Kirjoittaja Aihe: Alix - Jacques Martinin antiikin sankari  (Luettu 174417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Alix - Jacques Martinin antiikin sankari
« Vastaus #195 : 14.09.2009 klo 17:29:06 »
Nykyään monet 12-vuotiaat eivät enää moisiin "lastenkirjoihin" edes jaksaisi perehtyä,  pitää olla jotain rankempaa.
Jotenkin sitä toivoisi, että lapsetkin tajuaisivat laadun päälle. Mutta kai tässä on vähän saman tapainen juttu kuin joskus aikoinaan vinyylilevyissä: Mitä pienempi jätkä, sitä hirveämpi kuva ostamassaan älppärinkannessa.

Iorixin kansi on hieno: Tosi komea hevonen.
Paras Alix-kansi on Viimeisessä spartalaisessa.

Kaikki nuo kannet on kyllä lähes täydellisiä.

« Viimeksi muokattu: 14.09.2009 klo 17:32:05 kirjoittanut Tertsi »

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #196 : 14.09.2009 klo 23:46:15 »
Mulla on jo Ritari Ardent ostettuna. Ehkä mä vien sen tuliaisena.
Ardent tuli minulle heti mieleen kun tuossa aiemmin mainitsit syntymäpäivät.

Hamilkar

• Jäsen
  • "ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhta"
« Vastaus #197 : 15.09.2009 klo 19:20:54 »
Itse muistan vieneeni "Gallian sankarit" 6-vuotiaana tarhaan, vai mikä esikoulu se nyt olikaan. Eli aika nuorena on Alixia tullut luettua (tai ainakin katsottua kuvia).

Iorix Suuri oli aiva mahtava, melkein kuin saisi uuden Tintin luettavaksi! Vielä vilpitön kiitos Apollolle tästä(kin). Tässä oli hienosti kuvattu se tosiseikka, kuinka suuri osa Eurooppaa tuohon aikaan oli aivan villissä luonnontilassa.

Sivun 18 kuoleman kuvaus oli vaikuttava. Harvoin tällaista...

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Ihmisluonteen monimutkaisuuden kuvaus lienee tässä albumissa johtoajatuksena, luulen ma. Mikä näistä kolmesta Apollolta ilmestyneestä Alixista on se paras, en pysty ainakaan itse sanomaan. Kaikki on kyllä olleet tosi hyviä.

Hieno haarniska muuten Alixilla!

KaikkeaSitä

• Vieras
« Vastaus #198 : 16.09.2009 klo 11:46:37 »

Minkä ikäiselle Alix olisi sopiva? Itse pitäisin sopivana ikänä ehkä hiukan alle 10 v.

Vetäisin rajan noin 10 vuoteen, herkän lapsen tapauksessa ehkä ylemmäksikin. Moni kertoo lukeneensa Alixia nuorempana. Alixeissa kuitenkin on sen verran raakaa väkivaltaa ja painajaiselementtejä, että kovin nuorelle lapselle sellaisten näkeminen ei missään tapauksessa ole hyvästä ja saattaa olla jopa pahasta. Eikä niitä juoniakaan ihan pikkupenska pysty kovin hyvin seuraamaan.

Itse taisin vielä 12-vuotiaanakin saada lieviä palkotiloja niistä Moolokia palvovista naamiomiehistä.

vekka_of_savo

• Jäsen
« Vastaus #199 : 16.09.2009 klo 13:45:15 »
Ikärajat on tietysti siinä mielessä hankala juttu, että ihmiset ovat yksilöitä. Se mikä yhtä pelottaa, ei välttämättä toista juuri hetkauta. Toki vanhempien on syytä tutustua mitä lapsensa lueskelee, mutta turha holhous ei ole kuin haitaksi. Eipä sitä hissiäkään saisi käyttää yksin alle 12-vuotiaat, mitähän uusavuttomuuden asiaa silläkin ohjesäännöllä ollaan ajamassa.

Hamilkar

• Jäsen
« Vastaus #200 : 28.11.2009 klo 10:47:46 »
Monien vaiheiden jälkeen Iorix Suuri on Kvaakin arvostelussa, ja odotamme antiikin historian tutkijoiden kantoja.
Arvostelu sinänsä on yksi parhaista, mitä olen Kvaakista lukenut. Perusteluna tälle on huolellinen pohjatyö (eikä pelkästään tiivistetä Kvaakissa jo käytyä keskustelua).

Lainaus
Kyseessä on ns. roomalaismyönteinen kaupunki, joka torjuu itsensä nimittäneen kuninkaan. Tämä herätti Ranskassa närästystä kansallismielisten historiantutkijoiden keskuudessa, joidenka mielestä gallialaiset eivät olleet integroituneita Rooman valtakuntaan. Me sarjakuvan ystävät tiedämme toisin, ja aikaisemmin ilmestynyt Asterix-albumi Päälliköiden ottelu kun alkaa sanoin "Roomalaismiehityksen aikaan Galliassa oli kahdenlaisia gallialaisia".
Alkaa sappi kiehua, kun lukee tällaisista "tutkijoista", jotka valjastavat historian omien poliittisten päämääriensä ajamiseksi. Oikeasti on näyttöä, että intergraatiota on tapahtunut jopa ennen Caesarin valloitusta. Lisäksi on virheellistä pitää gallialaisia minään yhtenä kokonaisuutena. Eri heimot saattoivat olla hyvinkin erilaisia keskenään. Tuo 'Päälliköiden ottelu' albumin kommentti on sinänsä järkevä, mutta ajatuksia herättää sana 'roomalaismiehitys' - milloin tämä miehitys sitten loppui ja Galliasta tuli tiivis osa Rooman valtakuntaa? Ja sellainen siitä kiistatta tuli, jo pelkkä ranskan kieli on tästä todisteena. Koomista tässä touhussa on se, että ranskalaiset valitsivat gallialaiset "esi-isikseen" 1800-luvulla. Tällä haluttiin varmaankin tehdä pesäeroa germaanisiin valtakunnan perustajiin frankkeihin, mikä on toki ymmärrettävää, varsinkin hävityn Ranskan ja Preussin välisen sodan vuoksi. Roomalaisten perillisiksi ranskalaiset eivät sitten Napoleonin aikojen ole ilmoittautuneet, vaikka heidän kulttuurillinen vaikutuksensa ranskalaisuuteen on suurempi kuin jopa frankkien ja aivan varmasti suurempi kuin gallialaisten. Tämä päälle liimattu gallialaisidentiteetti on hivenen irvokas, varsinkin kun ottaa huomioon miten Ranskan valtio on kohdellut esim. bretoneja, jotka sentään on aitoja kelttejä...
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että järkevät nykyranskalaiset eivät ota näitä Vergincetorix-patsaita kovin tosissaan, vaan lähinnä naureskelevat tuollaiselle. Hörhöt on sitten asia erikseen.

Lainaus
...on saanut miekasta kylkeen, yhyy.
älkää laittako noita tekstiin, menetätte pisteitä YO-kirjoituksissa!  :)

Hamilkar

• Jäsen
« Vastaus #201 : 28.11.2009 klo 11:49:06 »
Gustave Glotz on sinänsä arvostettu historioitsija, joka oli Avec Alixissa Jacques Martinin lähteenä ja innoittajana mainittu.
Siis oliko tämä G. Glotz niiden joukossa, jotka ottivat Iorix Suuresta herneen nenäänsä?

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #202 : 26.01.2010 klo 09:54:31 »
Comic Reporter raportoi:
http://www.comicsreporter.com/index.php/jacques_martin_1921_2010/

Kim Thompson kommentoi jutussa tähän tapaan.
...while even then I thought he was the weakest wheel of the clear-line Herge/Jacobs/Martin tricycle, he sure could draw, and his depiction of Rome was surprisingly raw at times for a kids' comic.

Näinhän se taisi olla.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #203 : 26.01.2010 klo 10:51:58 »
Alix on aivan loistavaa sarjakuvaa ja pidän siitä kovasti, mutta joskus Alixin hahmossa ärsyttää sellainen mikkihiirimäisyys ja nynnyys.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

rantakiesus

• hemaiseva
  • Jäsen
« Vastaus #204 : 07.07.2010 klo 17:59:31 »
Tää oli kyllä ihan viihdyttävää luettavaa. Pidin piirrostyylistä, vaikka jotkut naiset, esim. Lidia, näyttivät miehiltä  :) Mm. hevoset olivat todella hyvin piirrettyjä, mutta kissa näytti jotenkin tönköltä. Nimihahmo on varmaan pahin Gary Stu johon olen ikinä törmännyt, peittoaa jopa Battle Royalen Shuuyan. Onko siinä hepussa tullut esille vielä yhtäkään heikkoa puolta?

stjerky

• Jäsen
« Vastaus #205 : 31.08.2010 klo 12:44:36 »
Sain kaikki 8 aikanaan suomennettua Alixia n. 10-vuotiaana syntymäpäivälahjaksi ja ne oli lempisarjakuviani. Olin jo ennestään kiinnostunut historiasta (Odysseus TV-sarja jne.).

Ostin Karthagon Aaveen ja Spartacuksen Pojan viime vuonna. Torstaina menen ostamaan uusimmat.

älämölö

• Vieras
« Vastaus #206 : 31.08.2010 klo 14:04:58 »
Sain kaikki 8 aikanaan suomennettua Alixia n. 10-vuotiaana syntymäpäivälahjaksi ja ne oli lempisarjakuviani. Olin jo ennestään kiinnostunut historiasta (Odysseus TV-sarja jne.).

Kah, minä taas ostin juuri kaksi Apollon julkaisemaa Alixia 12-vuotiaalle sukulaispojalle lahjaksi. Alix on riittävän rajua kelvatakseen mäiskeestä kiinnostuneelle esipuberteetti-ikäiselle, muttei kuitenkaan niin kyynistä tai väkivaltaista, että se ahdistaisi tai hämmentäisi nuorta lukijaa.

stjerky

• Jäsen
« Vastaus #207 : 31.08.2010 klo 14:11:31 »
Kah, minä taas ostin juuri kaksi Apollon julkaisemaa Alixia 12-vuotiaalle sukulaispojalle lahjaksi. Alix on riittävän rajua kelvatakseen mäiskeestä kiinnostuneelle esipuberteetti-ikäiselle, muttei kuitenkaan niin kyynistä tai väkivaltaista, että se ahdistaisi tai hämmentäisi nuorta lukijaa.

Pihakirppikseltä löysin muutaman hyväkuntoisen vanhan Alixin, kun omat on jo osa hieman kärsineitä. Innolla odotan myös uusintajulkaisuja. Etruskien Aarre ja Viimeinen Spartalainen on vielä kadoksissa ja Kultainen Sfinksi kadottanut osan sivuistaan.

älämölö

• Vieras
« Vastaus #208 : 31.08.2010 klo 14:12:57 »
Ja minä kun luulin että tuonikäiset ovat nimenomaan nykyisen kyynisen yltiöpäisen väkivallan perään.

Kyllähän ne lukevat tai katsovat sitä, jos eteensä saavat, enkä usko että asia oli toisin 1970-luvullakaan...mutta voivat ne silti hämmentyä tai ahdistua.

Pieni annos kukkahattutäteilyä ei aina ole pahasta, kunhan pysyy kohtuudessa.

stjerky

• Jäsen
« Vastaus #209 : 02.09.2010 klo 12:55:54 »
Eipä ollut vielä Oulun Fantasiapeleissä Niilin ruhtinasta, mutta ostin Iorix Suuren.