70-lukulainen radikaaliosasto joka on keski-ikäisenä kääntynyt äärioikeistolaiseksi on rasittavan hallitsevassa asemassa. Good fucking riddance, Jarkko, sano Stalinille terveisiä kun tapaatte kuumassa nurkassa
Vaikka Jarkko Laineen kuolemaa edeltänyt rigor mortis kuinka olisi ärsyttänyt, hänen radikalisminsa taisi jäädä jo 60-luvulle, eikä tainnut millään tavoin silitellä Stalinin myötäkarvaakaan. UG-miehet ja ulkoministerimme kaltaiset nuordemarit ja Vanhan valtaajat olivat suurimmalta osalta aivan eri sakkia kuin Teiniliiton ja puoluepoliittisen radikalismin kasvatit.
Jotta ei kaikkea aatehöyryä tarvitsisi post-angstisesti niputtaa lähes täysin fiktiiviseksi muuttuneeseen "taistolaisuuteen", muistettakoon että tosiasiassa:
- He olivat SKP:n vähemmistökommunisteja, joiden äänekäs joukkoliike oli oikeastaan kovin pieni, lyhytaikainen eikä edes erityisen vaikutusvaltainen. Ääripäästä toiseen heilahtanut Nalle Wahlroos on huono yleistys ja Helsingin hempulasakin ulkopuolella täysin mitätön esimerkki.
- "Stalinismi" oli muiden käyttämä haukkumasana, eikä mikään konkreettinen (saati utooppinen) johtoajatus. Sama pätee "taistolaisuuteen", joka on romantisoitunut vasta jälkeen päin. Taisto Sinisalo oli maanläheisempi johtohahmo, mutta ei sillä naamalla ja olemuksella juuri muuta henkilökulttia syntynyt kuin tuo leimanimitys.
- Vaikka taistolaiset pyrkivät aktiivisesti valtaamaan yliopistojen, koulujen, rauhanliikkeen ja kulttuuri-instituutioiden hallintoa, käytännössä konservatiivisuus tai epäpoliittisuus oli kaikkialla ylivoimainen. Esimerkiksi Tampereen yliopisto, Yleisradio tai vaikkapa teatterit eivät koskaan ole olleet erityisen punaisia, vaikka pari murtumaa porvarilliseen pakkeliin tulikin.
Aktivismi sai sittemmin tolkullisempia muotoja myös ilman halveksittuja takinkääntöjä. Mihin Jarkko Laine sanan säilänsä ja avoimet kulttuuriasenteessa hukkasi, sitä minäkin olen ohimennen ehtinyt moneen kertaan miettiä. Mutta ei se minua oikeasti ole juurikaan liikuttanut. Muut ottivat hänen paikkansa ja parhaat saavutuksensa ovat ja pysyvät.
Sarjakuva on parempaa taidetta kuin mokoma koskaan tajusikaan.