Koin tänään valtaisan elämyksen saadessani pitää käsissäni Fabio Civitellin uskomattomia originaaleja. Hämmästelin sitä valtavaa tarkkuutta ja niitä musteella ilman tietokonetta tehtyjä taianomaisia efektejä. Esimerkiksi hänen piirtämänsä pöly ja pilvet olivat kuin taikaa. Ja sankari hahmojen kasvot olivat taidokkaasti varjostetut ja ne hevoset. Kuinka ihmeessä hän osaakin piirtää hevoset ja niiden ihon varjot todella kosketeltavan tuntuisiksi.
Ja persoonana Fabio oli todella gentleman, hymyilevä, iloinen ja otti meidät fanit vastaan todella huomaavaisesti. Puristi monien kättä jotka pyysivät signeerauksen. Hänestä virtasi suurta positiivista energiaa, eikä kuuluisuus ollut noussut hattuun pätkääkään.
Nautin suunnattomasti kuunnelle hänen tarinointiansa Texin maailmasta jne. Hän mainitsitsi, että hevoset ovat tosi vaikeita piirtää. Lisäksi hän hieman huvittuneena sanoi, että Italiassa Tex piirtäjät eivät ole rikkaita. Mutta mitä enemmän sivuja saa aikaiseksi sitä enemmän tulee euroja taskuun. Hän valitteli sitä, että hän on hieman hidas piirtämään.
Mestari Giovanni Ticci oli hänen esikuvansa muista piirtäjistä. Kysyin mitä hän juuri Giovanni Ticcissä arvostaa ja yksiselitteinen vastaus oli " hän osaa yhdessä hetkessä loihtia siveltimen vedolla vuoret, hevoset jne".
Hän jopa tunnusti, että piirtäessään ensimmäistä Tex tarinaansa hän kopio Giovanni Ticciä. Pikku hiljaa hän löysi itselleen tunnusomaisen tarkan piirrostyylinsä. Mutta on hän tehnyt sellaista ei niin yksityiskohtaista jälkeäkin.
Sitten hän valotti nuoruus vuosien kokemuksia kouluajoilta, jolloin hän viihdytti luokkatovereitaan piirtämällä alastomia naisia.
Minusta mukava osuus oli se, kun hän hymyillen mainitsi, että "oli helppo päästä Bonellin talliin piirtäjäksi".
Mieluisin hahmo hänelle on ehdottomasti Kit Carson. Fabio sanoi, että Tex hahmoista vaikein piirrettävä on yllätys yllätys.... Kit Willer.
Texin piirtäjiä tällä hetkellä on 25 ja kirjoittajia muistaakseni 5 henkilöä. Vuosia taaksappäin tilanne oli aivan toisenlainen.
Bonellin kuoleman hän sanoi ottaneensa raskaasti mikä on ymmärrettävää.
Ja paljosta muustakin hän puhui tunnin kestävän haastattelun aikana.
Miellyttävä persoona jonka positiivisuutta jäin kaihoisasti kaipaamaan.
Minua suretti kovasti, ettei minulla ollut varaa ostaa tällä kertaa originaalia, sillä taloudellinen tilanteeni on huono työttömyydestä johtuen ja ensi vuonna uhkaa asunnottomuus, kun en löydä vuokra-asuntoa jota kovasti yritän tässä etsiä.
Oli etu jutella Asko Alasen kanssa hetki. Hän mainitsi, että Sunnuntain ohjelmanosassa tulee enemmän piirtämiseen liittyviä kysymyksiä kun taas tänään 10:kirjastolla tarinoitiin itse Tex istä ja muista mielenkiintoista kohokohdista. Joten piirtäjille varmasti huomenna mukavaa infoa mestarilta.
Ja vuonna 2014 julkaistaan Tex tarina, joka varmasti kiinnostaa suurta yleisöä. Siinä on paljon mustaa magiaa ja pahuutta. Kukahan pelottava hahmo jatkaa Texin vainoamista....se selviää ensi vuonna.
Ps. Olen kovasti iloinen niiden kvaakkilaisten Tex fanien puolesta, jotka ostivat tänään Fabio Civitellin originaalin itse mestarilta. Nauttikaa todellisesta sarjakuva-taiteesta. Näin ainakin 4 ostavan sellaisen itselleen ihan huokeaan hintaan.