Kirjoittaja Aihe: Toni Tirri  (Luettu 82517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tirri

• Jäsen
  • Tetristä pelaamalla pääsee elämässä pitkälle!
Vs: Toni Tirri
« Vastaus #120 : 26.03.2008 klo 14:38:42 »
Saivat Leppikzen! Huoraamaan on pikkukerttu luotu!

Arvostan Sallan mielipidettä. Tuli ainakin rehellisesti. :-* Leppiz jakaa mielipiteitä!

« Viimeksi muokattu: 26.03.2008 klo 17:01:35 kirjoittanut Tirri »

Kari Korhonen

• Vieras
« Vastaus #121 : 26.03.2008 klo 14:51:41 »
Mielestäni arvostelusi oli oikein hyvä (ja perusteltua tekstiä).

Arvostelija sitä paitsi esittää aina oman mielipiteensä arvostelunsa kohteesta, ei sitä yleistä tai korrektina toivottua mielipidettä.

Sanoinko, että arvostelun tulisi olla yleisen mielipiteen mukaisen korrekti?  arvostelun ei koskaan tule perustua pelkkään "musta tuntuu" fiilikseen vaan arvostelu on aina syvällisempi pohdiskelu. Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin että ei aukea niin sehän on vain mielipide. Se ei ole arvostelua puoleen eikä toiseen. Mikäli koko arvostelu perustuu tuolle tunteelle miten voit olla objektiivinen?  Hyvä kritiikki perustuu vankkaan tietämykseen aiheesta tai aihepiiristä jolloin näkemyskin on kolmannesta persoonasta=objektiivinen, parhimmillaan syventyy aiheeseen syvemmälle kuin teos itse. Elää sen hyvyydet ja huonoudet.

Tuo tekele ei antanut minulle mitään käsitystä leppiksestä tai albumista. Maailma ei ole mustavalkoinen joten kyllä kritiikistäkin tulisi löytyä värisävyjä.

Miten kirjoitus oli perusteltua? Ainahan  mielipide perustuu johonkin, mutta pelkkä mielipide ei ole arvostelu.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #122 : 26.03.2008 klo 14:57:01 »
Salla, kyllä allaoleva kerttuli ainakin tuntuu "haluavan seksiä pelkästään sen itsensä vuoksi". Lainattu edellisen Leppiz-albumin arvostelusta.

Uskaltaisin tuon ruudun perusteella väittää että Leppikzessä kaikki naiset on kuvattu tunteettomina munahaukkoina joita ei miehen sisin voisi vähempää kiinnostaa.

Irene

• Jäsen
« Vastaus #123 : 26.03.2008 klo 14:58:10 »
Uskaltaisin tuon ruudun perusteella väittää että Leppikzessä kaikki naiset on kuvattu tunteettomina munahaukkoina joita ei miehen sisin voisi vähempää kiinnostaa.

:D Osui ja upposi!
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

MK

• Vieras
« Vastaus #124 : 26.03.2008 klo 14:59:39 »
No mielipiteenähän tuossa ei ole mitään vikaa, muttei se ole arvostelu. Piirtojälki, tekstit, hahmon kehitys jne., niistä ei kerrota mitään. Tämä ei ole mikään turku-puolustus, olen itse jonkin verran samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Kuitenkin, kyllä tuosta albumista nyt muutama palstamilli lähtee kirjoittamatta siilistä sen enempää.

"Näistä pidin eniten." on herttainen lopetus tälle tilitykselle. Saanko mäkin olla arvostelija kvaakissa hei? :D

Irene

• Jäsen
« Vastaus #125 : 26.03.2008 klo 15:12:06 »
Saanko mäkin olla arvostelija kvaakissa hei? :D

Käsittääkseni uudet sisällöntuottajat ovat aina tervetulleita. :) Mutta isokenkäisemmät ankanpäiden haltijat ovat oikeita ihmisiä tässä neuvomaan.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Kari Korhonen

• Vieras
« Vastaus #126 : 26.03.2008 klo 15:13:12 »
Salla, kyllä allaoleva kerttuli ainakin tuntuu "haluavan seksiä pelkästään sen itsensä vuoksi". Lainattu edellisen Leppiz-albumin arvostelusta.

Juu. Sarjakuvahan arvostellaan yhden stripin perusteella.

I rest my case.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #127 : 27.03.2008 klo 00:19:54 »
Ja kyllä, olen paha ihminen, kun kirjoitan tälleen ei-positiivisesti. Hyi minua.
ET oo.
Arvostelu oli oikein hyvä naisnäkökulman esiintuoja.
Arvostelussa (=Kirjoituksessa) liikuttiin  oman maun ja objektiivisuuden rajamailla. Ja saattoihan se tosiaan mennä mielipidekirjoittelun puolelle, myönnetään.

Mutta se sanottakoon, että et varmaan ole Leppiksen kohderyhmää.
Joskus tämmöinen kohderyhmään kuulumattoman mielipide on erittäin virkistävää.
Olin aika lailla kanssasi samaa mieltä. Siksi mä oon nyt niin positiivinen.

EDIT:
Vaikka on ihan selviö että Leppis vetoaa tietynlaiseen huumorintajuun.
Onnea ja menestystä. Hyvä homma (=oikeasti), jos myynti vetää.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2008 klo 00:32:19 kirjoittanut Tertsi »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #128 : 27.03.2008 klo 06:35:40 »
Otetaan tähänkin osaa:

ymmärrän Irenen kantoja mutta en allekirjoita niitä.
Minervan julkaisema Leppiz-kokoelma on kiertänyt kauttani useammallekin ihmiselle ja moni on laukaissut tuon "Täähän on vaan yhtä ja samaa" "Rajoittunut naiskuva" "Rajoittunut mieskuva"
Monet eivät vaivautuneet lukemaan läpi.
Harmi.
Tertsin arvio ettei Irene ole kohderyhmää on tavallaan totta. Tavallaan.
Naisnäkökulmaa ei päätä yksin  Irene.
Voi olla että osa strippien ideoista liippaa liian läheltä, tekee julmasti pilkkaa asioista jotka eivät kaikista ole hauskoja. Tai saa olla. Mene ja tiedä.

Piirtäjänä Tirri on kehittynyt ja hatkaa kehitystä ja niin myös tekijänä muuten. Parahaiten uusin Leppiz aukeaa jos on lukenut kalenterit ja ZTn Leppiz-albumin ja Lasten Leppiz sarjiksen.
Mutta tietenkään niiden tunteminen ei ole pakollista yksittäisen albumin arvostelussa. Albumi joko seisoo omillaan tai kaatuu omillaan.
Mutta yhden stripin perusteella torppaaminen on henkisesti köyhää toimintaa.

Naisien kuvaamista yksipuolisesti munahaukkoina en tajua. Leppiz räkättää ihmi..kuoriaissuhteelle yhtä lailla sukupuolesta riippumatta.
Ja omalle sukupuolelleen, omasta itsestä puhumattakaan, ja se sosiaalisille malleille nauraminen ja omien epäkohtiensa havaitseminen on vaikeaa.
 Etäännyttämällä muka vain söpöjen eläinhahmojen seksi/suhdefestariksi voi kertoa asioita joita ihmishahmoilla ei voisi yhtä raisusti.

Kastematojen perheriita kuuluu silti klassikoihin omassa lajissaan.

Mutta mutta.. vaikka parhaimmillaan uusin Leppiz sisältääkin hienoja oivalluksia jos sen vaivautuu lukemaan osuu se monessa kohtaa rumasti päin rimaakin.
Nyanssit eivät välillä erotu kun samaa vitsiä toistetaan turhan tiuhaan. Leppiz kärsii samasta kuin Milla Paloniemen Kiroileva siili: lahjakkaalla tekijällä on enää albumi, pari aikaa päättää lähteäkö reippaasti eri suuntaan ja uudistua vai tyytyäkö yhden tempun hevoseen ja ratsastaa KarvisCityyn.
Ainahan voi tehdä jotain muutakin.
Molemmilla tekijöillä kyllä taidot piisaavat, mutta rohkeus, niin heidän kuin lukijoiden on eri asia.

Valittu laji on vaikeimpia mitä on.
Huumoriin pätee sääntö: yhden ja saman vitsin voi kertoa vain rajallisen määrän samalla punchlinella.

Tirri pystyy parempaan ja mahdolliset ongelmat saattavat olla myös kustannustoimituksellisiakin.

Sen lisäksi se(albumi) on ihan liian kiltti, mutta niin on tekijänsäkin. Naiset, miehet ja leppäkertut kun ovat kaikki itsekeskeisiä petoja joita ei kiinnosta kuin oma napa.
Muuta voi väittää, valehtelijoita maailmaan mahtuu aina.
Mutta  Tirri ei varmastikaan koskaan asiaa tule esittämään niin julmasti.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #129 : 27.03.2008 klo 08:14:37 »
Leppiztä vielä enemmälti lukematta voin sanoa näytteiden ja Tirri-kotisivun perusteella vain, että Toni Tirri on makuuni harvinaisen hyvä strippipiirtäjä.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Tirri

• Jäsen
  • Tetristä pelaamalla pääsee elämässä pitkälle!
« Vastaus #130 : 27.03.2008 klo 14:52:04 »
 :-[

Omimmillaan Leppiz on kalenterissa. Se ei ole sarjakuva. Se on oheistuote.

Uudet stripit, jotka on Cosmicissa näytillä That fucking, Bug! näyttelyssä. On jo aika erillaisia mitä tuossa albumissa on. Eihän tuo uus albumi kuvasta Leppikzen nykytilaa.

Minervan albumin tarina EI selkeesti hahmotu näköjään. Kyllä Leppiz saa niskaansa yhtä paljon shittiä kuin mitä ympäristölleen aiheuttaa.

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #131 : 27.03.2008 klo 15:14:13 »
Leppiz on kyllä iskenyt ystäväpiiriini kuin miljoona volttia.
Uskoisin että se osaksi johtuu, kyseenalasesta seurustelukulttuurista, jota harrastetaan kotopuolella: hy-vin pie-net pii-rit....

norpatti

• Vieras
« Vastaus #132 : 27.03.2008 klo 15:31:08 »
Aika jyrkkä arvostelu munkin mielestä...

Itse tykkään Leppikzestä hahmona ja erityisesti Tonin upeasta, ilmeikkäästä,  hiotusta piirtotyylistä. En näe Leppikzessä samaa kuin siilissä, molemmat vain sattuvat olemaan suurisilmäisiä pikku olentoja. Suututtaa jatkuva vertailu... Tokihan sitä saa verrata, mutta eikö tilaa ole tosiaan useammille? Onko se aina oltava että joko tai?

Albumi on paitsi varsin houkuttelevan näköinen, myös hyvän kokonaiskuvan Leppikzestä antava. Etenee loogisesti ja tuo hyvin esille hahmon ja sarjan monipuolisuuden. Toimiva kokonaisuus. Mua ei ärsyttänyt lainkaan stereotyyppiset mies-nais kuvat mihin hahmoilla viitataan, onko niiden tarkoitus ärsyttää..?
En ehkä osaa verrata tarpeeksi ihmisiin, ajattelen kertut kerttuina.

Ei muhunkaan kaikki jutut iskeneet, mutta joukossa on paljon tosi loisto-oivalluksia. Ainiin! Tykkäsin hurjasti strippien ritmityksestä albussa ja yhden ruudun kuvista välissä joissa oli ihan omanlainen tunnelmansa.

Nyt Toni vaan äkkiä julkasemaan enempi kaikkea! Osaat!

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #133 : 27.03.2008 klo 17:39:39 »
Ihan osuva arvostelu oli.
Ihan turha Ireneä dissailla siitä.
Liikaa näissä pien-/omaksutanteiden arvosteluissa tapaa olla ruskeaa kieltä mukana, joten ihan nasta lukea arvosteluja jossa sanotaan asia kutakuinkin niinkuin se on. Tai ehkä tämä tuntuu vaan siltä kun oma mielipide on about arvosteluun yhtyvvä.

Itse innostuin aikoinaan näkemieni strippien perusteella ostamaan aiemmat Leppiz julkaisut ja ei kyllä juurikaan jaksaneet innostaa. Jäi aika lailla junnaamaan paikoillaan ja ei oikeastaan naurattanut. Tuli sillai petetty olo, mutat sehän tavalaan sopiikin sarjan teemaan...

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Vastaus #134 : 28.03.2008 klo 12:08:59 »
Keskustelu on ollut yllättävän kiivasta monipuolista, joten tuodaan oma kantti peliin.

Olen kyllä arvostelujen linjoilla siinä, että tuo yhden vitsin toistaminen ei ainakaan minulle purrut. ZT-albumi meinasi jäädä itselläni puoliksi lukematta, kun alkoi tympiä saman idean toisto ja tyyliin vain sanakäänteet muuttuivat. Noin karrikoiden.

Suomessa yleensä ja tässä keskustelussa on ollut loistavia esimerkkejä (luonnollisesti) pienissä piireissä kavereiden puolustelusta ja asenteesta: "Koska se on mun frendin tekemä, siitä ei saa sanoa poikkipuolista sanaa." Ja jotenkin Kvaakissa ei vaan uskalleta suoraan sanoa negatiivisia juttuja ääneen. Ennemmän hissutellaan.

Ihailen Tonin tapaa ottaa kritiikkiä vastaan, vaikka kaikki ei aina olekaan 100% rakentavaa.

Minusta Toni Tirrin jälki on mahtavaa, kannattaisi satsata seuraavaksi ideoiden monipuolistamiseen!