Author Topic: American Splendor vuoden elokuva jenkeissä + yleisläppää Kaltsusta  (Read 12556 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaltsu

• Jäsen
Re:American Splendor jenkkielokuvakriitikoiden vuoden valinta
« Reply #15 on: 12.01.2004 klo 14:35:28 »
Tää on kiva thread ku tässä puhutaan minusta 8) otsikko vaan on kovin harhaanjohtava.

Hazartille meinasin vastata henkilökohtasesti ku oli mun vieraskirjaanki käyny raapustelemassa mut menkööt nyt tänne Kvaakiin niin muutki saa meikäläisestä innoissaan lukea ;)

Joo no enhä minä kuulu pakollisena osana edes suomalaisen sarjakuvaharrastajan yleissivistykseen. Oon lähes viistoista vuotta piirtäny (tosissani) sarjakuvia mut mun juttuja on julkastu lähinnä pienlehdissä ja omissa kustanteissani. Ei siis mikään ihme jos et koskaan ole kuullut minusta yhtään mitään tai nähnyt töitäni.

Toisaalta taas - jos olet vakituinen vieras Suomen sarjisfestareilla, sinun on aika vaikeeta olla ennen pitkää (tai pitkän jälkeen) törmäämättä mun känniseen persoonaan. Siellä mä yleensä oon kollegoille aukomassa päätäni, tyrkyttämässä rupuisia tuotoksiani tai pummimassa kaljaa. Täällä Kvaakissaki on toistakymmentä heppua joille oon kaljan tai useamman velkaa.

Ilta-Sanomien kuukauden kotimaisena olin joskus 90-luvun puolivälin paikkeilla ja Koululaiseen piirsin Christer Nuutisen käsikirjottamia Simon seikkailuja samoihin aikoihin. Siinä on luultavasti isoimmat ympyrät missä olen ollut mukana. Kivi haastatteli mua päätoimittajakaudellaan Sarjainfon numeroon 1/1997.

Tuossa Kurpitsan julkaisemassa kokoelmassa on suurin osa omaelämäkerrallisesta tuotannostani ja siihen tutustumalla pääsee kyllä hyvin jyvälle mun tekemisistä. Kirjastoista saattaa löytyä jotain mun omakustanteitaki(Valaan hymy, Mörkö) mut en laskis paljoakaa sen varaan.

Hazartin pitäis turkulaisena löytää tuo kokoelma ainaki Sammakon kirjakaupasta ja Akateemisista varmaan kans löytyy. Suoraan kustantajaltaki voi kysellä:

Suuri Kurpitsa
PL 260
33101 Tampere

paulikallio@surfeu.fi

EDIT: Oho Kivi oliki kovin kauniisti ennättäny minusta kirjottaa. Pidin eritoten tuosta "rakastunut joka toiseen vastaantulijaan"-kohdasta ::)
« Last Edit: 12.01.2004 klo 14:42:50 by kaltsu »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #16 on: 12.01.2004 klo 14:39:47 »
Ja Kaltsu sai kyseenalaisen kunnian olla ensimmäinen ja viimeinen sarjakuvantekijä, jonka töitä sensuroitiin nuorisosihteerin toimesta Toijalan sarjakuvakerhon Areena -lehdessä. :o
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #17 on: 12.01.2004 klo 14:41:41 »
Kirjastoista saattaa löytyä jotain mun omakustanteitaki(Valaan hymy, Mörkö) mut en laskis paljoakaa sen varaan.
haa! Turunpa pääkirjastossa on kyllä joitakin!

Timo

kaltsu

• Jäsen
« Reply #18 on: 12.01.2004 klo 14:48:01 »
Turku on mesta paikka!

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #19 on: 12.01.2004 klo 15:18:11 »
Kuulostaa kaverilta, joka olisi syytä tavata. Hahaha!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #20 on: 12.01.2004 klo 15:45:50 »
Kaltsun ja Otson Mörkö-näyttely oli Cosmicissa esillä jo maaliskuussa 2000. Siitä muistona on herrojen haastattelu os. www.unikankare.net  - klikkaa sarjakuva, ja sieltä arkisto artikkelit/haastattelut, jostain syystä suora linkitys ei onnistu. (Huom! Jutun lopussa mainitut linkit ovat vanhentuneet.)
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *

Karri Laitinen

• Jäsen
  • Tulevaisuudessa kaikilla on samanlaiset hampaat!
Tälläisenä alitajuisena välijohtopäätöksenä poukkoilevasta keskustelusta voisin väittää, että Kaltsun ja Harvey Pekarin tuotannoissa on yllättävän paljon yhteistä. Molemmilla on todentuntuisia havaintoja arkielosta ja silmää lähimaaston tarkkailuun...
« Last Edit: 12.01.2004 klo 16:40:19 by Karri »
Karri Robotinpoikanen
http://www.robotinpoikanen.com

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
Ja minähän en tiedä suom. sarjakuvasta muuta kuin "ne normaalit" (tarkoitan tunnettavuutta tavallisten kuolevaisten joukossa) hiltuset ja roikoset yms. Eli en siis festareillakaan käy kuin satunnaisesti jos ryysis on siedettävä ja sielläkin ostan haluamani sarjikset ja palaan kotiin lukemaan niitä.

Eli olen tyystin outsideri sarjakuvapiireissä.

Kaltsu, kuulostat ihan normaalilta nuorelta mieheltä. Noh, ainakin minun tuntemani "normaalit nuoret miehet" ovat tuollaisia miinus etteivät piirrä sarjakuvia  ;D

Tarjoan siis kaljan joskus jos näen/tapaan/törmään festareilla. Jos en ole siis "normaalilla" mykällä tuulellani ja kulmakarvat kurtussa että:"hitto mitä menoa täältä ketään löydä täällä ole kaljaakaan ja missä sekin sarjakuva on ja miksi täällä on näin paljon väkeä ja koska se junakin menee ja missä ne kaveritkin ja tututkin kaikki on ja miksi minä ylipäänsä edes YRITÄN löytää täältä mitään miksen menisi vaikka O'Malleysiin bisselle tai vaikka..." Jne...catch my drift.

Mitä tulee Pekariin niin mies on kyllä jäänyt ihan tuntemattomaksi suuruudeksi myöskin. Crumbia olen lukenut mutta Pekar? Miehen elämästäkin olen jopa nyt ehtinyt lukea mutta mistä niitä sarjakuvia löytää ja ovatkos ne kalliitakin vai voisiko niihin tutustua kirjastossa? Ja samahan pätee tietysti Kaltsuunkin (vai onko se sittenkin pienellä, hmmmm...?)...

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
mutta Pekar? Miehen elämästäkin olen jopa nyt ehtinyt lukea mutta mistä niitä sarjakuvia löytää ja ovatkos ne kalliitakin vai voisiko niihin tutustua kirjastossa?
Kyllä kunnon kirjastossa on kaikkien kotimaisten vähänkin isompien (joskus jopa pienempien ja oma-) kustantajien sarjakuva-albumeita. Veikkaanpa että Bob & Harv sarjakuvia -albumi löytyy kotikuntasi kirjastosta.
Hae kirjaston kotisivuilta.

Timo

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Tai klikkaa itsensä Harveyn sivuille.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
Ai jaa! Tuo Bob & Harv on sen Pekarin?  ???

Olenhan minä sen nähnyt kirjastossa mutten koskaan ole lainannut.

Perhanan muisti.

'scuse me language.

Juha Kouvalainen

• Jäsen
Kaltsu on kivenkova liikemies!! Yritti myydä minullekin syksyllä Helsingin sarjakuvafestareilla Menisit töihin! -albumia kahteen kertaan. Ostin ensimmäisellä, toisella enää en.

Kaljaa juotiin siltten saunabaarissa, eikö ollutkin kivaa?

kaltsu

• Jäsen
Kouvalainen katosi muistaakseni jossain vaiheessa joitaki tyttöjä jututtamaan 8) ...sen jälkeen en illasta juuri mitään muistakaan. Mut kivaa oli tottakai :) ...Kemissä uusiksi!
« Last Edit: 15.01.2004 klo 18:47:38 by kaltsu »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Tuli sitten vihdoin luettua tuota Kaltsun menisit töihin teosta ja täytyy myöntää, että on miehellä komia tyyli(t) piirtää sarjakuvaa. Erottuu hienosti muista suomalaisista tekijöistä, eikä tunnu halvalta kopioinnilta. Tekisi ihmeessä jonkun pidemmän albumin!