Kirjoittaja Aihe: Sarjakuva Lahdessa  (Luettu 14149 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nissen

• Vieras
Sarjakuva Lahdessa
« : 06.01.2004 klo 14:44:37 »
----
« Viimeksi muokattu: 07.01.2004 klo 11:12:06 kirjoittanut nissen »

HT

• Vieras
Re:Sarjakuva Lahdessa
« Vastaus #1 : 06.01.2004 klo 16:16:30 »
Hei sä elät maassa jossa kannatetaan markkinataloutta, lakkaa itkemästä! Jokaisella on oikeus saastuttaa omilla tuotoksillaan. Yhtä yhdentekeviä lehtiä ovat omaski.

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #2 : 09.01.2004 klo 16:26:44 »
Mistä on kyse?

Esa

• Jäsen
« Vastaus #3 : 09.01.2004 klo 16:30:38 »
Tuossa Nissenin viestissä luki kyllä ihan kunnon tekstiä ja vaikka kuinka paljon, nyt on kai jotain tapahtunut.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2004 klo 16:31:18 kirjoittanut eppu »

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #4 : 09.01.2004 klo 17:16:33 »
Asun Lahdessa. En tunne paikallisia sarjakuvapiirejä ollenkaan. Enkä omakustanna. Sikäli en pysty kommentoimaan nissenin väitteitä, joissa kritikoitiin erinäisiä asioita, paitsi että yhdestä asiasta olin samaa mieltä: Turbofallossymboli Radiomäelle on yhtä hupaisa ja matoaivoinen idea kuin ne taannoiset jätelieteastiat, jotka ripustettiin mastojen väliin. Se kuvatkoon lahtelaisten surullisen klassista elämänasennetta: jos muut eivät meitä hauku, teemme sen itse. Siihen olen kurjassa nuoruudessani itsekin syyllistynyt.
Varmaan aiheetta enempään.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #5 : 09.01.2004 klo 17:20:41 »
Hei sä elät maassa jossa kannatetaan markkinataloutta, lakkaa itkemästä! Jokaisella on oikeus saastuttaa omilla tuotoksillaan. Yhtä yhdentekeviä lehtiä ovat omaski.

Olipa kannustavaa tekstiä... Nissen, sulla on oikeus mielipiteeseesi, vaikka ihmiset eivät olisikaan samaa mieltä. Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2004 klo 17:22:25 kirjoittanut Hazart »

mestarituukka

• Vieras
« Vastaus #6 : 09.01.2004 klo 19:40:24 »
Yhdyn ehdottamasti Nisseniin parissa asiassa. Ensinnäkin kaikenmaailman vasemmalla kädellä hutaistujen omakustannesarjakuvien julkaiseminen ja levittäminen on OMILLE NILKOILLE KUSEMISTA! Tekijöiden on seistävä teoksiensa takana. Juuri tällaisesta omakustannetouhuilusta jää usein, ikävä kyllä, sellainen maku, että tekijöiltä puuttuu kyky kriittisyyteen. Saahan sitä kotonaan väsäillä mitä haluaa, mutta ei sitä tarvitse aina toisille tyrkyttää...
Herra paratkoon, taitelijalla on vastuu, teki hän sitten ns. isoja juttuja tai pienen pienintä omakustannetta. Tämä maailma täyttyy paskasta, kiitos suurten kustantamoiden hengettömien tuotteiden, ja juuri sen takia markkinavoimista vapaiden omakustannetöiden tulisi juuri olla vastavoima tälle kaikelle sieluttomalle saastalle!!!

Toiseksi, olen asunut Lahdessa puolivuotta ja kyllä tämän kaupungin kulttuuritarjonta näyttää surkealta. Kaupunki joka tarjoaa jos jonkinlaista taideopinto mahdollisuutta EI vain voi olla näin kuollut!

Lahtelaiset! Tehdään jotain asialle! Kokoonnutaan yhteen ja lopetetaan muniinpuhaltelu!

minä olen ainakin valmis toimintaan,

Tuukka Vartiainen
www.kevytnostalgia.cjb.net
« Viimeksi muokattu: 10.01.2004 klo 11:01:17 kirjoittanut mestarituukka »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #7 : 09.01.2004 klo 19:49:34 »
Vaikuttais vähän siltä että Nissen on poistanut viestinsä itse. Ainakin ylläpidon tulisi selvästi merkita että tapahtunut poisto on tehty ylläpidon toimesta.

Timo

nissen

• Vieras
« Vastaus #8 : 09.01.2004 klo 21:46:47 »
poistin viestin itse suutuspäissäni. olen kuitenkin edelleen sitä mieltä että monet itseään kulttuurillisesti hyödyllisinä ja edistävinä pitävät tahot ovat itseasiassa juuri päinvastoin taidetoimintaa vaikeuttavia.

lahden kulttuuritarjonta on kyllä, viitaten aiempiin viesteihin, varsin tylsää ja olematonta. itselläni ei ole oikeastaan muuta vertailukohtaa kuin kuopio, josta olen kotoisin ja joka on kutakuinkin saman kokoinen kaupunki kuin lahti. kuopiossa kyläillessä saa aina hämmästyä siitä kansainvälisestikin katsottuna laadukkasta tarjonnasta mitä sellainen pikkukylä voi tarjota. jan saudekia, le dernier crin näyttely pienessä galleriassa, aktiivista musiikkitoimintaa kuopio-siilinjärvi-varpaisjärvi akselilla. perhana, bob log III melkein konsertoi kuopiossa mutta alkoi oksentaa verta matkalla kuopioon ja perui keikan. näistä mainituista kuitenkin ainoastaan jan saudekin näyttely oli kaupungin järjestämä, kaikki muut aktiivisten ryhmittymien, jollaiset ovat lahdessa harvassa.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #9 : 09.01.2004 klo 21:55:52 »
Eikös Lahdessa ole jokin divari nimi oli jotenkin Aleksis Kiveen viittaama..? Ootappas Hans, jos Jaanta perustaa sarjakuvakaupan Lahteen! No se nyt ei ole varmaa minne kaupunkiin se kauppa tulee jos tulee minnekkään, kuten Jaanta itse sanoi keskustelussa www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=7;action=display;threadid=658

nissen

• Vieras
« Vastaus #10 : 09.01.2004 klo 22:03:03 »
Eppu, lähestulkoon jokainen suomalainen sarjakuvantekijä haaveilee omasta divarista. Minä näen siitä jopa unia. Usein. Olen ollut 5 vuotta antikvariaatissa töissä nuorempana enkä ole kokenut mitään muuta työtä niin tyydyttävänä kuin divarissa hääräämisen vaikka aina ahdistaakin kun harlekin-pokkareita vaihtavat eläkeläiset suhtautuvat epäilevästi myyjän laskutaitoihin.

Lahteen ei tarvita yhtään uutta antikvariaattia. Olen miettinyt tätä paljon ja ollut jopa rahoittajakin tiedossa. Kaikesta kulttuurimarinasta huolimatta täällä on ilmiömäisen virkeä divariskene. Misirlou, Aleksis K. ja Le super fly täydentävät toisiaan. Jokaiselle jotakin.

Mestarituukka, olet julkaisemassa Circleä. Järjestäpä heidät Lahteen julkistamiskeikalle, saat vaikka vasemman kivekseni, siististi pakattuna ja postin kotiisi kuljettamana.

FreakyMike

• Taideseppä
  • Jäsen
  • weird bastard
« Vastaus #11 : 09.01.2004 klo 23:11:28 »
Käväisin muutaman vuosi sitten Lahdessa korkeakoulun valintakokeessa ja löysin keskustasta ihan mielenkiintoisen pikkudivarin joka myi pääasiassa ulkolaista sarjakuvaa. Eli voisiko joku paikallisen sanoa sen nimen ja osoitteen, jotta saisin otettua tiedot ylös?
Se sijaitsi muistaakseni jonkun melko jyrkän tien varrella.

Heh.. oli ihan mielenkiintoista huomata, että löysin sen neljän päivän aikana sieltä keskustan läheisyydestä melkein kymmenen eri paikkaa, joista on mahdollisuus hankkia käytettyjä sarjakuvia.
Aika hyvä saavutus semmoiselta joka ei tunne sitä kaupunkia ennestään. :)
« Viimeksi muokattu: 09.01.2004 klo 23:13:04 kirjoittanut FreakyMike »
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #12 : 10.01.2004 klo 03:18:49 »
Käväisin muutaman vuosi sitten Lahdessa korkeakoulun valintakokeessa ja löysin keskustasta ihan mielenkiintoisen pikkudivarin joka myi pääasiassa ulkolaista sarjakuvaa. Eli voisiko joku paikallisen sanoa sen nimen ja osoitteen, jotta saisin otettua tiedot ylös?

Kyseessä on on Lahden antikvaarinen kirjakauppa (en ole nimeä nähnyt missään, mutta tuo se kuulemma on), Vesijärvenkatu 12. Aukioloajat arkisin 11.30-12.30 ja 15.15-16.45, lauantaisin 11.30-13.30. Ulkolaista kamaa löytyy runsaasti, kotimaisia uutuuksia vähän vähemmän ja käytettyjä kotimaisia vielä vähemmän. Hintataso Goodfellowsin luokkaa.

Vesijärvenkatu on kyllä mukava katu, kun sen päästä päähän kävelemällä löytää peräti 5 divaria. Poikkeamalla vieressä kulkevalle Rautatienkadulle saldo lisääntyy kolmella. Eihän Lahden keskusta mikään jättisuuri ole, mutta aika hyvin ovat divarit keskittyneet.

mestarituukka

• Vieras
« Vastaus #13 : 10.01.2004 klo 11:04:14 »

Kyseessä on on Lahden antikvaarinen kirjakauppa (en ole nimeä nähnyt missään, mutta tuo se kuulemma on), Vesijärvenkatu 12. Aukioloajat arkisin 11.30-12.30 ja 15.15-16.45, lauantaisin 11.30-13.30. Ulkolaista kamaa löytyy runsaasti, kotimaisia uutuuksia vähän vähemmän ja käytettyjä kotimaisia vielä vähemmän. Hintataso Goodfellowsin luokkaa.

Ja omistaja on muutes melkoisen mukava herra, jonka kanssa kannattaa vaihtaa muutama sana. Nämä mukavat divarinpitäjät tuntuvat joskus olevan aikamoisia harvinaisuuksia alalla.

mestarituukka

• Vieras
Re:Sarjakuva Lahdessa (Toimintaa!!!)
« Vastaus #14 : 10.01.2004 klo 11:14:35 »
Mutta tosiaan, kaikki ovat ilmeisesti samaa mieltä Lahden kulttuuritarjonan tylsyydestä. Mitä sitten voisi tehdä?

Mielestäni Helsingissä toimivan Pienisunnuntai tapahtuman tapaiselle jutulle olisi Lahdessakin käyttöä. Idea olisi kaikessa yksinkertaisuudessaan, että lahtelaiset(ja mikseivät ulkopaikkakuntalaisetkin) sarjakuvan/musiikin/kuvataiteen/ihanminkätahansa taiteen harrastajat ja julkaisijat kokoontuisivat lämpimässä d.i.y-hengessä saman katon alle esittelemään ja myymään tuotteitaan. (Live-)musiikkiakin voisi paikalle järjestää. Vaikka kulttuuripanimoon?

Olen valmis olemaan mukana järjestelyissä, jos vain innokkaita myyjiä saisi jostain. Tietääkö kukaan onko lahdessa sellaisia?
 Niin ja tietysti tilat olisi kanssa plussaa.

Kuulostaisiko hyvälle?

t.