Kirjoittaja Aihe: Keskustelua supersankarien voimista ja nimistä  (Luettu 3633 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.M:salo

• Jäsen
Keskustelua supersankarien voimista ja nimistä
« : 14.07.2006 klo 16:16:21 »
Jaettu Hulk vs. Teräsmies ketjusta -iJ
Hulk: 17 t
Möykky: 16,5 t
Kolossi: 14 t
Thor: 13 t
Rautamies: 10 t
Hämis: 2 t (on kasvuiässä)
Kapteeni Amerikka: 2 t
Kapteeni Ihme: ½ t

Eikös Kapteeni Ihme olisi itseasiassa Kapteeni Marvel, koska "Marvel" on johdettu jätkän oikeasta nimestä? Kapteeni Ihme olisi se DC:n heppu, jonka nimi tulee voimien alkuperästä.

Kapteeni Amerikka näyttää olevan about neljä kertaa voimakkaampi kuin 616-versio, jonka nosti vain puoli tonnia.

Hämiksen voimat ovat oikein hyvällä tasolla, mutta hämmentää että KA olisi yhtä voimakas. 12 tonnia (616) on selkeästi aivan liikaa.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2006 klo 21:24:13 kirjoittanut iJusten »

• Jäsen
Re: Keskustelua supersankarien voimista ja nimistä
« Vastaus #1 : 14.07.2006 klo 22:56:24 »
Marvel-Captain Marvel; nimi tulee jätkän oikeasta nimestä. 616-versiossa muistaakseni Mar-Vell, ja Ultimate-versiossa muistaakseni Mhahr-Vhell tjs. Erisnimi+sukunimi combo ei muutu Ihmeeksi tekemälläkään. Siis Kapteeni Marvel.
Edelleen; Carol Danvers otti nimensä Marvilta, joten hän on Ms. Marvel.

DC/Fawcett-Captain Marvel; nimi on hahmon kuvaus ja voimien alkuperä; ovathan ne peräisin jumalilta ja suurilta profeetoilta (Salomon, Atlas, Zeus, Hercules...). Siis Kapteeni Ihme.

• Jäsen
« Vastaus #2 : 15.07.2006 klo 16:39:30 »
En nyt puhunut mistään käytännön asiasta, vaan teoriasta. Mistä nimet ovat johdettu viittaa tietenkin siihen miten ne kääntyisi eteenpäin.
Lisäksi; erisnimiä ei käännetä, mutta jos nimi joka on kuvaus, käännetään kyllä. Esim. intiaaninimet käännetään suomeksi (Istuva Härkä), mutta taas John Smith... Väitän että DC:n hahmo on luokkaa Istuva Härkä, mutta Marvelin hahmo on luokkaa John Smith. Nimen voisi kääntää, mutta siinä ei olisi mitään järkeä.

Marvel/Ihme tarkoittaa nimenomaan käsittämätöntä/yliluonnollista tekoa. Sitä käytetään käsittääkseni myös, kun [insert name here]-jumala tekee tekoja. Se on ihme! Mikä olisi sopivampi nimi hahmolle, jonka voimat tulevat jumalilta ja puoljumalilta? [Veli ehkä auttaa, mutta olisi mielikuva että Salomoninkin viisaus oli osoittain jumalallista alkuperää. Ja jos ei ole ni sitte ei ole, ja muistin väärin.] Jonka voimat ylittävät 99,9% kaikista DC:n muista hahmoista? Tämä on jätkä joka on samalla tasolla Teräsmiehen kanssa! Hahmo on myös luotu näyttämään majesteettiselta. Kirkkaanpunaista ja kultaa. Selkeästi Kapteeni Ihme.
Kirjaimet meni muuten Salomon (viisaus), Herkules (lihasvoima), Atlas (kestävyys), Zeus (mahti), Akilles (sisu), Merkurius (nopeus). Lunttasin Wikipediasta.

Sen sijaan Marvelin hahmossa ei ole mitään ihmeellistä. Sotilaspuku, joka myöhemmin vaihtuu geneeriseksi supersankaripuvuksi. Voimat perustuvat rannekkeisiin, jotka ovat vain korkeaa teknologiaa. Nimeä ei ole johdettu mistään kyvystä ( vrt. juoksen nopeasti, olen siis Salama; kestän mitä vain, olen siis Teräsmies jne) vaan on itse asiassa väännös (vrt. T.O.Morrow, Meriadoc=Merri (LotRista)).

• Jäsen
« Vastaus #3 : 15.07.2006 klo 21:52:37 »
...onko alkuperäisestä Kapteeni Marvelista yleensä käytetty missään suomennoksessa nimeä Kapteeni Ihme. Minä en sellaista muista.
Viimeksi DC-Spesiaalissa 2004.

Asiayhteydestä yleensä huomaa kenestä on kyse.
Minulla on ollut asiayhteyksien kanssa hieman ongelmia, varsinkin silloin kuin kirjoittaja ei ole tiennyt että sen nimisiä hahmoja on useampia.

Ja 50-luvun Sarjakuvalehdessä Sitting Bull oli Sitting Bull.
Vanhemmat kuitenkin nimesivät sen Tatanka Iyotakeksi. Sitting Bull itsessään on jo käännös.
Ei Teräsmiestäkään kutsuttu 50-luvulla Suomessa Stålmanneksi. Jos olisi, olisit kutsunut sitä harvinaisen huonoksi käännöstyöksi.

jhkj

• Jäsen
« Vastaus #4 : 16.07.2006 klo 22:12:50 »
Siis ainoa mikä tossa iskee silmään on se että Hämis ja Kapteeni Amerikka nostaa yhtä paljon. Ei helevetti! Ei ole mahdollista. Ei koskaan!!!

GeneralTantzu

• Hukassa...
  • Jäsen
  • Kynä on aina ollut miekkaa mahtavampi...
« Vastaus #5 : 17.07.2006 klo 22:04:41 »
Supersankarit eivät kyllä ikinä oikein ole iskeneet minuun.
Mieluummin luen vaikka jonkun ritarin toilailuja ,kuin mokomien tyyppien hömpötyksiä (älkää nyt ottako itteenne. Tämä on vapaa maa)
Mitä itse olen nopealta silmäykseltä nähnyt sankarien nimet ovat yksinkertaisesti ja selkeästi hahmon voimien tyyliin liittyvä vaikkapa venom tai freeze (onkos sen nimisiä?)
 tai sitten mytologisilta sankareilta ja jumalilta lainattuja nimiä.
Voimat ovat sitten sitä tuli,jää,salama linjaa...

Ja tosiaan itse en aihetta lue joten vastaus voi olla fiktiivinen osittain :(
Virheistä oppii...