Kirjoittaja Aihe: Plagiointi sarjakuvissa  (Luettu 19381 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

FreakyMike

  • Taideseppä
  • Jäsen
  • Viestejä: 478
  • weird bastard
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #15 : 19.07.2003 klo 00:26:44 »
No entäs jos ottaa vaikka ruutujärjestyksen jostakin vanhasta lehdestä (piirtää läpi valopöydällä etc.) ja kehittelee siihen sen jälkeen vain oman tarinansa?

Kuulemma monet ihan ammattimaiset piirtäjätkin harrastavat semmoista..
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #16 : 19.07.2003 klo 01:18:40 »
Yksittäistapausten vatvominen on aika turhaa. Tekijänoikeudet koskevat teoksia, jollaiseksi useimmat valokuvatkin lasketaan. Itse otettuihin kuviin on itsellä oikeus, netistä kopioituihin niiden alkup. ottajilla. Ellei sitten ole erikseen mainittu, että kyseessä on tekijän oikueuksista vapaa kuva.

Siis perehtykää tek. oik. lakiin jos haluatte olla varmoja jostain yksittäisestä virityksestä. Tai kun olette solmimassa sopimuksia.

Tässä ketjussa puhuttin viimeksi swapeista (mitä se sitten tarkoittaakin). Kaikki pienet lainat eivät siis ole pahasta ja vain harvoin niistä muutenkaan sakotetaan.

Kupla-Akatemiaa (Luokka 1B) lainaan tohon vielä:

Tekijänoikeuksien haltija merkitään usein ©-merkillä tai Copyright-tekstillä. Merkki muistuttaa lain antamasta suojasta. Jenkkikulttuuriin viittaava "kopiointioikeus" on eri asia kuin tekijänoikeus.

Tekijänoikeuslaki on alun perin säädetty suojaamaan yksityisen taiteilijan oikeutta teokseensa, mutta se suojaa vääryyksiltä yhtä lailla tekijänoikeudet ostamalla hankkineita yrityksiä. Suomessa pätee sama tekijänoikeuslaki kuin muuallakin EU:n aluella.

Tekijänoikeuslaki on rajatapauksien tulkinnassa aika monimutkainen. Ohessa on muutamia perussääntöjä, jotka muistamalla voi välttää ongelmat:

- Tekstien (kirjat novellit yms.) tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta kirjoittajan kuolemasta. Se ei kuitenkaan varsinaisesti suojaa teoksen aihetta, sisältöä tai ideaa. Ne ovat vapaata riistaa joiden "lainaamista" säätelevät moraalikäsitykset. Teksteistä, lauluista yms. voit napata lyhyitä sitaatteja kunhan muistat mainita alkuperäisen tekijän ja mahdollisen suomentajan.

- Voit käyttää itse ottamiasi tai lehdestä leikattuja valokuvia ja postikortteja piirrostesi pohjana ja mallina. Mallista piirtäminen on siis sallittua. Toisen nimen väärinkäyttö (signeeraus) on väärentämistä.

- Toisten (tekemien tai valokuvaamien) kuvien käyttö (esim. kuvakoosteessa) on sallittua silloin jos luo niistä tai niiden osista kokonaan uuden teoksen. Rekisteröityjen tuotemerkkien käyttäminen sarjakuvaruuduissa, osana tarinan maailmaa, on siis sallittua sekin.

- Ellei sinulla ole lupaa toisen tekemän kuvan monistamiseen siitä ei saa ottaa yhtään kopiota kaupalliseen käyttöön tai levitykseen. Myös kopioiminen tietokoneen kiintolevylle on kopioimista.

Kun lainailet - muodossa tai toisessa - anna alkuperäisen teoksen tekijälle hänelle kuuluva kunnia. Jos olet epävarma, kysy lupa oikeuksien omistajalta. Ellei toisin todisteta, tekijänoikeus kuuluu alkuperäisen teoksen tekijälle.

Sieltä löytyy myös linkit:
Lisätietoa:
Kuvasto
Kopiosto
Kopiraitti  
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

marko turunen

  • Vieras
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #17 : 21.07.2003 klo 12:06:23 »
Taiteen tekeminen on itseilmaisua. Jos taiteilija apinoi sokeasti toisten tuotantoa, olkoon se jonkin sarjan henki, olemus, kuvia, tekstiä tai kaikkia yhtäaikaa, kadottaa hän oman äänensä ja tuloksena on silmissäni arvoton kopio jota ei voi enää käyttää kuin  opetustyössä varoittavana esimerkkinä. Jos kopioiminen on hyvin perusteltua, se palvelee tavoitetta ja lopputuloksesta muovautuu omanlaisensa teos, on kopioiminen minusta hyväksyttävää. Silmitöntä matkimista voi perustella osana kehitystä, yksilön kasvua, mutta jo vuosia alalla toimineella se ei ole enää tervettä eikä suotavaa. Toivoisinkin eräiltä suomalaisilta tekijöiltä  rohkeutta olla rehellisesti mitä ovat. Jos näillä ei ole omaa persoona, mitä en usko, olkoon sitten niin. Ihmettelen vain motiiveja. Matkiminen on huonoa käytöstä. Sellaista mitä voi odottaa lapselta tai heikkolahjaiselta. Ymmärtämättömyyttä. Se on kuin varastaisi toisen lapsen ja kasvattaisi omanaan. Elämää itsepetoksessa.
Ulkomaanuraa suunnitteleville. Kustantajat rajojemme ulkopuolella hakevat taiteilijoita joilla on oma persoona. He ovat jo löytäneet McFarlanen, Killoferin, Tiraboscon, Gernerin, Cranen... eivätkä etsi toista sellaista.

MarkoT

kristiantih

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
  • Kvaak!
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #18 : 21.07.2003 klo 19:00:56 »
Minua  hämmästyttää se kuinka sarjakuvaintoilijat pystyvät jumittamaan näennäisesti mielenkiintoisen keskustelun  nippelitiedoksi asioista joilla ei ole merkitystä. Kysehän tässä nyt on kahdesta aivan eri asiasta jos verrataan tyylivarkautta perinteisessä realistisessa sarjakuvassa ja no, onko Lietzenin tapauksessa kyse vaihtoehtosarjakuvasta. On kai. Jos vaikkapa realistista toimintasarjakuvaa piirtävä henkilö anastaa tyylivaikutteita toiselta kaltaiseltaan, ratkaisee se vasta yhden ongelman monista. Kuvat on silti piirrettävä, oli tyyli mikä tahansa. Mutta moni vaihtoehtosarjakuvassa käytetty tyyli on valmis säännöstö jonka mukaan alkaa piirtämään. Löytämällä sopivan tyylin tai lainaamalla sellaisen on jo hyvänmatkaa edistynyt kohti valmista tuotetta. Vähän samalla tavalla kuin uskomalla Jumalaan ja hyväksymällä kirkon opit, saa valmiin ratkaisun yhteen jos toiseenkin arkipäivän ongelmaan ilman että asioita pitäisi miettiä omassa päässään. On kuitenkin myönnettävä että vaatii jo jonkinlaista lahjakkuutta tehdä hyvää sarjakuvaa edes lainatyylillä. Olen silti vilpittömän hämilläni siitä kuinka identtisillä sivurakenteilla, piirrostyylillä, lisävärinkäytöllä ja jopa samanlaisilla vaatteilla kuin jollakin toisella, voi voittaa Suomessa vaikkapa Kemin sarjakuvakilpailun. Tai en oikeastaan. Näinhän se homma toimii muillakin kulttuurin aloilla. Ei ole mitään omaa, kierrätetään vaan muiden juttuja, kun ollaan kulttuurikansana vasta sata vuotta sitten laskeuduttu alas puusta. En halua hyökätä Mika Lietzeniä kohtaan henkilönä, mutta käyttää häntä esimerkkitapauksena. Lietzenin sarjakuvissa on piirrostyö viety niin kauas realismista sellaisella tavalla että voidaan jo puhua merkeillä piirtämisestä, kuten kirjoittaessa. Lietzenin tuotanto on täten kahdella tasolla kirjaimellista, sekä piirroksissa että tekstissä. Tämän merkkimäisyyden takia rinnastukset Jordan Craneen tulevat niin helposti mieleen. En tiedä, onko persoonallisuus lopultakaan merkityksellistä, mutta itse en tohtisi julkaista keskinkertaisuuksia matkimassa toisia keskinkertaisuuksia. Ehkä tässä on kyse tietoisesta päätöksestä alentaa piirrosjälki palvelemaan tarinankerrontaa. Vähän niinkuin Karvisessa. Nyt kun joku vanha konkari haluaa kääntää tämän keskustelun takaisin Aku Ankkaan ja siihen kuinka siinä ja siinä sarjakuvassa on samanlainen räpylä kuin toisessa, haluaisin kysyä: Mitä tapahtui sille jättiläiskalmarille joka oli uutisissa kaksi viikkoa sitten eikä chilessä osattu tutkia onko kyseessä jättiläiskalmari vai ainoastaan rantaan ajautunut kasa kuolleen valaan rasvaa. Raato kuljetettiin Ranskaan tutkittavaksi mutta asiasta ei ole ollut sen koomin juttua. Kertokaa, mitä tapahtui jättiläiskalmarille.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #19 : 21.07.2003 klo 19:27:14 »
Minua  hämmästyttää se kuinka sarjakuvaintoilijat pystyvät jumittamaan näennäisesti mielenkiintoisen keskustelun  nippelitiedoksi asioista joilla ei ole merkitystä.

Aivan käsittämätöntä tosiaan.

Lainaus
Mitä tapahtui sille jättiläiskalmarille

Laitoin linkin pikaviestissä. Hei hei.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #20 : 22.07.2003 klo 10:29:22 »
Aluksi haluaisin sanoa, että minusta jokainen saa vapaasti tehdä niin kuin lystää. Ja käyttää parhaaksi katsomiaan keinoja. Hihani (ilmeisesti muutaman muunkin täällä) palavat vasta siinä vaiheessa kun ns. kepulikonsteilla saavutetaan "etuisuuksia". Toisaalta sekin on normaalia. Rehellisyys ei aina peri maata eikä arkeruus voita hyvää onnea.

Sarjakuva koostuu ulkoasusta ja sisällöstä. Sisältöä on tekstin ja kuvan kertomat asiat, niiden määrä ja suhde toisiinsa. Ja se, millainen mielikuva niistä syntyy.
Kuvissa on tiettyjä elementtejä (pisteitä, viivoja ja pintoja) joiden suhdetta toisiinsa voi analysoida. Vastaavasti proosatekstiä ja tarinan rakennetta voi analysoida kirjallisuuden tutkimuksen teorioin. Jos sarjakuva ajatellaan viestiksi, voidaan analysoida kokonaisuutta myös viestintäteorioiden pohjalta.
Sarjakuvantekijä pystyy ohjaamaan lukijan mielikuvia kuitenkin vain tiettyyn pisteeseen asti. Samoin kuin sitä, missä järjestyksessä, nopeudella ja olosuhteissa lukija tutustuu teokseen. Kaikki mainitut asiat kuitenkin vaikuttavat mielikuvaan.

Minulle on jäänyt mieleen se, miten Spiegelman kertoo (ja näyttää) rompullaan miettineensä pitkään sitä, millaisella piirrostyylillä, sommitteluilla, varjostuksilla, yms. saisi Mausissa kerrottua asiansa parhaiten. Äijä siis hioo ja fiilistelee yksittäisten kuvien kanssa. Ja hyvä niin, varsinkin jos pyrkimyksenä on tehdä toimiva ja lukijalle mieleenpainuva tarina.

Harrastajapiirtäjä ei ehkä tule miettineeksi mitä ja miksi hän tekee sarjakuvaa. Miksi pitäisi? Mitä väliä sillä on? Syitä voi olla erilaisia. Ja erilaiset syyt johtavat erilaisiin ratkaisuihin - kuten toisilta lainaamiseen. Osa motiiveista on johdettavissa suoraan ihmisen perustarpeista osa on häilyvämpiä. Ja totta kai, ne sekoittuvat toisiinsa. Päämääriä ja tekemisen motiiveja voivat mm. olla:
- Raha
- Raha, mahdollisimman helposti ja nopeasti
- Kuuluisuus
- Kuuluisuus, nopeasti esim. skandaalin avulla
- Itseilmaisu eli halua kertoa ja viestittää
- Halu kommunikoida
- Terapia
- Kokeileminen (taiteelliset ratkaisut)
- Samaistuminen (piirtäjä/kertoja) idoliin
- Opetteleminen (tekniikka,kerronta, yms.)
- Halu näyttää ja saada arvostusta (esim. kollegoiden tai vastakkaisen sukupuolen edustajien silmissä)

Listaa voip vapaasti jatkaa. Minusta persoonallisuudella ei itseisarvona ole  niin kauheasti merkitystä. Nykyään kun populaarikulttuurihuttua on keitetty jo sata vuotta, on yhä hankalampaa tehdä mitään kovin originelliä. Hyvä hiilipaperikopio menee mukavammin alas kuin huono alkuperäinen. Aina en sentään kulttuurin kuluttajana halua välttämättä originelliä rypistystä. Epäselvyyksien välttämiseksi, mainitaan tässä nyt hyvinä kierrätys/synteesituotteina vaikkapa Taru sormusten herrasta, Star Wars ja Harry Potter. Yrittäkää ymmärtää ajatus esimerkkien takaa, pliis. Bonea tai Calvin&Hobbesia ei tee huonommaksi se, että tekijät ovat hieman lainanneet. Päin vastoin. Mukana on kuitenkin riittävästi omaa (tai hyvin valittua kierrätystavaraa eri paikoista).

Hyvä, että kristiantih otti esiin näkökannan siitä, miten sopivan tyylin lainaamalla voi nopeasti edetä lähemmäs valmista tuotetta. (Voi myös lainata valmiin tunnetun hahmon tai tunnetun tarinan, näin tehdään mm. menestyselokuvat) En ota kantaa siihen onko se hyvä vai paha, mutta se pitää kutinsa. Itse syyttäisin tästä lukijoita/yleisöä, tai peräti ihan ihmisluontoa.
Riittävän moni ei ole niin hullu, että valitsisi tutun (ja turvallisen) sijasta oudon. Tästä syystä esimerkiksi omakustannelehdet (tai edes albumit) eivät myy. Ihmiset todellakin haluavat tietoisesti tai tietämättään välttää pettymyksiä. Samalla he välttävät uuden löytämisen riemun. Länsimaiset ihmiset ostavat nykyään kaikessa lähes pelkästään brandeja (tahtomattaan tai vaihtoehtojen putteessa, ja se on paha). Ja kun puhun ihmisistä, en tietenkään puhu Kvaakin valistuneista lukijoista  ;-)
"Franchising sarjakuvassa" riski pettyä on pienempi (Ja riski keskinkertaisuuksiin törmäämiseen on todella suuri :-). Tässä on vastaus myös siihen, miksi mangaa ihaillaan ja miksi sitä vihataan. Mangassa on tietty määrä "kulttuurista standardia", tyylilajista riippuen, enemmän tai vähemmän. Jonkin verran mangaa lukeneena olen itse yllättynyt siitä, miten (keskenään) erilaista kamaa Japanista löytyy.
Ihmisissä on toinenkin "vika". Pyrkimys asioiden yleistämiseen ja yksinkertaistamiseen. Tämän ominaisuuden avulla ajattelumme pysyy edes jotenkin kuosissa. Kun ihminen luokittelee kaikki supersankarisarjakuvat lasten tavaraksi tai kaikki omakustannesarjakuvat terapiatilitykseksi, hänen on huomattavasti helpompi elää.

Tämä trendi, johon Liezenkin näyttää uineen sisään, alkaa olla (ainakin allekirjoittaneen kohdalla) mielenkiinnon herättäjänä melkoisen loppuun viljelty. Mainitulta http://www.highwaterbooks.com saitilta löytyy useampikin esimerkki. Itse näen tässä tietokoneen vaikutuksen sekä tekemisessä että julkaisemisessa. Moista hutilointia rasterin/toonien kanssa ei ennen olisi monikaan itseään kunnioittava tekijä harrastanut ja näyttöruudun rajalliseen tarkkuuteen mahtuu vain rajallinen määrä yksitysikohtia ja tekstiä.

Sarjakuvia ei tehdä kaiken muun kulttuurin ulkopuolella vaan sen sisällä (yllätys yllätys). Onkin mielenkiintoista miten maapalloistuminen on jo niin pitkällä, että Eroopassa ja Jenkeissä ihmiset kasvavat alttiina hyvin samanalaisille vaikutteille. TV, esinemaailma ja vaatteet, asuminen, jne. Tästä kulttuurista (esim. lapsuuden maailma) ammennettuna mielikuvatkin siis varmasti muistuttavat toisiaan. Eksotiikan pula senkun pahenee...

Onkin mielenkiintoista seurata miten näiden tekijöiden tyyli kehittyy tästä eteenpäin. Seurataanko uusia tuulia vai jämähdetäänkö tähän? Veikkaan, että trendikelkassa pysytään kynsin hampain. Ajatelkaa, mikä tragedia! Yrittää olla kunnioitettu ja arvostettu sarjakuvapiirtäjä, kun "oma tyyli" on jämähtänyt muutaman vuoden tai peräti vuosikymmenen taakse! Sehän tarkoittaa sitä, että koko ihminen on vanha ja sietää peittyä historian pölyyn. (Tämä viimeninen kappale oli ironiaa)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Janne Kuusinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 924
  • I.L.S.J.K.P.(R)
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #21 : 22.07.2003 klo 17:48:25 »
Lainaus
Itse haalin nykyään aina kasaan valokuvia siitä mitä piirrän. Esineistä ja rakennuksista kierrän ottamassa runsaasti valokuvia, samoin maisemista. Mulla on suuret valikoimat esimerkiksi sähköpylväitä ja vanhoja viljamakasiineja maaseudulta. Ja netistä tosiaan löytyy googlen kuvahaulla mitä tahansa.

Hahmojen kasvonpiirteet ja vaatetus löytyvät myös usein valokuvista.

 Tätä nykyä tosiaan tuntuu siltä, että Netti ja (digi)kamera ovat sarjakuvapiirtäjän parhaat kaverit. Ehkä semmoinen kamerakännykkä olisi unelmien täyttymys: olisi aina kamera mukana, eikä koskaan enää tule tilanteita, joissa kiroaa itselleen, että tässä olisi niin hieno maisema/pinta/asetelma, muteioo kameraa!

 Lopputuloksen kannalta on mielestäni suht harvoin väliä, paljonko on/ei ole katsottu mallia. Sama juttu on musiikissakin: on korvakuulosoittajia ja nuoteistasoittajia. Kumpikaan ihmisryhmä ei syntiä tee.

 Tämän hetken kirjavinkkinä suosittelen James Innes-Smithin ja Henrietta Webbin pikkuopusta "Tukka hyvin?", josta saa sarjakuviin aivan hervottomia hius- ja viiksimalleja, joita ei todellakaan voisi kuvitella piirtävänsä ulkomuistista!

marko turunen

  • Vieras
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #22 : 22.07.2003 klo 20:25:41 »
Ilmeisesti minun etiikkani ja moraalini taiteen tekemisessä poikkeaa suuresti valtaosasta tämän sivuston käyttäjistä. Minua harmittaa, enkä ymmärrä esiintynyttä ylenpalttista kopioimisen puolustelua ja aiheen vierestä puhumista. Kysehän ei alunperin ollut vaikutteiden ottamisesta tai pienistä näpistyksistä tai valokuvaamisesta, vaan suorasta, järjestelmällisesti toistuvasta varastamisesta. Toisen/toisten samalla alalla työskentelevän persoonan anastamisesta. Minusta persoonallisuuden tärkeyttä ei voi vähätellä. Persoona on se keitä, mitä, millaisia ihmisiä me olemme. Tärkeitä asioita, jotka välittyvät kirjan sivuilta, kuten löytämisen- ja tekemisenilo, vilpittömyys ja intohimo. Niitä on vaikea kuvitella saavansa jo löydetystä ja tehdystä. Tekemisen nälkä on tyydytetty arveluttavin keinoin. Arvaten jo lähitulevaisuudessa geeniteknologian edistyessä, ei meidän tarvitse enää huolehtia persoonallisuuden vaivasta vaan olemme kaikki veistetty samasta puusta. Vielä: Nettisivujen perusteella Cranen tuotanto on tasokkaampaa kuin herra Lietzenin. Eikö olisi ollut vaivattomampaa julkaista alkuperäistä Cranea, jos on ollut tarvetta tarjota suomen kansalle samanlaista materiaalia?

MarkoT

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 080
  • <><
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #23 : 22.07.2003 klo 21:04:36 »
Tätä keskustelua lukiessa en ole voinut olla ajattelematta erilaisia genrejä, joissa piirustustyyli on tarkoituksella sama eikä siellä voi puhuakaan plagioinnista, vaikka se on jopa välttämätöntä tietyssä mielessä.
Parhaana esimerkkinä Aku Ankka. Jo se vanha juttu, että Disney -piirtäjät olivat pitkään nimettömiä ja moni luuli, että se on Walt -setä itse, joka piirtää ne hassut kuvat. Ja nykyäänkin, vaikka tekijät jo mainitaan ja tyylejäkin erotetaan jo paljon helpommin, hahmot näyttävät samanlaisilta. Eikös Wallu saanut "potkut" Nalle Puhista aikoinaan, koska ei sopinut muottiin (=tehnyt tarpeeksi samannäköistä jälkeä kuin muut piirtäjät)? Todennäköisesti sama ajatus mahdollisti Rosalle läpipiirtämisen uransa alkuaikoina ilman valtavia herjauksia ja meteliä.
Toisena hyvänä esimerkkinä on manga. Varsinkin länsimainen manga, joka jo lähtöajatuksenaankin on kopio. Mulla itselläni on vieläkin vaikeuksia erottaa eri mangapiirtäjiä toisistaan (selailin tässä taannoin kirjastossa muutamia niteitä: Ranmaa, One pound gospel (oliko se se?), oh my goddess jne. eikä nopealla silmäilyllä suuriakaan eroja näkynyt (tiedän, että niitä on, kun vaan tutustuu lähemmin).
Missä siis kulkee plagioinnin ja tyylisuunnan raja?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

mikko jylhä

  • Vieras
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #24 : 23.07.2003 klo 10:26:39 »
Lainaus Turuselta: ”Toivoisinkin eräiltä suomalaisilta tekijöiltä  rohkeutta olla rehellisesti mitä ovat. Jos näillä ei ole omaa persoona, mitä en usko, olkoon sitten niin. Ihmettelen vain motiiveja. Matkiminen on huonoa käytöstä. Sellaista mitä voi odottaa lapselta tai heikkolahjaiselta. Ymmärtämättömyyttä. Se on kuin varastaisi toisen lapsen ja kasvattaisi omanaan. Elämää itsepetoksessa."

Minä olen kokenut asian hieman toisin. Jos henkilö tunnustautuu jonkun toisen faniksi jopa siinä määrin että uhraa aikaansa tämän plagioimiseen, eikö se kerro henkilön persoonasta ihan yhtä paljon kuin täysin omintakeisella tyylillä piirtäminen. Ja toisaalta; voitaisiinhan itsetarkoituksellinen oman tyylin kehittäminen katsoa toisten omaperäisten artistien "hengen" plagioimiseksi.

Vielä:"Ulkomaanuraa suunnitteleville. Kustantajat rajojemme ulkopuolella hakevat taiteilijoita joilla on oma persoona. He ovat jo löytäneet McFarlanen, Killoferin, Tiraboscon, Gernerin, Cranen... eivätkä etsi toista sellaista.”

Altistin pari vuotta sitten muutaman sivun supersankaripläjäyksen Helsingissä vierailleen Alan Davisin kritiikille. Palaute oli (välikäsien kautta) että jos oikeasti haluaisi päästä piirtämään esim. johonkin Marvel -lehteen, kannattaisi matkia kyseisen lehden sen hetkistä piirtäjää mahdollisimman tarkasti. Kuulosti aika tylsältä.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #25 : 23.07.2003 klo 10:48:00 »
Ja toisaalta; voitaisiinhan itsetarkoituksellinen oman tyylin kehittäminen katsoa toisten omaperäisten artistien "hengen" plagioimiseksi.
Hommahan voi pahimmillaan johtaa siihen että hampaat irvessä yrittää olla trendikäs ja piirtää jollain mystisellä ihmetyylillä vaikkei se tunnu hyvältä. Pitää hankkia "vaihtoehtohyväksyntää". Ja kun trendi vaihtuu....

Timo

marko Turunen

  • Vieras
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #26 : 23.07.2003 klo 11:14:08 »
Jos tekeminen on luonnollista, ei sieltä tule väkisin väännettyä ihmetyyliä, vaan persoonallista omansa näköistä jälkeä. Marvelin ja Disneyn sarjakuvien tämän hetkinen tila kertoo näiden jättien periaatteiden toimivuudesta.

MarkoT

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #27 : 23.07.2003 klo 14:56:28 »
Hämmentävää lukea Turuselta noin tiukkaa kritiikkiä. Ilman supersankareiden kopion kopioita Markolla itselläänkään olisi tuskin ollut kovin paljon mistä ammentaa. Ainakin tälläinen kuva on syntynyt siitä osasta hänen tuotantoaan joka on osunut käsiini. Markon supersankareita parodisin ottein käsittelevät, ja niitä kaikkeen muuhun sotkevat, jutut putoavat minulle paremmin kuin melkoisen etäiseksi jäänyt surrealistinen sienimatka-pläjäys (jonka nimen unohdin).

Kaikille sarjakuva ei ole TAIDETTA, eikä minusta tarvitsekaan olla. Sarjakuvan voima ja vapaus on juuri siinä, että kukaan ei ota pieniä lainauksia niin kovin vakavasti. Kunnon fanittamiselle annetaan mahdollisuus! Taidemeininki, jossa nuori sarjakuvapiirtäjä yrittää väen vängällä kehittää persoonallista tyyliä ja jälkeä on usein aika surullista katsottavaa. Taiteellista lähestymistapaa kopiodaan nimittäin minusta aivan liian usein, ilman että tekijällä olisi lahjoja taidetta tehdä (tai ymmärtää!).

Kaikki eivät todellakaan ole yhtä lahjakkaita piirtäjiä, mutta sarjakuva onkin nimen omaan heikkolahjaisten taidetta. Riittää jos on keskinkertainen piirtäjä (tai jopa huono), kirjoittaja, havainnoija ja kertoja. (Näin esim. Charles Schulz on itseään luonnehtinut) Sarjakuvan avulla näistä vähän puolinaisista aineksista syntyy kuitnkin ihan hyvä, mielenkiintoinen (ja persoonallinen) soppa.

Ryhdyin kirjoittamaan sanoakseni, että taidesarjakuvaa ja kaupallista- on turha yrittää tässäkään asiassa saada samojen arvojen tai mittarien mukaiseksi. Se ei vain onnistu.

Ja minusta se Cranen pepsi-sarja oli paikoin aika moista hutilointia. Näkee, että kaveri oli huiskinut todella kiireellä ja liukuhihnalta. Liezen sentään useimmiten tekee huolella, ja katsoo vähän mitä julkisuuteen päästää (toisin kuin esmes allekirjoittanut).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Ville Ranta

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 2
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #28 : 23.07.2003 klo 18:33:52 »
Minusta täällä on Lahdesta käsin parjattu Lietzeniä aika rumasti. Okei, Crane on tehnyt ihan samanlaisia paitojen raitoja kuin Lietzen Kemi-sarjakuvassaan, ja ensi näkemältä huomaa, että saman näköisiä sarjakuvia on tullut tehtyä (molemmissa oli vieläpä yksi koneella tehty lisävärikin, nyt meni kyllä jonkun persoonallisuus pahasti lainaan!).

Mutta onko tässä oikeasti kysymys kopioiden tekemisestä vai eräiden halusta viljellä moralistista taiteilijaihannetta?

Mikä sarjakuvassa on tärkeintä? Minusta tarina ja henki. Ei kai ole niin, että Lietzenin henkilökohtaiselta tarinalta menee pohja siksi, että piirrostyyli on tutunomainen?

Kuvataiteessa visiittien tekeminen toisiin tyyleihin on vanha juttu ja täysin hyväksyttävää. Klimt-Schiele ja niin edelleen. Sisältö on toinen juttu, eikä sitä minusta ole tässä tapauksessa lainattu - saati kopioitu. Ehkä ei ole haluttukaan nähdä muuta kuin vihattavalla tavalla mainetta saanut Lietzen, jolla ei oikeasti ole edes niin paljon sanottavaa kuin mulla olisi sen paikalla.

Lietzenin tyylistä ei tartte tykätä. Ja jokainen saa luokitella pitämänsä jutut kaupalliseksi tai taidesarjakuvaksi, kumpaa nyt sattuu edustamaan. Suuressa ja mahtavassa Ranskassa tämä raja on nautinnollisella tavalla häivytetty, kun samat tekijät tekevät niin assoille kuin Dargaudillekin, pienin sisällöllisin eroin.

Taiteilijan persoonallisuus on tärkeä juttu. Siitä olen samaa mieltä Turusen kanssa. Sitä on myös helppo loukata.

marko turunen

  • Vieras
Re:Plagiointi sarjakuvissa
« Vastaus #29 : 23.07.2003 klo 21:02:53 »
Purkaukseni on kummunnut pitkälti pettymyksestä. Olen nähnyt joitakin Lietzenin uusia sarjoja ja oikeasti jopa odotin uutta albumia. Olen pitänyt talviomena jutusta. Kuvittelin, että nyt näkisimme vihdoinkin oikean herra Lietzenin vuosien mittaisen eri tekijöiden plagioimisen jälkeen. Mutta pettymyksen karvasta kalkkia juotettiin taas. Toistan vielä itseäni. Uskokaa jo, minulla ei ole mitään lainailua vastaan, jos lopputuloksesta muovautuu omanlaisensa teos. Ehkä tässä on lyöty Lietzeniä turhan kovalla kädellä, mutta tekijästä toiseen hyppääminen ja niinkin tarkka fanittaminen on minusta omituista alan ammattilaiselta. Olkoonkin tekijöillä toisistaan poikkeavia lähtökohtia toiminnalleen. Tuossa mittakaavassa tapahtuva lainaaminen ei vie henkilökohtaisen tarinan pohjaa, mutta uskottavuuden. Tekemiseltä. Koko tuotannolta.  
   Ja vielä omituisemmalta kuulostaa Lahden Ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin sarjakuvalinjan pääopettajan mielipide, ettei persoonalla ole merkitystä. Ihmettelen minkälaisia sarjakuvan tekijöitä linjalta on tarkoitus valmistua? Kun tämä keskustelu on saatu päätökseen, en kirjoita suomen sarjakuvan pyhän lehmän, herra Lietzenin tekemisistä enää sanaakaan. Ja Schulz oli hyvä piirtäjä, tarinan kertoja ja havainnoija. Eikä tässä ole ollut kysymys taide- ja tai kaupallisesta sarjakuvasta. Kysymys on ollut hyvästä sarjakuvasta.

MarkoT