Olen samaa mieltä, että Egmontilla ei ole ainakaan Tex-julkaisuissa ollut pienintäkään rahastamisen meininkiä. Kaikki on perusteltua, mitä lukijoille on syydetty. Ja kaikki olen ottanut kiitoksella vastaan.
MUTTA olen kyllä eri mieltä siitä, etteikö parhaimpien tarinoiden julkaisemisessa maxi-muodossa olisi järkeä. Syitä on useita. Tärkein lienee se, että olisi se himputin mahtavaa lukea omia suosikkejaan yksissä kansissa ja painojäljeltään priimana. Alkuperäisissä julkaisuissa se painojälki ei ollut aina kaikkein parasta ja kronikoissa laatu ei ainakaan ole parantunut. Mutta en usko, että näin tulee tapahtumaan ainakaan seuraavaa 20 vuoteen juuri sen takia, että ne julkaistaa kronikoissa.
____
EDIT
Pitää vielä jatkaa, kun alkoi ottaa niin päähän tuo Sam Willerin viesti. Rahastaa? Mitä on rahastaminen? Sitä, että myy sellaista, mitä toinen ei halua? Tai sitten myy tarvittavaa törkeän kalliilla hinnalla. Jälkimmäiseen Egmont ei ainakaan ole syyllistynyt. Ensimmäiseen tulee suomijulkaisuista mieleen Roope Sedät, joita joskus näkee kahden pakkauksissa, joita on siis pakko ostaa molemmat, vaikka haluaisi vain toisen (myönnän: en tiedä saako niitä erikseen!)
Ensimmäisen kohtaan tulee mukaan aina ostajan vastuu. Älä osta, jos et tarvitse! Käsittääkseni kustantajien homma on vastata kysyntään, jos se on taloudellisesti järkevää. Ei ole pakko ostaa, jos ei ole kytkykauppaa tyyliin Roope Sedät. Jos ostetaan haluttua tuotetta, se ei voi olla rahastusta. Jos tämä kaikesta huolimatta on siis rahastusta, niin kaikki suomen kustantajat huomio: rahastakaa ihan perkeleesti!
Texien kohdalla olen kuullut marinaa rahastuksesta suuralbumien kohdalla. Osa niistä on julkaistu aiemmin pikkukoossa. Olen erittäin tyytyväinen, että vain kymmenen vuoden kuluttua ensimmäisestä julkaisusta niitä alettiin saada oikeassa, eli suuressa, koossa. Hyvä Asko! En ollut tyytyväinen, kun niitä aikoinaan julkaistiin pienessä koossa, mutta sekin oli silloin perusteltua. Uusissa painoksissa on aina lukenut, että ne julkaistu aiemmin. Ostajan vastuu on siis tietää mitä ostaa. Ainakin Texien kohdalla se on AINA ollut mahdollista. Jos ei ole tiennyt, niin silloin on syytä katsoa peiliin ja lopettaa urputtaminen.
Ja vielä niistä maxeista. Ei muuta kuin rohkeasti "rahastusta" peliin. Italiassa on julkaistu alkupään tarinat yhdeksään kertaa. Suomessa kahteen. Kaksi tarinaa on julkaistu peräti kolme kertaa. Ja montako kertaa ja monessako muodossa esim. Carl Barksin parhaat Aku tarinat on suomeksi julkaistu? Ei ole Texien kohdalla vielä pitkään aikaan rahastusta!