Luin tuossa alkusyksyllä Morrisonin JLA:ta eikä se oikein pudonnut.
Kuinkas sattui, itse olen myös kahlannut läpi Morrisonin JLA:n kesän ja alkusyksyn aikana ja minä puolestani tykkäsin kovasti. Kuvitus olisi voinut olla näyttävämpääkin, mutta yleensä ottaen Morrison sai välillä todella suureksi paisuvan poppoon toimimaan ja kaikki pääsivät tasapuolisesti pätemään. Ja juonet ja ideat olivat parhaimmillaan järisyttävän huimia. (JLA 1000000, World War III)
Eli mitkä olisivat ne essentiaalit/suurimmat tarinat koskaan kun a) hyllystä löytyy Millerin Batmanit, Arkham Asylum, Killing Joke, Gotham by Gaslight(?), Mustaa ja valkoista -albumit, Neal Adams 1 ja joitain muita Suomessa julkaistuja juttuja ja 2) ennen 70-lukua julkaistut eivät taida paljon innostaa. Elseworldsit käyvät hyvin. Postiluukkuun odottelen Long Halloweeniä, Dark Victoryä ja Haunted Knightia.
Tuo Loebin ja Salen kolmen kirjan sarja on huima! Varsinkin Long Halloween ja Dark Victory on pakko lukea yhdeltä istumalta.
Itselläni on jo Neal Adams 2. Minusta se oli varsinkin Ra's al Ghul -painotteisuutensa takia reilusti parempi kuin ykkönen. Jos vähänkään pidit ekasta kirjasta, hommaa tämä.
Mike W. Barrin ja pääasiassa Alan Davisin piirtämä Year Two toimii, samoin kuin kaikki muukin Davisin piirtämä Bat-materiaali. Nämä taitavat käsittääkseni suurelta osin olla jo suomennettu, ja sinulta saattaa ne jo löytyäkin.
Son of the Demon on Elseworlds -tarina, mutta suosittelen siitä huolimatta. Varsinkin kun taitaa kohtapuoliin tai jo nyt olla sittenkin kirjoittettu kaanoniin.
Muutenhan sulla tuntui olevankin ehkä ne tärkeimmät Batman -tarinat hanskassa.