäisin sen, että kohtauksista puuttuivat usein tarvittavat yleiskuvat. Tapahtumaympäristöjä oli vaikea hahmottaa, kun ympäristö ei yhdistynyt mielessä loogisesti mihinkään. Enemmän tilaa ympäristön kuvaamiselle, vähemmän hahmoja valkoisella taustalla ja hyvä vielä tulee  :)

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Reply #11 on: 02.10.2006 klo 11:23:56 »
Minusta ne harmaasävyt olivat silti kovin halvan näköisiä. Tietokone ei tunnu tuoneen mitään hyvää teoksiin ja siksi suunta pois harmaasävyistä sun muusta on minusta vain ihan positiivista. Ei Lukkarisen tyyli kaipaa minusta tietokonetta mihinkään.
En ymmärrä tuota. Tietokone on piirustusväline jolla voi tehdä sarjakuvan alusta loppuun. Wacom on monipuolisempi kuin mikään kynä. Ronkoteus oli Lukkarisen ensimmäinen sarjakuva jonka tekemiseen hän ei tarvinnut paperivaihetta ollenkaan. Se näytti hyvältä. Jos harmaa näyttää "halvalta", sen täytyy olla lukijan vapaaehtoinen päätös. Mikä on halvan näköisen vastakohta? :-[

JanneT

• Jäsen
« Reply #12 on: 02.10.2006 klo 12:06:05 »
Äh, eihän tietokoneessa tai harmaasävyissä itsessään mitään vikaa ole, onhan siitä lukuisia esimerkkejä. Kyse on vain siitä, kuinka niitä käytetään. Ensimmäisessä viestissäni tästä ketjusta jaarittelin jo melko laveasti siitä, miksi hra Lukkarisen teoksiin ei tietokone ole tuonut mitään hyvää, turha toistaa sitä uudelleen enää tässä (resoluutio, voimakas anti-aliasointi, ylipäätään vaihteleva kuvan laatu).

Ronkoteus-lukukokemuksestani on jo melkoisesti aikaa, joten kirjoittelen vain siltä pohjalta, minkälainen fiilis siitä silloin jäi, mutta en pysty enää sen paremmin sitä purkamaan.  Yksi ongelma oli ainakin kiiltävä paperi, joka ei istunut viivaan eikä efekteihin kovinkaan mallikkaasti.

Halvan vastakohta on tietenkin laadukas, sanokoot kielipoliisit mitä tahansa  :)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #13 on: 05.10.2006 klo 09:16:22 »
En ymmärrä tuota. Tietokone on piirustusväline jolla voi tehdä sarjakuvan alusta loppuun.
Konkreettisesti tuotannon TEKNISET ongelmat näkyvät siinä, että sarjakuvasta plokatut ruudut näyttää ihan hyviltä netissä ja painettuna (printissä) juttujen yhteydessä, mutta ovat aivan hanurista ite teoksessa.

Kuvien SISÄLTÖÖN en ota kantaa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

hannu lipponen

• Guest
« Reply #14 on: 07.10.2006 klo 22:57:05 »
Selailin, mutta päätin jättää ostamatta. Oletan, että kyseessä on suht perinteinen seikkailukertomus, johon ei kuvitus eikä kuvakerronta istu kovin hyvin. Ihmettelen tuota kirjasintyypin valintaa, sehän oli aivan syvältä, vähän tuollainen Comic Sans -tyyppinen. Ja kaikki graafikothan tietävät, mitä se tarkoittaa.

Edelleen näyttää siltä, että suomalaisille tuottaa suunnattomia vaikeuksia aikaansaada mukaansatempaavaa käyttösarjakuvaa. Jos se nyt oli edes tarkoitus. Haluaisin tukea kotimaisia sarjakuvia, mutta sisällön pitäisi olla kovempaa matskua kuin kansien.
« Last Edit: 09.10.2006 klo 00:54:15 by hannu lipponen »