Minähän en ole elämäni aikana kertaakaan lukenut yhtäkään DC:n sarjista, mutta silti (pitkän epäröinnin jälkeen) vuokrasin tämän viikko sitten ja katsoin. Miksi ihmeessä? No, Jokerin takia tietysti! Heath Ledgerin suoritusta ollaan kehuttu kyllästymiseen asti kaikkialla: netissä, lehdissä, koulun käytävillä, kaveripiirissäni, oscar-gaalassa... Vähemmästäkin uteliaisuus herää.
Lisäksi, jokin Jokerin hahmossa kiehtoo (älkää kysyky miksi). Koko muu DC universumi ei ole koskaan ansainnut minulta edes laiskaa peukun nostoa, mutta Jokeri... Miten voi inhota hahmoa joka on täysin sekaisin, omaa mitä hurmaavimman pahis naurun, on hauska ja pukeutuu kuin pelle?
Kuten sanoin tuossa ylempää: En ole kuitenkaan koskaan lukenut DC-sarjiksia (edes Jokerin takia), mutta olen katsonut lähes kaikkia leffat joissa tämä on mukana. Batman Beyond: Return of Joker, Tim Burtonin Batman ja Adam Westin tähdittämä camp pätkä ovat ainoat jotka on näkemättä. Enhän minä siis voinut jättää Jokerin kehutuinta leffa esiintymistä väliin.
Ehkä odotukset olivat liian suuret tai jotain, mutta tämä leffa ei ole kehujen arvoiden. Näyttelijät tekevät ihan hyvää työtä, Heath Ledger etunenässä, mutta sili tämä ei oikein täyttänyt minun mielikuvaani Jokerista. Heat Ledgerin Jokeri lähinnä vain mussutti ilkeitä juoniaan ja pari kertaa nauraa käkätti komeasti. Jokerin pitäisi olla paljon agressiivisempi ja arvaamattomampi eikä tämmöinen... "normaali" spyko (äh, en osaa selitää). Olen edelleen sitä mieltä, että Mark Hamill on tehdyt eniten oikeutta hahmolle.
Tiedän tiedän, minulta tälläinen puhe on todella paksu. Eihän tämmöiseltä sarjakuvia lukemattomalta voi olla minkäänlaista hajua kuka on tehdyt eniten oikeutta millekkin hahmolle, mutta olen kuitenkin tätä mieltä ja joudutte elämään sen kanssa.
Muukaan elokuva ei ollut mitenkään ihmeellinen. Juonesta olisi voinut leikata täysin kivuttomasti tunnin edestä materiaalia pois ilman, että kokonaisuus olisi kärsinyt. Elokuva lisäksi kompastelee omaan nokkeluuteensa. Miten Gordon yks kaks selvisi? Mistä hitosta Alfred kiskoo puheen aina, kun Battista masentaa? Miten Jokeri saa itselleen aina vain lisää alaisia, tapettuaan edelliset, kun kuvittelisi ettei kukaan haluaisi työskennellä hänelle, kun edellisten työntekijöitten kohtalot selviäisivät? Miksi Nolan kuvitteli katsojien ottavan vakavissaan sen, että minuutin välein on uusi panttivanki tilanne tai Jokerin uhka vaatimus?
Ja lopussa ollut Gordonin puhe kruunasi kokonaisuuden. Mahtoiko mies edes ymmärtää, että hän puhui 5 vuotiaalle pojalle, joka tuskin ymmärsi puoliakaan.
Yhteen veto: Yön ritari on yliarvostettu leffa jossa ei ole mitään taiteelista vaan kyseessä on perus mättö leffa, joka on aivan liian pitkä ja yrittää ottaa itsensä liian vakavasti. Annan tälle kaksi tähteä, yhden leffalle ja yhden näyttelijöille (olkoonkin ettei Ledger täyttänyt odotuksia).