Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakeittokirja(t)  (Luettu 19377 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Piirtäjä Y

• Vieras
Vs: Sarjakuvakeittokirja(t)
« Vastaus #30 : 29.12.2010 klo 10:50:43 »
Tuttu esim. täältä Kvaakista. Vaikea kehittyä paremmaksi, jos omat esikuvat ja vaikutuspiiri on  tasolla kuin millä itse on. Eli ei kovin korkealla!

Offtopic:

Sanoisit ihmeessä täällä Kvaakin galleriassakin suoraan tekijöille silloin kun aihetta on, kun sinulla näyttää olevan sellaiseen pokkaa. Oma toiveeni on että joku sanoisi suoraan jos työni on mielestään keskinkertainen tai peräti paska, ja ennen kaikkea sanoisi mahdollisimman tarkkaan miksi niin on. Valitettavasti  varsinkaan ne jotka itse tänne töitään laittavat eivät ymmärrettävistä syistä uskalla tai halua sellaista tehdä. Voisit tietenkin käyttää pelisilmää sen mukaan kuinka kokeneelta tekijä vaikuttaa. Alottelijoita ja nuoria voisit säästellä, kun taas kokeneempia tekijöitä jotka saavat hyviä pisteitä voisit pöllyttää huolella. Meidän tekijöiden pitäisi sitten vaan muistaa että kova mutta rakentava kritiikki on vaan halua auttaa kehittymään.

Kreegah Bundolo

• Jäsen
« Vastaus #31 : 29.12.2010 klo 11:31:25 »
Jaapa jaa. Itseäni ei millään tavalla häiritse se että maailmassa tehdään paljon sellaista sarjakuvaa josta en pidä tai jonka koen huonoksi. Harrastushan se on sekin, siinä missä liimanhaistelukin. Kvaakin galleria on mielestäni hyvä paikka esitellä osaamistaan. Siellä on paljon amatöörejä joiden brutaalit ilmestykset viihdyttävät minua suuresti ja pidän heidän työtään suuremmassa arvossa kuin monien ammattilaisten tekeleitä. Joskus "väärin" piirretty on parempi kuin "oikein". Ei ole minun asiani ryhtyä ohjeistamaan kehittyviä tekijöitä. Mutta vuosikymmenen tai kaksi sarjakuvia tehneet sarjispellet sitä vastoin ovat vapaata riistaa.

Omat antipatiani ja hyökkäykseni kohdistuvat ensijaisesti kustantajiin, jälleenmyyjiin ja muihin tahoihin jotka hyysäävät huonoja tekijöitä ja edesauttavat sitä että samaa sakkia kehittyy koko ajan lisää. Toisaalla itketään sarjakuvalle lisää arvostusta ja tasavertaisuutta muiden taiteenlajien rinnalla ja toisaalla paapotaan näitä samaa juttua jumittavia lahjattomia tekijöitä eikä uskalleta sanoa suoraan kun kaikki sarjakuvan alalla toimivat ovat ystäviä keskenään.

Monen tekijän ja lukijan ensimmäinen ja pahin virhe on että vertaa lukemaansa/tekemäänsä sarjakuvaa siihen melko yksipuoliseen sarjakuvakuvakokemusmaailmaan joka itsellä on. Tokihan silloin moni juttu tuntuu ihan hauskalta ja hyvältä. Moni tuntuu villiintyvän jo pelkästään siitä että on kuvia ja tekstiä jotenkin samalla sivulla ja sarjakuvan määritys täyttyy. Itse suhteutan lukemani sarjakuvat laajempaan kokonaisuuteen ja aika pahalta tuntuu monen kehutun(kin) sarjakuvan lukeminen.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2010 klo 11:36:09 kirjoittanut Kreegah Bundolo »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #32 : 29.12.2010 klo 11:41:45 »
... sellaista sarjakuvaa josta en pidä tai jonka koen huonoksi. Harrastushan se on sekin, siinä missä liimanhaistelukin....

Ja ko. harrastukset ovat toki yhdistettävissä.

Sniffing Glue Cartoons and Comics
http://www.cartoonstock.com/directory/s/sniffing_glue.asp

Kai sitä ostavalla yleisölläkin on osansa suomisarjakuvan kehityssuuntauksiin?

Kreegah Bundolo

• Jäsen
« Vastaus #33 : 29.12.2010 klo 11:59:17 »

Kai sitä ostavalla yleisölläkin on osansa suomisarjakuvan kehityssuuntauksiin?

Ostava yleisö ostaa sitä mitä sille myydään:
http://kreegahbundolo.blogspot.com/2008/05/suomalaisessa-kirjakaupassa-kuultua.html

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #34 : 29.12.2010 klo 12:09:09 »
Talteen.

Jaapa jaa. Itseäni ei millään tavalla häiritse se että maailmassa tehdään paljon sellaista sarjakuvaa josta en pidä tai jonka koen huonoksi. Harrastushan se on sekin, siinä missä liimanhaistelukin. Kvaakin galleria on mielestäni hyvä paikka esitellä osaamistaan. Siellä on paljon amatöörejä joiden brutaalit ilmestykset viihdyttävät minua suuresti ja pidän heidän työtään suuremmassa arvossa kuin monien ammattilaisten tekeleitä. Joskus "väärin" piirretty on parempi kuin "oikein". Ei ole minun asiani ryhtyä ohjeistamaan kehittyviä tekijöitä. Mutta vuosikymmenen tai kaksi sarjakuvia tehneet sarjispellet sitä vastoin ovat vapaata riistaa.

Omat antipatiani ja hyökkäykseni kohdistuvat ensijaisesti kustantajiin, jälleenmyyjiin ja muihin tahoihin jotka hyysäävät huonoja tekijöitä ja edesauttavat sitä että samaa sakkia kehittyy koko ajan lisää. Toisaalla itketään sarjakuvalle lisää arvostusta ja tasavertaisuutta muiden taiteenlajien rinnalla ja toisaalla paapotaan näitä samaa juttua jumittavia lahjattomia tekijöitä eikä uskalleta sanoa suoraan kun kaikki sarjakuvan alalla toimivat ovat ystäviä keskenään.

Monen tekijän ja lukijan ensimmäinen ja pahin virhe on että vertaa lukemaansa/tekemäänsä sarjakuvaa siihen melko yksipuoliseen sarjakuvakuvakokemusmaailmaan joka itsellä on. Tokihan silloin moni juttu tuntuu ihan hauskalta ja hyvältä. Moni tuntuu villiintyvän jo pelkästään siitä että on kuvia ja tekstiä jotenkin samalla sivulla ja sarjakuvan määritys täyttyy. Itse suhteutan lukemani sarjakuvat laajempaan kokonaisuuteen ja aika pahalta tuntuu monen kehutun(kin) sarjakuvan lukeminen.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #35 : 29.12.2010 klo 12:32:33 »
Suomisarjakuva käy varmaan nyt samaa prosessia läpi kuin kuvataide maailmalla noin sata vuotta sitten. Aika karsii todelliset lahjakkuudet ja myös ostavan yleisön silmä kehittyy. Itsekritiikki on parasta kritiikkiä. Minulle sanottiin taidekoulussa että opettele ensin perusasiat kuten elävän mallin piirtäminen, sommittelu, värien käyttö. Oikotietä ei ole, vaikka luulisit olevasi kuinka lahjakas. Sitten voit luoda oman tyylisi ja piirtää ’huonosti.’ Jos kopsaat ja muuntelet jonkun toisen tyyliä, sen sitten kyllä huomaa että perusteet puuttuu. Vaan eiköhän näillä tytöillä ole kaikilla joku taidekoulutus takanaan.

Tämän teoksen tuotto menee ilmeisesti eläinsuojeluun, eivätkä piirtäjät itse siitä nettoa. Kuitenkin ikävä jos suomen parhailla naispiirtäjillä ei ole ollut aikaa paneutua sarjakuviinsa. Seuraavan teoksen tytöt sitten tekee huolella, jotta sitä voi esitellä suomalaisten huippupiirtäjien antologiana.
Tsemppiä!
« Viimeksi muokattu: 29.12.2010 klo 12:36:19 kirjoittanut Jaana S. »

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #36 : 29.12.2010 klo 12:53:01 »
tytöt

Niin kuin Karstein Volle, Toni Tirri, Kaltsu Kallio, Ville Ranta, Petri Hiltunen, Anssi Kela, Tuukka Teponoja ja Tuomas Tiainen? ;)

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #37 : 29.12.2010 klo 13:09:24 »
Niin kuin Karstein Volle, Toni Tirri, Kaltsu Kallio, Ville Ranta, Petri Hiltunen, Anssi Kela, Tuukka Teponoja ja Tuomas Tiainen? ;)
Tarkoitin nimenomaan tyttöjen piirroksia. En kyllä kaikkien heidänkään.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #38 : 29.12.2010 klo 14:31:03 »
Toivoisin vaan kustantamoilta vähän kunnianhimoisempaa yritystä, kokonaan uusia kirjoja, hyvin toimitettuja ja suunniteltuja teoksia. Eikä aina vaan näitä kokoelmia.

Harvallapa on varaa tehdä suoraan albumiksi, ja kuka niitä ostaisi, tuntemattomia?

Kaikki varmaan toivottaisiin että kustannusalalla alettaisiin panostaa paremmin tehtyihin tuotteisiin joista maksettaisiin (jollain ihmeellisellä taloudenpidolla) tekijöille reilusti. Myös hyviä kirjoja voisi julkaista ennemmin kuin huonoja. Ikävä kyllä se pienin yhteinen nimittäjä kumminkin sanelee myynnin.

Ja sitten on sellainenkin juttu kuin sisällön vaikeus tai helppous. Hans teki itse joukon tyylikkäimpiä ja hiotuimpia sarjakuvasivuja mitä Suomessa ikinä on tehty. Mutta kun tunnelma haihtui, mitä jäi jäljelle? Muistatteko kukaan yhtään niiden tarinoiden juonista (jossain oli viktoriaaniset kaksostytöt)? Aiju Salmisen "Potaatit" ylittää toki aidan siitä missä se on ojan pohjaa matalammalla, mutta muistan sarjasta monta vitsiä. Samoin Dilbertistä - mikä oli todistettava - rillumarei voittaa elitismin, salonkitanssit katoaa, mutta humppa ei kuole koskaan!

;)
Kivi

Kreegah Bundolo

• Jäsen
« Vastaus #39 : 29.12.2010 klo 14:49:23 »

Ja sitten on sellainenkin juttu kuin sisällön vaikeus tai helppous. Hans teki itse joukon tyylikkäimpiä ja hiotuimpia sarjakuvasivuja mitä Suomessa ikinä on tehty. Mutta kun tunnelma haihtui, mitä jäi jäljelle? Muistatteko kukaan yhtään niiden tarinoiden juonista (jossain oli viktoriaaniset kaksostytöt)?

Mutta minäpä älysin lopettaa sarjakuvien tekemisen kun itsekin ymmärsin ettei viesti mene perille. Käsikirjoituksia on tullut omaa tuotantoa paperinkeräykseen kantaessa vastaan ja niitä lueskellessa olen huomannut ettei niissä sinällään ollut mitään vikaa, eikä piirrosten tasossakaan ole moittimista, kuvina siis, mutta dramaturgian tajua ei löytynyt enkä sitä oppinut vaikka kuinka yritin. Sinänsä outoa että keskittymällä pelkkään proosan kirjoittamiseen, saavutan sen jonkin mikä jäi noista nuoruuden sarjakuvakokeiluista uupumaan. Ja arvostan kaikkia joilla on sarjakuvissaan sitä jotakin, ekstraa. Imua, menoa ja meinkiä, sujuvaa kerrontaa.

Toisaalta sarjakuvien tekeminen on ollut itselle hyödyksi kirjoja kustantaessa koska pystyy samojen ongelmien kanssa painiskelleena näkemään ongelmat kustannustoimitustyötä tehdessä ja mahdollisesti myös ratkaisemaan ne.

Mutta tämä ei nyt liity mitenkään tähän ketjuun, sanoisin.

EDIT: Mainitun kaksostyttö-sarjiksen kirjoitti muuten Laura Honkasalo. Ei mikään vähäinen kirjallinen osaaja hän. Mutta sarjakuvien tekeminen ei ole helppoa. Se mikä toimii kuvituksen ja proosan puolella, ei toimi aina sarjakuvan puolella.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2010 klo 14:58:18 kirjoittanut Kreegah Bundolo »

Arttu

• Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
« Vastaus #40 : 29.12.2010 klo 18:27:43 »
Lainaus
Lainaus talteen.
Lainaus
Tämäkin lainaus ansaitsee jäädä talteen.
Lainaus
Talteen.

Tää talteen on vissiin suomifoorumien vastine ilmaisulle "quoted for truth"... >:D
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=quoted%20for%20truth

I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #41 : 29.12.2010 klo 18:50:49 »
Tää talteen on vissiin suomifoorumien vastine ilmaisulle "quoted for truth"... >:D
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=quoted%20for%20truth

Luulenpa, että tässä tapauksessa tekstit on haluttu lainata talteen, ennen kuin kirjoittaja poistaa ne itse.

Utelias puinen KYY

• Vieras
« Vastaus #42 : 29.12.2010 klo 19:10:34 »
Uskallatko luetella suomalaiset sarjakuvantekijät joiden pitäisi panna pillit pussiin?

Paloniemellä ainakin on kiva omanlaisensa sielukas jälki ja ihan symppis huumori. Hänen eläintaiteelleen on tilausta, eikä sellaista tee tällä hetkellä kovin moni muu.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #43 : 29.12.2010 klo 19:58:05 »
Uskallatko luetella suomalaiset sarjakuvantekijät joiden pitäisi panna pillit pussiin?

en voi mennä vannomaan toisen puolesta mutta luulen että uskaltaisi, onhan minustakin näitä jotka voisivat lopettaa ja siten nostaa sarjakuvan profiilia, mutta se on minun kantani, ei universaali totuus ja siitä tuskin saisi mitään suurempia kicksejä kukaan.

itse aiheesta kiitän vastanneita mikä viimeisimmässä kvaak-arvostelussa olleen keittokirjan annissa toimii/ei toimii.
Sarjakuvamuotoinen keittokirja kun ei ole missään määrin sen huonompi idea kuin proosa ihmisenä olon vaikeudesta, dadaistinen pläjäys tai toinen maailmansota laserkivääreillä.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #44 : 29.12.2010 klo 20:07:51 »
toinen maailmansota laserkivääreillä.

Kolmas, Curtti, kolmas. Ja neljäs kivillä ja kepeillä.

Hienosti taas "paskaa lukemattakin" -mentaliteetti toimii tässä ketjussa. Ostakaa jos kiinnostaa ja saatana jättäkää ostamatta sarjakuvakeittokirjat jos ei kiinnosta, mutta älkää lässyttäkö.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama